Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youriiii
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-03 13:23
Update 5-9:
Ik heb de fans aan de praat gekregen door elke fan afzonderlijk aan mijn moederbord te verbinden. Dit levert me een andere vraag op. Is dit namelijk wel de bedoeling? Kan de moederbordverbding niet ook via één kabel?

Mijn vraag
De drie fans voorin mijn Phanteks P400A draaien niet. Ze worden ook niet herkend in de BIOS. De RGB-leds in de fans werken wel, en worden aangestuurd door twee knoppen op de case. Weet iemand hoe ik de fans aan de praat kan krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Case: Phanteks Eclipse P400A
Moederbord: Gigabyte Aorus B550 Elite V2.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De computer is nieuw en functioneert verder goed. De Ryzen 5600x stock cooler draait en wordt in de BIOS herkend. De SATA connector van de case is verbonden met mijn voeding, de knoppen op de case doen het ook allemaal dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Er zijn wel wat kabels die nog niet verbonden zij: Een kabel 'D-RGB fan' met 3 pinnen, en een kabel 'M/B D-RGB 3-pin' met 3 ingangen voor pinnen. De handleiding vraagt wel om de kabels met 3-pin fans te verbinden, maar als ik dat doe dan draaien de fans niet en werken de LEDs ook niet. Dit wordt ook getoond in deze video die ik gevonden heb.

Tevens heb ik geprobeerd om de 'M/B D-RGB 3-pin' kabel te verbinden met de 3 pinnen op mijn moederbord, maar dit werkt ook niet en zorgt er alleen voor dat ik de LEDs niet kan aanpassen met de knoppen op mijn case. De moederbordverbinding hiervoor wordt de Adressable LED strip Header genoemd, dus misschien geen verrassing dat dit het probleem niet oplost.

[ Voor 23% gewijzigd door Youriiii op 05-09-2021 21:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 11:18

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Vaak is de reden dat fans niet draaien met een splitter dat één header niet genoeg stroom levert voor drie fans. Het kan ook dat de splitter niet (goed) werkt.

Anyhow is het een heel groot probleem dat je elke fan nu op een aparte header staat..? Ik bedoel als het werkt dan werkt het en zou ik 't lekker laten zitten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youriiii
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-03 13:23
trashgozer schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:37:
Vaak is de reden dat fans niet draaien met een splitter dat één header niet genoeg stroom levert voor drie fans. Het kan ook dat de splitter niet (goed) werkt.

Anyhow is het een heel groot probleem dat je elke fan nu op een aparte header staat..? Ik bedoel als het werkt dan werkt het en zou ik 't lekker laten zitten zo.
Nee, is op zich geen probleem, ik had simpelweg verwacht dat het met één kabel hoorde te werken. Ook had ik in eerste instantie maar 2 headers gezien dus dacht ik daarmee in de problemen te komen. Theoretisch kan het een probleem zijn als ik meer fans zou willen, en 3 kabeltjes naar 3 verschillende plekken op mijn moederbord is ook wat minder mooi :P Maar voor nu is dat allemaal geen probleem.

Bedankt voor je reactie! Ik laat de kabels zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 11:18

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Wat je altijd nog kan doen is kijken of één header wel twee fans kan laten draaien (gewoon twee aansluiten op de splitter in plaats van drie om te testen). Dan kun je het altijd nog verdubbelen :)