Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mupp3t
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb onlangs een samsung QE55Q95T tv gekocht. Nu valt het mij op dat er wat backlight bleeding lijkt te zijn. Voornamelijk aan de onderkant.

Het is het best te omschrijven als een lichte streep van ongeveer 0,5 tot 1 cm breed aan de onderkant van het beeld. Deze streep grenst aan de onderkant van het beeld en loopt over de hele breedte. Het valt vooral op bij donkere scenes of uniforme kleuren. Mijn vorige tv was 40 inch maar een soortgelijk effect is mij nooit opgevallen bij deze tv. In de reviews van sites zoals tweakers kan ik ook niks over backlight bleeding voor de Q95T vinden. Ik had het eigelijk niet verwacht voor het 2020 topmodel van samsung. Ik twijfel of ik de tv moet retourneren.

Mijn vraag is, is dit iets wat ik zou moeten verwachten voor dit model of heb ik pech met het paneel?

Het is lastig vast te leggen op camera maar ik heb een foto ter illustatie geplaatst. De onderkant van de rand licht net iets meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d69nnKnr7SbOKsAaW9DpPJkmnSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw1DDauBIbMC2mcoW6w0nXbK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:47

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica Aankoopadvies is voor aankoopadvies, als er nog geen product gekocht is en er tussen producten wordt getwijfeld. Problemen met reeds aangeschafte hardware mag in dit geval in Televisies & Beamers: CEA > TB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 18:51
Mupp3t schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:03:
Ik heb onlangs een samsung QE55Q95T tv gekocht. Nu valt het mij op dat er wat backlight bleeding lijkt te zijn. Voornamelijk aan de onderkant.

Het is het best te omschrijven als een lichte streep van ongeveer 0,5 tot 1 cm breed aan de onderkant van het beeld, net boven de rand. Het valt vooral op bij donkere scenes of uniforme kleuren. Mijn vorige tv was 40 inch maar een soortgelijk effect is mij nooit opgevallen bij deze tv. In de reviews van sites zoals tweakers kan ik ook niks over backlight bleeding voor de Q95T vinden. Ik had het eigelijk niet verwacht voor het 2020 topmodel van samsung. Ik twijfel of ik de tv moet retourneren.

Mijn vraag is, is dit iets wat ik zou moeten verwachten voor dit model of heb ik pech met het paneel?

Het is lastig vast te leggen op camera maar ik heb een foto ter illustatie geplaatst. De onderkant van de rand licht net iets meer op.

[Afbeelding]
Jouw omschrijving doet me denken aan mijn QE65Q60T.

Het is haast niet op foto vast te leggen.
Ik heb me in het begin er erg aan geïrriteerd maar nu let ik er niet echt meer op.
Begrijp ik jouw omschrijving goed als ik zeg vanaf de onderkant ongeveer 0,5 cm naar boven, daar begint het ongeveer en dan tot ongeveer 1 cm. Het zit dus niet helemaal precies tegen de onderrand aan maar ongeveer een halve cm daarboven.

Ik moet wel zeggen dat het mij juist niet bij donkere beelden opvalt maar eerder bij uniforme kleuren.
Het is niet extreem erg maar ik snap je vraag wel (als ik je goed begrijp). Ik heb het overigens geheel van links naar rechts, jij ook?

Of het normaal is, geen idee maar ik kreeg het ook niet goed op de foto en ik heb het erbij gelaten.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mupp3t
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08-2024
@knorde de streep grenst aan de onderkant en is tot 0,5cm, 1 cm hoog.

Bij uniforme kleuren valt het inderdaad meer op maar in mijn ervaring vaak kleuren die wat donkerder zijn.

Ik heb een voorbeeld gevonden in ambient mode die het redelijk illustreert.
Ambient mode > ontspanning > skipping stone

Je ziet langs de onderste rand, waar de reflextie in het water spiegelt, een gloed lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHuFg_pUcM1J-NTsu-odaOJI28Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEhbG6AQV98yLLCB4gmC6Z69.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mupp3t op 05-09-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 18:51
@Mupp3t dat is dan toch wat anders dan dat ik bedoelde. Dat van mij is min of meer normaal (ik zag het ook bij winkelmodellen die hetzelfde model hadden staan, al was het soms wel goed zoeken tot bepaalde egale kleuren kwamen, ik heb het er maar bij gelaten toen).

Ik snap nu wel wat je bedoeld en ik denk dat dit inderdaad backlight bleeding is.
Het is alleen heel lastig in te schatten op een foto hoe het in het echt is.
De ene tv (zelfde model) heeft het soms meer dan de andere.
Tv's kopen is daarom ook niet mijn hobby (je moet soms wel).
Het is een soort van prijsschieten en hopen dat je een beetje knap exemplaar krijgt.

Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik hem retourneren.
Of het normaal is voor deze prijsklasse durf ik je niet te zeggen, misschien dat er anderen hier zijn die daar een uitspraak over kunnen doen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl