Verschil in ultraDMA modes?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In mijn bios kan ik voor m'n HD verschillende DMA modes kiezen, namelijk 1,2,3 en 4 ..
Bij 3 en 4 staat vermeld dat ze problemen kunnen geven als je niet zo'n 80 pins kabel hebt, nou die zit er op, maar ik wil even weten wat het verschil is.

Iemand die me dat kan vertellen? de schijf is een IBM 7200 toeren schijffie met 13 gig ..

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoe hoger hoe bim bam.

• Elect
  • Niet online
lekker ....
dat heeft iets te maken met vissticks ofzo :?

• blender
  • Niet online
Ook :)

Nee, volgens mij is het zo dat hoe hoger de DMA modus, hoe harder je HD loopt, niet in RPM maar in MB/s zeg maar.

• Elect
  • Niet online
hmm, d8 ik al ja :)
okee, we testen wel ... als de boel affikt zien we het wel weer :P

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-03 11:01

Sick Nick

Drop the top!

Sim-pel

ATA33 = DMA2 = Max 33 MB/sec
ATA66 = DMA4 = Max 66 MB/sec
ATA100 = DMA5 = Max 100 MB/sec

Bij DMA4 heb je een 80 aderige kabel nodig om datacorruptie tegen te gaan door middel van elektronische afscherming.
Van de 80 aders worden er 40 voor data gebruikt en 40 voor afscherming.

• blender
  • Niet online
Meestal wordt de DMA mode automatisch ingesteld op de hoogst mogelijke. Als het goed is regelt je bios dat als je hem dus op auto zet. Weet niet of je een highpoint controller hebt ofzo, want in dat geval weet ik niet of het ook automatisch kan.

• Elect
  • Niet online
hij kan enkel op Default, 1,2,3 en 4 ..

• Elect
  • Niet online
er zit zo'n ATA66 kabel aan .. is dat 60 of 80 pins?
60 toch?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-03 11:01

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 19 augustus 2001 18:26 schreef Elect het volgende:
hij kan enkel op Default, 1,2,3 en 4 ..
Dan moet je hem op 4 zetten (mits je HD ook ATA66 is en je een 80 adreige kabel gebruikt)
Zo niet, zet hem dan maar op 2, anders krijg je allemaal rare datacorruptue
Zo'n kabel heeft OF 40 OF 80 aders maar ALTIJD 40 pinnetjes.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:43

DarkSide

theres no place like ::1

Op zondag 19 augustus 2001 18:26 schreef Elect het volgende:
er zit zo'n ATA66 kabel aan .. is dat 60 of 80 pins?
60 toch?
Zoals eerder al verteld. 80 aderig.
En niet pins IDE is altijd 40 pins.
ata 33 is 40 aderig 40 pins
ata 66/100 is 80 aderig 40 pins

Beter zo blender.....
(vond het zelf wel duidelijk eerlijk gezegd, maar wie ben ik)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• blender
  • Niet online
Da's duidelijke taal Darkside >:) NOT!

Als je een 40 en een 80 aderige kabel naast elkaar legt zul je zien dat ze even breed zijn maar dat de kabeltjes van de 80 aderige veel dichter op elkaar zitten.

Waarschijnlijk zit je CDROM of je DVD of je CDRW of wat je ook maar hebt met een 40 aderige aangesloten op je mobo.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Op zondag 19 augustus 2001 18:41 schreef blender het volgende:

Da's duidelijke taal Darkside >:) NOT!
:? .. wat is er niet duidelijk aan dan?

PC Specs

Verwijderd

als ik mijn DMA op hoger dan 2 zet zegt ie dat mijn system drive niet ge-insert is :S

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
13 gig schijf zal waarschijnlijk dus niet hoger kunnen dan DMA 2

Check wat die schijf maximaal aan data kan doorvoeren. (effe op de site van IBM kijken)

mcb1

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic: van een 80 aderige kabel worden er dus 40 niet gebruikt? Hoe kon mijn oude MSI K7T Pro moederbord dan zien wanneer er geen 80 aderige kabel werd gebruikt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

> 13 gig schijf
Waarschijnlijk UDMA4 of lager -> http://www.seagate.com/su...sc/ata_to_ultraata66.html

> van een 80 aderige kabel worden er dus 40 niet gebruikt? Hoe kon mijn oude MSI K7T Pro moederbord dan zien wanneer er geen 80 aderige kabel werd gebruikt?

Uit m'n hoofd:
Simpel, als er geen 40 aardes zijn, is er ook geen 80 polige - 40 pennige kabel gebruikt. Daarnaast is het vrij eenvoudig voor een controllerchippie om de eigenschappen van de kabel te meten op bandbreedte, reflectie, reductie en de maximale snelheid zonder corruptie (CRC). Bovendien wordt dacht ik 1 pen (34?) gebruikt om aan te geven dat het om een 80 polige - 40 pennige kabel gaat.

Nagekeken:
"If one of the lines (PDIAG) is grounded then is an 80 conductor cable. If the line is not grounded then it is a 40 conductor cable." -> http://www.dslreports.com/faq/1595

"Since the cable is mandatory for high-speed modes, the system has to have some way of knowing it is installed. This is done by having the /PDIAG:/CBLID signal, carried on pin #34 of the interface, grounded in the connector that attaches to the motherboard. Since the older 40-conductor cable would not have this pin grounded, by looking for the grounding on this pin at startup the host can determine if the 80-conductor cable is installed." -> http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

"Ultra DMA Modes 0-4 introduced an error-detection mechanism known as cyclical redundancy checking (CRC). CRC is an algorithm that calculates an order and value sensitive checksum used to detect errors in a stream of data. Both the host (controller) and the drive calculate a CRC value for each Ultra DMA burst. After the host-requested data is sent, the drive calculates a CRC value and this is compared to the original host CRC value. If a difference is reported, the host may be required to select a slower transfer mode and re-try the original request for data." -> http://www.seagate.com/su...sc/ata_to_ultraata66.html

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 02:24 ]

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ook bij een 40-aderige kabel worden overigens maar de helft van de draadjes gebruikt voor data en zijn de overige grounds. Bij 80-aderige kabels gebruikt elke pennetje 2 draden. De eerste 2 draadjes zijn dus in gebruik voor signaal 1, de volgende 2 draadjes zijn beide aardes en weer de volgende twee draadjes zijn signaal 2 etc.

Wat ik ook wel knap vind is dat er tegenwoordig netwerkkaarten bestaan die kunnen vertellen op hoeveel meter er zich een kabelbreuk in de kabel bevindt.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 22:25:
als ik mijn DMA op hoger dan 2 zet zegt ie dat mijn system drive niet ge-insert is :S
Dude, het is niet de bedoeling om een stokoud topic omhoog te schoppen en dan off-topic te gaan door jouw eigen 'probleem' achter te laten. Dit zorgt enkel voor overbodige replies en verwarringen. Daarnaast is deze ene kleine regeltje van jou voorzien van meer dan onvoldoende informatie :/

Lees de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) eens goed door en start een goed topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.