Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjk88
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-06 16:20
Ik heb helaas afgelopen week bij het wegrijden uit een stilstaande situatie een paaltje geraakt waardoor er een kleine deuk en schaafplek in mijn portier en dorpel is gekomen. Eigen schuld en heb alvast een prijsopgave aangevraagd bij een willekeurige schade- en herstelbedrijf. De uitkomst was dat het makkelijk een schadepost is van € 2.000.

Ik heb mijn auto all-Risk verzekerd en moet bij het aangeven van de schade een flink eigen risico betalen en ga een flink aantal treden terug. Dus wellicht is zelf betalen een betere optie (en uiteraard meerdere prijsopgaven opvragen).

Nu bedacht ik mij het volgende. De auto staat op mijn naam en mijn verzekering loopt aan het einde van het kalenderjaar af. Als ik de auto laat repareren gaat mijn betaling uiteraard omhoog.

Als wij in de tussentijd de auto (die op mijn naam staat) op de naam van mijn vrouw zetten (die ook meerdere schadevrije jaren heeft) en de verzekering opzeggen kunnen wij dan bij een andere verzekeraar de auto op haar naam verzekeren.

Dit zal er voor zorgen dat wij de auto kunnen verzekeren met haar schadevrije jaren. De consequentie is wel dat ik daarna 0 schadevrije jaren heb maar de maandelijkse premie wel laag blijft.

Ik weet dat het moreel verwerpelijk kan zijn om anderen voor mijn fout/kosten te laten betalen maar dat is een andere discussie. Ik hoor graag of anderen ook in deze situatie hebben gezeten of dat er ook een andere constructie is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard gegoogled maar ik kom er niet uit, website van onze verzekeraar geeft ook weinig soulaas.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 20:14
Begrijp ik goed dat je de de reparatie wilt claimen en daarna meteen je verzekering opzeggen? Vervolgens op de naam van je vrouw een nieuwe verzekering afsluiten terwijl het eigendomsbewijs van je auto nog op jouw naam staat? Ik weet niet of je dit fraude kan noemem maar ik vind het persoonlijk wel verwerpelijk.

Voor mezelf verzeker ik alleen wat ik niet kan betalen. Je kan het verschil tussen een WA verzekering en all risk zelf maandelijks achter de hand houden. Mocht het moment er zijn dat je het nodig hebt, dan heb je wat geld klaar staan en het kost je geen jaren. Dit geldt alleen als je niet te vaak schade rijdt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Sla je polis voorwaarden er eens op na zou ik zeggen.

Hint: de meeste verzekeraars zijn niet achterlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door renegrunn op 04-09-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De auto en verzekering hoeven niet altijd op dezelfde naam te staan. Bij Allianz Direct kan het. Verzekering staat op naam van mijn vrouw. De auto op mijn naam. Geen enkel probleem.

Dus ja; het kan zeker wat je voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jahoor, dat kan. Maar wees wel eerlijk: de nieuwe verzekeraar zal vragen of een van de regelmatige bestuurders de afgelopen x jaar schade heeft veroorzaakt. Als je liegt, hebben ze een excuus om niet uit te betalen bij grote schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan kom je bij de volgende auto, die je vervolgens weer op je eigen naam verzekert er achter dat de premie best hoog is, omdat in de ROY-data staat dat je geen schadevrije jaren hebt opgebouwd.

Wat je moet doen bij het opvragen van een prijs voor herstel van de schade is ook een prijs vragen wanneer je het sleehak uit eigen zak betaalt, dus zonder verzekering. Dan kan het best zijn dat de schade ontzettend meevalt en dat het handiger is om die buiten de verzekering om te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjk88
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-06 16:20
RichardKim06 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:08:
Begrijp ik goed dat je de de reparatie wilt claimen en daarna meteen je verzekering opzeggen? Vervolgens op de naam van je vrouw een nieuwe verzekering afsluiten terwijl het eigendomsbewijs van je auto nog op jouw naam staat? Ik weet niet of je dit fraude kan noemem maar ik vind het persoonlijk wel verwerpelijk.
Hier ben ik het mee eens dus daarom hebben wij het ook nog niet gedaan. Ik bekijk mijn mogelijkheden. Wellicht valt een prijsopgave a.s maandag een stuk lager uit dan bij de eerste en betaal ik het alsnog uit eigen zak.

Aanvulling: de auto komt dat op naam van mijn vrouw, net als ons tweede auto. Alleen wordt zij dan ook eigenaar van beide auto’s terwijl dat nu niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
RemcoDelft schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:29:

Als je liegt, hebben ze een excuus om niet uit te betalen bij grote schade.
Plus je te royeren en mogelijk een CIS registratie mee te geven waar meerdere verzekeraars op aan zijn gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Geen idee hoeveel schade vrije jaren je hebt opgebouwd maar let op dat schade vrije jaren (zowel min als plus) 3 jaar geldig blijven:

Min jaren: mocht je binnen die 3 jaar een nieuwe autoverzekering willen afsluiten: succes, wordt lastig

Plus jaren: zonde als je na de claim bijvoorbeeld 8 jaar over hebt. Die vervallen na 3 jaar.

Nu kan je de auto op naam van je vrouw zetten maar hou ook rekening met het onverwachte. Ik zou die €2.000 als leergeld zien. Autorijden is een dure hobby en vaak is de afschrijving in een paar maanden toch al hoger. Allerlei rare constructies bedenken is het meestal niet waard.

[ Voor 18% gewijzigd door xh3adshotx op 04-09-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tweakers werkt niet mee aan (verzekerings)fraude, daarom slotje.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.