Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
Zoals velen hier zijn wij (ik) ons aan het oriënteren op zonnenpanelen. we willen eind September de keuze gemaakt te
hebben wie we het gunnen, en welke panelen er op het dak komen, de wens vanuit de misses is als ze maar zwart zijn,
en dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kY089qLL7TKj2kf7-sEvRHp66K4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i0b1X62PI3lBMrRWi81K29ex.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
het dak is 5.20 bij 5.10 en het dan heeft een helling van ongeveer 54graden
Schaduw
Nee zoals we nu kunnen zien geen schaduw.
Jaarverbruik
lastig te bepalen we wonen hiet nu ongeveer 2 maanden, slimmemeter portal geeft nu ongeveer 278kwh voor 1 volle maand.
als ik dit ongeveer door trek kom ik op 3400kwh, in ons vorige huis was het rond de 3200kwh en nu werken we nog 100% vanuit
huis, en dit zal in de komende maanden veranderen en naar 3 dagen per week gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
het budget is ongeveer tussen de 5 a 7k euro, en het doel is iets meer opwekken dan verbruik,
in de toekomst willen we ook gaan koken op electra. Maar zoals iedereen zo min mogelijk betalen
voor een goed systeem.
Wie gaat het project uitvoeren
nog niet bekent
Bijhouden van data
ja maar niet echt top prioriteit.
Reeds verkregen offertes
Ja zeker. zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZwI_Tyc65RS0rQK5K1J2xQFewQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5630vd1GLY99fOGyEVyi5Beb.png?f=user_large
Regio
Zuid-Holland
...

Beste antwoord (via Slowmotion op 18-12-2021 13:44)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Heb je van een of meer van de installateurs ook een legplan-voorstel gekregen? Ik zie bij je buren wat panelen ;-)
Zijn de afmetingen die je geeft inclusief de hap van de 2e verdieping er uit? Waarvan is dat platte dak gemaakt?

Greenguys ~= solar bouwmarkt raadt graag First Choice panelen aan (want die laten ze 'zelf' produceren), maar ze hebben voor ongeveer dezelfde kosten zwarte panelen met hogere vermogens.
Verder is er weinig mis met de 'zilver' offerte, dus een prima keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heb je van een of meer van de installateurs ook een legplan-voorstel gekregen? Ik zie bij je buren wat panelen ;-)
Zijn de afmetingen die je geeft inclusief de hap van de 2e verdieping er uit? Waarvan is dat platte dak gemaakt?

Greenguys ~= solar bouwmarkt raadt graag First Choice panelen aan (want die laten ze 'zelf' produceren), maar ze hebben voor ongeveer dezelfde kosten zwarte panelen met hogere vermogens.
Verder is er weinig mis met de 'zilver' offerte, dus een prima keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
Het legplan van je buren lijkt me vrij optimaal.
Kun je achterhalen wat de afmetingen van die panelen precies zijn?

De offerte met de laagste prijs per Wp vind ik prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
Ronald schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:16:

Verder is er weinig mis met de 'zilver' offerte, dus een prima keuze. eea moet uiteraard wel passen.
ik zie in de offertes zo snel geen legplan, volgens mij portrait vandaar de keuze voor de panelen.
De Afmetingen zijn vanaf het platte dak tot de nok. (en ik heb eigenlijk nog geen idee waarvan het dak is gemaakt... :X tijd om de ladder er even tegen aan te plaatsen).
Ik ga eens checken wat greenguys nog meer voor panelen heeft.
busscherski schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:20:
Het legplan van je buren lijkt me vrij optimaal.
Kun je achterhalen wat de afmetingen van die panelen precies zijn?

De offerte met de laagste prijs per Wp vind ik prima.
Ik vind de zilver van GG ook wel goed aansluiten, ik ga als ik dit weekend weer in Nederland ben (werkzaam in Polen en even tijd in het hotel om dit topic aan te maken) even een extra praatje met de buren houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slowmotion
oke, en dan denken dat je een antwoord geplaatst hebt. :(

waar zijn we uitgekomen, 12 x Canadian Solar 360 en een Goodwe 4200d-ns.
de panelen zijn groter dan de eerst voorgestelde panelen en daardoor zouden we te dicht op o.a. de erfgrens
etc komen, hierdoor zijn er 2 strings gemaakt met horizontaal en verticaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzYE5UXbJarGCp-NT1je310aMrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIFmxC4kgNZgycyTGszL3ViT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxbf24RXQjDFWIA24BGEGeF55MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mg1kZmJbhMHyzXIB8znnggqh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ongeveer sinds : 4-11-2021 135kwh opgewekt. nu maar afwachten tot het beter weer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
2 strings?
Ik verwacht dat dit beter werkt als 1 string. Is gemakkelijk achteraf aan te passen. Levert beter schaduwmanagement en hogere efficientie op.

Na zonsondergang:
1) label even welke DC stekker waar gezeten heeft. Bijvoorbeeld een plakbandje op de plus en de min van string 1.
2) haal alle 4 los (niet hard aan trekken maar rustig losmaken)
3) plus van string 1 aan min van string 2 (of andersom)
4) resterende stekkers aan input 1 maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
Ja 2 strings, omdat het paneel rechtsondering op de foto in de wintermaanden een schaduw plek heeft als de zon laag en bijna ondergaat, wat ik heb begrepen zijn alleen de onderste 3 panelen op de 2e string.

uiteraard gaan we voor de hoogste efficiente, en jouw uitleg uitvoeren.

Is schaduwmanagment niet per string te regelen? of is dit aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Een string van 3 panelen is wel heel erg kort voor die omvormer. Heb je inzicht in hoe dat vandaag werkte? Gedetailleerde DC grafiekjes etc.

Als het al werkt verwacht ik dat het bij een klein beetje schaduw al verstoord raakt en dat je van 3 panelen weinig opbrengst ziet.
Bij een lange string verwacht ik juist helemaal geen invloed op de andere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
hierbij wat screenshots, is dit wat je bedoel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5dfU2RuBLxqU6t3fsluAAbijyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7iBWiImzuo3p3D80bNJBdpA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAoTngaaeyz5nprIa055T6QhLCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcTmtEit8jNUQVEGDDFDWB3x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nD3PqbaKaplPWgMRyhVijLWwlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2bxXIk33r3gyvEW7a9jP9W7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ziet er uit als een string van 7 en een string van 5.

Maar als er schaduw op het onderste paneel valt gaat die in bypass, of hij nu in een string van 5 of 12 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Midden op de dag haal je een stroom van +/- 0.7 A. Bij 34 V per paneel heb je vandaag dus een max vermogen van 24 W per paneel gehaald? Uit 360 Wp panelen.
Mijn 15 stuks ZZW 45 graden helling 310 Wp panelen hebben vandaag nog bijna 3 uur boven de 2500 W DC geleverd. 167 W per paneel en max 0.54 W / Wp.
Jij haalt max 24 W / 360 Wp = 0.07 W / Wp?

Nu was het bij mij vandaag prachtig zonnig weer maar was het bij jou echt 7.7x slechter weer?

Of een andere vergelijking. Mijn 15 panelen van 310 Wp = 4650 Wp hebben vandaag (volgen SolaX) 11.1 kWh binnen gehaald.

Met jouw 12x360Wp = 4320 Wp zou ik dan als je ongeveer hetzelfde weer hebt en ongeveer even ver van zuid zit zou ik dan bij jou ongeveer 10.3 kWh verwachten. Is dat gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
Ronald schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:55:
Ziet er uit als een string van 7 en een string van 5.

Maar als er schaduw op het onderste paneel valt gaat die in bypass, of hij nu in een string van 5 of 12 zit.
oke ik dacht dat ze een string van 4 en 8 zouden doen, misschien verkeerd begrepen. maar maakt dat veel uit?
de 4 verticalen en de rest horizontaal.
busscherski schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:39:
Midden op de dag haal je een stroom van +/- 0.7 A. Bij 34 V per paneel heb je vandaag dus een max vermogen van 24 W per paneel gehaald? Uit 360 Wp panelen.
Mijn 15 stuks ZZW 45 graden helling 310 Wp panelen hebben vandaag nog bijna 3 uur boven de 2500 W DC geleverd. 167 W per paneel en max 0.54 W / Wp.
Jij haalt max 24 W / 360 Wp = 0.07 W / Wp?

Nu was het bij mij vandaag prachtig zonnig weer maar was het bij jou echt 7.7x slechter weer?

Of een andere vergelijking. Mijn 15 panelen van 310 Wp = 4650 Wp hebben vandaag (volgen SolaX) 11.1 kWh binnen gehaald.

Met jouw 12x360Wp = 4320 Wp zou ik dan als je ongeveer hetzelfde weer hebt en ongeveer even ver van zuid zit zou ik dan bij jou ongeveer 10.3 kWh verwachten. Is dat gelukt?
Mijn panelen hebben ongeveer 9.8 kWh opgewekt gisteren met een piek van 2616 W, met het mooie weer, wel laagstaande zon. De plaatjes zijn van de dag ervoor, mooi de gehele dag bewolkt en redelijk donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Slowmotion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:23:
[...]

oke ik dacht dat ze een string van 4 en 8 zouden doen, misschien verkeerd begrepen. maar maakt dat veel uit?
de 4 verticalen en de rest horizontaal.
Amper/niet... De omvormer werkt dichterbij nominale spanning, en dus efficiënter als 1 string.
Ik zie niet hoe het gebruik van 2 strings in dit geval optimaler schaduwmanagement geeft.

Dat advies / uitvoering door de installateur ruikt naar beperkt begrip van de echte werking van een PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
oke, dank voor je antwoord, ik ben uitgegaan van de installateur, ik ga deze eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dan bedoel ik die screenshots maar dan van een mooie dag.

Het kan best zijn dat het 5+7 of 12 per string verhaal nauwelijks invloed heeft op het schaduw management. Wel een half of heel procent op de efficiëntie, valt relatief gezien ook nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Slowmotion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:23:
.Mijn panelen hebben ongeveer 9.8 kWh opgewekt gisteren met een piek van 2616 W, met het mooie weer, wel laagstaande zon. De plaatjes zijn van de dag ervoor, mooi de gehele dag bewolkt en redelijk donker.
9.8 kWh klinkt prima

• Slowmotion
Dit zijn de waardes van de zonnige dag,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgPJkHJtmxdY45KZRyaX-XuXIFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfK4HsO1X02GinaduofbJ1QG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1b1gjWmK4ssJUt6jn42jVNwZu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UG8wMk2sYRnHlqteP5AEBlFs.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1