Vraag

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Onderstaande notebook heeft 8GB RAM. Ik wil het upgraden naar 16GB RAM omdat het met 8GB regelmatig aan de max zit wat geheugen betreft (multi-tasken met Adobe PS, AI, CAD software, browsing e.d.).

HP Pavilion (15-ck093nd)
Intel i5-8250U
8 GB DDR4-2400 SDRAM (2 x 4 GB dual channel)
Samsung 960 EVO SSD 250GB
NVIDIA® GeForce® MX150 (2 GB GDDR5 dedicated)

Vragen:
1] Is het in dit geval zinvol om dual channel mode aan te houden, dus 2 x 8GB i.p.v. 1 x 16GB?

2] Ik kan niks qua geheugenfrequentie instellen in het bios. Volgens CPU-Z is de frequentie 1197, dus dat komt overeen met 2400. 'Uncore Frequency' is 3093 MHz, ik heb geen idee wat dat betekent en kan ik niet 123 terugvinden ergens. De huidige CAS latency is 17. De frequency zal niet hoger gaan dan 2400MHz als ik het goed begrijp. Ik neem aan dat het hier dus zinvoller is om naar de CAS latency te kijken dan naar de theoretische frequency? Of verandert CAS latency ook als het geheugen op een andere frequency draait?

Bijvoorbeeld:
Kingston Fury Impact CL15 - 2666MHz

In plaats van

Kingston Fury Impact CL17 - 2933MHz

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De geheugencontroller van jouw processor gaat niet harder dan 2400MT/sec. Heel snel geheugen zal weinig zin hebben. CAS latencies dalen vaak wanneer het RAM op een lagere kloksnelheid draait. Maar dat is ook weer afhankelijk van de info welke uit de spd chip wordt gehaald.

2x 8GB is sneller, maar waar gebruik je je laptop voor? Misschien merk je het niet eens in de praktijk. :)

[Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 04-09-2021 16:17]

Pentium MMX 200 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!! 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / Ryzen 5600X (10)

• PaPa

PaPa

Topicstarter
PD2JK schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:16:
De geheugencontroller van jouw processor gaat niet harder dan 2400MT/sec. Heel snel geheugen zal weinig zin hebben. CAS latencies dalen vaak wanneer het RAM op een lagere kloksnelheid draait. Maar dat is ook weer afhankelijk van de info welke uit de spd chip wordt gehaald.

2x 8GB is sneller, maar waar gebruik je je laptop voor? Misschien merk je het niet eens in de praktijk. :)
Dit:
multi-tasken met Adobe PS, AI, CAD software, browsing e.d.
Zit dus vaak wel aan de max nu.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, dual-channel is altijd zinnig. Hooguit als bandbreedte je niks uitmaakt, en een enkele geheugenmodule een goedkoper upgrade-pad oplevert (van 2x4GB naar 1x4GB+1x8GB door een enkele module te vervangen, bijvoorbeeld). Maar als je het kan betalen zou ik dan gewoon naar 2x8GB gaan.
PaPa schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:05:
Ik neem aan dat het hier dus zinvoller is om naar de CAS latency te kijken dan naar de theoretische frequency? Of verandert CAS latency ook als het geheugen op een andere frequency draait?
Latency en frequentie zijn twee verschillende zaken: frequentie bepaalt de totale geheugenbandbreedte (hoeveel GB kan je geheugen per seconde lezen/schrijven) en latency is de vertraging waarmee een CPU zijn geheugenoperaties kan uitvoeren (hoeveel kloktikken duurt het voordat een CPU een opgevraagd stuk geheugen terugkrijgt). Het verschilt per applicatie of er veel bandbreedte of een lage latency nodig is, of allebei, of allebei niet. Maar voor multitasken met iets zwaardere taken is wat meer geheugen vaak wel bruikbaar.

CAS latency is de vertraging uitgedrukt in kloktikken. Draait je geheugen op een hogere frequentie, dan is een kloktik sneller en je latency in absolute dus lager. Hoewel je op je moederbord de latency instelt in CAS, is het voor de prestaties van het geheugen dus het makkelijkste om te kijken naar geheugen in absolute tijd. Dat staat in de pricewatch als "true latency" bij de geheugenspecificaties.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ah merci, zo'n setje is weer wat voordeliger dan losse reepjes :)
bwerg schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:55:
Ja, dual-channel is altijd zinnig. Hooguit als bandbreedte je niks uitmaakt, en een enkele geheugenmodule een goedkoper upgrade-pad oplevert (van 2x4GB naar 1x4GB+1x8GB door een enkele module te vervangen, bijvoorbeeld). Maar als je het kan betalen zou ik dan gewoon naar 2x8GB gaan.

[...]

Latency en frequentie zijn twee verschillende zaken: frequentie bepaalt de totale geheugenbandbreedte (hoeveel GB kan je geheugen per seconde lezen/schrijven) en latency is de vertraging waarmee een CPU zijn geheugenoperaties kan uitvoeren (hoeveel kloktikken duurt het voordat een CPU een opgevraagd stuk geheugen terugkrijgt). Het verschilt per applicatie of er veel bandbreedte of een lage latency nodig is, of allebei, of allebei niet. Maar voor multitasken met iets zwaardere taken is wat meer geheugen vaak wel bruikbaar.

CAS latency is de vertraging uitgedrukt in kloktikken. Draait je geheugen op een hogere frequentie, dan is een kloktik sneller en je latency in absolute dus lager. Hoewel je op je moederbord de latency instelt in CAS, is het voor de prestaties van het geheugen dus het makkelijkste om te kijken naar geheugen in absolute tijd. Dat staat in de pricewatch als "true latency" bij de geheugenspecificaties.
Het zijn twee verschillende dingen, maar ze houden wel direct verband met elkaar. Blijkens hoe de true latency wordt berekend: CAS Latency / werkelijke snelheid * 1000 = True Latency.
Wat gebeurt er dan met reepjes van respectievelijk 2666 en 2933 als deze op 2400 draaien. Wat doet dan de CAS Latency van zo'n reepje? Dat daalt vaak wordt door @PD2JK gezegd. En veranderd de true latency dan ook of blijft dat gelijk volgens de specificaties?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PaPa schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:34:
En veranderd de true latency dan ook of blijft dat gelijk volgens de specificaties?
Goede vraag. Met een fatsoenlijk moederbord kun je het zo instellen dat de true latency wel gelijk blijft, maar ik weet niet wat een OEM-moederbord als default zal pakken (en dus ook als uiteindelijke waarde, want je kan niks wijzigen...).

Als die de CAS-latency ongewijzigd laat zou dat jammer zijn als je er heel snel geheugen in stopt, want dat heeft vaak een hoge CAS (omdat de true latency vergelijkbaar is met die van trager geheugen).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ik heb een setje 2x 8GB Kingston Fury Impact (KF426S15IBK2/16) besteld. Als het functioneert zal ik de bevindingen tav cas latency en true latency hier nog even delen.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Zo, het nieuwe Kingston geheugen zit erin. Het draait volgens verwachting in dual channel en op 2400MHz. De CAS latency is echter gedaald van 17 naar 14, dus dat is gunstig :) Of het merkbaar is is natuurlijk een tweede ;) Dank allen voor het meedenken!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee