Computer voor videobewerking en gamen met beperkt budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-10-2021
Hallo Tweakers!

Al een tijdje zit ik zonder desktop en doe alles op een laptop, dat was tot nu prima te doen maar recent heb ik interesse gekregen voor video bewerking en daarnaast zou ik graag weer eens gamen. Vandaar dat ik op zoek ben naar de beste keuze voor mij en mijn budget en hoop wat feedback te krijgen hier.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Videobewerking in 4k, op het moment gebruik ik Movavi plus en Hitfilm express maar daar zullen in de toekomst nog wel ander programma’s bij komen. Ook wil ik er graag de nieuwste games op kunnen draaien, uiteraard niet op de hoogste instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minder is beter maar ik wil ook geen tientje besparen en volgend jaar al weer een nieuw systeem moeten kopen omdat het niet voldoet. Een echte bovengrens is ongeveer 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een 27inch 1440p 144hz monitor, Msi gtx1080 Gamingx 8gb, 500gb ssd, div harde schijven 2-4 TB), Corsair rm750 voeding, en daarnaast muis en toetsenbord, een Be quiet 280mm aio waterkoeling, maar weet niet of die past op de nieuwe prosessor? Ook heb ik nog een case staan waar alles in kan, die is helaas wel onmogelijk groot en zwaar dus liefst zou ik een zo klein mogelijke case willen waar alles nog goed in past en die voldoende koeling bied. Eventuele extra fans zou ik uit de oude case kunnen hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, en geheugen. En eventueel een case.
.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd Intel gehad naar volle tevredenheid maar sta ook open voor AMD. Verder heb ik goede ervaringen met Asus en Msi en slechte met Gigabyte.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stil zou fijn zijn, net als compact en dus makkelijk mee te nemen, maar het belangrijkste is dat er goed op te gamen is en hij zo snel mogelijk is tijdens video bewerking.

Ga je overklokken?
In principe niet, ik vind stabiliteit belangrijker.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hoop op wat feedback, zijn er betere keuzes te maken of zie ik iets over het hoofd? Ik wil graag zoveel mogelijk bang-for-buck krijgen en een betrouwbaar systeem waar ik even mee vooruit kan.
Hieronder 2 voorbeelden waar ik nu naar kijk. Er is dan nog ruimte om het geheugen te verdubbelen naar 32GB, of evt een processor met meer cores zoals de Ryzen 7-2700X? en/of een compacte case?
Als ik een veel beter systeem krijg door de tientjes van een case in de componenten te stoppen kies ik daar voor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 222,-€ 222,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 64,99€ 64,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 66,71€ 66,71
Totaal€ 353,70

1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 168,75€ 168,75
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 79,94€ 79,94
Totaal€ 377,69

.
Alvast mijn dank aan degene die de moeite willen nemen om mee te denken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Waarom pak je bij de intel build duurdere sticks?
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 zijn perfecte sticks ;)

voor rest, dit bord gaat je intel wel beetje afremmen, pricewatch: ASRock B560 Steel Legend is stukje beter voor paar euro meer. (of wil je graag uATX build?)

welke aio heb je exact?
welke behuizing heb je exact?
vergeet windows licentie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ga voor een 5600X, die scoort ook beter dan een i5-11600K in Premiere-pro. wel zo handig als je meer met videobewerking gaat doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik zou zoiets doen. Moederbord is Ryzen 5000 ready:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 Aorus Elite V2€ 62,90€ 62,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 84,22€ 84,22
Totaal€ 426,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
Bedankt voor de reacties!

@99ruud99
Bedankt voor de tips! Dat het uATX was heb ik over het hoofd gezien..

Be Quiet! Silent Loop 280mm
Cooler Master Cosmos C700P
Een Windows licentie heb ik nog

@Hackus
Denk je dat de hogere kloksnelheid belangrijker is dan extra cores zoals bv de Ryzen 7-2700X ?

@Djarune
Op zich niet gek, ik heb alleen wat slechte ervaringen mee gemaakt uit de kennissenkring met Gigabyte moederborden. En is een Ryzen 7-2700X niet beter ivm de extra cores of is die verder al te oud?

[ Voor 4% gewijzigd door Waltr op 04-09-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
Na het nodige speurwerk denk ik dat de AMD Ryzen 5 5600X inderdaad de beste keuze voor mij is.
Volgens mij is zo snel mogelijk geheugen iets wat de Ryzen wel lekker vind?
Met onderstaand lijstje kom ik wel boven budget, helemaal daar ik alles graag bij 1 winkel bestel.
Het verschil in chipsets B450 vs B550 snap ik niet goed, hoger lijkt me beter maar dat is natuurlijk wat te kort door de bocht.

Altijd wat huiverig geweest mbt AMD vanwege problemen met welk geheugen wel of niet lekker werkt dus daar moet ik nog even verder in duiken.

Zit ik op de goede weg met deze build? En kan ik ergens nog iets bezuinigen zonder op prestaties in te boeten? (32GB geheugen lijkt me wel onmisbaar voor wat ik er mee wil doen?)

1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 113,27€ 113,27
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 137,90€ 137,90
Totaal€ 530,17

*edit
Bedenk me (een beetje laat) dat wifi onontbeerlijk is, hoewel dit met een extra kaartje kan moet het budget dan weer omhoog en ik zit er al over, dus ga verder kijken naar een mobo die dat al heeft.
Een goede antenne is een must daar ik op diverse plaatsen verblijf waar het signaal niet al te goed is.

[ Voor 7% gewijzigd door Waltr op 05-09-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Corsair Vengeance geheugen niet aan beginnen met Ryzen. Kans bestaat dat het instabiel is. Pak G.Skill, Crucial of HyperX. 3600CL18 geheugen is bovendien net zo snel als 3200CL16.

Enkel voor PCIe 4.0 is B550 echt de moeite waard. Als je persé wifi wil is de pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
@Djarune

Dank je wel, de tip mbt het geheugen heb ik mee genomen.
Als ik nog budget had voor een kleinere kast was dat moederbord wel wat geweest maar het staat in de huidige kast wat vreemd denk ik en het heeft ook minder pci sloten, het mobo waar ik nu voor kies kost samen met de wifi kaart ongeveer even veel.

Boven budget helaas maar zie niet hoe ik hier op een verstandige manier nog 50 euro af kan snoepen.

1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming II€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
Totaal€ 548,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
kijk ook ff voor de cashback acties van Asus... voor hetzelfde geld als b450 keuze koop je dan een B550 moederbord... oa bij Alternate heb je cashback acties
https://www.alternate.nl/listing.xhtml?n=1629710856398

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
@Klunssmurf
Bedankt voor de tip! Helaas werkt het alleen als je naast het moederbord ook geheugen van Corsair koopt, en net dit geheugen kan problemen geven met de Ryzen cpu volgens @Djarune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Aiii, dat is jammer, hebben ze net de voorwaarden veranderd :-(

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
T was tot september dat je 50 euro terug kreeg, nu minder leuke acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Waltr schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:09:
@Djarune

Dank je wel, de tip mbt het geheugen heb ik mee genomen.
Als ik nog budget had voor een kleinere kast was dat moederbord wel wat geweest maar het staat in de huidige kast wat vreemd denk ik en het heeft ook minder pci sloten, het mobo waar ik nu voor kies kost samen met de wifi kaart ongeveer even veel.

Boven budget helaas maar zie niet hoe ik hier op een verstandige manier nog 50 euro af kan snoepen.

1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming II€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
Totaal€ 548,97
Zeg nou eerlijk. Hoe erg is het dat een moederbord iets korter is dan ATX? Staat prima in een kast. Die extra PCIe aansluitingen zijn niet zo interessant. Zeker niet met een B450 bord met PCIe 2.0 chipset en slechts 6 lanes en je ook al een slot moet inleveren vanwege de wifi kaart.

Pak dat Asus bordt en je hebt meteen PCIe 4.0 via de CPU en PCIe 3.0 via de chipset of pak voor zeer weinig geld een pricewatch: MSI MAG A520M Vector Wifi met PCIe 3.0 via CPU en chipset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waltr
Djarune schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:09:
[...]

Zeg nou eerlijk. Hoe erg is het dat een moederbord iets korter is dan ATX? Staat prima in een kast. Die extra PCIe aansluitingen zijn niet zo interessant. Zeker niet met een B450 bord met PCIe 2.0 chipset en slechts 6 lanes en je ook al een slot moet inleveren vanwege de wifi kaart.

Pak dat Asus bordt en je hebt meteen PCIe 4.0 via de CPU en PCIe 3.0 via de chipset of pak voor zeer weinig geld een pricewatch: MSI MAG A520M Vector Wifi met PCIe 3.0 via CPU en chipset.
Heb je wel gezien in welke kast het dan gaat? haha :+
Maar je hebt zeker een punt, dit is wel heel weinig geld en brengt me ruim terug binnen budget. Misschien de kast die ik heb verkopen en dan heb ik budget voor een kleine kast etc.
Hoe het er uit ziet maakt me niet echt uit, maar de huidige kast vraagt daar wel een beetje om vandaar, als ik dan toch 30kg mee moet slepen...
PCIe 4.0 heeft denk ik geen toegevoegde waarde met de gpu die ik heb?
Ik denk er iig nog even verder over na, ben er al te lang uit en er staan een heleboel nieuwe bomen in het bos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Waltr schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:27:
[...]

Heb je wel gezien in welke kast het dan gaat? haha :+
Maar je hebt zeker een punt, dit is wel heel weinig geld en brengt me ruim terug binnen budget. Misschien de kast die ik heb verkopen en dan heb ik budget voor een kleine kast etc.
Hoe het er uit ziet maakt me niet echt uit, maar de huidige kast vraagt daar wel een beetje om vandaar, als ik dan toch 30kg mee moet slepen...
Haha nee die had ik niet gezien. Die is wel heel opzichtig. Pak dan vooral een mooi bord met wifi of inderdaad een andere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltr
Djarune schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:58:
[...]

Haha nee die had ik niet gezien. Die is wel heel opzichtig. Pak dan vooral een mooi bord met wifi of inderdaad een andere kast.
Hou het er maar op dat ik hem gekocht heb tijdens een midlifecrisis :o
Maar wegdoen voor een paar tientjes gaat hem niet worden dus moet het er maar mee doen..
Of vergeten en wie weet wat ik er ooit nog mee kan doen, casemodding vind ik ook wel gaaf maar heb de tijd, zin en geld er niet voor over.

Als ik verder bezuinig zoals in onderstaand lijstje is er budget voor een kleine case, erg belangrijk eigenlijk aangezien ik de pc mee moet slepen en geen vaste basis heb.
Maar in welke case past dan de aio waterkoeling die ik nog heb? Of kan ik die beter ook maar vergeten?
Nog niet echt een goede case gevonden, een handvat zou bv wel fijn zijn maar het maakt me niet uit hoe het er uit ziet dus die kan ik er ook op schroeven :S

Iedereen bedankt voor het meedenken tot nu, maar elke keer als ik denk dit gaat hem worden twijfel ik weer door de andere opties die er zijn..
Minder geheugen nu, 16 GB moet ook wel genoeg zijn als ik er verder niets naast doe?

1MoederbordenMSI MAG A520M Vector Wifi€ 79,-€ 79,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-16GVK€ 67,01€ 67,01
Totaal€ 425,01
Pagina: 1