Toon posts:

[Newbie] Netwerk vraaje :]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yoh ,ik wil met 2 pc's een netwerk opzetten,en internet delen ik heb nu nog 56k,en ik wil dat ik op een pc kan internetten zonder dat de 'hoofd' pc aan hoeft te staan,ik denk dat ik dan een hub of een switch(verschil ?? )nodig moet hebben ,is dat ook zo en hoe duur zal dat ongeveer zijn (10/100Mbit)

En als ik kabel internet neem met een externe kabel modem van Essent (en een extra Ip aanvraag) ,hoe kan ik dan internetten op een pc zonder dat de ander aan hoeft te staan??

Het zou natuurlijk klote zijn als ik bijv een war speel ofzo en die andere pc loopt vast waardoor hij opnieuw moet opstarten en ik geen verbindig meer heb >:)

Wat heb ik er voor nodig en hoe duur is het ongeveer :)

Ps ben nog een beetje nOOb op netwerk gebied dus geen moeilijke termen protocollen enzo pleaze >:)

BvD Shaggy16

Verwijderd

al een search gedaan op GOT? :)

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zondag 19 augustus 2001 18:23 schreef iLLeGaL_ViSiT0R het volgende:
al een search gedaan op GOT? :)
Help 'm dan gelijk een beetje |:(

Hiervoor hebben we de search

Je zoekactie naar 'internet delen' leverde 2147 resultaten op. Resultaten 1 - 50.

20*350ZO45°

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Voor Kabel is het heel simpel, je koopt je gewoon een sitecom pakket met een 5poorts Hub, 2x 8meter UTP kabel en 2 netwerk kaarten.

De kabel vanuit de Kabelmodem gaat in de uplink van de hub, en dan vanuit poort 1 naar PC 1 en poort 2 naar PC 2, tot maximaal 4pc's.
Je hoeft alleen te zorgen dat de Hub op spanning staat en dan gaat de rest vanzelf, zolang je 2 IP's hebt.

Veel Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 18:36 schreef Legion het volgende:
Voor Kabel is het heel simpel, je koopt je gewoon een sitecom pakket met een 5poorts Hub, 2x 8meter UTP kabel en 2 netwerk kaarten.

De kabel vanuit de Kabelmodem gaat in de uplink van de hub, en dan vanuit poort 1 naar PC 1 en poort 2 naar PC 2, tot maximaal 4pc's.
Je hoeft alleen te zorgen dat de Hub op spanning staat en dan gaat de rest vanzelf, zolang je 2 IP's hebt.

Veel Succes.
Bedankt he >:) ga is effe rondzoeken naar goede spulletjes

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zondag 19 augustus 2001 18:36 schreef Legion het volgende:

Veel Succes.
Ja, en hoe gaan je IP-adressen dat verwerken? |:( DIe hub weet echt niet waar ie wat naartoe moet sturen hoor, het werkt echt niet als een stekkerdoos van het electriciteitsnet |:(

Je kan toch ook niet 2 telefoongesprekken voeren op 1 telefoonlijn, daar heb je dan een telefooncentrale voor.

20*350ZO45°

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

voor 2pc's heb je geen hub of switch nodig, enkel 2 nic's (netwerkkaarten), koop dan wel meteen 100mbit kaarten, die kosten bijna niks extra en dan heb je er later ook nog iets aan.
als je @home gaat nemen moet er alsnog 1 pc aan blijven staan om als "gateway" te dienen, of je moet met een routerje gaan werken en dat kst weer meer geld.
ik zou dus gewoon beginnen met 2 100mbit nic's a 30/35 piek t stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 18:42 schreef RDK_NL het volgende:

[..]

Ja, en hoe gaan je IP-adressen dat verwerken? |:( DIe hub weet echt niet waar ie wat naartoe moet sturen hoor, het werkt echt niet als een stekkerdoos van het electriciteitsnet |:(

Je kan toch ook niet 2 telefoongesprekken voeren op 1 telefoonlijn, daar heb je dan een telefooncentrale voor.
En hoe dan?? in bibliotheken zijn ze ook allemaal op hubs aangesloten,en op scholen ook,hoe moet het dan bij mij??

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op zondag 19 augustus 2001 18:42 schreef RDK_NL het volgende:

[..]

Gelukkig sturen hubs alles naar alles, het werkt dus WEL als een stekkerdoos van het electriciteitsnet. Bovendien heb je het MAC-adres van je gateway waar je alles heenstuurt, dus ookal gebruikte je een switch, dan nog zou het prima werken.

• Refragmental
Ja, en hoe gaan je IP-adressen dat verwerken? DIe hub weet echt niet waar ie wat naartoe moet sturen hoor, het werkt echt niet als een stekkerdoos van het electriciteitsnet
Ik heb het hier thuis gewoon goed draaien hoor.
Geef je PC's gewoon hun de namen die opgegeven zijn door je ISP, bv PC2001-A en PC2001-B, en dan worden de IP's door je ISP automatische uitgedeeld aan je PC's.

Het werkt dus wel degelijk.
Anders heb ik hier al een jaar lang iets heel bijzonders draaien ;)

• Refragmental
Shaggy16
Doe maar gewoon zoals ik je heb verteld,
dan krijg je ook geen problemen met PC's die aan moeten staan.
Koop gewoon zo'n Sitecom pakket voor rond de 150 piek.

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 18:43 schreef lange het volgende:
moet er alsnog 1 pc aan blijven staan om als "gateway" te dienen
Dat wil hij volgens mij nie want als die pc crasht en hij doet een spel dan is hij ook weg :)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zondag 19 augustus 2001 18:52 schreef Legion het volgende:
Shaggy16
Nee Shaggy16 doe dat vooral niet, Legion zegt het zelf al dat zijn ISP het netjes uitdeeld, alleen dat is dus niet bij ieder ISP zo. Controleer eerst of het wel gaat werken voordat je aan zoiets begint.

20*350ZO45°

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 18:52 schreef Legion het volgende:
Shaggy16
Netwerkkaarten heb ik al dus alleen een 100mbit hubje ,gewoon een goed en bekend merk(sitecom) nemen dus??

Heb bij de dixons ook al trust hubs en kaarten gezien maarja....

• Refragmental
Nee Shaggy16 doe dat vooral niet, Legion zegt het zelf al dat zijn ISP het netjes uitdeeld, alleen dat is dus niet bij ieder ISP zo. Controleer eerst of het wel gaat werken voordat je aan zoiets begint.
Ik vind dit wel lachen, geef ook een ander oplossing, daar heeft ie wat meer aan.
Ik heb zelf @home, en dat heef geen enkel probleem gegeven, @home ziet gewoon de naam van je PC en geeft je dan je eigen IP, ik hoef dus ook nooit m'n IP in te voeren nadat ik windows opnieuw install, enige wat ik hoef te doen is netwerkkaart drivers te installen, en daarna werkt het allemaal.

Ik zou wel toch even nakijken of je ISP vanzelf IP's uitdeeld, zoja dan is het zoals ik het zei perfect.

Voor een hub zou ik gewoon een Sitecom hubje pakken, 5 of meer poorten, ligt eraan wat je ervoor wilt betalen en wat je nodig hebt.

EDIT, ik zou niet voor trust gaan, hoor veel slechte verhalen over trust.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Legion, best wel leuk hè, ik dacht echt dat dat niet zou kunnen, maar je hebt inderdaad gelijk (weer wat geleerd) ikzelf zit bij zeelandnet (Heb ik zelfs gewerkt) en daar kan het dus absoluut niet.

20*350ZO45°

• Refragmental
Op zondag 19 augustus 2001 19:27 schreef RDK_NL het volgende:
Legion, best wel leuk hè, ik dacht echt dat dat niet zou kunnen, maar je hebt inderdaad gelijk (weer wat geleerd) ikzelf zit bij zeelandnet (Heb ik zelfs gewerkt) en daar kan het dus absoluut niet.
Slechte ISP dan hoor, een beetje ISP doet dat gewoon vanzelf,
wel gek want dan werk ik hier dus al een jaar lang met iets dat eigenlijk niet zou moeten kunnen, hmmmmmmmm magie??
Chello en @home zullen dat in ieder geval zeker ondersteunen.
We hebben het hier trouwens wel over kabel,
volgens mij heb jij het over 56k, maarja daar zul je dan wel gelijk in hebben, want ik weet niet niet zoveel van 56k, maar van kabel kan ik je vertellen dat het wel degelijk kan.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik zal het eventjes proberen uit te leggen (Het gaat trouwens wel over kabel hoor)

Zeelandnet kijkt naar zowel MACmodem (kabelmodem) als MACethernet (Netwerkkaart) Dit is een "koppeltje"/"stelletje"/"setje" wat bij elkaar hoord. Als ik een andere netwerkkaart achter mijn kabelmodem hangt, werkt ie gewoon niet.

Als ik dus doe wat jij zegt: Signaal op uplink hangen van een HUB, en dan de hub laten verdelen over de poorten kan gewoonweg niet (omdat het signaal alleen bij de geregistreerde Netwerkkaart aankomt. Wat wij dus als oplossing kunnen doen is Dè Zeelandnet netwerkkaart in een computer stouwen, en deze dan als router laten fungeren om het signaal te routeren op de achtergelegen HUB.

Wat jij mij zojuist heb verteld is inderdaad wel een mooiere aanpak dan ik gewend ben :(

20*350ZO45°

• Refragmental
Op zondag 19 augustus 2001 19:41 schreef RDK_NL het volgende:
Ik zal het eventjes proberen uit te leggen (Het gaat trouwens wel over kabel hoor)

Zeelandnet kijkt naar zowel MACmodem (kabelmodem) als MACethernet (Netwerkkaart) Dit is een "koppeltje"/"stelletje"/"setje" wat bij elkaar hoord. Als ik een andere netwerkkaart achter mijn kabelmodem hangt, werkt ie gewoon niet.

Als ik dus doe wat jij zegt: Signaal op uplink hangen van een HUB, en dan de hub laten verdelen over de poorten kan gewoonweg niet (omdat het signaal alleen bij de geregistreerde Netwerkkaart aankomt. Wat wij dus als oplossing kunnen doen is Dè Zeelandnet netwerkkaart in een computer stouwen, en deze dan als router laten fungeren om het signaal te routeren op de achtergelegen HUB.

Wat jij mij zojuist heb verteld is inderdaad wel een mooiere aanpak dan ik gewend ben :(
Dat is ook een manier, ik vind het alleen jammer dat een ISP je zo dan forceert die netwerkkaart te gebruiken die je erbij kreeg.
Ik heb met @home die kaart meteen vervangen door een ander kaartje, en dat gaf geen enkel probleem, maar idd je hebt wel gelijk, sommige ISP's forceren je de netwerk kaart te gebruiken die je kreeg, wanneer dat het geval is bij Shaggy16 dan is ie genaaid en kan ie dus alleen internetten wanneer die PC met die netwerkkaart aanstaat.

Dus Shaggy16, informeer eerst goed bij je ISP en dan is 1 van deze 2 mogelijkheden de oplossing.
Hoop voor jou dat je aan een Hubje en 2 Nic's genoeg hebt.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ja dat hoop ik ook voor hem.

Nog effe over dat vastzitten aan die ene netwerkkaart. Ik heb een 486 die ik als router wilde laten fungeren, maar je raadt het al, ik heb een PCI en 486 alleen ISA :( Ik kon bij zeelandnet het MACadres van de netwerkkaart doorgeven zodat het aangepast werd, maar als ik dan die router niet aan de praat zou krijgen, dan zouden ze het weer voor mij om moeten zetten :( Vandaar dat ik nog steeds géén router heb staan.

Je kon dacht ik wel zelf macadressen van bepaalde NIC's zelf aanpassen zodat je gewoon de MAC van je originele kaartje erin zet. :)

20*350ZO45°

• Refragmental
Met de methode die ik vertelde heb je wel 1 probleem, en dat probleem is dat een netwerkje opzetten moeilijk/onmogelijk wordt wanneer je IP's niet in dezelfde range vallen.
Dus wil je een netwerkje hebben en je IP's vallen niet in dezelfde range, dan is een PC die als router dient inderdaad een betere optie, dan gebruik je gewoon de standaar IP voor netwerken, 192.168.0.x als ik het nog goed herinner.
Dus dan heb je de router met de IP en netwerk kaart die je van je ISP hebt gekregen, en 2(of meer) PC achter die router met IP's 192.168.0.1 en 192.168.0.2 etc etc, met je eigen Nic's.

EDIT:
Dat probleem heb ik nu dus thuis, volgens mij liggen we niet in dezelfde IP ranges, maar dat is weer een ander thread, Win98se Netwerk (2pc's)

• PWA
  • Niet online

PWA

[totaal offtopic veer in newbies kont steek mode]

erg vreemd.....deze gozer heeft (vind ik) al best veel posts....en ja hij had eerst ff mogen zoeken maar als ze allemaal zo zouden als deze dan viel alles wel (redelijk) mee!!

[/totaal offtopic veer in newbies kont steek mode]

edit:
1 post minder dan ik momenteel.....alleen die naam en dat plaatje zijn een beetje fout!!!

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Legion,
Wat jij doet, werkt alleen als je provider meer ip-adressen voor jou ter beschikking heeft. Mijn provider Chello heeft maar een ip-adres voor mij te vergeven, dus kan ik het zo niet uitvoeren. Een tweede nadeel treedt op als er in de toekomst nog een computer bij wordt gezet. Heb je maar 2 ip-adressen zul je toch weer met een router/gateway moeten werken (wat ik dus heb).
Zelf zou ik altijd kiezen voor een router/gateway in de vorm van een speciale router of een pc met twee netwerkkaarten.

• PWA
  • Niet online

PWA

Thanx big brother for removing that pic!!

• Refragmental
Op zondag 19 augustus 2001 20:10 schreef printerman het volgende:
Legion,
Wat jij doet, werkt alleen als je provider meer ip-adressen voor jou ter beschikking heeft. Mijn provider Chello heeft maar een ip-adres voor mij te vergeven, dus kan ik het zo niet uitvoeren. Een tweede nadeel treedt op als er in de toekomst nog een computer bij wordt gezet. Heb je maar 2 ip-adressen zul je toch weer met een router/gateway moeten werken (wat ik dus heb).
Zelf zou ik altijd kiezen voor een router/gateway in de vorm van een speciale router of een pc met twee netwerkkaarten.
Ik heb gewoon een 2de IP bij @home aangevraagd vor 10piek extra per maand.
Voor ieder IP die je aanvraagt moet je 10 piek per maand extra betalen.
Gewoon via het web of telefoon eentje aanvragen.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:51

Adze

CCNP !

Lekkere discussie hier, iedereen weet het beter...

Er zijn veel goed werkende oplossingen, maar deze oplossing heeft mijn voorkeur:

recept voor internetdeling voor 2 pc's mbv kabelmodem:

ingredienten:
2x NIC (10 of 100 Mbit)
3x UTP kabel cat5 straight
1x cable-router (bijv linksys BEFSR41 of BEFSR81 met ingebouwde switch)
1x kabelmodem met utp aansluiting

bereidingswijze:

Installeer de NIC in de PC's en laat ze staan op 'automatisch een ip-adres verkrijgen'. Gebruik de UTP kabels om verbinding te leggen tussen de PC's en de Router cq. switch. Gebruik ook een UTP kabel om verbinding te maken mat de router en de kabelmodem.

Configureer de kabelmodem zoals staat omschreven in de handleiding van de router. Als je van je ISP een ip-adres krijgt toegewezen hoef je helemaal niets in te stellen...

Herstart de PC's en voila !!!

Al na gelang kan het recept ook geserveerd worden voor meer dan twee pc's. U dient enkel een extra NIC en een UTP kabel te kopen.

Groeten Jeroen

• Refragmental
Op zondag 19 augustus 2001 20:27 schreef Adze15021979 het volgende:
Lekkere discussie hier, iedereen weet het beter...

Er zijn veel goed werkende oplossingen, maar deze oplossing heeft mijn voorkeur:

recept voor internetdeling voor 2 pc's mbv kabelmodem:

ingredienten:
2x NIC (10 of 100 Mbit)
3x UTP kabel cat5 straight
1x cable-router (bijv linksys BEFSR41 of BEFSR81 met ingebouwde switch)
1x kabelmodem met utp aansluiting

bereidingswijze:

Installeer de NIC in de PC's en laat ze staan op 'automatisch een ip-adres verkrijgen'. Gebruik de UTP kabels om verbinding te leggen tussen de PC's en de Router cq. switch. Gebruik ook een UTP kabel om verbinding te maken mat de router en de kabelmodem.

Configureer de kabelmodem zoals staat omschreven in de handleiding van de router. Als je van je ISP een ip-adres krijgt toegewezen hoef je helemaal niets in te stellen...

Herstart de PC's en voila !!!

Al na gelang kan het recept ook geserveerd worden voor meer dan twee pc's. U dient enkel een extra NIC en een UTP kabel te kopen.

Groeten Jeroen
Zo heb ik het dus ook,
alleen heb ik in plaats van 1x cable-router, een simpel 5poorts Sitecom hubje, werkt ook perfect.

• Adze

Adze

CCNP !

Op zondag 19 augustus 2001 20:29 schreef Legion het volgende:

[..]

Zo heb ik het dus ook,
alleen heb ik in plaats van 1x cable-router, een simpel 5poorts Sitecom hubje, werkt ook perfect.
dit werkt alleen als je isp via dhcp meerdere ip-adressen aan je kan toewijzen. Bij CHELLO gaat dit absoluut niet werken !!!!

• Refragmental
Op zondag 19 augustus 2001 20:34 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

dit werkt alleen als je isp via dhcp meerdere ip-adressen aan je kan toewijzen. Bij CHELLO gaat dit absoluut niet werken !!!!
Da heb ik dus geluk met @home :)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Adze15021979, vertel je er ook eventjes bij hoeveel zo'n linksys geval gaat kosten (ik weet het toevallig) en dat vind ik niet echt een leuke prijs om internet mee te delen.

Ik vind ook trouwens niet dat Legion en ik het beter weten, alleen wij geven beiden zeer goede praktijk-voorbeelden. Ben er heel blij mee want heb wel weer iets geleerd van Legion.

20*350ZO45°

• Refragmental
Ik denk trouwens ook dat ik eens ga experimenteren met routers, is altijd leuk om meer over iets te weten te komen met experimenteren :)

Alleen al omdat het dan makkelijker is om een klein thuisnetwerkje achter die router te plaatsen, met misschien een kleine web en file server.

• Adze

Adze

CCNP !

Op zondag 19 augustus 2001 20:55 schreef RDK_NL het volgende:
Adze15021979, vertel je er ook eventjes bij hoeveel zo'n linksys geval gaat kosten (ik weet het toevallig) en dat vind ik niet echt een leuke prijs om internet mee te delen.

Ik vind ook trouwens niet dat Legion en ik het beter weten, alleen wij geven beiden zeer goede praktijk-voorbeelden. Ben er heel blij mee want heb wel weer iets geleerd van Legion.
Ik heb 309,- (ex btw) betaald voor de linksys router, dus valt best mee...

ik ruik ook een beetje minderwaardigheidcomplex....
Pagina: 1