Foto's
:strip_exif()/f/image/Zx4O6NVdutlJJWQYmvvHUB0D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QpcxbyaFtTBH9x6zCQtXbr64.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NwxCcjKMTOe4klNlmcRWZFlw.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte genoeg zoals te zien is op bovenstaande plattegrond van het dak. De nok van het bijgebouw (horizontaal op de tekening) ligt op 12 graden (Dus NNE). De serre is de noord kant van het gebouw. Vanwege het ontbreken van dakkapellen etc. ligt het volgens mij voor de hand om op het oost liggende dak en het zuid liggende dak panelen te plaatsen. Het west liggende dak krijgt 's avonds veel schaduw door bomen. Misschien is een horizontale rij helemaal bovenin een optie.Schaduw
Op het westen is erg veel schaduw door bomen. Op zuid en oost geen door andere objecten veroorzaakte schaduwen.Jaarverbruik
Het is een nieuwbouw woning, dus nog onbekend. Vind het lastig om in te schatten. Onze aannemer schatte het jaarverbruik van de elektrische installatie (warmtepomp + WTW) op 9500 KW. De verwarming is nog niet aan geweest, dus heb nog weinig referentie.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Energie neutraal worden zou mooi zijn. Aangezien er ruimte genoeg is zal budget misschien een begrenzer zijn, maar zo'n 10.000 excl. btw moet te doen zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Een nader te bepalen installateurBijhouden van data
Nu geen uitgebreide domotica installatie in huis, maar kan me indenken dat in de toekomst als salderen minder wordt het een toegevoegde waarde kan hebben om stroomverbruikers aan te zetten als er capaciteit is.Reeds verkregen offertes
Nog geenRegio
Gelderland oostVraagstellingen
Setup
Na aardig wat inlezen denk ik te kunnen concluderen dat micro omvormers of optimizers niet zo interessant zijn en dat we beter gewoon veel panelen kunnen plaatsen. Aangezien er weinig object schaduw op de grootste dakdelen is en er ook gewoon ruimte voor is.Op het oost dak kan vrij makkelijk een grid van 6x3 panelen geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de voorzijde van het huis 4x3.
In de hoek tussen oost en zuid kunnen er stuk of 6 geplaatst worden.
Op het zuid dak aan de achterzijde stuk of 3.
Op het west dak horizontaal 4x1.
Plek genoeg dus, maar mogelijk moeten we vanwege de verschillende dakrichtingen dan met meerdere omvormers gaan werken? De gangbare omvormers hebben 2 MMP trackers. Misschien vanwege die reden alleen maar op zuid en oost leggen en gewoon voor kwantiteit aan panelen gaan?
BTW teruggave
Ik heb gelezen dat je bij een >10000 Wp systeem jaarlijks BTW aangifte moet doen, omdat je zelf de BTW moet berekenen en geen forfait kan gebruiken? Dat lijkt mij niet heel aantrekkelijk. Is het verstandig eronder te blijven?Ik zal het topic updaten als ik offertes binnen krijg. Ben benieuwd naar jullie ideeën.