Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
** Inmiddels systeem aangeschaft

[ Voor 98% gewijzigd door Dat_Doc op 23-10-2021 15:43 . Reden: Update ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ik vind de opzet die je zelf hebt bedacht erg goed, deel zuid oost en deel zuid west. Op het dak van je woning passen mogelijk 10 360 wp panelen op een rij, en dan zit je denk ik al op een 3000 kwh, de rest bijhalen vanaf het platte dak, 8 360 wp panelen portrait is denk ik goed te doen. 1 omvormer is genoeg, Growatt of Goodwe is denk ik kostentechnisch goed te doen, anders evt. een SMA. Serieel geschakeld systeem is prima hier, 1 fase kan, maar 3 fase is beter.

Wat panelen betreft, even afhankelijk van je voorkeuren, Chinese panelen zijn vaak wat voordeliger dan Koreaanse of Japanse panelen, en je hebt nog REC (Noorwegen/Singapore), ook iets duurder maar dan net als de Koreanen en de Jappaners vaak met 25 jaar garantie t.o.v. de 12 tot 15 jaar bij de Chinese panelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Je hebt een prima aanzet tot een legplan wat mij betreft.

De offerte met de Solis is niet extreem verkeerd, maar het kan nog wel voordeliger. Solis is niet een van de meer populaire omvormers hier op het forum, maar wel een voordelige.
Je kunt eventueel kijken bij de online handelaren met gelieerde installateurs Solar bouwmarkt en Solar Outlet.

Voor je een 5kW 1 fase omvormer plaatst moet je even kijken wat de netspanning doet op een zonnige middag. In sommige delen van het land zijn er problemen met hoge netspanning... het zou zonde zijn als je de stroom niet kwijt kan. In dat geval zijn 3 fase omvormer, dikke en zo kort mogelijke bekabeling opties die kunnen helpen.

Op het moment is het systeem met de kortste terugverdientijd een systeem wat je verbruik af dekt. Maar de vraag is of dat echt wel de juiste keuze is. Je geeft zelf al aan dat je een elektrische auto ziet komen: dan heb je een paar 1000 kWh extra nodig. Heb je nagedacht over verwarming zonder gas in de toekomst?

Als je later bij gaat leggen kost dit meer dan dat je nu meer neer legt. Dat verlengt de terugverdientijd wel; maar het is een redelijk goede investering. Ga naar gaslicht en voer 0 kWh teruglevering in, je huidige verbruik, en 5000kWh meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 05-09-2021 23:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dat_Doc
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nog eens kritisch naar de afmetingen gekeken en denk dat er maar 6 panelen op het platte dak zullen passen i.p.v. 8 (vergunningsvrij). Berekend met 40 cm van de rand en 50 cm tussen de panelen, klinkt dat logisch?

Ook heb ik zelf een systeem van een online handelaar (solar outlet) vergeleken met de huidige offerte en wat een verschil in prijs zeg. Vrijwel zelfde bruto bedrag maar 1.5x kWp. Bedankt voor de tip @Ronald !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTSnXYFTuudPYSmWsvfpBfS1X2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkeT75ddg7pTxtmbH1fPVgUr.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij meegenomen dat panelen met 25 jaar garantie wel de voorkeur hebben, daarnaast blijken we toch een 3 fase aansluiting te hebben, dit gecorrigeerd. Dat scheelt weer problemen met terug levering en hoge netspanning.

Het advies om wat extra kWp op het dak te leggen neem ik mee en daarmee kwam ik tot 9.36 kWp. Ik vind het op het schuine dak ook mooi als er rijen over de volledige breedte liggen.
24xHYUNDAI 390WP HIE-S390VG FULL BLACK met vanuit sunny design een 8kW SMA sunny tripower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucqyByad8GjaHAKuhMl7PuJLvL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRr86HMmeg1dNT6mfrWo2fgh.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vraag me alleen af heb ik dan in de ochtenden wel genoeg voltage om de omvormer goed te laten werken met de 6 panelen op het platte dak? Ik lees hier en daar op het forum dat 5 panelen randje minimum is, 6 net kan.

Zie ik verder nog iets over het hoofd?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
De SMA heeft minimum spanning 125V, dat haal je met 4 van de Hyundai's al. Het is een redelijk uniek paneel op dit prijsniveau. Shingled opbouw en wat hogere spanning: 38Vmpp.

Dit draait dan wel zonder schaduwbeheer... want de SMA kan dat pas vanaf 260V (min Vmpp).

Ik vermoed dat de installatiepartner op plat dak trouwens liever met Solarstell Connect werkt.... dat kost iets meer.
Alles bij elkaar... je geeft wat opbrengst spreiding op, maar die 6 zijn denk ik beter af op je grote dak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
En als je iets smallere panelen neemt voor het platte dak, die kunnen ook weer iets dichter op elkaar staan. Passen er dan wel 8?
https://www.solar-outlet.nl/denim-375wp-mono.html
Geen 25 jaar garantie maar wel goedkoper. Garantie claimen na 20 jaar kan nog best lastig zijn. (bewijs maar dat je paneel een paar procent teveel gedegradeerd is)
Met 8 van die panelen is het voltage wel weer iets hoger dan 6 x Hyundai.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dat_Doc
Het is inderdaad een goede om nog te kijken naar smallere panelen, daarmee zou 8 wel moeten kunnen.

Maar eerst een installateur vinden voor het grote dak, ook Solar-outlet wil daarop geen panelen plaatsen ...

Pagina: 1