Weet iemand waar dit kastje van Cenvax voor is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_rij
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-05-2023
Goedenavond,

Wij hebben net een huis gekocht waar een IVT water/water warmtepomp in is geinstalleerd (inmiddels 20 jaar oud) nu hebben we ook vloerverwarming en onder de vloerverwarmingpomp hangt een kastje van Cenvax. Deze maakt sinds vorige week herrie alsof hij vastloopt. Nu is de CV monteur langs geweest alleen is het onbekend voor hem waar het kastje voor is. Het lijkt een 3 wegklep die een verbinding maakt met de aanvoer een retourleiding.

Ik hoop dat iemand hier begrijpt waar het kastje voor dient. Ik heb ook nog wat documentatie gekregen van de oude bewoner hoe e.e.a. ooit geïnstalleerd is maar daar zie ik deze verbinding volgens mij niet opstaan. Wat wij niet hebben wat wel op de tekening staat is dat de warmtepomp ook voor de warmwatervoorziening zorgt. Dit wordt gedaan door een CV ketel. Deze CV ketel schakelt ook bij als de buitentemperatuur onder de 0 graden komt (aldus de documentatie)

Alvast bedankt voor de hulp,

Erik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDTrgCFWlF6r-FSzUykMxXScIY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyYbRYKVuPxJPduTXoCEg569.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05qLierRS6rsl-6gQnNwfAGtrTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ckkt6G8ax6zNMXnfqU1H3Ou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7o7INh_9ohQTPb4PPVE3pZaP5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykqKHJQihXPxoRaj5CACEzPc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS3h32DexkfX32LI0zcIAH-wVEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feeimfsvhkAh2RHIhK3U4Foy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gezien de manier van aansluiten lijkt met me geen klep. Ik zou het meer zoeken in de richting van een sensor. Waar zit dit op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:18
Ziet eruit als een mengklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het tekentje op de behuizing én op de tekening zijn toch aardig overeenkomend: volgens mij is het de shuntklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 14:34
Mengklep van retour vloerverwarming?

Staat niet op schema want dat is alleen een principevoorbeeld

Andere cv-monteur nemen :)

PS mist die pomp een bout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Dit lijkt me op tekening de shunt klep. De pomp die een bout mist is dan P4. Dit is in deze opstelling een mengklep, wat tegenwoordig met thermostaatkleppen gebeurt. Je ziet ook dat deze voor de vvw zit. Duidelijk om de temperatuur vvw-in omlaag te brengen. De rest van het systeem bestaat uit radiatoren?

Je zou de behuizing open kunnen maken - stroom eraf - om te kijken wat het euvel is, vaak zitten er kunststof tandwielen in. Is dit stuk dan weg doen. Kijken voor een compatibele nieuwe of een moderne verdeler plaatsen. Ik ken de rest van het systeem niet dus weet niet op welke temperatuur alles werkt, desnoods kan je af met een open verdeler, maar daar moeten we meer info voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_rij
Goedenavond,

Het lijkt inderdaad een klep te zijn die water van de retourleiding mengt met water van de aanvoerleiding om de temp van de vloerverwarming omlaag te brengen als die te hoog is. Ik heb gezien dat de voeding naar de warmtepomp loopt dus die doet de aansturing op basis van een tem voeler die op de aanvoerleiding van de verdeler zit.

Wat mij betreft zou deze sturing eruit mogen en gewoon eem waterthermostaat gemonteerd mogen worden. Ik weet alleen niet of de warmtepomp dan in storing valt.

Gr. Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
Als het alleen voeding is dan kan de WP niet weten dat hij weg is.
Wel moet je mogelijk een bypass monteren zodat de WP zijn water nog kwijt kan bij een gesloten systeem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Erik_rij
Ik ga eens testen als ik hem loskoppel wat er dan met de wp gebeurt
Pagina: 1