Vraag

• panicx72
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 06-09 13:06
Goedemorgen!

Ik ben onlangs begonnen bij mijn nieuwe werkgever, hetzij via een detacheringbureau.
Ook heb ik een Volkswagen Caddy ter beschikking gesteld gekregen.
Deze wordt door het bedrijf geleased.
Bij ingebruikname hiervan, moest ik ook een formulier "verklaring verbod privégebruik auto" tekenen.
Nu heb ik van een aantal collega's gehoord dat er ook een optie is om er privé mee te rijden, mits je bijtelling betaalt.

Nu heb ik privé een autolease lopen, waar ik op korte termijn van af kan komen.
Privé rijd ik verder weinig nu, dus is de bijtelling betalen (rond de 200eu) veel voordeliger dan de private lease van €425 exclusief brandstof en beperkte kilometers.

Ik weet dat ik mijn verklaring online kan intrekken en dat de belastingdienst zelf de formulieren verstuurt naar mijn werkgever.
Zie: https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Het is een groot bedrijf, mijn collega's weten zelf ook niet tot wie ik mij moet wenden om dit te bespreken.
Is het werkelijk zo simpel om de verklaring in te trekken, bijtelling wordt verrekend en ik dan zonder tussenkomst van het bedrijf privé kan gaan rijden hiermee?
Of heb ik wél eerst toestemming van een hoge pief binnen het bedrijf nodig?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Die auto gaat meer kilometers maken dus meer slijten en misschien wel duurder worden in de lease voor je baas.
Ik zou het altijd even met je leidinggevende overleggen.

Hier is iedereen welkom

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Je hebt hoe dan ook wel toestemming van de baas nodig, het is zijn auto die jij privé wil gaan rijden. Dus ik zou 't aan je manager vragen wie je hiervoor moet hebben.

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:57
Nee zo simpel is het niet. Je wil een bedrijfsmiddel voor privé gaan gebruiken. Dat is allereerst iets waar je bedrijf akkoord op moet geven.

Dit kost hun extra geld (brandstof, hogere slijtage of lease kosten).

Je hebt dus ook best een kans dat ze je hier geen akkoord voor gaan geven.
Dat je gedetacheerd bent maakt de kans op akkoord nog kleiner lijkt me.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Let wel dat het in het kalenderjaar waar je inzit met terugwerkende kracht verrekend gaat worden. Dus de maanden dat je de auto al hebt gehad dit jaar moet je ook nog betalen dan. Misschien is per 1 januari de wijziging doen dan slimmer afhankelijk van hoe lang je hem al hebt. :)

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:19
@panicx72
Volgens mij halen je collega's en jij twee zaken door elkaar. Er is een verklaring van geen privé gebruik auto waar je als werknemer gebruik van kunt maken. Daarmee kun en mag je zelf beslissen of je privé rijdt mits de werkgever dat ook toestaat. Jij hebt het echter over een formulier dat gaat over het verbod op privé gebruik. Dat gebruikt de werkgever als het verboden is voor werknemers om privé te rijden.
Als de werkgever jou verbiedt om privé te rijden dan gaan papieren van de belastingdienst jou echt niet helpen om dat verbod in te trekken.
De link waar je naar verwijst klopt in dit geval ook niet, dat is de link als je zelf de keuze kan en mag maken. Waar jij het over hebt is dit:
https://www.belastingdien...p_privegebruik_bestelauto

[Voor 21% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-09-2021 19:39]

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Lordy79

Fundamentalist

Tja als je niet weet met wie je dit moet bespreken wordt t een lastig verhaal maar ik zou tóch maar op zoek gaan naar de HRM afdeling van het bedrijf dat die caddy ter beschikking heeft gesteld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• schumacher
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 09-09 21:42
Satch schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:43:
Let wel dat het in het kalenderjaar waar je inzit met terugwerkende kracht verrekend gaat worden. Dus de maanden dat je de auto al hebt gehad dit jaar moet je ook nog betalen dan. Misschien is per 1 januari de wijziging doen dan slimmer afhankelijk van hoe lang je hem al hebt. :)
Spuit 11, niet goed gelezen

[Voor 39% gewijzigd door schumacher op 09-09-2021 21:42]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee