Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33
Ik ben nog een vervolg vraag. Aangezien we met 3 personen de aandelen van de bv verdeeld hebben kunnen we (volgens de accountant) in theorie ontslagen worden, en dus kunnen we bij de bv in loondienst.
Dit zijn we nu ook.
Vorig jaar hebben op we het salaris van mijn vrouw (ook ondernemer) een extra hypotheek afgesloten. Deze kon maar voor zoveel jaar vaststaan omdat een langere renteperiode niet meer kon op haar inkomen op dat moment. Met de huidige rente wil ik die graag op 20 of 30 vast zetten. Nu ik zelf een vast contract heb, zou mijn salaris daar ook meetellen voor de hypotheek, of moet de bv hiervoor eerst zoveel jaar voor bestaan?

Dank voor het antwoord :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

kwtemp874 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:35:
Ik ben nog een vervolg vraag. Aangezien we met 3 personen de aandelen van de bv verdeeld hebben kunnen we (volgens de accountant) in theorie ontslagen worden, en dus kunnen we bij de bv in loondienst.
Dit zijn we nu ook.
Vorig jaar hebben op we het salaris van mijn vrouw (ook ondernemer) een extra hypotheek afgesloten. Deze kon maar voor zoveel jaar vaststaan omdat een langere renteperiode niet meer kon op haar inkomen op dat moment. Met de huidige rente wil ik die graag op 20 of 30 vast zetten. Nu ik zelf een vast contract heb, zou mijn salaris daar ook meetellen voor de hypotheek, of moet de bv hiervoor eerst zoveel jaar voor bestaan?

Dank voor het antwoord :-)
Je haalt nu een paar dingen voor elkaar.

Of je in loondienst moet of niet, omdat je in theorie ontslagen kan worden, is van belang of je al dan niet verplicht verzekerd bent voor de werknemersverzekeringen. Oftewel, moet je premies afdragen voor de Ziektewet, Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en Werkloosheidswet. Of het wel of niet voordelig is hangt van jullie eigen situatie af. Het kan ook voorkomen dat je het verkeerd inschat en je wel premies afdraagt, maar uiteindelijk geen uitkering krijgt.
Je bent, kort door de bocht, verplicht om deze premies af te dragen als er sprake is van ondergeschiktheid. Als jullie als partners allen dga zijn en allen ongeveer even veel aandelen hebben, kan er eerder sprake zijn van nevengeschiktheid dan van ondergeschiktheid, en heb je geen premieplicht voor de werknemersverzekeringen. Je accountant kan hier meer over vertellen; zie bijvoorbeeld ook https://www.chalant.eu/ni...ersverzekeringen-betalen/

Dan over de bank. Een bank bepaalt niet aan de hand van of je wel of niet van bovenstaande of je een ondernemer bent of niet. Bij de hypotheekaanvraag moet je ook een werkgeversverklaring invullen.
Een van de vragen op deze verklaring is:

"Directeur / aandeelhouder? Nee, of Ja, hoeveel percentage"

Hier zal je dan ja op antwoorden, en redelijke kans dat je dan vervolgvragen gaat krijgen voor de aanlevering van extra informatie. Leg de vraag voor aan de bank. Een aantal banken beoordelen zelf in deze gevallen het inkomen en kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn.

Samengevat: Dat je voor de belastingdienst / werknemersverzekeringen in loondienst bent, wilt niet zeggen dat de bank voor de beoordeling van een hypotheekaanvraag dat ook zo ziet.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 04-09-2021 06:30 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 15:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je vraag past beter in een nieuw topic aangezien je een ander onderwerp aansnijdt. Ik heb daarom de berichten even afgesplitst.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
  • Laatst online: 16:33
Helder, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 19:02
Aanvullend op @gorgi_19; De regels of je inkomen met 33% belang in een onderneming als loondienstinkomen behandeld wordt of niet zal per bank verschillen.
Het zal mogelijk ook per bank verschillen of je op dit moment uberhaupt opnieuw je inkomen moet laten zien.

Als ik je goed begrijp is bij de aanvraag vorig jaar een hypotheek verstrekt op alleen het inkomen van je partner. En kon je de rente niet te lang vastzetten hierdoor. Dat zal te maken hebben met hoe de bank de maximale lening die je kan afsluiten toetst.
Als je nu niet extra wil lenen, maar alleen de rente wil aanpassen van de lopende lening dan zal dat in de meeste gevallen voor de bank geen nieuw toetsmoment zijn. In dat geval hoef je alleen maar een voorstel voor een tussentijdse rentewijziging naar 20 en/of 30 jaar te vragen, en als dat voorstel interessant lijkt de bijkomende kosten als die er zijn zelf te betalen en je handtekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AndosH schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:18:
Aanvullend op @gorgi_19; De regels of je inkomen met 33% belang in een onderneming als loondienstinkomen behandeld wordt of niet zal per bank verschillen.
Het zal mogelijk ook per bank verschillen of je op dit moment uberhaupt opnieuw je inkomen moet laten zien.

Als ik je goed begrijp is bij de aanvraag vorig jaar een hypotheek verstrekt op alleen het inkomen van je partner. En kon je de rente niet te lang vastzetten hierdoor. Dat zal te maken hebben met hoe de bank de maximale lening die je kan afsluiten toetst.
Als je nu niet extra wil lenen, maar alleen de rente wil aanpassen van de lopende lening dan zal dat in de meeste gevallen voor de bank geen nieuw toetsmoment zijn. In dat geval hoef je alleen maar een voorstel voor een tussentijdse rentewijziging naar 20 en/of 30 jaar te vragen, en als dat voorstel interessant lijkt de bijkomende kosten als die er zijn zelf te betalen en je handtekening zetten.
Volgens mij wil TS met zijn inkomen, bij de 'extra' hypotheek van zijn partner. Voor een gunstiger resultaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

kwtemp874 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:35:
Aangezien we met 3 personen de aandelen van de bv verdeeld hebben kunnen we (volgens de accountant) in theorie ontslagen worden, en dus kunnen we bij de bv in loondienst.
En als je ontslagen bent, zou je dan ook voor ongeveer hetzelfde salaris bij de BV van iemand anders als directeur aan de slag kunnen?

Wat een bank bedoelt met „in loondienst” is: dat je een vast salaris krijgt, dat elk jaar ongeveer even veel stijgt als de inflatie (tot je 35e stijgt het iets meer) en als je ontslagen wordt vind je weer een nieuwe baan bij een ander bedrijf voor ongeveer hetzelfde salaris, dus dat er eigenlijk nooit wat spannends gebeurt.

Een „ondernemer” kan het ene jaar veel verdienen (met geluk en/of wijsheid en/of hard werken), maar het volgende jaar misschien nog wel meer verlies maken. Dus om te weten of ze jou die lening kunnen geven, moeten ze zich verdiepen in wat jouw bedrijf op langere termijn gaat opleveren.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 19:02
Hackus schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:28:
[...]

Volgens mij wil TS met zijn inkomen, bij de 'extra' hypotheek van zijn partner. Voor een gunstiger resultaat
Ik ken niet alle banken en geldverstrekkers, maar normaal maakt het voor de rente niet uit of er één of twee inkomens (en hoe hoog) tegenover staan. Er wordt voor de rente alleen gekeken naar de verhouding schuld/waarde woning (en hoe lang je vast wil zetten).
Pagina: 1