Surround oplossing / alleen geluid HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Ben nieuw in de receiver (versterker) wereld. Heb de FAQ doorgelezen, helaas niet het antwoord kunnen vinden op mijn vragen. Voor de context. Heb al een geruime tijd een surround set waarbij de versterker / receiver in de subwoofer is verwerkt. Dit werkt allemaal prima.
Nu heb ik via Marktplaats een "oude" THX Select gecertificeerde surround set aangeschaft. Voor wie het merk / type van beide sets wil weten vraag gerust, maar voor de vraag denk ik niet relevant?

De set met ingebouwde receiver is middels een optisch kabel verbonden met de optische uitgang van de computer. Bij de andere set wil ik een soortgelijke setup maken. Daar deze set geen ingebouwde receiver heeft ben ik aangewezen op een externe unit.
1. Is het mogelijk om middels een optisch kabel hoger dan dolby 5.1 te produceren? En waarom wel / niet?
a. Is het middels HDMI mogelijk om alleen geluid door te sturen en dat het beeldsignaal wordt genegeerd door de receiver / doorgegeven wordt (bij gebrek aan een betere omschrijving)
2. Begrijp ik het goed dat als men een 8k televisie heeft, de receiver in kwestie ook 8k moet ondersteunen middels hdmi?
3. Bestaan er ook apparaten die alleen surround decoderen? Lees geen versterking, geluid erin en die maakt er dan DTS, Atmos of van afhankelijk van het signaal.

Ben opzoek naar een setup die alleen het geluid van de computer oppakt. Deze wordt dan afhankelijk van het type geluid surround tot stereo. Mijn huidige setup doet dit. Wat ik er van begrijp is dat ik bij de nieuwe hdmi receivers ook moet letten of deze 4k 120hz / 8k 60hz ondersteund om toekomstbestendig te zijn. Mij gaat het echter niet om het beeld en alleen het geluid. Sta open voor jullie informatie en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

blijhoofd_bennie schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:17:
Nu heb ik via Marktplaats een "oude" THX Select gecertificeerde surround set aangeschaft. Voor wie het merk / type van beide sets wil weten vraag gerust, maar voor de vraag denk ik niet relevant?
Hoe meer informatie hoe beter. Kleine kans maar stel je hebt een passieve subwoofer gekocht, dan wordt het aanbod van receivers heel veel kleiner.
1. Is het mogelijk om middels een optisch kabel hoger dan dolby 5.1 te produceren? En waarom wel / niet?
Naast Dolby Digital heb je ook de optie tot DTS, beide maximaal 5.1. In LPCM haal je met optisch maximaal twee kanalen. Waarom niet, bandbreedte. Hoe en wat precies inhoudelijk, dat kan Google uitleggen.
a. Is het middels HDMI mogelijk om alleen geluid door te sturen en dat het beeldsignaal wordt genegeerd door de receiver / doorgegeven wordt (bij gebrek aan een betere omschrijving)
Volgens mij haal je apparatuur/termen door elkaar dus mogelijk interpreteer ik de vraag verkeerd. Bedoel je dat je over HDMI beeld en geluid de receiver instuurt, de receiver de audio er af haalt, over de speakers laat horen en het beeld doorstuurt? Dat heet HDMI Processing en is iets wat standaard is sinds de afgelopen tien jaar. Heb je een oudere receiver te pakken dan heb je nog kans op HDMI Switching, dat is gewoon lomp doorsturen van beeld en geluid door de receiver. Extreem nutteloos.
2. Begrijp ik het goed dat als men een 8k televisie heeft, de receiver in kwestie ook 8k moet ondersteunen middels hdmi?
Als je door de receiver heen gaat met beeld en audio (zoals ik hierboven schets), ja. De gehele keten moet minimaal de HDMI versie zijn van de opties die je wilt gebruiken. Puur als voorbeeld: HDMI 2.1 bron, HDMI 2.0 receiver en HDMI 2.1 TV zal je geen 4K op 120 Hz opleveren omdat de receiver dat niet aan kan (de doet door HDMI 2.0 maximaal 60 Hz op 4K). Als met bovenstaande opzet de wens is om maximaal 1080p door te geven is er niets aan de hand. Dat lukt namelijk al enkele HDMI versies lager/ouder.
3. Bestaan er ook apparaten die alleen surround decoderen? Lees geen versterking, geluid erin en die maakt er dan DTS, Atmos of van afhankelijk van het signaal.
Versterking is het aansturen van speakers, het leveren van vermogen. Wil je een receiver die dat niet doet omdat je bijvoorbeeld actieve speakers hebt of losse eindversterkers dan heb je een pre/pro processor/voorversterker te pakken. Die zijn er wel maar zeer aan de prijs omdat het een niche markt is. Persoonlijk zou ik dan eerder een receiver nemen met pre outs op alle kanalen en de eindversterker van de receiver niet gebruiken. Maar, persoonlijk.

Het maken van DTS of een andere track is een ander verhaal. Veelal heeft je bron of bronbestand reeds een track. Netflix, Disney+, Amazon hebben
Dolby Digital Plus, Blu-ray zal DTS HD Master Audio of Dolby TrueHD hebben, et cetera. Een uitzondering is de PC, die kan met Dolby Digital Live dan wel DTS Connect on the fly die track maken. Zie je niet veel meer, was veelal gebruikt in games omdat deze in tegenstelling tot series/films interactief zijn en dus geen vaste audio track hebben. Zowel de Sony PlayStation als Microsoft Xbox hebben ook een dergelijke setting waardoor ze altijd Dolby Digital, DTS of surround LPCM uitsturen. Optisch kan alleen de eerste twee aan, HDMI alle drie (buiten het feit dat S/PDIF niet meer op alle consoles zit).
Ben opzoek naar een setup die alleen het geluid van de computer oppakt. Deze wordt dan afhankelijk van het type geluid surround tot stereo. Mijn huidige setup doet dit. Wat ik er van begrijp is dat ik bij de nieuwe hdmi receivers ook moet letten of deze 4k 120hz / 8k 60hz ondersteund om toekomstbestendig te zijn. Mij gaat het echter niet om het beeld en alleen het geluid. Sta open voor jullie informatie en oplossingen.
Ik neig nog steeds dat je zoekt naar een receiver met HDMI Processing. Alleen is dat volgens mij niet nodig. Een PC heeft veelal meerdere uitgangen. Kan je via die weg beeld en geluid apart uit sturen? Beeld direct naar de monitor/TV en audio over HDMI naar een receiver. Hoeft de receiver niet eens up to date te zijn qua HDMI aangezien er geen verschil is tussen audio over HDMI 2.0 dan wel HDMI 2.1. Of je gebruikt in plaats van HDMI S/PDIF, geen HD Audio of LPCM surround maar wel makkelijk gescheiden te houden. Een receiver met S/PDIF haal je voor letterlijk een paar tientjes tweedehands. Hele andere boeg: geluid niet digitaal aansluiten maar analoog. Moet je wel een receiver hebben met meerkanaals analoge ingangen.

Edit:
Dit staat inderdaad niet in de Audio FAQ (die nog herzien moet worden) maar stond ik een FAQ over Blu-rayspelers. Deze FAQ is offline gehaald omdat de informatie niet meer relevant is. Daar stond in over HDMI Switching en HDMI Processing maar zoals gezegd is dat al zo'n tien jaar niet meer relevant.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 06-09-2021 13:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:58:
[...]
Hoe meer informatie hoe beter. Kleine kans maar stel je hebt een passieve subwoofer gekocht, dan wordt het aanbod van receivers heel veel kleiner.
THX Select speaker set. De passieve speakers (niet versterkt) hebben respectievelijk een vermogen van 110 en 130 Watt en 4 tot 8 ohm. De subwoofer is actief (versterkt).
FeaR schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:58:
[...]
Ik neig nog steeds dat je zoekt naar een receiver met HDMI Processing. Alleen is dat volgens mij niet nodig. Een PC heeft veelal meerdere uitgangen. Kan je via die weg beeld en geluid apart uit sturen? Beeld direct naar de monitor/TV en audio over HDMI naar een receiver. Hoeft de receiver niet eens up to date te zijn qua HDMI aangezien er geen verschil is tussen audio over HDMI 2.0 dan wel HDMI 2.1. Of je gebruikt in plaats van HDMI S/PDIF, geen HD Audio of LPCM surround maar wel makkelijk gescheiden te houden. Een receiver met S/PDIF haal je voor letterlijk een paar tientjes tweedehands. Hele andere boeg: geluid niet digitaal aansluiten maar analoog. Moet je wel een receiver hebben met meerkanaals analoge ingangen.
Dit is exact wat ik zoek. Wil niet bij voorkeur niet “verplicht” worden om een receiver aan te moeten schaffen die voorzien is van de nieuwste aansluitingen qua beeldverwerking. Simpelweg omdat ik deze niet nodig heb. Dat vind ik juist zeer mooi aan de optische uitgang en de signaalscheiding die het biedt. Mijn ideale oplossing is een apparaat welke alleen het geluid oppakt en het beeld met rust laat.

Mijn huidige videokaart heeft één hdmi en er zit een optische uitgang op het moederbord (dit is de huidige setup). Mits ik bij 5.1 geluid blijf kan ik met deze setup uit de voeten en zou hier een kopie van kunnen maken voor de nieuwe setup. Ben echter aan kijken naar de mogelijkheid om verder uit te breiden met 7.1 / atmos. Jij bedoeld dan een videokaart met meerdere HDMI uitgangen? Over één ingang stuur je het geluid en de andere voor beeld die dan niet via de receiver gaat? Ga hier zelf ook naar zoeken, maar heb je hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Extra functies op een receiver eten geen brood en kosten in verhouding ook niet zoveel extra. Zoek dus een receiver die heeft wat je wel gebruiken gaat en negeer gewoon dat er extra opties opzitten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:26:
[...]
THX Select speaker set. De passieve speakers (niet versterkt) hebben respectievelijk een vermogen van 110 en 130 Watt en 4 tot 8 ohm. De subwoofer is actief (versterkt).
Dan ga je weg komen met het gros van de receivers. Vermogen hoef je niet op te letten, idem met het stickertje "THX".
Mijn ideale oplossing is een apparaat welke alleen het geluid oppakt en het beeld met rust laat.
Een receiver zal altijd ingangen voor video hebben, deze hoef je natuurlijk niet te gebruiken.
Mits ik bij 5.1 geluid blijf kan ik met deze setup uit de voeten en zou hier een kopie van kunnen maken voor de nieuwe setup.
Let wel dat je voor Dolby Digital dan wel DTS in games iets als Dolby Digital Live dan wel DTS Connect nodig hebt. Ga je puur films en series kijken is dat niet nodig, daar zit de track al ingebakken.
Ben echter aan kijken naar de mogelijkheid om verder uit te breiden met 7.1 / atmos.
Voor 7.1 zal je naar HDMI moeten om het digitaal te houden of meerkanaals analoog in als alternatief. ATMOS over meerkanaals analoog twijfel ik over of het werkt.
Jij bedoeld dan een videokaart met meerdere HDMI uitgangen? Over één ingang stuur je het geluid en de andere voor beeld die dan niet via de receiver gaat? Ga hier zelf ook naar zoeken, maar heb je hier ervaring mee?
Ik heb daar geen ervaring mee maar in theorie zou het moeten kunnen. Het blijft wel een lastige set-up. Als je het kan missen zou een receiver met de HDMI standaard die je gebruikt de makkelijkste oplossing zijn. Als dat HDMI 2.0 is dan vallen de kosten nog mee, HDMI 2.1 is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:26:
[...]

[...]

Dit is exact wat ik zoek. Wil niet bij voorkeur niet “verplicht” worden om een receiver aan te moeten schaffen die voorzien is van de nieuwste aansluitingen qua beeldverwerking. Simpelweg omdat ik deze niet nodig heb. Dat vind ik juist zeer mooi aan de optische uitgang en de signaalscheiding die het biedt. Mijn ideale oplossing is een apparaat welke alleen het geluid oppakt en het beeld met rust laat.

Mijn huidige videokaart heeft één hdmi en er zit een optische uitgang op het moederbord (dit is de huidige setup). Mits ik bij 5.1 geluid blijf kan ik met deze setup uit de voeten en zou hier een kopie van kunnen maken voor de nieuwe setup. Ben echter aan kijken naar de mogelijkheid om verder uit te breiden met 7.1 / atmos. Jij bedoeld dan een videokaart met meerdere HDMI uitgangen? Over één ingang stuur je het geluid en de andere voor beeld die dan niet via de receiver gaat? Ga hier zelf ook naar zoeken, maar heb je hier ervaring mee?
Koop gewoon een HDMI receiver die in de laatste 10 jaar gemaakt is en sluit je PC via HDMI daarop aan. Je kan dan de meeste moderne surround formaten zoals Dolby TrueHD en DTS HD MA afspelen. Je computerscherm (want daar gaat het over toch?) sluit je dan via displayport (bijv) aan. Je PC zal dan ook beeld willen sturen naar je receiver, maar dat zet je gewoon uit. Je kan in windows gewoon de standaard geluidskaart op HDMI zetten zodat al je geluid daaroverheen gaat. Wil je atmos dan moet je een nieuwere receiver aanschaffen.

Geluid via optisch is van veel minder kwaliteit, het is zonde om daar aan vast te houden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:53:
[...]

Dan ga je weg komen met het gros van de receivers. Vermogen hoef je niet op te letten, idem met het stickertje "THX".
Wat ik begrijp is THX een certificering. Mits een receiver dit heeft, hoop ik dat die dan ook hier aan voldoet. Heb zaken voorbij zien komen als maximale versterkingswaarden per poort. Was door onkunde zeer gecharmeerd van het THX label op de speakers. Ben echter zeer te spreken over het merk van de speakers. Waren dezelfde als nu. Komen uit Berlijn.
Jorgen schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:32:
Extra functies op een receiver eten geen brood en kosten in verhouding ook niet zoveel extra. Zoek dus een receiver die heeft wat je wel gebruiken gaat en negeer gewoon dat er extra opties opzitten.
Is zeker het plan. De andere toeters en bellen krijg ik helaas niet cadeau. Van internetradio tot netwerkaansluiting wat ik niet nodig heb. Vandaar ook benieuwd of jullie bekend zijn met apparaten die alleen dolby decoden. Zelf niets kunnen vinden.
FeaR schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:53:

[...]
Ik heb daar geen ervaring mee maar in theorie zou het moeten kunnen. Het blijft wel een lastige set-up. Als je het kan missen zou een receiver met de HDMI standaard die je gebruikt de makkelijkste oplossing zijn. Als dat HDMI 2.0 is dan vallen de kosten nog mee, HDMI 2.1 is een ander verhaal.
Misschien is het moeilijker te realiseren, omdat weinig mensen het misschien zo doen? Mij lijkt deze setup zeer tijdloos. Commercieel is HDMI beter voor de producenten, omdat je dan soms wel mee moet gaan. Nu heb ik geen moeite met commercie. Alleen als ik de mogelijkheid heb wil ik niet gaan betalen voor zaken die ik toch niet nodig heb.
Ramon schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:10:
[...]
Koop gewoon een HDMI receiver die in de laatste 10 jaar gemaakt is en sluit je PC via HDMI daarop aan. Je kan dan de meeste moderne surround formaten zoals Dolby TrueHD en DTS HD MA afspelen. Je computerscherm (want daar gaat het over toch?) sluit je dan via displayport (bijv) aan. Je PC zal dan ook beeld willen sturen naar je receiver, maar dat zet je gewoon uit. Je kan in windows gewoon de standaard geluidskaart op HDMI zetten zodat al je geluid daaroverheen gaat. Wil je atmos dan moet je een nieuwere receiver aanschaffen.

Geluid via optisch is van veel minder kwaliteit, het is zonde om daar aan vast te houden.
Het zal een televisie worden als beeldscherm (htpc's). Helaas zijn domme monitoren duurder, anders had ik die gebruikt. Bij televisies / monitoren gaat het mij om het beeld, apps gebruik ik niet. Dorie klink ik oud zo ;-)
Afgelopen weekend kunnen testen met receiver en mijn huidige speaker setup om de referentie eerlijk te houden. Aansluitingen via HDMI naar de receiver. Het was een 8k geschikt model, atom en dergelijke. Wel bij de tijd wil ik zeggen. Qua geluidskwaliteit heb ik het verschil niet gehoord tussen optisch 5.1 en hdmi 5.1. Digital 5.1 over optisch is net zo digitaal als via HDMI (toch?). Optisch is zover ik begrijp juist minder storinggevoelig door geen koper. Of is het digitale signaal over optisch anders dan over HDMI. Ben er nog niet van overtuigd dat HDMI beter geluid heeft dan optisch. Of dan hoor ik het niet in ieder geval. Heb je links die je stelling onderbouwen?

Allemaal via deze weg alvast bedankt voor alle hulp en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]

Wat ik begrijp is THX een certificering. Mits een receiver dit heeft, hoop ik dat die dan ook hier aan voldoet. Heb zaken voorbij zien komen als maximale versterkingswaarden per poort. Was door onkunde zeer gecharmeerd van het THX label op de speakers. Ben echter zeer te spreken over het merk van de speakers. Waren dezelfde als nu. Komen uit Berlijn.
Het is niet meer dan een labeltje. Wikipedia noemt het een "qualiy assurance system".
[...]

Is zeker het plan. De andere toeters en bellen krijg ik helaas niet cadeau. Van internetradio tot netwerkaansluiting wat ik niet nodig heb. Vandaar ook benieuwd of jullie bekend zijn met apparaten die alleen dolby decoden. Zelf niets kunnen vinden.
Die zijn er wel, heten preprocessors. Maar die zijn gericht op high-end systemen en daarom heel duur.
[...]

Misschien is het moeilijker te realiseren, omdat weinig mensen het misschien zo doen? Mij lijkt deze setup zeer tijdloos. Commercieel is HDMI beter voor de producenten, omdat je dan soms wel mee moet gaan. Nu heb ik geen moeite met commercie. Alleen als ik de mogelijkheid heb wil ik niet gaan betalen voor zaken die ik toch niet nodig heb.
[...]

Het zal een televisie worden als beeldscherm (htpc's). Helaas zijn domme monitoren duurder, anders had ik die gebruikt. Bij televisies / monitoren gaat het mij om het beeld, apps gebruik ik niet. Dorie klink ik oud zo ;-)
Afgelopen weekend kunnen testen met receiver en mijn huidige speaker setup om de referentie eerlijk te houden. Aansluitingen via HDMI naar de receiver. Het was een 8k geschikt model, atom en dergelijke. Wel bij de tijd wil ik zeggen. Qua geluidskwaliteit heb ik het verschil niet gehoord tussen optisch 5.1 en hdmi 5.1. Digital 5.1 over optisch is net zo digitaal als via HDMI (toch?). Optisch is zover ik begrijp juist minder storinggevoelig door geen koper. Of is het digitale signaal over optisch anders dan over HDMI. Ben er nog niet van overtuigd dat HDMI beter geluid heeft dan optisch. Of dan hoor ik het niet in ieder geval. Heb je links die je stelling onderbouwen?

Allemaal via deze weg alvast bedankt voor alle hulp en reacties.
Dan snap ik het probleem niet zo? PC -> HDMI -> Receiver -> HDMI -> TV. Makkelijk toch?

HDMI heeft een grotere bandbreedte dan Optical. Of je verschil merkt hangt daarom dus ook ervanaf of je die bandbreedte gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld een blu-ray met DTS-HD MA 7.1 geluid, dan kan dat niet over de optische aansluiting. Zou je je blu-ray speler optisch aansluiten dan zal het geluid terugvallen naar dolby digital 5.1 of DTS, allebei compressed. Als je dan bedenkt dat DTS-HD MA 7.1 Lossles is (dus compressie zonder verlies) en dolby digital 5.1 lossy (dus met verlies), dan zie je misschien wat het verschil is, naast de 2 surround kanalen die je mist. Om nog maar niet te spreken over Dolby Atmos, ook niet mogelijk over optisch.

Als jij nou alleen maar materiaal kijkt met dolby digital 5.1, dan ga je inderdaad geen verschil merken nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]
Ik twijfel meer over de werking omdat HDMI veelal een heel pad is: van bron tot monitor, soms met een receiver er tussen. Als je van bron naar receiver gaat en geen eindstap naar een monitor maakt weet ik niet of de keten gezien wordt en dus zal werken.
Bij televisies / monitoren gaat het mij om het beeld, apps gebruik ik niet. Dorie klink ik oud zo ;-)
Ik begrijp je maar het is vooral gevoel en dat zal je los moeten laten. Er zijn zeker producten die aan de wens voldoen maar je komt dan op een hele kleine markt waardoor de prijs niet meer in lijn staat met het aangeboden product.
Digital 5.1 over optisch is net zo digitaal als via HDMI (toch?).
Het is beide digitaal, het verschil zit in dat optisch met licht werkt en HDMI (en digitale coax) met elektrisch signaal. Daarbij heeft HDMI een hogere bandbreedte dan S/PDIF. Er zijn mensen die zeggen dat Dolby Digital 5.1 over S/PDIF daardoor van mindere kwaliteit is. Ik trek dat zeer in twijfel aangezien het verschil tussen Dolby Digital en Dolby TrueHD al discutabel is. Maar, zoals ook in andere topic gezegd, audio is en blijft een groot deel emotie en beleving en kan per persoon verschillen.
Optisch is zover ik begrijp juist minder storinggevoelig door geen koper.
Klopt, licht is minder storingsgevoelig en op dat vlak beter. Al zal de purist weer stellen dat het signaal in de bron om wordt gezet van elektrisch naar licht en in de receiver weer van licht naar elektrisch.
Ben er nog niet van overtuigd dat HDMI beter geluid heeft dan optisch. Of dan hoor ik het niet in ieder geval.
Als je het toch niet hoort, laat dan de eis vallen van 7.1, HD Audio en ATMOS en houd het bij Dolby Digital dan wel DTS over S/PDIF. Gaat het 100% zeker werken met geluid en video gescheiden (zie begin van mijn post waarom ik twijfel) en het spaart geld uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Ramon schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:20:
Die zijn er wel, heten preprocessors. Maar die zijn gericht op high-end systemen en daarom heel duur.

[...]
Dank voor de informatie. Alleen al interessant om in te duiken.
Ramon schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:20:

[...]

Dan snap ik het probleem niet zo? PC -> HDMI -> Receiver -> HDMI -> TV. Makkelijk toch?

HDMI heeft een grotere bandbreedte dan Optical. Of je verschil merkt hangt daarom dus ook ervanaf of je die bandbreedte gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld een blu-ray met DTS-HD MA 7.1 geluid, dan kan dat niet over de optische aansluiting. Zou je je blu-ray speler optisch aansluiten dan zal het geluid terugvallen naar dolby digital 5.1 of DTS, allebei compressed. Als je dan bedenkt dat DTS-HD MA 7.1 Lossles is (dus compressie zonder verlies) en dolby digital 5.1 lossy (dus met verlies), dan zie je misschien wat het verschil is, naast de 2 surround kanalen die je mist. Om nog maar niet te spreken over Dolby Atmos, ook niet mogelijk over optisch.

Als jij nou alleen maar materiaal kijkt met dolby digital 5.1, dan ga je inderdaad geen verschil merken nee.
Los of het wel / geen onkunde is van mijzelf. Bij de test verliep de communicatie tussen receiver en computer niet optimaal. Na opstarten van de computer en receiver bleef regelmatig het receiver logo in beeld of het beeld was zwart. HDMI kabels in en uitpluggen dan werkt het wel. Qua wat je noemt, mijn test was Netflix en Dolby Digital. Dat BluRay beter geluid en beeld produceert zou ik alleen al geloven omdat streamingdiensten meer compressie toe passen. Nu is meer compressie niet automatisch slechter, maar denk dat we elkaar wel begrijpen in deze. Wilde alleen geen appels met peren vergelijken.

Mijn doelstelling zou een opstelling zijn waarbij het geluid en beeld gescheiden zijn. Ben niet pro-optisch, maar dat systeem doet het gewoon op die manier. Als ik qua HDMI beeld mee wil naar 4k 120Hz zoals een oled dit kan, dan kom ik al bij een nieuw receiver uit om mee te kunnen. Dit terwijl het voor het geluid niets uitmaakt. Mijn budget is niet onbeperkt, maar ook geen moeite te investeren in duurdere producten als die langer meegaan door moderne techniek. Alleen wederom, mij gaat het voor de receiver om het geluid (mits mogelijk uiteraard). Het beeldscherm komt dan aan de televisie.

Ik ga onderzoeken of ik nog ergens een videokaart met hdmi en dvi heb liggen en daarna testen met een computer monitor / receiver of het gaat werken om geluid te scheiden.Is er nog interesse dat ik mijn verhaal hier ergens plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:46:
[...]
... te investeren in duurdere producten als die langer meegaan door moderne techniek.
Zoek voor de grap eens op wat de snelheid is waarmee HDMI versies de laatste jaren elkaar opvolgen. De tijden dat we tientallen jaren met een S/PDIF deden zijn voorbij. Toekomstbestendig is in de audio niet meer zoals het vroeger was.

Ik zou voor mezelf uitzoeken of je genoegen kan nemen met maximaal Dolby Digital dan wel DTS. Zo ja dan lekker bij optisch houden. Als ik je posts zo lees gaat je dat een hoop ergernissen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
blijhoofd_bennie schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:46:
[...]

Dank voor de informatie. Alleen al interessant om in te duiken.

[...]

Los of het wel / geen onkunde is van mijzelf. Bij de test verliep de communicatie tussen receiver en computer niet optimaal. Na opstarten van de computer en receiver bleef regelmatig het receiver logo in beeld of het beeld was zwart. HDMI kabels in en uitpluggen dan werkt het wel. Qua wat je noemt, mijn test was Netflix en Dolby Digital. Dat BluRay beter geluid en beeld produceert zou ik alleen al geloven omdat streamingdiensten meer compressie toe passen. Nu is meer compressie niet automatisch slechter, maar denk dat we elkaar wel begrijpen in deze. Wilde alleen geen appels met peren vergelijken.

Mijn doelstelling zou een opstelling zijn waarbij het geluid en beeld gescheiden zijn. Ben niet pro-optisch, maar dat systeem doet het gewoon op die manier.
Als je geluidskaart genoeg uitgangen heeft kan je decoding ook door je pc laten doen en aansluiten op een meerkanaals (eind)versterker. Heeft ook allerlei nadelen natuurlijk, zoals dat je pc niet alle codecs aankan maar Dd5.1 wel... zo een meerkanaals eindversterker is ook iets voor de high-end dus ook niet goedkoop...
Als ik qua HDMI beeld mee wil naar 4k 120Hz zoals een oled dit kan, dan kom ik al bij een nieuw receiver uit om mee te kunnen.
Dit is niet per se waar. Je kan een receiver ook achter de tv zetten en de audio return channel gebruiken. De pc sluit je dan aan op de tv waarbij de tv het beeld oppakt en het geluid doorstuurt. Handige oplossing dus als je receiver oud wordt maar je TV wel nieuw is.

Overigens hoef je je met Netflix geen zorgen te maken over 4k120... dat is alleen interessant voor gaming.
Dit terwijl het voor het geluid niets uitmaakt. Mijn budget is niet onbeperkt, maar ook geen moeite te investeren in duurdere producten als die langer meegaan door moderne techniek. Alleen wederom, mij gaat het voor de receiver om het geluid (mits mogelijk uiteraard). Het beeldscherm komt dan aan de televisie.

Ik ga onderzoeken of ik nog ergens een videokaart met hdmi en dvi heb liggen en daarna testen met een computer monitor / receiver of het gaat werken om geluid te scheiden.Is er nog interesse dat ik mijn verhaal hier ergens plaats?

Pagina: 1