Spyra one watergun defect, repair van idioot dure watergun.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Mijn vraag
...
Deze Spyra watergun heb ik op mp opgepikt, defect maar gaf nog wel oplichtend display etc.

Werking is als volgt.

- steek de loop in het water en duw de trekker naar voren.
- een pompje pompt dan water uit de emmer in een soort rubberen ballon (in de zwarte pijp op de foto)
- bij overhalen trekken activeert de lineare solenoid en trekt de plunger uit de buis en er ontlaad een kleine sterke straal water.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De solenoid geeft een shortcircuit wanneer ik hem doormeet, dat lijkt me geen goed teken maar weet eigenlijk niets van solenoids. .
de mosfet ( vermoedleijk Vishay SI4435FDY) is verkoold. ik weet nu niet of dit komt door de solenoid kapot is.

Ik kan nog net "4435f" lezen van de mosfet door de verkoolde letters heen.

Doel is natuurlijk om dit waterpistool weer werkend te krijgen. weet iemand overigens waar ik deze solenoid kan vinden? het "plunger mechanisme" moet er wel in passen, die plunger is 12mm dik. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq_3n5Y1wE2aqzvDPIDnnMtwYX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAzzUakkoeaS9MmpNMzeJ2Y4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGVmY8vZu8DqWpFt3f36KASAFAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydZnZYDMizRaNkhDRI3qJLWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJFr4BN21qbVng_-qSCXLd0x2wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrNZdsR2kC90FWRSumHWa3iY.jpg?f=fotoalbum_large

...

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:04
Wat is "shortcircuit"? Het is best normaal dat een solenoid een betrekkelijk lage weerstand heeft. Simpel rekensommetje met Ohm's law en de batterijspanning en je weet of de solenoid de oorzaak van het doorbranden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tom-Z schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:28:
Wat is "shortcircuit"? Het is best normaal dat een solenoid een betrekkelijk lage weerstand heeft. Simpel rekensommetje met Ohm's law en de batterijspanning en je weet of de solenoid de oorzaak van het doorbranden is.
Zij het dat universeelmeters notoir onbetrouwbaar zijn bij lagere weerstandswaarden.
Bovendien wordt bij normaal gebruik de stroom niet zo zeer bepaald door de ohmse weerstand, maar door de zelf-inductie. Dus het is zeer goed mogelijk dat @roborobbie een weerstand van 0 meet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:04
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:36:
[...]

Bovendien wordt bij normaal gebruik de stroom niet zo zeer bepaald door de ohmse weerstand, maar door de zelf-inductie.
Dat hangt er helemaal van af hoe lang de puls is waarmee dat waterpistool de solenoid aanstuurt. Voor hetzelfde geld heeft TS de spoel doorgepiept met de continuiteitsfunctie en blijkt 'ie toch lekker 10 Ohm aan weerstand te hebben. Dan kunnen we dat in ieder geval als oorzaak uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Ja ik heb de continuïteit s functie gebruikt ( doorgepiept) . Bedankt voor de hulp . Wat ik nogniet geprobeerd heb is gewoon eens 12v op de solenoid zetten. Dat zal ik vanmiddag eens doen.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone