kwtemp874 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:35:
Ik ben nog een vervolg vraag. Aangezien we met 3 personen de aandelen van de bv verdeeld hebben kunnen we (volgens de accountant) in theorie ontslagen worden, en dus kunnen we bij de bv in loondienst.
Dit zijn we nu ook.
Vorig jaar hebben op we het salaris van mijn vrouw (ook ondernemer) een extra hypotheek afgesloten. Deze kon maar voor zoveel jaar vaststaan omdat een langere renteperiode niet meer kon op haar inkomen op dat moment. Met de huidige rente wil ik die graag op 20 of 30 vast zetten. Nu ik zelf een vast contract heb, zou mijn salaris daar ook meetellen voor de hypotheek, of moet de bv hiervoor eerst zoveel jaar voor bestaan?
Dank voor het antwoord :-)
Je haalt nu een paar dingen voor elkaar.
Of je in loondienst moet of niet, omdat je in theorie ontslagen kan worden, is van belang of je al dan niet verplicht verzekerd bent voor de werknemersverzekeringen. Oftewel, moet je premies afdragen voor de Ziektewet, Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en Werkloosheidswet. Of het wel of niet voordelig is hangt van jullie eigen situatie af. Het kan ook voorkomen dat je het verkeerd inschat en je wel premies afdraagt, maar uiteindelijk geen uitkering krijgt.
Je bent, kort door de bocht, verplicht om deze premies af te dragen als er sprake is van ondergeschiktheid. Als jullie als partners allen dga zijn en allen ongeveer even veel aandelen hebben, kan er eerder sprake zijn van nevengeschiktheid dan van ondergeschiktheid, en heb je geen premieplicht voor de werknemersverzekeringen. Je accountant kan hier meer over vertellen; zie bijvoorbeeld ook
https://www.chalant.eu/ni...ersverzekeringen-betalen/
Dan over de bank. Een bank bepaalt niet aan de hand van of je wel of niet van bovenstaande of je een ondernemer bent of niet. Bij de hypotheekaanvraag moet je ook een werkgeversverklaring invullen.
Een van de vragen op deze verklaring is:
"Directeur / aandeelhouder? Nee, of Ja, hoeveel percentage"
Hier zal je dan ja op antwoorden, en redelijke kans dat je dan vervolgvragen gaat krijgen voor de aanlevering van extra informatie. Leg de vraag voor aan de bank. Een aantal banken beoordelen zelf in deze gevallen het inkomen en kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn.
Samengevat: Dat je voor de belastingdienst / werknemersverzekeringen in loondienst bent, wilt niet zeggen dat de bank voor de beoordeling van een hypotheekaanvraag dat ook zo ziet.
[
Voor 5% gewijzigd door
gorgi_19 op 04-09-2021 06:30
]