Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-04 10:44
Op werk hebben wij grote moeite om een vacatures te vervullen. Het is een rare situatie, en geeft wel te denken over de toekomst. De vergrijzing zet steeds verder door. De hoeveelheid geboren kinderen neemt al jaren af terwijl er steeds meer ouderen sterven; alleen door migratie er bevolkingsgroei. Sommige migranten zijn kennismigranten die b.v. bij ASML werken, maar een groot deel is laag opgeleid.

Kijk bijvoorbeeld naar de bevolkingspiramide en trek een denkbeeldige lijn rond 67 jaar (pensioensleeftijd): zie hoe hard dat toeneemt van 2021 tot ongeveer 2038.

Naarmate meer baby boomers op leeftijd raken krijgen we een aantal gevolgen:
  1. Een krimpende arbeidsdemografie.
  2. Een groeiende hoeveelheid vermogende 60-plussers met veel koopkracht, die daardoor veel consumeren.
  3. Naarmate meer baby boomers 80+ worden en/of sterven zal hun consumptie afnemen, en komen er steeds meer (nu zeer dure) huizen op markt.
Factor 1 zal de pensioenen/AOW extreem duur maken, aangezien een kleine hoeveelheid werkenden het moet ophoesten: de bevolkingspiramide is "top heavy". Leidt dit tot hogere belastingen?

(Politici ontzien de oudere demografie vaak, omdat deze en-masse stemt. Herinnert u zich de politici die in april 2020 zeiden dat er absoluut geen triage in de IC's mocht plaatsvinden? Makkelijk scoren bij de achterban; zie b.v. de 2e alinea van het kopje "3. Van Jong naar oud".)

Factor 2 speelt eigenlijk nu al.

De combinatie van factoren 1 & 2 zorgt er mogelijk voor dat er een grote vraag om gekwalificeerd personeel komt. Zal dit te hogere lonen leiden? Of stevige inflatie in de prijs van diverse producten, vanwege de grote vraag en het beperkte aanbod?

Factor 3 betekent dat er steeds meer huizen beschikbaar komen. Hierdoor dalen de prijzen, waardoor nog meer mensen gaan verkopen, want "volgend jaar levert het nog minder op"; exact het tegenovergestelde van wat er afgelopen jaar is gebeurd. Dit kan een negatieve prijsspiraal opleveren.

Aan de andere kant zorgt factor 3 ook weer voor grote erfenissen, wat de huisprijs wellicht iets opdrijft.

Hoe zien jullie dit alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vacatures zijn niet alleen lastig in te vullen door vergrijzing. Het is ook steeds lastiger in te vullen omdat mensen geen noeste arbeid meer willen vervullen. "Vroeger", toen de schepen van hout en de mannen van staal, gingen veel mensen nog naar de LTS, MTS of HTS. De afgelopen tientallen jaren is er in het onderwijs, op allerlei niveaus, zoveel versnippering gekomen dat er te weinig opgeleid wordt om de gaten gevuld te krijgen. Aan de andere kant zijn er banen die we tientallen jaren geleden nog niet kenden. Dit kan in allerlei richtingen zijn die niks met techniek te maken hebben. Dat scheelt een heleboel vakkrachten die je gewoonweg mist in specifieke takken die van oudsher altijd goed te boek stonden. Maar ja, wie wil er nog smerige handen krijgen, de hele dag in krappe ruimtes zitten lassen, eenvoudig of repeterend werk doen etc.

De overheid ziet dit al meer dan 20 jaar aankomen. Toen ik op het MBO begon was dit al aan de orde: "Bij het behalen van je diploma staan de bedrijven bij de uitgang voor je klaar." (figuurlijk dan...). Er werd toen al geroepen dat er een tekort was aan technisch personeel. Dat is alleen maar erger geworden De handen die het werk moeten doen komen te weinig van de scholen af. (wij startten destijds met 2*20 man, eindigden na 4 jaar met 1*18 of zo, de rest was afgehaakt)

Mijn oplossing, wat al jaren denk tenminste: zorg dat de tussenlagen in bedrijven, de managers en andere overhead die geen productie draait stukken minder betaald worden. Betaal "de handjes" meer zodat dit werk gewoonweg aantrekkelijker wordt. Op het moment dat je nu met een "pushing papers" baan je geld kunt verdienen zonder je handen vies te maken is dat interessanter dan wel vieze handen krijgen en écht werk te moeten doen. Maar ja, vind maar eens bedrijven waar men dit op deze manier gaat doen...

Ik denk dat de bedrijven die bovenstaande gaan doen én de wereld in brengen op redelijk korte termijn van hun "handen" probleem af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo lang een communicatiemedewerker nog bovenmodaal verdient, en een stratenmaker niet, denk ik dat het 'probleem' met arbeidskrachten wel blijft. Er zijn genoeg mensen, maar de meeste worden beziggehouden met overbodige arbeid, omdat dat beter betaalt.

De boomers sterven vanzelf uit, en laten een hoop mooie dure huizen achter. Dat helpt de markt niet vlot (behalve aan de bovenkant) want de bevolkingsgroei overstijgt de huizenbouw ruimschoots, en er komen steeds meer singles (die allemaal hun eigen huis willen).

Loonsstijgingen gaan er ongetwijfeld komen, ik ben benieuwd hoeveel druk erop gezet gaat worden vanuit werknemers, want de afgelopen jaren is de effectieve koopkracht nogal verminderd (lees: in 1980 kon je op 1 modaal salarisje prima een gezin grootbrengen, tegenwoordig vereist dat er 2, want we werken meer, maar de lasten zijn ook toegenomen). Van de andere kant zie ik ook voldoende gewenning, en met 'brood en spelen' hou je het volk prima rustig, terwijl de inflatie doorloopt.

As for 'handjes', let op dat lang niet iedereen die MBO-gekwalificeerd werk doet ook daadwerkelijk die opleiding afgerond heeft, laat staan op z'n 20e. Nascholing en 'opwerken' zijn een flinke factor.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik ben zelf heel benieuwd naar wat voor vacature jullie niet vervuld krijgen, het is een beetje n=1 natuurlijk om er hele grote maatschappelijke veranderingen aan op te hangen.

Ja, mensen willen hun handen minder vies maken maar de salarissen blijven in dat soort beroepen ook achter. Ik wil zelf ook meer met mijn handen werken maar ik lever gewoon de helft of meer in als ik dat doe. Dus ik kan beter een kantoorbaan blijven doen en als hobby met mijn handen werken. Dat levert netto veel meer op qua tijd en geld.

Ook denk ik dat er geïnnoveerd moet worden, kijk naar horeca die dingen moeten doen als met qr-codes bestellen omdat ze geen mensen hebben. Er is een pandemie voor nodig terwijl het al jaren kan, de techniek is er allang.

Niemand kan in de toekomst kijken maar ik denk dat wij (ik ben van 82) ons wel meer moeten laten horen, zeker de wat jongere. Ik heb nog stufi als gift gehad en een huis kunnen kopen voor de gekte begon maar de huidige twintigers hebben het heel anders. Toch hoor je ze niet, misschien op insta boze reacties maar die leest de politiek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit is een topic voor AWM. Helaas heeft TS daar nog geen toegang toe, waardoor ik geen andere optie zie dan om dit topic te sluiten. Over enige tijd kan hij het op ieuw in AWM openen.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Dit topic is gesloten.