Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

een vraag over iets waar (denk ik) weinig Tweakers al mee bezig zijn, maar misschien kan iemand er zijn licht over laten schijnen.

2 jaar geleden ben ik gepensioneerd. Dan maak je (bruto) een behoorlijke inkomens val. Nu kent de belastingdienst het begrip: Middelen. Dan mag je de salarissen van 3 jaar optellen, door 3 delen, de belasting herberekenen over dat gemiddelde salaris, en dat vergelijken met de belasting die je had moeten betalen.
En . .dat is uiteraard de bedoeling, evt. krijg je dan wat terug.
Maar kijk ik bij 2018 op de voorlopige aanslag dan zie ik als grenzen/tarieven:

Eerste schijf 8,900% van € 20.142
Tweede schijf 13,200% van (de volgende) € 13.852
Derde schijf 40,850% van (de volgende) € 34.513

Voor de 1e 3 schijven.

Echter de belastingdienst geeft heel, echt wel HEEL andere tarieven:

tot € 20.143 36,55%
vanaf € 20.143 tot € 33.995 40,85%
vanaf € 33.995 tot € 68.508 40,85%

Als ik dus probeer te herberekenen kom ik op krankzinnige bedragen. alleen al in de 1e schijf zit je met de belasting aanslag op 1792 euro belasting, en volgens de belastingdienst site zit je op 7362 euro .. een opmerkelijk verschil.

is er mogelijk iemand die mij dit uit kan leggen ?

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-09-2021 07:13)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Weet je zeker dat je alle componenten van box 1 hebt meegeteld? Dus AOW, ANW, WLZ, etc. Naast inkomstenbelasting zijn er nog een aantal andere zaken die je moet betalen. :)

Als je dit stappenplan volgt, kom je er wel: https://www.belastingdien...dvak_aow_leeftijd_bereikt

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Weet je zeker dat je alle componenten van box 1 hebt meegeteld? Dus AOW, ANW, WLZ, etc. Naast inkomstenbelasting zijn er nog een aantal andere zaken die je moet betalen. :)

Als je dit stappenplan volgt, kom je er wel: https://www.belastingdien...dvak_aow_leeftijd_bereikt

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41

orf

Na AOW-leeftijd gelden aangepaste tarieven voor de inkomstenbelasting. Hier staat beschreven hoe je moet middelen als je de AOW-leeftijd hebt bereikt in het middelingstijdvak: https://www.belastingdien...dvak_aow_leeftijd_bereikt

Daar staat ook:
Let op!

Voor het jaar waarin u de AOW-leeftijd hebt bereikt en voor de jaren daarna, zal de verschuldigde belasting die u berekend hebt hoger zijn dan de belasting op uw belastingaanslag.
edit: dubbel met m'n voorganger. :)

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 04-09-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"Na AOW-leeftijd gelden aangepaste tarieven voor de inkomstenbelasting. Hier staat beschreven hoe je moet middelen als je de AOW-leeftijd hebt bereikt in het middelingstijdvak:"
Daarin staat dat je de tarieven moet gebruiken van mensen die nog niet de AOW leeftijd hebben. Bovendien zijn zelfs de tarieven van AOW'ers in 2018 VEEL hoger dan de tarieven die ik zie op mijn aanslag.
Echt onbegrijpelijk, en de aanslag is ook echt definitief ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"Weet je zeker dat je alle componenten van box 1 hebt meegeteld? Dus AOW, ANW, WLZ, etc. Naast inkomstenbelasting zijn er nog een aantal andere zaken die je moet betalen. :)"
helaas . .dat is bekend, maar dat maakt niet uit .. opde aanslag staan belastbaar inkomen en de verschuldigde belastingen. Alle andere zaken vallen buiten het belastbaar inkomen, en meestal krijg ik ze toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41

orf

Het lijkt inderdaad niet snel uit te kunnen als je de inkomstenbelasting moet berekenen alsof je de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt.

Misschien is er nog een voordeel te behalen als je twee belastingjaren van voor je pensioen neemt en één jaar erna. Met een laag inkomen in je pensioenjaar kan dat met middeling alsnog een teruggave opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

De truc is ... 'makkelijker kunnen we het niet maken': de 1e en 2e schijf zijn 'combinatie schijven': belasting en premies volksverzekeringen. En in 2018 was de belasting idd 8,9% en de premie volksverzekeringen dus 27,65% (best veel). En letterlijk overals staat alleen de 36,55%, behalve dan weer op de aanslag, daar wordt het weer apart gespecificeerd. Al met al dus zeer verwarrend. Temeer daar je ook nog de tarieven voor werkenden moet gebruiken.
Maar goed, ingediend, en ik ben benieuwd.
Overigens heb ik 2018, 2019 en 2020 genomen: ik ben eind 2019 gepensioneerd, dus bijna 2 jaar voor, en 1 jaar na mijn pensioen.
Pagina: 1