Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBcAN5Q5PsVpJ1_1i6OgaGnau48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx4O6NVdutlJJWQYmvvHUB0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8EKp3moMrmFb3xPyB5HcCPb7jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpcxbyaFtTBH9x6zCQtXbr64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_LXtZWPcbRn9_l6L3nQpvEz5AE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwxCcjKMTOe4klNlmcRWZFlw.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte genoeg zoals te zien is op bovenstaande plattegrond van het dak. De nok van het bijgebouw (horizontaal op de tekening) ligt op 12 graden (Dus NNE). De serre is de noord kant van het gebouw. Vanwege het ontbreken van dakkapellen etc. ligt het volgens mij voor de hand om op het oost liggende dak en het zuid liggende dak panelen te plaatsen. Het west liggende dak krijgt 's avonds veel schaduw door bomen. Misschien is een horizontale rij helemaal bovenin een optie.
Schaduw
Op het westen is erg veel schaduw door bomen. Op zuid en oost geen door andere objecten veroorzaakte schaduwen.
Jaarverbruik
Het is een nieuwbouw woning, dus nog onbekend. Vind het lastig om in te schatten. Onze aannemer schatte het jaarverbruik van de elektrische installatie (warmtepomp + WTW) op 9500 KW. De verwarming is nog niet aan geweest, dus heb nog weinig referentie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Energie neutraal worden zou mooi zijn. Aangezien er ruimte genoeg is zal budget misschien een begrenzer zijn, maar zo'n 10.000 excl. btw moet te doen zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een nader te bepalen installateur
Bijhouden van data
Nu geen uitgebreide domotica installatie in huis, maar kan me indenken dat in de toekomst als salderen minder wordt het een toegevoegde waarde kan hebben om stroomverbruikers aan te zetten als er capaciteit is.
Reeds verkregen offertes
Nog geen
Regio
Gelderland oost
Vraagstellingen
Setup
Na aardig wat inlezen denk ik te kunnen concluderen dat micro omvormers of optimizers niet zo interessant zijn en dat we beter gewoon veel panelen kunnen plaatsen. Aangezien er weinig object schaduw op de grootste dakdelen is en er ook gewoon ruimte voor is.

Op het oost dak kan vrij makkelijk een grid van 6x3 panelen geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de voorzijde van het huis 4x3.
In de hoek tussen oost en zuid kunnen er stuk of 6 geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de achterzijde stuk of 3.
Op het west dak horizontaal 4x1.

Plek genoeg dus, maar mogelijk moeten we vanwege de verschillende dakrichtingen dan met meerdere omvormers gaan werken? De gangbare omvormers hebben 2 MMP trackers. Misschien vanwege die reden alleen maar op zuid en oost leggen en gewoon voor kwantiteit aan panelen gaan?
BTW teruggave
Ik heb gelezen dat je bij een >10000 Wp systeem jaarlijks BTW aangifte moet doen, omdat je zelf de BTW moet berekenen en geen forfait kan gebruiken? Dat lijkt mij niet heel aantrekkelijk. Is het verstandig eronder te blijven?

Ik zal het topic updaten als ik offertes binnen krijg. Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Ik neem aan dat de aannemer het over 9500 kWh thermisch per jaar had? Dat is met een goed werkende warmtepomp minder dan 3000 kWh elektrisch.
Op het oost dak kan vrij makkelijk een grid van 6x3 panelen geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de voorzijde van het huis 4x3.
In de hoek tussen oost en zuid kunnen er stuk of 6 geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de achterzijde stuk of 3.
Op het west dak horizontaal 4x1.
Die hoek tussen oost en zuid snap ik nog niet helemaal. Kun je het legplan eens in die luchtfoto of bouwtekening tekenen? En dan meteen even het noorden boven doen. En met welke maat panelen reken je dan?

Ik zou denk ik inderdaad oost en zuid zo vol mogelijk leggen. Is dat 18 panelen richting oost en 15 richting zuid?

Met de tegenwoordig normale maat panelen kom je dan op zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_bmG5mGzHCtTylLaPXb_KoF1zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Eq8sUuAT6W212CYawOEnnhZf.png?f=fotoalbum_large

Als je in plaats van een Chinees merk omvormer een Europees merk wilt komt er 500 euro bij.
Als je kiest voor grotere panelen wordt het totaal vaak iets goedkoper omdat je iets bespaart op bevestigingsmateriaal en installatiekosten, al moet je wel even zoeken als je een extra grote maat (>450 Wp) in full black wilt hebben.

Ik dacht dat je boven de 10000 Wp alleen zelf even het forfait moest berekenen? Niet zo ingewikkeld toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
busscherski schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:52:
Ik neem aan dat de aannemer het over 9500 kWh thermisch per jaar had? Dat is met een goed werkende warmtepomp minder dan 3000 kWh elektrisch.
Goed punt, ik ben daar nog eens ingedoken en 3000 kWh lijkt me nogal weinig voor onze woning (1100 m3), maar 9500 kWh veel te veel.
Die hoek tussen oost en zuid snap ik nog niet helemaal. Kun je het legplan eens in die luchtfoto of bouwtekening tekenen? En dan meteen even het noorden boven doen. En met welke maat panelen reken je dan?
Ik was uitgegaan van LG panelen omdat die makkelijk te vinden waren in sunny design. Die JA Solar lijken net niet te passen op het bijgebouw in verticale opstelling. Zaak die maat dus goed op te meten om te kijken of het past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBU8PDIRZhIr9ltmGfhVmKfBBSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BacQwBMRrB92szy7ShUS20UO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fomC3I4DLn3r2AWkMNm4zED0r0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwTAEMtQIG2UL0gZS3yYLhBn.png?f=fotoalbum_large

De onderste is in de Noord richting. Ik krijg de aansluiting van het bijgebouw helaas niet mooi gemodelleerd in Sunny designer. Heb nu 2 gebouwen met een hindernis gedaan ertussen.
Ik dacht dat je boven de 10000 Wp alleen zelf even het forfait moest berekenen? Niet zo ingewikkeld toch?
Niet heel ingewikkeld, maar ik las ergens dat je forfait alleen eerste jaar moet doen en daarna niet meer en als je zelf berekend elk jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik was uitgegaan van LG panelen omdat die makkelijk te vinden waren in sunny design. Die JA Solar lijken net niet te passen op het bijgebouw in verticale opstelling. Zaak die maat dus goed op te meten om te kijken of het past.
Veel installateurs willen rondom een dakpan marge overhouden. Als je goed meet kun je er ook wel vinden die een halve dakpan marge voldoende vinden.
Niet heel ingewikkeld, maar ik las ergens dat je forfait alleen eerste jaar moet doen en daarna niet meer en als je zelf berekend elk jaar?
Kijk maar even in dat topic.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
Inmiddels heb ik wat offertes binnen:

LeverancierPaneelTotaal WpOmvormerGeschat kWh*Offerte (excl. BTW)
Green guysHyundai 395 Wp11850Goodwe GW12KN-DT92149601
Green guysHyundai 395 Wp11850Enphase IQ7A1025514000
Green guysLongi 365 Wp10950Enphase IQ7+947611663
DjikmanLongi 360 Wp10800SMA Sunny Tripower 10.083989505
DjikmanLongi 360 Wp10800Enphase IQ7+934612305
SchulteJA Solar 325 Wp9750SolarEdge SE8K P40182339579

* Ik heb de gelijke typen omvormers de gelijke efficiency gegevens, dus bij string omvormers het gemiddelde genomen en zo ook bij de Enphase omvormers. Dit omdat de offertes dan beter vergelijkbaar zijn

Volgens mij is de basale keuze nog steeds een string omvormer of micro-omvormers. Ik ben erg gecharmeerd van de micro-omvormers. Vanwege de toekomstige uitbreidbaarheid met batterij en omdat ik dan geen omvormer in huis hoef te hebben. Punt is wel dat economisch gezien ze pas na een jaar of 18 meer opleveren dan de string omvormer optie. Iets eerder als je ermee rekent dat de string omvormers na een jaar of 15 vervangen zullen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07
Waarom niet op oost doorleggen tot aan het andere dak, op de bovenste twee rijen kan er nog een paneel bij.

Is het daarnaast een idee om op west de bovenste twee rijen te leggen? Zonder saldering is dat tot laat in de avond opbrengst.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
Voornamelijk om esthetische redenen. Vlakken zijn mooier dan een wissewasje van panelen puur voor de efficiëntie. Indien we kiezen voor Enphase zou het een optie kunnen zijn om op west wat te leggen, maar er is daar behoorlijk veel schaduw in de avond.

Keuze voor panelen is overigens enigszins ingegeven door de maatvoering. Tot een bepaalde lengte (ca. 175) kunnen er 3 hoog op het oost dak. Het legplan is daar dus 3x6 en op zuid 3x4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C062S8mR-cYlM4iW--qNJv8pVMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l8KEdKbj0WQMORQduzTxzVPT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQc9caFychGp6ms7Tw6CA15dgG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZo5LnFSPUiqRCSKlVPE4lUi.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Chronos op 21-09-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ben erg gecharmeerd van de micro-omvormers. Vanwege de toekomstige uitbreidbaarheid met batterij
Marketingpraat. Zolang terugleveren geen geld kost (en dat zie ik in Nederland echt niet gebeuren) kan een thuisbatterij ook prima stand alone zijn. Communicatie met de omvormer is dan gewoon nergens voor nodig. Het meest bekende voorbeeld van een stand alone thuisbatterij is een Tesla Powerwall.
Sowieso moet de prijs van een thuisaccu nog een heel eind zakken voor die rendabel wordt.
omdat ik dan geen omvormer in huis hoef te hebben
Klopt. Maar denk eraan dat je met Enphase wel een 'Relay' in de meterkast krijgt.

Omdat je panelen niet allemaal dezelfde kant op kijken heb je aan een omvormer met een vermogen van +/- 70-75% van het aantal Wp al voldoende. Ik vind het gek dat Greenguys dan aankomt met een 12 kW model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07
busscherski schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:18:
Klopt. Maar denk eraan dat je met Enphase wel een 'Relay' in de meterkast krijgt.
Niet om Enphase te promoten, maar dat is een klein geluidsloos kastje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
hoevenpe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:20:
[...]

Niet om Enphase te promoten, maar dat is een klein geluidsloos kastje.
Ja oke, dat stukje heb ik een beetje slecht getypt.
Naast de Relay komt er ook nog een Envoy S bij. Maar goed, daar moet genoeg ruimte voor zijn in een nieuwe meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een Enphase installatie en het is prima, echter voor jouw situatie volgens mij onnodig duur.

Bij mij is de ruimte beperkt en is er (relatief) veel schaduw door bomen. Dan hebben micro-omvormers zin.

Bij jou spelen beide niet. Dan zijn micro-omvormers vooral onnodig duur.

Lekker een string-omvormer en desnoods als er budget over is meer panelen. Je hoeft niet uit elk paneel de laatste % te persen in jouw geval. Meer panelen verhoogt de prijs niet evenredig (zeker niet als je een beetje overdimensioneert) en levert netto veel meer op.

Het enige argument dat ik verder kan bedenken is vermoedelijk iets betere brandveiligheid, geen lasapparaat (hoge DC stromen) in huis bij een slechte verbinding, geen geluid van een omvormer.

My 2 cts :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chronos
Wilke schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:32:
Lekker een string-omvormer en desnoods als er budget over is meer panelen.
Dit is waarschijnlijk de optie waar we voor gaan. In overleg met de esthetische commissie (vrouw des huizes) gaan we waarschijnlijk voor 34 van de 395Wp Hyundai panelen (offerte van Green guys voor 10621 excl. BTW). Die optie outperformed eigenlijk alle andere configuraties en is nog steeds goedkoper dan de Enphase configuraties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhRkMtK8X877R45UMg-BKnNDBks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aVVih56TR1JsZYoxoGUlxeJD.png?f=user_large

We laten dan 1 t/m 4 extra plaatsen, 5 en 6 leiden tot bezwaar bij de esthetische commissie O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26
Waarom denk je dat micro-omvormers zichzelf terugverdienen na 18 jaar? Je geeft zelf al aan dat je geen schaduw hebt. Ik zie niet in hoe ze zich ooit zullen terugverdienen. Je hebt dan inderdaad geen omvormer in huis, waar ie beschermd is tegen de elementen, maar 30 extra stukken electronica die buiten op het dak liggen. Als je dus iets moet vervangen, moet je het dak op (en dan hopen dat hetzelfde type nog leverbaar is).

Het is een mooi systeem hoor, en je hebt monitoring per paneel (erg leuk natuurlijk), maar het is, mi, erg duur in deze toepassing. Voor minder dan de helft van een Enphase systeem heb je een dikke 3 fase stringomvormer. Als die dan een keer stuk gaat, is het een paar stekkers lostrekken, en hem vervangen door wat er op dat moment op de markt verkrijgbaar is.

• Chronos
borft schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:18:
Waarom denk je dat micro-omvormers zichzelf terugverdienen na 18 jaar? Je geeft zelf al aan dat je geen schaduw hebt. Ik zie niet in hoe ze zich ooit zullen terugverdienen. Je hebt dan inderdaad geen omvormer in huis, waar ie beschermd is tegen de elementen, maar 30 extra stukken electronica die buiten op het dak liggen. Als je dus iets moet vervangen, moet je het dak op (en dan hopen dat hetzelfde type nog leverbaar is).

Het is een mooi systeem hoor, en je hebt monitoring per paneel (erg leuk natuurlijk), maar het is, mi, erg duur in deze toepassing. Voor minder dan de helft van een Enphase systeem heb je een dikke 3 fase stringomvormer. Als die dan een keer stuk gaat, is het een paar stekkers lostrekken, en hem vervangen door wat er op dat moment op de markt verkrijgbaar is.
Er is altijd wel wat sprake van schaduw vorming. Het dak van het bijgebouw vormt later op de avond schaduw op het zuid dak bijv.

Al met al gaven de Enphase configuraties gemiddeld zo'n 85% effectiviteit en de string omvormers zo'n 78%. De verschillende leveranciers zaten niet ver uit elkaar met die percentages (berekend op basis van kWh / totaal Wp).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Noway dat micro's ~9% meer jaar opbrengst hebben dan een stringomvormer met alleen een beetje schaduw in de avond.. Ik vermoed een gevalletje BS in = BS out.
Ik heb helemaal niets tegen micro's maar ze zijn op jouw dak echt niet nodig. en waarschijnlijk niet terug te verdienen. jaar prognoses moet je met een korreltje (of vrachtwagen) zout nemen, daar kan je echt geen fatsoenlijke vergelijking mee maken als je geen controle hebt over de berekening/bron gegevens.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Scrap that, mijn lezen van de simulatie klopte niet...
Ik maak me in dit geval een beetje zorgen om de powerpoint tracking van het westgerichte dak. 1-4 pakken later op de dag volle zon; terwijl de onderste panelen aan de andere kant schaduw gaan zien... Dan moeten er best veel panelen in bypass.

Lastig kwantificeren...maar toch.

Ik zet de joker in:

Legplan als 3 posts hierboven zonder 5+6.
17x P801 optimizers op een SE16K (Die is goedkoper dan de benodigde SE10K, maar kan overweg met dual paneel optimziers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA9gWzCx7U72m_nVSqz5PBZL1hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1P6HjONSBbDKocVeebh8bKs.png?f=fotoalbum_large

Kosten omvormer+optimizers bij Winkelman: 1907 ex

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-09-2021 21:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Ik maak me in dit geval een beetje zorgen om de powerpoint tracking van het westgerichte dak. 1-4 pakken later op de dag volle zon; terwijl de onderste panelen aan de andere kant schaduw gaan zien... Dan moeten er best veel panelen in bypass.
Kan best zo zijn maar met deze dubbele optimisers krijg je in de avond dan juist last van optimiser voltage clipping. Denk niet dat dit meer opwekt dan een string omvormer.
SolarEdge met P404 levert wel meer op. (maar veel duurder)

• Ronald
@busscherski Geen clipping in de simulatie. p801 is een 80V optimizer. Je weet dat ik daar scherp op ben ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 29-09-2021 21:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
borft schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:18:
Het is een mooi systeem hoor, en je hebt monitoring per paneel (erg leuk natuurlijk),
Daar moet je extra voor betalen. 9.99 per maand. :+

De voordelen zijn de verhoogde systeem-fouttolerantie, geen hoofpijn met plannen van strings, en nergens een omvormer in huis.

• busscherski
@Ronald
Ja ik heb gezien dat het 80 V optimisers zijn.

Zodra het ZZO dak geen zon meer krijgt moeten optimisers 1 t/m 8 het grootste deel van het werk doen. 8 x 80 V + 0.1 (10% opbrengst vanwege schaduw) x 9 x 80 = 640 V + 72 V = 712 V (+/- 750 V benodigd) Ook zonder schaduw op het WZW dak krijg je daar al clipping toch? Is dat ZZO dak in de schaduw vanaf 18:00?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Of ik kan niet lezen, of SE Designer is van mening veranderd... Nu dus toch clipping (en wel vrij stevig: 2%)

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 11:21
Chronos schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:08:
[...]

Dit is waarschijnlijk de optie waar we voor gaan. In overleg met de esthetische commissie (vrouw des huizes) gaan we waarschijnlijk voor 34 van de 395Wp Hyundai panelen (offerte van Green guys voor 10621 excl. BTW). Die optie outperformed eigenlijk alle andere configuraties en is nog steeds goedkoper dan de Enphase configuraties.

[Afbeelding]

We laten dan 1 t/m 4 extra plaatsen, 5 en 6 leiden tot bezwaar bij de esthetische commissie O-)
Heb je ook overwogen om ipv panelen 1 tm 6 gewoon je ZO dak te spiegelen? Meer panelen, meer absolute opbrengst, betere spreiding van de opbrengst over de dag.

En het smoelt wat knapper.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26
jeroen3 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:13:
[...]

Daar moet je extra voor betalen. 9.99 per maand. :+

De voordelen zijn de verhoogde systeem-fouttolerantie, geen hoofpijn met plannen van strings, en nergens een omvormer in huis.
Mjah, tis maar hoe je het bekijkt ;)
omvormer in huis: beter beschermd tegen de elementen, en makkelijk toegankelijk (wat is eigenlijk het nadeel van de omvormer in huis?)
1 omvormer, dus een veel minder complex systeem en minder componenten die stuk kunnen

Maar inderdaad wel, als er een paneel, of een micro stukgaat, verlies je alleen dat stukje, en niet de hele string (als je pech hebt).

Wel echt lelijk dat je 120 euro/jaar moet betalen voor monitoring, alleen dat als zou ik uit principe een reden vinden om het niet te kopen.

• Chronos
rbaidjoe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:56:
[...]

Heb je ook overwogen om ipv panelen 1 tm 6 gewoon je ZO dak te spiegelen? Meer panelen, meer absolute opbrengst, betere spreiding van de opbrengst over de dag.

En het smoelt wat knapper.
Als je het west dak van de bijbouw bedoelt; daar zijn 2 grote dakkapellen en bovendien is er veel schaduw op het dak door hoge bomen. Mochten we later toch nog meer behoefte aan electriciteit hebben (door bijv. electrische auto) wil ik daar een systeem bijplaatsen met optimisers of micro-omvormers.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 11:21
@Chronos pardoes, de info uit de openingspost overgeslagen 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chronos
Uiteindelijk gekozen voor een setup met 34 Hyundai 395 Wp panelen en een 12k Goodwe omvormer. Bedankt voor de tips allemaal, ik laat nog wel even weten hoe het uitpakt. Begin november wordt e.e.a. geinstalleerd.

(de 12k Goodwe omvormer is even duur als de 10k vandaar)

[ Voor 12% gewijzigd door Chronos op 06-10-2021 20:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chronos
Het is misschien een beetje necro posting, maar lijkt me handig voor degenen die op zoek zijn naar informatie met eenzelfde situatie om te kijken hoe dit dan uitgepakt heeft. Er waren nog wat dingetjes met de installatie, ze hadden iets gedaan met een substring met 4 panelen, want ervoor zorgde dat de hele string niet werkte. Dit is in december 2021 recht getrokken, dus hierbij de data van heel 2022 voor referentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6Y1VrH_Nk1gNixSpV6VpooLthA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Co4iy8urYEH1dvXoOaopb7Tb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj-pF5hVMVLnUz9GfgUc8GFexkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t2yyywgBSIryLBy8WZRxH7uX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc3BBnUcUkwbmIMYzU8_FzkaR2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUvGNGZOuEtapw1sMg1xye3N.png?f=fotoalbum_large

Begrijp dat 2022 een exceptioneel goed jaar was voor zonne energie, dus er zit misschien wat overproductie in. De doelstelling van 10.000 kWh is in ieder geval ruimschoots gehaald en ik verwacht ook in mindere jaren dat dit zeker wel te halen valt.

Het verbruik van ons huis valt met 6700 kWh ook mee, er is nog ruimte voor een electrische auto in de toekomst in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Chronos op 18-01-2023 11:08 ]

Pagina: 1