Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 05:56
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxrlOHzCeZscOpY06A97MzFjV9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbVrk2vzGvdXEbdf7ZippbKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MByYPt-spakVzFY7PyhRxaEuTRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiuMrCdJXIyNjzuMgp4MmJVZ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Wij hebben een platdak van de overkapping en een garage totale afmeting 8 mtr breed en 3.7 mtr diep
Schaduw
alles op het zuiden gelegen , wellicht een heel klein beetje tegenwerking van een dak van de buren ( hoogteverschil platdak en puntdak is 2 mtr)
Jaarverbruik
4850 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
uhh , wat de meeste hebben denk ik , heb er geen kaas van gegeten maar ik denk 1 fase ,
Budget en doel
budget , tja , op de bank leverd je geld niets op dus leggen we het maar op dak.
maar die kosten van de elektra mogen gerust omlaag natuurlijk.
Ik ga wel voor kwaliteit en niet de goedkopere rommel
Wellicht dat er nog wel tzt een elektrische auto komt ook.
Wie gaat het project uitvoeren
onbekend, nog niet afgesproken , wil eerst eens wat offertes bekijken
Het liefst een lokale partij
Bijhouden van data
dit hoeft niet heel erg uitgebreid te zijn , is wel mooi om bij te houden maar ben verder geen grafiekjespersoon
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Specificatie systeem.
14 LG zonnepanelen Neon H Black 375WP
1 SolarEdge SE4000H (1 fase) HD-Wave Setapp omvormer
14 SolarEdge P401 power optimizer
1 Compri zonneschans (2 rijen van 7 > 7 kolommen van 2 panelen in portrait (staand) met achterplaat en zijplaten )
14 x 5 ballast (x 5) MBI 300 x 300 mm.
1 Stroom traject 1 fase (AC bekabeling incl. aanpassen meterkast)
1 Vast internet (UTP kabel)
1 Dakdoorvoer (bituum)
14 DC kabel + MC4 stekkers, aarde kabel en klein materiaal
1 Montage plat dak
Uw dak is naar zuid gericht.
We plaatsen de zonnepanelen als volgt; zie layout in de bijlage.
Prijs complete zonnestroominstallatie (5.250 WP) bedraagt netto € 6.950,00 excl. btw (€ 8.409,50 incl. btw).
Het btw bedrag (€ 1.459,50) kunt u terugvorderen onder aftrek van het forfaitbedrag; € 120,00
Materiaalkeuze en kabelrouting.
Zoals we u vertelden werken we uitsluitend met hoge kwaliteit zonnepanelen, omvormers en montagemateriaal met degelijke garanties.
Ook dienen we het belang van vakbekwame montage van uw zonnepanelen, voldoende dikte AC en DC bekabeling met de juiste MC4 stekkers, niet te onderschatten. Goede kwaliteit bevestiging- en hulpmateriaal kost in de basis wat extra maar we kiezen er bewust voor om hier niet op te bezuinigen.
LGzonnepanelen Neon H Black 375WP
We bieden u een topkwaliteit zonnepaneel aan van premium merk LG, de LG Neon H Black met een vermogen van 375WP.
LG maakt de allerbeste panelen en zij gebruiken de nieuwste technieken, met hele dunne busbars,waardoor dit zonnepaneel ook esthetisch fraai zwart oogt. De afmeting van het paneel is ca. 1.768 x 1.042 x 40 mm.
LG hanteert de langste garanties; voor deze zonnepanelen geldt een productgarantie van 25 jaar en een
opbrengstgarantie van minimaal 98% na 1 jaar, daarna maximaal 0,33% degradatie met een minimale opbrengst van 90,6% na 25 jaar.
SolarEdge SE4000H (1 fase) HD-Wave Setapp omvormer
Heb daarbij het SolarEdge omvormer systeem aangeboden; een (1 fase) SE4000H omvormer met daarbij power optimizers achter ieder zonnepaneel. SolarEdge schakelt de zonnepanelen onafhankelijk van elkaar (parallel).
Op deze manier wordt het maximale rendement gehaald en beïnvloeden de panelen elkaar niet, wanneer zij (tijdelijk) schaduwlast hebben.
SolarEdge is een beursgenoteerd bedrijf. Zij leveren toptechnologie met daarbij een perfecte NL after sales en de langste garanties; de omvormer heeft standaard 12 jaar fabrieksgarantie en de power optimizers zelfs 25 jaar.
Compri zonneschans (2 rijen van 7 > 7 kolommen van 2 panelen in portrait (staand) met achterplaat en
zijplaten )
Voor het bevestigingsmateriaal op het platte dak werken wij met de Chiko aluminium zonneschans van Compri Aluminium. Hun fabrieksgarantie bedraagt 10 jaar. We plaatsen de panelen in een hoek van 10 graden en werken de achterzijde en de zijkanten netjes af met plaatwerk. Om het systeem bij harde wind / storm op zijn plaats te houden is het noodzakelijk dat we voldoende ballast (gewicht) op de constructie plaatsen. Uiteraard zorgen wij daar ook voor.
Kabelrouting.
We plaatsen de omvormer in de schuur. We gaan met de DC kabels via de dak doorvoer naar binnen en met de AC
kabel via de mantelbuis naar de meterkast.

Offerte 2:
Specificatie systeem.
14 Axitec zonnepanelen mono "full black" 375WP (made inGermany)
1 SolarEdge SE4000H (1 fase) HD-Wave Setapp omvormer
14 SolarEdge P401 power optimizer
1 Compri zonneschans (2 rijen van 7> 7 kolommen van 2 panelen in portrait (staand) met achterplaat en zijplaten )
14 x 5 ballast (x 5) MBI 300 x 300 mm.
1 Stroom traject 1 fase (AC bekabeling incl. aanpassen meterkast)
1 Vast internet (UTP kabel)
1 Dakdoorvoer (bituum)
14 DC kabel + MC4 stekkers, aarde kabel en klein materiaal
1 Montage plat dak
Uw dak is naar zuid gericht.
We plaatsen de zonnepanelen als volgt; zie layout in de bijlage.
Prijs complete zonnestroominstallatie (5.250 WP) bedraagt netto € 5.675,00 excl. btw (€ 6.866,75 incl. btw).
Het btw bedrag (€ 1.191,75) kunt u terugvorderen onder aftrek van het forfaitbedrag; € 120,00
Axitec zonnepanelen mono "full black" 375WP (made in Germany)
We bieden u een zonnepaneel aan van het financieel sterke Duitse Axitec Solar GMBH.
Axitec produceert deze "full black" serie zonnepanelen in hun Duitse fabriek.
De panelen zijn uitgevoerd in monocrystalline “full black”, hebben een vermogen van 375WP en een afmeting van 1.745 x
1.038 x 35 mm. Deze serie Axitec panelen zijn esthetisch fraai; met de nieuwste 9 busbar technologie die de cellen met
elkaar verbinden en de dwarsverbindingen, boven en onder het paneel zijn onzichtbaar gemaakt. Door betere controles
op materialen en processen, hanteert Axitec verhoogde garanties; een productgarantie van 15 jaar en een
opbrengstgarantie van 90% na 15 jaar en tenminste 85% na 25 jaar.
SolarEdge SE4000H (1 fase) HD-Wave Setapp omvormer
Heb daarbij het SolarEdge omvormer systeem aangeboden; een (1 fase) SE4000H omvormer met daarbij power optimizers achter ieder zonnepaneel. SolarEdge schakelt de zonnepanelen onafhankelijk van elkaar (parallel).
Op deze manier wordt het maximale rendement gehaald en beïnvloeden de panelen elkaar niet, wanneer zij (tijdelijk) schaduwlast hebben.
SolarEdge is een beursgenoteerd bedrijf. Zij leveren toptechnologie met daarbij een perfecte NL after sales en de langste garanties; de omvormer heeft standaard 12 jaar fabrieksgarantie en de power optimizers zelfs 25 jaar.
Compri zonneschans (2 rijen van 7 > 7 kolommen van 2 panelen in portrait (staand) met achterplaat en
zijplaten )
Voor het bevestigingsmateriaal op het platte dak werken wij met de Chiko aluminium zonneschans van Compri
Aluminium. Hun fabrieksgarantie bedraagt 10 jaar. We plaatsen de panelen in een hoek van 10 graden en werken de achterzijde en de zijkanten netjes af met plaatwerk. Om het systeem bij harde wind / storm op zijn plaats te houden is het noodzakelijk dat we voldoende ballast (gewicht) op de constructie plaatsen. Uiteraard zorgen wij daar ook voor.
Kabelrouting.
We plaatsen de omvormer in de schuur. We gaan met de DC kabels via de dak doorvoer naar binnen en met de AC
kabel via de mantelbuis naar de meterkast.
Regio
brabant

Graag wil ik weten wat jullie denken van deze offertes.
Ben er zelf nog niet zo in thuis maar zie dat er gigantisch veel in te koop is .
Alvast bedankt voor jullie moeite.
De foto met panelen is een voorbeeld hoe het eruit komt te zien volgens de zonnenpanelenboer
Als er nog aanvulling nodig is hoor ik het graag.

[ Voor 38% gewijzigd door mooiemeneer op 04-09-2021 10:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan beter de overbodige tekst en de mooie praatjes even uit je post halen...
Dat maakt de boel wat leesbaarder.

Ook is in het plaatje wat ze je gegeven hebben, de panelen niet comform de wettelijke regels geplaatst.
Minimale afstand tot de rand = de hoogte van het paneel. Daar voldoet het dus niet aan.
Daar krijg je boze buren van.

Solaredge is geen parallel systeem maar een verijdeld serie systeem
Je hebt geen behoefte aan grafieken, maar die krijg je wel opgedrongen.
Je hebt geen echte lastige schaduw, dus betaalt puur voor de logging per paneel, waar je dus niet op zit te wachten.
Optimizers voegen niets toe aan een zga schaduwloze situatie. En wat er niet zit kan ook niet kapot.
Het kan dus stukken goedkoper met een gewone string omvormer.
Neem een SMA of Goodwe die kan ook wel met het beetje harde schaduw van het schuine dak omgaan.

5250 Wp op een 4000 watt omvormer topt ook af.

Ik zou zeggen: next

Sun-solar, dual betonvoeten nemen misschien?
In ongeveer dezelfde maat zitten ze al aan de 400 Wp
Zwarte panelen is dan ook niet echt nodig. Tenzij je er graag naar kijkt van bovenaf.

Je hebt aan het huis een uitbouw en een schuur.
Uit je verhaal is me niet duidelijk waar je nou panelen wilt leggen. Ik zou alles vol leggen.
En wat zijn de exacte dakafmetingen.

Plaats eens een fototje van je meter in de meterkast en je groepenkast.

Edit:
Op je garagedak zou ik eerder een oost/west maken, met 12 panelen, en een 3x aps QS1 bijvoorbeeld.
Dan kun je er nog eens omheen lopen voor de schoonmaak.
En steekt het niet zo hoog uit.
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2021 11:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Ik heb eigelijk de lijst voor heten van een topic aangehouden waarin ik ook de 2 offertes in "geplakt heb .
Sorry als je teveel info hebt .
Dakafmeting is vermeld in mijn post, 8 mtr breed en 3.7 diep , ook staat er vermeld dat het over een platdak gaat van overkapping en garage dus geen aanbouw aan huis.
Het aangeleverde plaatje is ter indicatie hoe ze gemonteerd zitten op zo'n frame. Ik heb straks voldoende ruimte eromheen volgens hem ( ca. 0.5 mtr rondom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien is het zo duidelijker:

dak: 3700 diep
panelen: 3536 diep (zie plaatje 2x 1745)

verschil: 164 over tot de rand van het dak.

Maximale hoogte schans vereist volgens de wet: 164
Ik heb: 614 (oh-oh, boze buurman. Breek het maar weer af.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O6S4InFLKCrkHblOkhDXUf-rHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhyDwjrwIsk8J7RHbiT1c5rb.jpg?f=fotoalbum_large
4. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,
dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver
verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het
paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:55:
Je kan beter de overbodige tekst en de mooie praatjes even uit je post halen...
Dat maakt de boel wat leesbaarder.

Ook is in het plaatje wat ze je gegeven hebben, de panelen niet comform de wettelijke regels geplaatst.
Minimale afstand tot de rand = de hoogte van het paneel. Daar voldoet het dus niet aan.
Daar krijg je boze buren van.

Solaredge is geen parallel systeem maar een verijdeld serie systeem
Je hebt geen behoefte aan grafieken, maar die krijg je wel opgedrongen.
Je hebt geen echte lastige schaduw, dus betaalt puur voor de logging per paneel, waar je dus niet op zit te wachten. [i] Als je goed leest heb ik wel schaduw van het kleine puntdak rechts op de foto.
Optimizers voegen niets toe aan een zga schaduwloze situatie. En wat er niet zit kan ook niet kapot.
Het kan dus stukken goedkoper met een gewone string omvormer.
Neem een SMA of Goodwe die kan ook wel met het beetje harde schaduw van het schuine dak omgaan.

5250 Wp op een 4000 watt omvormer topt ook af. Wat ik lees klopt je stelling niet , 14x375x0.85=4462.5 .
Aangezien je omvormer 10% erboven of eronder mag zitten klopt dit vrij aardig toch?

Ik zou zeggen: next

Sun-solar, dual betonvoeten nemen misschien?
In ongeveer dezelfde maat zitten ze al aan de 400 Wp
Zwarte panelen is dan ook niet echt nodig. Tenzij je er graag naar kijkt van bovenaf.

Je hebt aan het huis een uitbouw en een schuur.
Uit je verhaal is me niet duidelijk waar je nou panelen wilt leggen. Ik zou alles vol leggen.
En wat zijn de exacte dakafmetingen.

Plaats eens een fototje van je meter in de meterkast en je groepenkast.

Edit:
Op je garagedak zou ik eerder een oost/west maken, met 12 panelen, en een 3x aps QS1 bijvoorbeeld.
Dan kun je er nog eens omheen lopen voor de schoonmaak.
En steekt het niet zo hoog uit.
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Topt dus (iets) af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cb0klWEDovZuskpoqIaYWkkhpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmrUrF2AMmvPanqRXrnAPda1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor het bouwwerk is nog steeds een bouwvergunning nodig.
Zit dat ook in de kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
Ja die 5250 Wp op een 4 kW omvormer topt af. Maar erg weinig.
Op jaarbasis slechts 0.4% oftewel +/-20kWh per jaar. Daar kun je geen grotere omvormer dan 4 kW mee terugverdienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KneOKj14GoLQjPeMWdQJEIrgc4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9M8BVHivFzzvZjpFmc3soot.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de indruk dat je schaduw erg simpel is, dat kan een string omvormer ook.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven
Of kun je dat puntdak en je legplan eens netjes in een luchtfoto tekenen?

Of je die LG's de meerkosten waard vind moet je zelf weten. Ze zijn esthetisch sowieso een stuk beter dan gemiddeld. Maar daar betaal je ook voor, is denk ik zo`n beetje het op een na duurste merk op Sunpower Maxeon na.

De vereiste randafstand zie ik op platte daken bij woningen vaker niet dan wel gehaald worden. Als het vanaf de straat niet zichtbaar is gaat het vooralsnog in 99% van de gevallen goed.

edit: was je me weer eens voor @AUijtdehaag

edit2: bij portrait platdak montage is 10 graden inderdaad gebruikelijker dan 13 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 04-09-2021 20:23 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
@AUijtdehaag dat daar een vergunning voor nodig is is me niet bekend , hebben ze ook niets van verteld .
Dat vraag ik na , thanks.
Het is best een puzzel om de juiste samenstelling te vinden .prijs/kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mooiemeneer schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:35:
@AUijtdehaag dat daar een vergunning voor nodig is is me niet bekend , hebben ze ook niets van verteld .
Dat vraag ik na , thanks.
Het is best een puzzel om de juiste samenstelling te vinden .prijs/kwaliteit
dat zou ik niet navragen maar zelf opzoeken en wel hier:

https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true

En een plaatje zegt meer dan pagina,s tekst. Een klein schetsje oid of wat maten in de foto zou het allemaal al een stuk duidelijker maken.
Wil je snel en goed advies moet je het ons wel een beetje makkelijk maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Die link die ik al had gegeven zegt toch al genoeg
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Die firma neemt het allemaal niet zo nauw, plaatsen en klaar. Mooie winstmarge van solaredge en eindejaarsbonus.
Dan begint het gezeik met de buren die tegen jou achterkant van de panelen zitten te kijken.
Blijkt ook nog eens dat de afstand tot de rand niet comform de regels is.
En jij hebt al betaald. Firma heeft zijn centen binnen.

Dat probeer ik nou te voorkomen....maar goed.
99% van de gevallen heb je goede buren. (hoop ik)

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Je komt op exact hetzelfde uit ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Omdat een tekening van het legplan ontbreekt had ik niet door dat de buren tegen de achterkant/onderkant van de panelen moeten kijken.
Vooral als dat merkbaar zon wegneemt uit hun tuin of als ze de panelen kunnen zien vanaf de terrasstoelen zou ik het volgens de regels doen. Als je overlast veroorzaakt wordt dit mogelijk eerder gehandhaaft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of tenminste aan de overlast kant voldoen aan die randafstand. Aan de andere kanten heeft handhaven toch geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Zal morgen eens een situatie schets maken om het duidelijk te maken. Zoals gezegd ligt het platdak van de overkapping/garage op het zuiden dus het puntdak van de buren op het westen . Het laagste gedeelte van de panelen ligt dus op het zuiden en kijk ikzelf tegen de hoogste kant . Dit is echter geen probleem omdat daar bomen voor staan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Oke , ga nog eens een poging wagen om het jullie duidelijk te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENhNrQskaMlhoYRnZk2gafFTcLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD7TZoZhIQS7OlpXDPN4lsBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iGDctNyFdvK-evkQjPLzHPVHvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2M6PLhzkf6JVGYb4agpR7LS.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals verteld zal ik zelf tegen de hoogste kant aan kijken van de panelen, dit is geen probleem omdat daar de bomen voor staan.
Het rood omcirkeld vlak is 8 mtr. breed en 3.7 mtr diep.
De 14 panelen zouden in portraitvorm worden geplaats.
Op de foto die ik van googlemaps heb toegevoegd is tezien hoe de ligging is.
Een legplan van de aanbieder heb ik gisteren nog even opgevraagd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJR0SBu4RNViDwuP5QSor-R_03k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVgOOmWI67CTbDsEzJSVFXwK.png?f=fotoalbum_large
De opmerking dat je een bepaalde afstand van de dakrand moet blijven is me dus ook niets van verteld dat dat wettelijk is vastgesteld maar dat is nog wel een dingetje inderdaad.
@AUijtdehaag de panelen oost/west plaatsen klinkt voor mij niet erg logisch , heb ik dan niet minder opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou je plannen even overleggen met de buren.
Weet je gelijk waar je aan toe bent.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2021 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mooiemeneer
De buren hebben er geen hinder van , vinden het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt me prima.
Icm met die portrait schans is je dak zo vol mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-05 13:45
mooiemeneer schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:20:
De buren hebben er geen hinder van , vinden het prima
Ook je zij-buren? Die kijken wel tegen de achterkant aan en hebben er geen bomen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

mooiemeneer schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:13:
uhh , wat de meeste hebben denk ik , heb er geen kaas van gegeten maar ik denk 1 fase ,
1-fase en 3-fase komt denk ik nu zo'n beetje 50/50 voor. En het maakt echt wel verschil in wat handig is / nodig is. Daarnaast, als de installatie überhaupt oud is dan is bij het aanbrengen van (meer) PV het toch echt verstandig de boel te vervangen. Niet zo sexy als PV maar het gaat dan wel om de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
@rbaidjoe tussen achterkant paneel en bomen zit straks 1 mtr dus dat zal verwaarloosbaar zijn .
@Septillion nog even nagevraagd , het betrefd een 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mooiemeneer schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:26:
@Septillion nog even nagevraagd , het betrefd een 1-fase
1 fase omvormer of 1 fase netaansluiting?
Plaats anders even een foto van de onderkant van je meterkast, dan zien we het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qGXh0ZL0Td_TN6qGA35ltTdkYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tpzEwJ8bxRl7Dajuusk9Wee.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkvXtkTu8ngQVybMHpXPrDXtArY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPhDLNfkFTrVfje5uj3tPtHM.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vreemd, het lijkt wel een 2 fase meterkast (dus 3 fase aansluiting). Maar ik weet het niet zeker.
@AUijtdehaag snap jij wat die twee 40A groepen in het midden doen?

@mooiemeneer
Kun je ook nog een foto van je elektriciteitsmeter plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
busscherski schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:33:
Vreemd, het lijkt wel een 2 fase meterkast (dus 3 fase aansluiting). Maar ik weet het niet zeker.
@AUijtdehaag snap jij wat die twee 40A groepen in het midden doen?
Dat is een 2-polige hoofdschakelaar.

1 fase dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUWbESnXt1GPKJTghvJREJeClZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQYivgxy5Cc4a8GzC5qggdGR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Xander dankje, ziet er net iets anders uit als bij mij.

Het laatste plaatje van @mooiemeneer bevestigt het. Enkelfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Zou dit zelfs nog 1x25A zijn?

Meestal wordt er gratis geupgrade naar 1x35A bijvoorbeeld wanneer er een elektrische kookplaat komt. Maar de meter is maar geschikt voor 30A...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Eerlijk zou ik het niet weten 🤔
Het is 1x 25A . Net even opgezocht

[ Voor 34% gewijzigd door mooiemeneer op 05-09-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 18:59

discy

Cloud Architect

Je zou ook dit eens kunnen proberen, dan hoef je niet zoveel te denken https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Is inderdaad een mogelijk. Maar ik vroeg om ander advies. Wil niet collectief inkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je het niet zelf plaatsen?

Qua materiaal kom ik op 4000 euro incl btw
https://www.sellectzonnepanelen.nl/zonneschans-2-portrait
(let er zelf op of de schans geschikt is voor de panelen ivm maatvoering)
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
https://www.sellectzonnep...p-Split-Max-Half-Cut-POLY

Zo snel heb je nog nooit 3000 euro verdiend. :>

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Xander schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:53:
Zou dit zelfs nog 1x25A zijn?

Meestal wordt er gratis geupgrade naar 1x35A bijvoorbeeld wanneer er een elektrische kookplaat komt. Maar de meter is maar geschikt voor 30A...
Deze is afgelopen week al aangepast dus dat is klaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqgZCAr0hFGfMnLXfqH3xr_y5Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8DvpKxUvK1hPG9CBYJxlmRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Ik heb nog een nieuwe offerte binnengekregen waarvan ik plaatsen van de panelen beter vind .
De "springschans" uit mijn begin post vond ik achteraf toch niet zon fantastisch idee( met hulp van jullie adviezen).
Gezien de beperkte ruimte en benodigde wp komt men tot de volgende conclusie.
Niet goedkoop maar schijnbaar wel goed.

Sunpower MAXEON 5 410 AC Enphase 12
Solarstell Portrait Flat Bevestigingssysteem 7
SolarConstruct Landscape Flat Bevestigingssysteem 5
Dynamic YMVK-AS 3X4MM2 1 = 1M 15
MC4 Connectoren, Solarkabel, TP-LINK 500 MBPS / CAT5 UTP 1
Enphase My Enlighten Monitoringsysteem 1
EATON Aardlekautomaat B-Karakteristiek Klasse A (1P+N) 1
Installatiemateriaal Klein, Kabelgoten / Strips, Spijkerclips 1
NEN1010 Inspectie Inclusief KeuringsrapportAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imdb1RBr3F-MU3CQewMLPI1I2MU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbGtpHAv8SU2oLwIIbrjNprA.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal aantal zonnepanelen 12
Type zonnepanelen Sunpower MAXEON 5 410 AC Enphase
Totaal vermogen 4.920 Wp
Type omvormer
Verwachte opbrengst jaarlijks 4.653 kWH
Opbrengst jaarlijks in euro’s * € 1.070,19
Netto investering € 7.622,90
Opbrengst na 25 jaar * € 29.298,02
Terugverdientijd 7,1 jaa

[ Voor 12% gewijzigd door mooiemeneer op 26-09-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik zie dat je de prijs er niet bij hebt gezet.
Sunpower Maxeon is beter dan al het andere maar dat wil niet zeggen dat andere merken te slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
@busscherski heb hem aangevuld , bedankt voor je oplettendheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt me nog niet eens duur voor Sunpower Maxeon + Enphase. Ik heb gekkere prijzen gezien.

De verkoper weet ook wel dat die bijna 30k euro opbrengst na 25 jaar gebaseerd is op een salderingsregeling die nog 25 jaar zo lang blijft. 0% kans.
Die 7.1 jaar terugverdientijd zal wel iets langer worden.

Ik mis een duidelijke vergelijkingtabel waar je al je offertes vergelijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 08:53
Ik vind het nog een behoorlijke klap geld eigenlijk.

Als je ~390-400 Wp panelen koopt met een IQ7+ zit je ergens rond de 250-275 per paneel, tegenover die Maxeon die ~550 per paneel kost.

Totale offerte is ook Euro 1,55 per Wp, ter vergelijk, ik heb 15 panelen, 5850 Wp met Enphase IQ7+ en ik was bijna 1000 euro minder kwijt (netto) en het hele zaakje was Euro 1 per Wp.

Ik weet niet genoeg van die Maxeon panelen zelf, maar is dat de investering waard? klinkt mij alsof dat voornamelijk gaat zorgen voor een langere terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Welke setup heb jij , ook een platdak en zuid gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
West / Oost, met 4 x 390 Wp op oost en 11 x 390Wp op West.

Vandaar dat ik ook niet heel veel advies kan geven op de ligging en wat je het best kan doen, ik heb alleen ervaring met het uitzoekwerk van een Enphase systeem en wat daarvoor nodig is en mogelijk is, vandaar dat ik alleen daar mijn mening over kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
YaNightmare schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:11:
Ik vind het nog een behoorlijke klap geld eigenlijk.

Als je ~390-400 Wp panelen koopt met een IQ7+ zit je ergens rond de 250-275 per paneel, tegenover die Maxeon die ~550 per paneel kost.

Totale offerte is ook Euro 1,55 per Wp, ter vergelijk, ik heb 15 panelen, 5850 Wp met Enphase IQ7+ en ik was bijna 1000 euro minder kwijt (netto) en het hele zaakje was Euro 1 per Wp.

Ik weet niet genoeg van die Maxeon panelen zelf, maar is dat de investering waard? klinkt mij alsof dat voornamelijk gaat zorgen voor een langere terugverdientijd.
Welke panelen bedoelde jij daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou dat is wel naar je toerekenen @yanigtmare.

Als je zelf 1000 euro minder hebt betaald zit je op 1,14 excl BTW per wp.
En panelen vinden van 390-400 wp met een IQ7+ omvormer voor 250 euro kun je vergeten.
Ik was zelf 1,17 per wp kwijt.

Een normaal gemiddeld 390 Wp paneel zit zo op 180-200 euro. De IQ7+ zit op de 115 euro.
Dus reken voor de set op 300 euro.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
@martijn v o welke panelen bedoel jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaNightmare
martijn v o schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:47:
Nou dat is wel naar je toerekenen @yanigtmare.

Als je zelf 1000 euro minder hebt betaald zit je op 1,14 excl BTW per wp.
En panelen vinden van 390-400 wp met een IQ7+ omvormer voor 250 euro kun je vergeten.
Ik was zelf 1,17 per wp kwijt.

Een normaal gemiddeld 390 Wp paneel zit zo op 180-200 euro. De IQ7+ zit op de 115 euro.
Dus reken voor de set op 300 euro.
Prima, kopie van de factuur erbij, ik reken niet naar me toe, en ik "praat" ook niet uit mijn nek.

@martijn v o -> EDIT: Moet wel eerlijk toegeven dat ik geen zin had om de exacte prijs van mij erbij te pakken, dus vandaar dat ik conservatief "1000" euro zei, dus excuus daarvoor, qua prijs/wp klopt het dan niet als het het -1000 doet. Ik had -1750 moeten zeggen, was een beetje makkelijk van mijn kant. Maar zoals je ziet klopt het uiteindelijk onderaan de streep wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv92nGrba2rkxj3dkZZGDFGkxL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F0uURFvDllrzustuDWHCzlbF.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door YaNightmare op 26-09-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Kijk zelf even op de sites van de zonnepanelen daar kun je sorteren op vermogen en soms ook op formaat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

YaNightmare schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:54:
[...]

Prima, kopie van de factuur erbij, ik reken niet naar me toe, en ik "praat" ook niet uit mijn nek.

@martijn v o -> EDIT: Moet wel eerlijk toegeven dat ik geen zin had om de exacte prijs van mij erbij te pakken, dus vandaar dat ik conservatief "1000" euro zei, dus excuus daarvoor, qua prijs/wp klopt het dan niet als het het -1000 doet. Ik had -1750 moeten zeggen, was een beetje makkelijk van mijn kant. Maar zoals je ziet klopt het uiteindelijk onderaan de streep wel.

[Afbeelding]
Was net aan het reageren dat je dan niet kon rekenen :9 , maar dat is inderdaad voor zo'n systeem een hele mooie prijs.

Pagina: 1