Software installeren non C-drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Ben een nieuwe PC aan het installeren. Nu heeft een systeembeheerder mij ooit verteld (10 jaar terug oa vanwege backup) om alle non W10 programma's bijv te installeren op een aparte D-drive. Dus tot op heden altijd een D-drive aangemaakt met eeb Programma en Data directory.
Ik vraag mij af of dit nog nodig is? En wat zijn nu nog de voor- en nadelen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De redenen daarvoor zijn, waarschijnlijk, geweest: betere performance, betere verdeling van relatief beperkte schijfruimte en idd een backup van wat user data wat vroeger nog weleens in de program files map terecht kwam.

Al het bovenstaande is in de huidige tijd niet meer van toepassing, met SDD's is er geen (noemenswaardige of zelfs helemaal geen) performance winst, schijfruimte zat (als je SSD groot genoeg is) en user data komt al jaren niet meer in de program files map terecht maar elders, waaronder programdata en userdata.

Met andere woorden: zolang je SSD ruimschoots groot genoeg is, zou ik lekker het os en programma's op 1 volume installeren. Ik doe al jaren niet anders meer.

Misschien heb ik nog ergens niet aan gedacht, dat lezen we dan vanzelf hieronder. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

een systeembeheerder uit de Novell/Norton Commander tijd zeker ;)

Vroegah met Novell had je een Sys, Program en Data drive. Op zich handig qua backup. 'Dankzij' Microsoft doen we dat niet meer MS regelt dat zelf op onze thuis-pc's (je kunt wel handmatig je documentenmap op een andere drive zetten als je wilt). Op het werk regelt ook iemand anders het voor ons. Sommige programma's willen niet eens op iets anders dan C: installeren, of zetten stiekem toch wat op C:\prog...... of zo.
Heeft het voordelen, dan wel nadelen?
Je moet in beide gevallen je Backup goed instellen (systeem en data), en controleren of je echt alles wat je denk te backuppen ook werkelijk kunt terughalen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14

TheVMaster

Moderator WOS
De meeste C-schrijven (zelfs SSD :+) zijn groot genoeg om alle software op te installeren, al heb ik in het verleden (toen ik een 256 GB (SSD) C: schijf had en een 8 TB HDD C: schijf) de games vaak wel op de D: geinstalleerd.

Moet zeggen dat dat voor de meeste 'gewone' programma's niet nodig is, tenzij je natuurlijk een 64GB C: schijf hebt.

beste @Livio_Livius ik heb trouwens je topic titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is dat het niet om Windows zelf gaat, maar om andere software. Ook heb ik je topic verplaatst naar CSA.

[ Voor 28% gewijzigd door g0tanks op 06-09-2021 15:23 . Reden: URL-tag was niet compleet ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Livio_Livius schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:59:
Ben een nieuwe PC aan het installeren. Nu heeft een systeembeheerder mij ooit verteld (10 jaar terug oa vanwege backup) om alle non W10 programma's bijv te installeren op een aparte D-drive. Dus tot op heden altijd een D-drive aangemaakt met eeb Programma en Data directory.
Ik vraag mij af of dit nog nodig is? En wat zijn nu nog de voor- en nadelen?
Data op een aparte partitie zetten kan nog wel eens handig zijn. Dan kun je de Windows partitie formatteren en opnieuw installeren zonder data te verliezen. Dat was handig in de tijd dat een computerhobbyist zijn PC meerdere keren per jaar opnieuw installeerde. Maar verder had het weinig nut. Sowieso moet je dan nog steeds oppassen dat er toch niet per ongeluk data op de Windows partitie belandt.

Maar ik zou het vandaag de dag niet meer doen. Gewoon periodiek een goede backup maken moet wel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Dank allen, en van welke directories moet ik dan een backup maken? Hele C drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48
Er is eigenlijk geen reden om het met partities te doen. Je kunt net zo goed als je de ruimte hebt een Spellen map aanmaken en de rest van de programma's in de program files mappen laten droppen. Alhoewel tegenwoordig er ook programma's zijn die ander je gebruikers account meuk droppen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik raad aan, maak lekker mappen. Zelfs spellen zouden ook onder program files kunnen, maar mij irriteert dat eigenlijk omdat ik met een ultra wide scherm regelmatig bij de spellen moet zijn om daar wat aanpassingen te doen (ik speel ook oudere spellen zonder de standaard ondersteuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Livio_Livius schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:52:
Dank allen, en van welke directories moet ik dan een backup maken? Hele C drive?
Gewoon C:\Users\, C:\Program Files\ en C:\Program Files (x86)\ is in de meeste gevallen genoeg
Pagina: 1