ASRock Z590 Phantom Gaming 4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10_09
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09-2022
Mijn vraag
Ik heb dit gezien mbt tot mijn huidige moederbord. YouTube: Budget Z590-moederborden Round-up - Basis voor Rocket Lake met PCIe 4.0
Dit is een review van tweakers mbt z590 borden. Zij geven aan dat de prestaties van de proccessor (weliswaar een 11900k) na 1 minuut terug zou vallen naar 2.5 ghz (tijden de vrm test)

Op MSI afterburner en Core temp zie ik mijn processor stabiel op 4,6 ghz tijdens 4k gamen Cyberpunk 2077 op ultra settings.

Mis ik iets waarom ik dit niet heb? Of is dit alleen bij intens gebruik ofzo? Want ik begin me een beetje zorgen te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASRock Z590 Phantom Gaming 4
i7 11700k
32gb 3200 ram

Beste antwoord (via Chris10_09 op 03-09-2021 21:33)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gamen is lang zo zwaar niet als een VRM test met bijv Prime 95. Draai zelf voor de gein eens een half uur Prime 95 met de power volledig unlocked in het BIOS.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Gamen is lang zo zwaar niet als een VRM test met bijv Prime 95. Draai zelf voor de gein eens een half uur Prime 95 met de power volledig unlocked in het BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet teveel naar Youtube kijken, en je er niet te druk om maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10_09
Bedankt jongens, het kostte nogal wat deze pc. Voelde me er niet lekker bij. Maar intenser dan gamer zal het niet worden. Dus ik kan weer met een gerust hart slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Chris10_09 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:26:
Bedankt jongens, het kostte nogal wat deze pc.
Waarom koop je zo'n budget Z590 bord? Z590 neem je om de cpu te overklokken maar dat gaat niet want daar is de VRM van het bord ontoereikend voor. Voor dezelfde prijs haal je een goed B560 bord en had je daarnaast wat geld kunnen besparen door een non K cpu te nemen. De presteren namelijk net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10_09
Ja achteraf wist ik snel dat ik de verkeerde keuze had gemaakt. Ik heb de laatste tijd redelijk wat kennis op gedaan mbt tot hardware.

Dat was echter nadat ik mijn nieuwe pc had samengesteld. Ik was al een tijdje op zoek en opeens zag ik een 'goedkope'' 3080ti (1199euro) Dus ik als een jecko dat ding samenstellen voordat die weg was. Ik had een verouderde pc die niet meer voldeed voor de huidige games. Mijn kennis was: een sterke processor , voldoende ram en een goede videokaart. En toen nog even snel gegoogled wat het nieuwste model moederbord was (zonder te weten wat de voordelen daarvan waren) en hoppa, het goedkoopste z590 bord. Normaal had ik dat niet gedaan, maar ik moest ergens op bezuinigen gezien de huidige GPU prijzen.Dus ik dacht op een relatief onbelangrijk component te bezuinigen die vast wel zou volstaan daar er gaming op stond en het nieuwste model zou zijn. Achteraf erg dom. Bij mijn volgende pc zal ik betere keuzes maken, maar dan zijn we zeker 5/6 jaar verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris10_09 op 03-09-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Ik hoop dat je een goede voeding voor die 3080 Ti hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10_09
Er zit een 1000 watt voeding in. 80 plus gold. Dat wist ik dan ook wel weer.

Echter zit het me wel mee. Recent zijn er wat youtubers gekomen met videos over exploderende voedings van gigabyte. En je raad het nooit, ik heb een gigabyte voeding. Ook daar heb ik op bezuinigd, goedkoopste 80plus gold voeding. Maar dat ging wel om de 750 en 850watt versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Gigabyte GP-P750GM
Deze was dat.
pricewatch: Gigabyte Aorus P850W

Deze is prima. Het is niet gelijk dat alle voedingen slecht zijn van GB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: Gigabyte P1000GM heb je dus. De hele P GM serie vertrouw ik niet en al helemaal niet hoe Gigabyte het probleem denkt opgelost te hebben. Die voedingen zijn gevaarlijk en kunnen zelfs brand veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Uszka op 03-09-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10_09
Ik ben er ook niet blij mee. Ik zal volgende keer een stuk meer research doen.

Ik denk dat het mbt tot de voeding wel mee zal vallen. Ik had al bewust een hogere wattage gekozen dan strikt noodzakelijk.
https://www.profesionalre...igabyte-gp-p750gm-p850gm/
En in het spaans staat hier dat de 1000watt versie volgens experts dat probleem niet heeft. (Thank you Jesus)
Pagina: 1