Aantal FTP kabels voor 2 laadpalen incl loadbalancing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 23:13
Mijn vraag
Wij gaan een woning bouwen en daar zit een garage bij en een parkeerplaats. Vanaf de meterkast gaan er loze leidingen naar de garage zodat daar later een oplaadpunt voor een elektrische auto geïnstalleerd kan worden.

Naar de losse parkeerplaats wil ik geen loze leidingen laten leggen omdat die 25 meter van het huis af ligt. Daar wil ik de benodigde kabels laten aanleggen door de bouwer. Inmiddels weet ik dat er voor 11kw aansluiting een 4x2,5m2 kabel naar die parkeerplaats moet. De vraag is echter HOEVEEL FTP kabels er naar die plek moeten. Volgens de ene installateur volstaat 1 kabel, volgens de ander moeten er perse 2 kabels heen. De onderbouwing van de 2 kabel-man is dat er een kabel naar de slimme meter moet en een direct naar het andere laadpunt in de garage.

Beide punten moeten wel met elkaar communiceren en ook met de slimme meter om overbelasting van de aansluiting te voorkomen.

Wie heeft er verstand van deze zaken of wie kent er een bedrijf dat met zekerheid kan aangeven wat er nodig is?

Oh, het kost 300,- per FTP kabel. Als het een tientje geweest was had ik al lang gezegd dat ze er lekker 2 in leggen….

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
300 euro :X

Wat kost het als ze een twin utp kabel (=1 kabel) moeten leggen? Ik ga er tenminste vanuit dat het wel in een buis de grond ingaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:54
Zal snel een andere installateur nemen 300 euro voor 1 kabel is echt gekkenwerk.

Ftp meetrekken kost hooguit 15 min werk extra en de kabel zelf hooguit 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:36
Voor die prijs zou ik gewoon een loze leiding laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-05 15:47
Afgezien van de prijs: weet je al wel systeem laadpalen je gaat gebruiken? Dat is namelijk leidend voor de utp kabels en de stroomkabel.

Zo niet een mantel buis of loze leiding laten leggen. Bij de installatie trekken ze er dan wel doorheen wat ze moeten hebben.

Bij mijn nieuwe woning was een chademo oplader aanwezig. Vanuit mijn werk offertes bij 2 Instalatiebedrijven opgevraagd. Beide gaven aan niet te werken met kabels die er al lagen en uitsluitend een laadpaal te willen aansluiten als ze zelf het kabel traject ook mochten vervangen ivm
Veiligheid en garantie.

De prijs voor het kabel werk was geloof ik 500 euro inclusief graven, elektra kabel en netwerk kabel voor 14 meter. 300 euro voor een extra utp kabel is nogal fors.

Nog een nabrander uit ervaring: met 2 elektrische auto’s kun je prima uit de voeten met 1 oplader. Het geld voor een tweede laadpaal zou ik er niet voor over hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Guy Treepbush op 04-09-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja precies dat het type kabel en het aantal kabels is erg afhankelijk van het type laadpaal, dus een dikke mantel buis laten plaatsen is de beste optie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 23:13
De mantelbuis is 1200,-. De elektrakabel is 1100,- en de ftp kabel is 300,- voor een enkele en 580,- voor een dubbele. Een andere bouwer kiezen kan niet (meer). En dat lijkt me ook wel weer wat “extreem” voor alleen de prijs van 1 ftp kabel. Ik heb nog geen idee welke laadpaal ik ga kiezen. Aangezien die pas over 18 maanden geinstalleerd moet worden, wacht ik daar sowieso liever mee.
Ik wil wel graag alle nodig kabels al in de grond want die kabels lopen door / onder de buurmans erf. Ik heb er geen zin in om, als het trekken van die kabels door de mantelbuis niet lukt, te vragen of we even 25 meter door zijn nieuwe tuintje mogen graven 😳. Zeker niet als ik dan moet uitleggen dat het een poging van mij was om 300,- te besparen 😆.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zou voor dat geld de mantelbuis laten leggen en binnen een paar dagen zelf de kabels er doorheen trekken (desnoods dan maar 2 ftp kabels, dat kost de hoofdprijs dan niet).

Dan ben je voor de kabel rond 100euro kwijt, en laat een rol ftp kabel van 100meter 50euro kosten. Ben je voor 150, laat het 200euro zijn, klaar.
Dan heb je ruim 1500euro bespaard. Mocht het niet lukken dan kun je de aannemer nog bellen en is de tuin van je buren nog niet aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 16:54
wkeulers schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:16:
De mantelbuis is 1200,-. De elektrakabel is 1100,- en de ftp kabel is 300,- voor een enkele en 580,- voor een dubbele. Een andere bouwer kiezen kan niet (meer). En dat lijkt me ook wel weer wat “extreem” voor alleen de prijs van 1 ftp kabel. Ik heb nog geen idee welke laadpaal ik ga kiezen. Aangezien die pas over 18 maanden geinstalleerd moet worden, wacht ik daar sowieso liever mee.
Ik wil wel graag alle nodig kabels al in de grond want die kabels lopen door / onder de buurmans erf. Ik heb er geen zin in om, als het trekken van die kabels door de mantelbuis niet lukt, te vragen of we even 25 meter door zijn nieuwe tuintje mogen graven 😳. Zeker niet als ik dan moet uitleggen dat het een poging van mij was om 300,- te besparen 😆.
Houd er ook rekening mee dat sommige laadpaal installateurs 6mm2 elektra kabel eisen/verwachten. Ook richting de toekomst wil je dat echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:54
Wouw nu snap ik wel dat nieuwbouw niet meer te betalen is wat een prijzen zeg......... Die installateur wil voor zijn 40e met pensioen 😆.

Heb je toestemming van de buurman om over zijn erf te gaan ? Beperkt hem namelijk in heel veel zaken.
Pagina: 1