kapotte SSD in laptop met TPM module encryptie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hoi,

De (Kingston) SSD in mijn nieuwe (~2 maanden oude) laptop (Vivobook 14 Flip Ryzen 4500u) is hoogst waarschijnlijk gesneuveld. Ik ben er altijd voorzichtig mee geweest maar het is waarschijnlijk gebeurt toen de laptop een nacht uit sleep is gegaan. De volgende morgen (/vandaag) zag ik tot mijn verbazing dat de laptop niet aan ging en ik gek geluid hoorde toen ik de laptop aanzette (net als je een grote speaker aan zou doen) maar ik rook of zag verder niks geks. Ik stopte de charge kabel er in en de laptop ging aan maar naar de bios (met een Asus skin). Daar zag ik dat de batterij op 1% zat en las ik 'no storage is detected'. Toen heb ik de laptop weer uitgedaan en 'm aan de lader laten hangen voor een uur of ~2. Ik heb de laptop nog een keer aangedaan en weer naar de bios met weer geen storage (batterij zat nu wel op 100%).

Weer uit gedaan en de behuizing voorzichtig open gemaakt om te kijken of ik de SSD kon vervangen (alles zag er nog nieuw uit). Alle schroefjes gingen makkelijk los behalve die de m2 SSD vast hield op het moederbord m2 slot. Voor de zekerheid probeerde ik nog ander schroefje die veel leek op die van de m2 slot eerst een beetje los te draaien om te kijken of ik de goeie schroevendraaier had, dat was het geval. Toch zat die van de m2 muurvast (ik vermoed scheef ingedraaid bij assemblage of iets dergelijks). Nu ik de SSD er niet kan vervangen denk ik maar om de laptop terug te sturen (garantie zit er nog op). Wat ik me alleen nog af vroeg is of de data nou wel of niet geencrypt is. In Windows 10 was encryptie aan (zag ik eerder in de W10 Settings) en er zit een TPM module in de laptop, echter heb ik nooit een password hoeven in te vullen, is dan de SSD data geencrypt?

Alvast bedankt voor het reageren.
ps: Ik twijfelde of ik dit in het subforum 'Complete Systemen & Laptops' of in 'Privacy & Beveiliging' moest plaatsen.

Beste antwoord (via ochhanz op 05-09-2021 11:54)

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:33
Je kunt wel bitlocker aanhebben, maar tegelijkertijd auto-login doen. Dan is de disk daadwerkelijk encrypted, maar hoef je op je eigen laptop nooit je WW in te vullen.
code:
1
control userpasswords2

Uitvoeren en dan vinkje (uit)zetten bij "deze user moet zn password invullen om in te loggen"

Uiteindelijk is er maar een manier om er nu nog achter te komen: zelf de disk aan een andere pc hangen en kijken of je wat ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Drucchi op 04-09-2021 23:02 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20
Ik zet een tientje op niet. Vaak wordt er dan nog een herstelcode gegeven. Als je die niet hebt, dan denk ik dat je SSD open ligt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:33
Je kunt wel bitlocker aanhebben, maar tegelijkertijd auto-login doen. Dan is de disk daadwerkelijk encrypted, maar hoef je op je eigen laptop nooit je WW in te vullen.
code:
1
control userpasswords2

Uitvoeren en dan vinkje (uit)zetten bij "deze user moet zn password invullen om in te loggen"

Uiteindelijk is er maar een manier om er nu nog achter te komen: zelf de disk aan een andere pc hangen en kijken of je wat ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Drucchi op 04-09-2021 23:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Bedankt beide