Toon posts:

Ervaring met zwevende vloer en isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kromme
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-09 22:23

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
We hebben recent het dak laten vervangen en over de hele lengte een dakkapel laten plaatsen. Er zitten nu op het dak PIR platen met een goese isolatie waarde.
De zoldervloer bestaat uit vloerplanken, se genageld zijn op balken. Hieronder zit hardboardplaten en daar zit dan weer giplaat tegen aan vanuit se eerste verdieping. Nu willen we op de vloerplanken een zwevende vloer maken. Ons is geadviseerd op de volgende isolatie hier op de leggen.

https://www.isolatiemater...yjBw42GvvX4saAv8UEALw_wcB

Hier unserlaymentplaten op en dan de laminaatvloer.
Nu zij die platen stikduur, en ik vroeg ne af of onderstaande platen dit doel ook bereikte.

En ik zie ook niet goed het verschil tussen beiden behalve de prijs.
Het hoeft alleen geluid te isoleren, thermisch is mooi meegenomen.

De duurdere plaat
https://www.isolatiemater...x30mm-rd085-8plpak-500-m2

In mijn ogen dezelfde plaat maar minder duur.
https://www.isolatiemater...30mm-rd085-16plpak-960-m2

Heeft iemand hier advies over of tips?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Alle reacties

• reaL_G
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:15
Je laatste plaat is te zacht voor een zwevende vloer constructie.

GiTS

• kromme

kromme

Topicstarter
reaL_G schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:37:
Je laatste plaat is te zacht voor een zwevende vloer constructie.
Waar kan ik dat uithalen? Of is dat je ervaring?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:35
Puur gevoelsmatig zeg ik ook dat dat spul belachelijk duur is.
€20 per m2 dat gaat nergens over voor recycled afvalmateriaal waar ze anders waarschijnlijk grof voor moeten betalen om er vanaf te komen. Ik heb er geen verklaring voor.

Overigens voor geluidsisolatie voor vloeren is het belangrijkste aspect dat de leefvloer ontkoppeld is van de ondervloer. Heel dik hoeft de isolatielaag in principe niet te zijn.

[Voor 27% gewijzigd door ASW1 op 04-09-2021 22:08]

• reaL_G
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:15
kromme schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:58:
[...]

Waar kan ik dat uithalen? Of is dat je ervaring?
Kijk naar de persing. Op technisch blad.

Die hele zachte plaat is 45 kg dus ook echt zacht
Deze word meer voor het opvullen van. Dus ertussen.
Niet als tussenlaag.

De iets duurdere is al 150kg. Die is harder/ minder indrukbaar.

Prijzen zijn tegenwoordig ook abnormaal flink gestegen. Denk aan factor 5 en hoger.

Wat hierboven word gezegd is belangrijk.
Dus ontkoppelen. Dus geringe dikte nodig, geen warmte weerstand.

Piepschuim kan ook gewoon mits voldoende druksterk.

[Voor 24% gewijzigd door reaL_G op 04-09-2021 22:24]

GiTS

• Tranzity
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb een zolder (semi muziek studio) met zwevende vloer.
https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten gebruikt met daarop weer OSB + el cheapo bouwmarkt isolatie plaat + laminaat.
Langs de randen https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstroken voor ontkoppeling en afwerkstrip van de bouwmarkt.

[Voor 5% gewijzigd door Tranzity op 04-09-2021 22:30]

• H-W
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22-09 21:08
De eerste optie heet niet voor niets SilentWALL, die gebruik je in een muur en niet in een vloer. Zie de website van de fabrikant.
https://www.recticelinsulation.com/nl/silentwall
Je zou ook voor Fermacell 2E32 elementen kunnen kiezen, die zijn ook niet goedkoop maar perfect geschikt voor toepassing in een zwevende vloer. En inderdaad, belangrijk is ook om je vloer te ontkoppelen van de wanden. Fermacell levert daar speciale randstroken voor.

[Voor 10% gewijzigd door H-W op 05-09-2021 00:30. Reden: Link toegevoegd]

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 10:04
Wij hebben in een verhuurde woning ook de bovenste voorzien met verkaveld e32 vloer elementen. Tot nu toe geen klacht over geluid. Als je een feestje houdt of de muziek hard aan hebt staan dan hoor je het wel natuurlijk.

Komt ook nog speciale lijm en schroeven bij.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:20

BazzH

Kei-goed...

Hier ben ik laminaat aan het leggen op de houten verdiepingsvloer van een oud huis. Ik hou het simpel: op de planken schroef ik een hardhouten multiplex, daarop komt van die dunne blauwe folie voor onder laminaat en daarop het laminaat zelf. De vloer is nu veel stijver en kraakt bijvoorbeeld ook niet meer.

Die dure platen zullen vast beter zijn, maar voor ons is dit goed genoeg. In een appartement zou ik misschien kijken naar "zo goed mogelijk", maar dat vind ik in ons eigen huis niet zo spannend.

Think smart........ Act stupid........

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Ik kies zelf voor Fermacell 2e32. Kost je €20/vierkante meter. Direct op de houten vloerdelen plaatsen en daarop je laminaat oid.

Underlayment/multiplex ben je sowieso duurder mee uit. Dit geeft goede isolatie, ontkoppeling en stijfheid.

Schroef wel sowieso even al je houten vloerdelen vast met deeldraad schroeven. Dat voorkomt kraken in de toekomst.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:27
Beide materialen (behoudens de floor-solidplaat) zijn niet geschikt om te gebruiken voor een zwevende vloer simpelweg omdat de druksterkte te laag is en je dus een golvende vloer krijgt als je hem gaat belasten. De producteigenschappen en benaming zegen het al, het is voor de muur niet voor de vloer.
Fermacel vloerplaten met een laagje harde persing steenwol is ideaal.
Wil je echt goede geluidswering blaas je tussen de vloerplanken en de gipsplaten cellulose dit doe van bovenaf met een blaasapparaat en zakken cellulose. Gaatje boren met een gatzaag, slang er in en blazen maar, zodra je klaar bent met blazen sla je een speciale grote kurk in het gat, dan nog een laag met de fermacel.
Zo hebben wij het gedaan bij mijn zwager en de gamende en klossende pubers met maat 45 hoor je bijna niet.

YouTube: Samen met HuurMaat en Easycell isoleren tegen kou en geluid

https://www.debouwmarktsh...37uQS6EAQYASABEgJUwvD_BwE

[Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 05-09-2021 08:40]

• oostr048
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:22
Zelf geen ervaring hiermee...
Zou dit product niet werken?
Bouw Vilt?
https://www.geluidsisolat...50-gram-m2-5x2-meter.html

• Ziewel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-09 17:50
Nooit piepschuim gebruiken voor geluidsisolatie, dat werkt averechts. Je moet juist een open celstructuur hebben i.p.v. een gesloten celstructuur.
Hoogfrequent geluid kun je met een veel dunnere laag isoleren dan laagfrequent geluid. Zware dreunende bassen kun je dus alleen goed dempen met een behoorlijk dikke isolatielaag.
De https://www.akoestiekwinkel.nl levert het beste spul en goede info.
Bedenk verder dat je niet na een jaar of twee er even een extra laagje bovenop kunt leggen, het moet in een keer goed genoeg zijn. Het is een eenmalige uitgave waar je heel veel jaren gebruik van kunt maken.

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik wil het zeker in een keer goed doen, maar hoeft ook geen overkill te zijn. Het word onze slaapkamer maar ik onze zoon slaapt onder ons. Het zal contactgeluid zijn maar ook normaal geluid van boven naar 1ste verdieping en andersom.

• ONWdolf
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 07:18
Wij hebben twee jaar geleden in een zelfde situatie een ondervloer o.b.v. estrich platen laten plaatsen. Daaroverheen folie en daaroverheen laminaat. Helemaal stil is het niet, maar veel geluid is er niet meer te horen. Ik kan dan daar in de avonduren prima werken en rondlopen terwijl de kinderen (lichte slapers) gaan slapen en niet wakker worden.
Wasmachine die op dezelfde verdieping staat trilt bij centrifugeren nu ook niet meer door naar de verdieping er onder.

Het was duur, maar mijns inziens de investering waard.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee