Performance schommelt consistent tussen 2 niveau's, waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-11 23:09
Ik heb recent een volledig nieuwe pc gebouwd, maar ik ben niet tevreden met de performance. Dit is het best te merken met de PassMark DirectX 12 test. Soms haal ik exact 55 punten, soms haal ik ~98 punten. De scores zijn altijd consistent hetzelfde, ik heb nog nooit een score halverwege gezien. Deze tests zijn direct na elkaar uitgevoerd, ik heb geen instellingen veranderd en mijn computer niet opnieuw opgestart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i573fqwJfCXEqpwwju40DF2QNJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2NEZVuodgfD3iOIihOgbJKm3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEiVIAiqXEJX6N_5fCTak7HcVI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LFlItegDmnQ3laQa8Zg55Xbz.png?f=user_large

Benchmarks zijn niet het enige waarin ik dit merk, GTA V kan bijvoorbeeld de ene keer op ~60FPS werken, en de volgende keer op ~90FPS. Met beiden is het speelbaar, maar ik verwacht een consistenter resultaat.

Een vriend van mij heeft vrijwel exact dezelfde computer, ik heb zijn specs gebruikt om mijn computer op te baseren. Hij haalt structureel een score van ruim 100 punten in dezelfde test. Er zijn wel verschillen tussen onze computers, omdat niet alle onderdelen te krijgen waren. De verschillen:
  • Zelfde merk + type voeding, maar ik heb de 650W versie terwijl hij de 550W versie heeft.
  • Ander merk geheugen, maar wel beiden 3600MHz. Mijn geheugen heeft strakkere timings.
  • Ander type videokaart, maar wel beiden een AMD Radeon RX 6700 XT. Hij heeft het referentiemodel, mijn versie zou in theorie sneller moeten zijn (maar liefst 1% sneller :+)
Ter info, mijn originele build:
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • Asus TUF GAMING X570-PLUS
  • Asrock Radeon RX 6700 XT Challenger Pro OC 12G
  • Samsung 980 Pro 1 TB
  • Ballistix DDR4 2x8GB 3600
  • Be quiet Straight Power 11 650W Platinum PSU
Met deze build kreeg ik het zelden voor elkaar om meer dan 55 punten te zien in de DirectX 12 test. Mijn computer maakte met deze build heel veel herrie, wat in mijn ogen veroorzaakt werd door de chipset fan. Op dit moederbord is de chipset fan erg ongelukkig geplaatst, waardoor mijn videokaart hem volledig bedekt. Mijn eerste idee was dat de videokaart niet goed was (eventueel in combinatie met mijn moederbord), dus ik heb via V&A het referentiemodel gekocht. Daarmee is direct ook een verschil tussen onze computers weggewerkt. Het resultaat is helaas exact hetzelfde, de videokaart is duidelijk niet het probleem en de computer maakt nog steeds veel geluid.

Op dit punt valt het mij op dat er naast de fans ook een hoge pieptoon uit de computer komt, maar alleen bij hoge belasting. Ik heb wel eens gehoord over coil whine, en daar lijkt dit veel op. Het komt uit de regio videokaart/processor, maar ik heb het met beide videokaarten. De processor lijkt mij niet het probleem, dus ik heb een ander moederbord besteld:
  • Gigabyte X570S AORUS PRO AX
Voordeel van dit moederbord is dat er geen chipset fan op zit, waardoor hij sowieso veel stiller is. Helaas merk ik weinig verschil in de benchmarks, hoewel ik het idee heb dat ik nu wel vaker de 98 punten aan tik. Ik haal nog steeds heel regelmatig 55 punten, dus ik ben er niet echt op vooruit gegaan. Het moederbord is idle inderdaad heel stil en de hoge pieptoon is zeker anders, maar onder hoge belasting hoor ik nog steeds iets geks. Benchmarks zijn hier ideaal voor, sommige benchmarks gebruiken een loopje waardoor je steeds dezelfde beelden achter elkaar ziet. Het geluid dat uit mijn computer komt volgt de loop exact, je kunt dus letterlijk horen wat er op het scherm te zien is. De pieptoon die uit mijn computer komt varieert op basis van wat je ziet in hoogte. Dit lijkt mij niet normaal, maar met de kast dicht is het (met het nieuwe moederbord) amper te horen.

Dus op naar de volgende stap: is mijn voeding dan niet goed? Ik heb via marktplaats een goedkope 2e hands voeding op de kop getikt. Het is een simpele verouderde 600W voeding, maar hij werkt prima. Met beide voedingen heb ik hetzelfde resultaat: het geluid dat uit mijn computer komt is er nog steeds en de performance is niet verbeterd.

Ik heb intussen dus 2 videokaarten, 2 moederborden en 2 voedingen. Het enige dat ik nog niet vervangen heb zijn de SSD, het geheugen en de processor. Ik heb Windows meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, met en zonder drivers getest, verschillende versies van drivers getest, de bios gereset (op 2 verschillende moederborden), ... Ik ben door mijn ideeën heen. Waarom fluctueert de performance van mijn computer zo, en wat kan ik doen om dat op te lossen? En zelfs als mijn computer "maximaal" presteert lijkt hij niet in de buurt te komen van wat praktisch dezelfde computer bij een vriend van mij haalt, maar waarom? Passmark heeft ook een CPU benchmark en daarin zijn onze computers gelijkwaardig. Er is dus niet een duidelijke indicatie dat de CPU een bottleneck vormt in mijn computer.

Er viel mij bij toeval wel iets op net. Ik gebruik tegenwoordig de Radeon Overlay veel. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqRfPVANNvej6jMKrzytEYzmPBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enwz5AUS3ocZ8Hpvz7QZPYFM.png?f=user_large

Als deze overlay aan staat lijk ik structureel ongeveer 98 punten te halen. Als hij uit staat haal ik 55 punten. Echter, het gaat erom dat deze aan staat bij het starten van de benchmark (of een spel). Als ik de benchmark start en daarna de overlay aan zet, krijg ik nog steeds 55 punten. Als ik de benchmark start terwijl de overlay aan staat en tijdens de benchmark de overlay uit zet, dan haal ik nog steeds 98 punten. Dit is mij niet eerder opgevallen, maar zou in mijn ogen ook geen invloed mogen hebben. Ik wil natuurlijk niet de komende jaren altijd die overlay aanzetten als ik een spel wil spelen. Deze overlay kan ook verklaren waarom ik met het nieuwe moederbord vaker 98 punten haal, omdat ik de overlay met het oude moederbord nog minder gebruikte.

Edit: Wanneer mijn computer 55 punten scoort draait de test op ongeveer 100FPS. Wanneer mijn computer 98 punten haalt draait dezelfde test op ongeveer 160FPS. Niet geheel verrassend draait mijn videokaart niet op maximale snelheid bij 100FPS (ongeveer 1500MHz ten opzichte van 2500MHz bij 160FPS). Van mijn CPU kan ik dit niet goed meten, maar ongetwijfeld zal die ook minder snel werken. De vraag is: waarom kiest mijn computer ervoor om niet het maximale uit de videokaart/CPU te halen?

edit:

Extra informatie toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door BRAINLESS01 op 05-09-2021 14:36 ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Wat voor kast en koeling heb je? Is dat ook hetzelfde als die van je vriend?

Thermal throttling kan voor enorme prestatiewisselingen zorgen.

Op welke snelheid draait je RAM?

• BRAINLESS01
De kast is niet exact hetzelfde, maar wel vergelijkbaar. Ik heb deze: pricewatch: Fractal Design Define S, terwijl mijn vriend deze heeft: pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

Ik ben vergeten het te melden, maar ik was ook bang voor thermal throttling. Ik heb daarom een alternatieve CPU koeler gekocht: pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart. Bij de computer van mijn vriend was dat niet nodig, hij gebruikt dus nog de stock cooler van AMD. Het lijkt geen verschil te maken, dus grote kans dat het bij mij ook niet echt noodzakelijk was.

Met mijn nieuwe moederbord kan ik de temperaturen niet meer zo mooi in de gaten houden, maar mijn CPU wordt tijdens het gamen ongeveer 60°C. Mijn GPU wordt een stuk warmer (junction temperature is 89°C), maar ook dat lijkt ruim binnen de veilige specs. Als het alleen thermal throttling zou zijn, zou ik andere resultaten verwachten wanneer de kast open is, ten opzichte van wanneer hij dicht is. Dat is echter niet zo.

Mijn geheugen draait op 3600MHz. Beide moederborden hebben ondersteuning voor een "profiel" waarmee je het geheugen in 1x correct kunt instellen. De snelheid en timings staan dan allemaal gelijk aan wat op de site vermeld wordt. Overigens lijkt dat geen enkel effect te hebben op mijn framerates, het is eigenlijk alleen in de specifieke geheugenbenchmarks merkbaar.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-11 23:27
Alle drivers ed geïnstalleerd? Ook van je mobo/amd? Verder nog spannende dingen gewijzigd in je bios?
En draai eens msi afterburner mee tijdens die test/gamen met temp en clock van je cpu en gpu.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 11:52
Heb je je Windows power plan op high performance staan? Lijkt erop dat je CPU of GPU om wat voor reden soms niet goed boost (en daardoor het de ander ook weinig te doen). Anders je GPU driver eens opnieuw installeren?

• BRAINLESS01
MSI afterburner, is dat specifiek voor MSI moederborden? Ik heb geen MSI hardware in mijn computer.

Wat betreft drivers, ik heb zowel met als zonder drivers getest en in veel gevallen zelfs verschillende versies (omdat er oudere versies bij het eerste moederbord geleverd werden). Het lijkt allemaal geen invloed te hebben.

In de bios heb ik vrijwel geen wijzigingen. Ik heb AMD ReBAR en Above 4G aangezet, het geheugen op 3600MHz gezet (inclusief alle timings, maar dat is 1 instelling). Ik heb op dit moment ook mijn fans ook op het Silent profiel ingesteld, maar op het normale profiel had ik hetzelfde resultaat.

Ik zie dat ik een antwoord gemist had. Ik draai niet op High Performance (gewoon het normale Windows Power profiel), maar zelfs dat heb ik al getest. Het veranderd helaas ook niets. Ik heb Windows (+ alle drivers) al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, ik denk dat het nogmaals opnieuw installeren van de drivers geen zin meer heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door BRAINLESS01 op 05-09-2021 19:40 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 11:52
BRAINLESS01 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:38:
MSI afterburner, is dat specifiek voor MSI moederborden? Ik heb geen MSI hardware in mijn computer.

Wat betreft drivers, ik heb zowel met als zonder drivers getest en in veel gevallen zelfs verschillende versies (omdat er oudere versies bij het eerste moederbord geleverd werden). Het lijkt allemaal geen invloed te hebben.

In de bios heb ik vrijwel geen wijzigingen. Ik heb AMD ReBAR en Above 4G aangezet, het geheugen op 3600MHz gezet (inclusief alle timings, maar dat is 1 instelling). Ik heb op dit moment ook mijn fans ook op het Silent profiel ingesteld, maar op het normale profiel had ik hetzelfde resultaat.
Afterburner met Rivatuner is gewoon een stukje software waarmee je temps, clockspeeds, load etc kan laten loggen. Ongeacht welk merk hardware je hebt :)

• BRAINLESS01
Goeie tip, ik heb het gelijk geïnstalleerd. Wel opvallend... de grafiekjes in MSI Afterburner zijn een always-on-top window, als ik die open heb krijg ik maximale FPS, maar als ik hem sluit stort het direct in. Ik heb even verder getest, het lijkt niet uit te maken welk scherm ik over de benchmark heen leg, zolang er een Windows scherm over de DirectX 12 zichtbaar is krijg ik 160FPS. Zodra ik terug ga naar de benchmark (zonder scherm er overheen) stort het direct in naar 100FPS.

Dit werkt anders dan met de Radeon Overlay, als ik die uit zet tijdens de test behoud ik de hoge FPS, als ik hem tijdens de test aan zet heeft het geen effect.

Met MSI Afterburner krijg ik enorm veel informatie, is er iets specifieks waar ik naar op zoek moet? Het lijkt er ook op dat ik MSI Afterburner / RivaTuner kan gebruiken om te benchmarken, maar dat krijg ik niet werkend. Ik heb twee hotkeys ingesteld voor starten en stoppen, maar die lijken niets te doen.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:24
Draait er soms iets van een miner op de achtergrond, die zich probeert te verbergen zodra deze doorheeft dat je monitor-programma's gaat draaien.

• BRAINLESS01
Het is een volledig nieuwe computer, niets op deze computer heeft contact gehad met mijn oude computer (met uitzondering van de USB stick waar ik de Windows installatie op gezet heb). Ik heb hetzelfde resultaat als ik alleen Windows + Passmark installeer, terwijl een vriend van mij met dezelfde benchmark tool hoger scoort. Overigens zie ik in de Radeon Overlay ook dat mijn videokaart op 1500MHz draait als ik minder FPS heb, hij lijkt er dus voor te kiezen om minder effectief te werken. Tenzij de Windows installer een miner installeert denk ik dat dat niet het antwoord is.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 20:26

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb je aparte PCI-e voedingskabels gebruikt om de load op de voeding te verdelen?

Als het elke keer capt op 1500 MHz dan kan dat het zijn. Kan je checken in Afterburner bij 'Power draw'.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• BRAINLESS01
Ja, ik heb de PCI-e voedingskabels gebruikt. Een van mijn videokaarten heeft een 2x 8pin aansluiting, de andere 1x 8pin + 1x 6pin. Ik heb dit ook met 2 verschillende voedingen (600W en 650W) getest, met hetzelfde resultaat. Hij capt niet altijd op 1500MHz, op dit moment ben ik aan het gamen en lijkt alles weer prima te werken. Dat kan zomaar ineens anders zijn als ik het spel opnieuw opstart.

Ik kan "Power Draw" niet vinden in Afterburner, wel "Power, W". Daar staat (ongeveer) 200W, het schommelt een beetje. In de Radeon software kun je dit ook zien, mijn GPU schommelt daar tussen 170W en 230W terwijl mijn CPU nu ongeveer 30W gebruikt.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-11 19:51

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

BRAINLESS01 schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:19:
Tenzij de Windows installer een miner installeert denk ik dat dat niet het antwoord is.
Dat hangt er dan vanaf waar je Windows vandaan hebt gehaald. Als je gewoon een versie via de officiële MS download pagina hebt gehaald mag je ervan uitgaan dat het oké is. Neem aan dat je deze route hebt genomen.

Als je een of andere vage (custom) iso van het internet hebt getrokken wordt het natuurlijk wel een ander verhaal.

Hoe lijkt het als je een andere benchmark gebruikt? Als je bijvoorbeeld Cinebench een paar keer draait (CPU), zijn de scores dan ongeveer hetzelfde? Als die scores redelijk hetzelfde zijn, dan weet je dat daar het probleem niet zit.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• BRAINLESS01
Wolvganger schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:50:
[...]

Dat hangt er dan vanaf waar je Windows vandaan hebt gehaald. Als je gewoon een versie via de officiële MS download pagina hebt gehaald mag je ervan uitgaan dat het oké is. Neem aan dat je deze route hebt genomen.
Deze versie komt inderdaad gewoon van Microsoft

Ik kan wel andere benchmarks proberen, maar ik merk het ook in spellen. De benchmark noem ik vooral omdat ik het daar eenvoudig in kan testen, het duurt maar een paar seconden en geeft direct het probleem weer. Bij spellen moet ik meer zelf doen, maar dat neemt niet weg dat ik daar soms ook last heb van lage framerates.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 05:25
Dus het probleem lijkt te worden veroorzaakt door inconsistent boost gedrag van de GPU, 1500 MHz tov 2500 MHz.

Hier een paar links naar posts van mensen met vergelijkbare problemen.
https://www.reddit.com/r/...k_speeds_are_low_6700_xt/
https://www.reddit.com/r/...limit_gpu_core_to_500mhz/

En een citaat uit eerste link:
"I ended up fixing it by downloading and older Radeon driver which fixed the clock speeds."

en 2de link:
"I think the GPU downclocks based on the GPU usage. For example playing Overwatch at 1080p 75% render scale low settings, the GPU is at 50-60% load and downclocks to 1200-1400mhz. Bumping the render scale to 150% or 200% increases the GPU usage and the clock speed gets around 1700-1800mhz. My old GTX 1060 was at max clocks no matter the GPU usage."

"This happens to me with a 6800 xt, not 500 MHz but it goes down to 1200 or something in some games. Only way I fix it is by setting a minimum frequency in a manual profile above 2000mhz. It's a fine fix but the GPUs should work as advertised on default settings, not everyone will know how to fix and set manual profiles. They really need to fix the drivers and this downclocking issue with 6000 series"

zoek deze settings in je driver. Minimum GPU frequentie in %. Bij een manual profile.
https://i.imgur.com/d5l6C7x.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door The Reeferman op 06-09-2021 00:48 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• BRAINLESS01
Ik heb de instelling gevonden, maar het lijkt geen effect te hebben (specifiek op de benchmark). Ik heb nog eens alle (3d) benchmarks gedraaid op beide computers, de scores schommelen een beetje als je hem vaker uitvoert maar dat scheelt nooit veel.

Mijn computer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyDvyrRe4PaXXSLZp7vNISKLcKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BzN6BFas5qPGBKFoowPF5FJ0.jpg?f=user_large

Computer van een vriend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKwEARN0UXiLuwMKO29__pC3MFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9OepwS6FWgjHVuPIoOj7jp0B.jpg?f=user_large

Ik heb op mijn pc de Radeon Overlay aangezet, als ik dat niet doe kom ik bij de DirectX 12 test altijd op 55 punten uit. Mijn computer scoort zo'n 20% lager, maar dat merk ik ook in games. Als we samen hetzelfde spel spelen en op dezelfde plek staan heeft hij consequent meer FPS dan ik. (Wat ook opvallend is, ik scoor extreem veel beter in de DirectX 9 test, maar daar heb je in 2021 niet zoveel meer aan :+)

Ik kan overigens ook niet verklaren waarom mijn processor volgens deze benchmark het zoveel beter doet dan zijn processor, dat lijkt dus niet de bottleneck.
Pagina: 1