Pre-amp out, Line level, ADC/DAC en Dante

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 09:09
Situatie: In vier ruimtes in de woning hangen in-ceiling speakers:
  • Keuken: 2xB&W CCM662
  • Bijkeuken: 1x B&W CCM663-SR
  • Badkamer: 2x B&W CCM662
  • Woonkamer 2x B&W CCM7.5 S2
Deze speakers zijn in de meterkast aangesloten op een Russound MCA-88 (multiroom audio receiver, 8 analoge inputs, 3 s/pdif inputs, 6 versterkte outputs) aan te sturen over IP en/of met KNX. Primair doel van de in-ceiling speakers is achtergrondmuziek (maar dan wat harder ;) ).

In de woonkamer heb ik een 3.1 set met o.a. een Marantz NR1710.

Bij de indeling van de woonkamer wist ik dat ik geen ruimte zou hebben voor staande surround (rear) speakers, daarom zijn de in-ceiling speakers in de woonkamer boven de bank gekomen. En het was/is om de pre-amp out van de AV receiver aan te sluiten op een vrije input van de russound.

In mijn hoofd was dit makkelijker dan nu in praktijk.
  • AV Receiver: De NR1710 is een slimline en deze heeft alleen pre-amp out voor zone2 en de fronts. De NR1710 zal dus vervangen moeten worden door een niet slimline model die ook pre-amp out heeft voor surround/rear
  • Afstand AV Receiver / Russound: Circa 20 meter. Ik heb nog een vrije 19mm buis over tussen beide apparaten en een paar CAT6 aansluitingen.
  • Audio level van pre-amp out: Zwak signaal + Afstand van kabel + Russound op 100% versterken = ruis
Voordat ik mij realiseerde dat het pre-amp out signaal zo zwak zou zijn heb ik alleen gekeken naar de uitdaging hoe ik het signaal van de woonkamer naar de meterkast zou krijgen. Dit heb ik willen oplossen met Dante Avio input/output adapters. Hiermee is het mogelijk om PoE powered met 1ms delay audio signaal tot 96khz samplerate, 32 pcm encoding over een standaard netwerk te sturen.

De dante adapters werken prima maar hebben als kleine uitdaging dat de balanced inputs/outputs hebben terwijl alles unbalanced is. Aan de ontvangende kant lijk ik zo'n 6-12dB kwijt te zijn wat redelijk is op te lossen met simpelweg meer versterken.

Aan de input kant kan de sensitivity ingesteld worden op -10dBV , 0dBv, +0dBu, +4dBu, +24dBu.

Als test heb ik nu de pre-amp out (fronts) aangesloten op een oud minidisc deck die het signaal +12dB versterkt daarna naar een Dante dongle stuurt met een sentivity op -10dBv waarna het signaal redelijk maar met veel ruis uit de in-ceiling speakers komt.

Veel apparatuur en niet het gewenste resultaat. Want naast een pre-amp out (rear) wil ik ook zone2 vanuit de woonkamer naar de meterkast sturen om ook andere audiobronnen in alle ruimtes te kunnen horen, dus de benodigde apparatuur gaat nog een keer *2.

Idealiter zou ik een AV receiver neerzetten die pre-amp outs heeft die richting line level gaan, of line level outputs die achter de pre-amp hangen, maar ik besef mij dat dit twee tegenstrijdige dingen zijn.

Opties die ik kan bedenken om deze uitdaging op te lossen:
- Een meerkanaals pre-amp bij de AV receiver neerzetten die het pre-amp out signaal voldoende versterkt dat de Dante modules met een normale input sensitivity gebruikt kunnen worden
- Meerkanaals ADC (met signaalversterking) en het signaal als S/PDIF naar de meterkast sturen
- Pretpakket gecombineerd: pre-amp, ADC, DSP met Dante output in één

Worst case scenario doe ik 2x 2x 2,5mm2 speakerkabel door de 19mm buis en sluit ik de in-ceiling speakers in de woonkamer direct aan op de AV receiver, maar hierdoor gaat er wat andere functionaliteit verloren.

Ik ben benieuwd of iemand anders goede ideeën heeft of dat ik ergens een denk- of aansluitfout heb gemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een hele simpele oplossing, maar wat als je vanaf je receiver gewoon speaker kabel trekt naar de meterkast, en dan een Line level converter er op?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
The Eagle schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:46:
Misschien een hele simpele oplossing, maar wat als je vanaf je receiver gewoon speaker kabel trekt naar de meterkast, en dan een Line level converter er op?
Is een optie, maar als ik de verschillende audio fora er op na sla dan zijn de ervaringen en meningen hierover verschillend. Heb zelf zonder enige onderbouwing daar een "moetje, als je een subwoofer makkelijk in een auto wil aansluiten"-gevoel bij. Vier weerstandjes om geluid te krijgen uit de toch wel inmiddels kostbare setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

Jag

Fabian schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:47:
Situatie (deels af, deels gepland): In vier ruimtes in de woning hangen in-ceiling speakers:
  • Keuken: 2xB&W CCM662
  • Bijkeuken: 1x B&W CCM663-SR
  • Badkamer: 2x B&W CCM662
  • Woonkamer 2x B&W CCM7.5 S2
Deze speakers zijn in de meterkast aangesloten op een Russound MCA-88 (multiroom audio receiver, 8 analoge inputs, 3 s/pdif inputs, 6 versterkte outputs) aan te sturen over IP en/of met KNX. Primair doel van de in-ceiling speakers is achtergrondmuziek (maar dan wat harder ;) ).

In de woonkamer heb ik een 3.1 set met o.a. een Marantz NR1710.

Bij de indeling van de woonkamer wist ik dat ik geen ruimte zou hebben voor staande surround (rear) speakers, daarom zijn de in-ceiling speakers in de woonkamer boven de bank gekomen. En het was/is om de pre-amp out van de AV receiver aan te sluiten op een vrije input van de russound.

In mijn hoofd was dit makkelijker dan nu in praktijk.
  • AV Receiver: De NR1710 is een slimline en deze heeft alleen pre-amp out voor zone2 en de fronts. De NR1710 zal dus vervangen moeten worden door een niet slimline model die ook pre-amp out heeft voor surround/rear
  • Afstand AV Receiver / Russound: Circa 20 meter. Ik heb nog een vrije 19mm buis over tussen beide apparaten en een paar CAT6 aansluitingen.
  • Audio level van pre-amp out: Zwak signaal + Afstand van kabel + Russound op 100% versterken = ruis
Voordat ik mij realiseerde dat het pre-amp out signaal zo zwak zou zijn heb ik alleen gekeken naar de uitdaging hoe ik het signaal van de woonkamer naar de meterkast zou krijgen. Dit heb ik willen oplossen met Dante Avio input/output adapters. Hiermee is het mogelijk om PoE powered met 1ms delay audio signaal tot 96khz samplerate, 32 pcm encoding over een standaard netwerk te sturen.

De dante adapters werken prima maar hebben als kleine uitdaging dat de balanced inputs/outputs hebben terwijl alles unbalanced is. Aan de ontvangende kant lijk ik zo'n 6-12dB kwijt te zijn wat redelijk is op te lossen met simpelweg meer versterken.

Aan de input kant kan de sensitivity ingesteld worden op -10dBV , 0dBv, +0dBu, +4dBu, +24dBu.

Als test heb ik nu de pre-amp out (fronts) aangesloten op een oud minidisc deck die het signaal +12dB versterkt daarna naar een Dante dongle stuurt met een sentivity op -10dBv waarna het signaal redelijk maar met veel ruis uit de in-ceiling speakers komt.

Veel apparatuur en niet het gewenste resultaat. Want naast een pre-amp out (rear) wil ik ook zone2 vanuit de woonkamer naar de meterkast sturen om ook andere audiobronnen in alle ruimtes te kunnen horen, dus de benodigde apparatuur gaat nog een keer *2.

Idealiter zou ik een AV receiver neerzetten die pre-amp outs heeft die richting line level gaan, of line level outputs die achter de pre-amp hangen, maar ik besef mij dat dit twee tegenstrijdige dingen zijn.

Opties die ik kan bedenken om deze uitdaging op te lossen:
- Een meerkanaals pre-amp bij de AV receiver neerzetten die het pre-amp out signaal voldoende versterkt dat de Dante modules met een normale input sensitivity gebruikt kunnen worden
- Meerkanaals ADC (met signaalversterking) en het signaal als S/PDIF naar de meterkast sturen
- Pretpakket gecombineerd: pre-amp, ADC, DSP met Dante output in één

Worst case scenario doe ik 2x 2x 2,5mm2 speakerkabel door de 19mm buis en sluit ik de in-ceiling speakers in de woonkamer direct aan op de AV receiver, maar hierdoor gaat er wat andere functionaliteit verloren.

Ik ben benieuwd of iemand anders goede ideeën heeft of dat ik ergens een denk- of aansluitfout heb gemaakt.
Hoe heb je nu getest met de preouts vanuit de marantz? Het signaal vanuit een pre out hoort zwak te zijn en dan rechtstreeks een poweramp in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Jag schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:41:
[...]
Hoe heb je nu getest met de preouts vanuit de marantz? Het signaal vanuit een pre out hoort zwak te zijn en dan rechtstreeks een poweramp in te gaan.
Marantz Pre-amp (front kanaal) op normaal luisterniveau -> Dante AVIO Input -> Dante AVIO Output - Russound op 0dB

Laat ik de Input module op op default settings den laat de Dante Controller dat er geen input signaal wordt waargenomen (te zwak). Schroef ik de Input sensitivity omhoog (omlaag?) dan wordt er wel signaal waargenomen en naar de Output module gestuurd. Daar aangekomen is er teveel ruis geintroduceerd dat het niet meer om aan te horen is.

Ik zie een aantal opties
- Pre-amp signaal met minstens 12dB versterken zodat het sterker door dante heen geaat en de russound minder hard hoeft te versterken
- Speaker level signaal converteren zoals @The Eagle voorstelt
- Pre-amp signaal (actief) gebalanceerd maken, dan 30 meter verplaatsen en weer ongebalanceerd in de meterkast naar de russound sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Fabian schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:53:
[...]

Marantz Pre-amp (front kanaal) op normaal luisterniveau -> Dante AVIO Input -> Dante AVIO Output - Russound op 0dB

Laat ik de Input module op op default settings den laat de Dante Controller dat er geen input signaal wordt waargenomen (te zwak). Schroef ik de Input sensitivity omhoog (omlaag?) dan wordt er wel signaal waargenomen en naar de Output module gestuurd. Daar aangekomen is er teveel ruis geintroduceerd dat het niet meer om aan te horen is.

Ik zie een aantal opties
- Pre-amp signaal met minstens 12dB versterken zodat het sterker door dante heen geaat en de russound minder hard hoeft te versterken
- Speaker level signaal converteren zoals @The Eagle voorstelt
- Pre-amp signaal (actief) gebalanceerd maken, dan 30 meter verplaatsen en weer ongebalanceerd in de meterkast naar de russound sturen.
Waarom via Dante? Ip kan dit signaal analoog vanuit de russound in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jag schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:58:
[...]

Dat idd :
Je zet nu een analoog signaal om naar een digitaal signaal via UTP kabels. Redelijk logisch dat daar een verzwakking en versterking wordt ingebouwd.
Trek voor de grap eens gewoon een losse tulpkabel van 20m tussen receiver en versterker. Dat zal naar mijn verwachting gewoon goed gaan :)
Werkt dat idd zoals verwacht, dan wordt het kabels trekken. Kun je in principe gewoon 2x coax voor gebruiken, dan is ie geisoleerd en afgeschermd ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Jag schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:58:
[...]

Ik had nog een rol audiokabel liggen maar die was te rubberig om door de 19mm buis te trekken, Halverwege geknapt en met moeite er weer uit te krijgen. Zou inderdaad een losse kabel door het huis kunnen leggen voor het testen, maar dat simuleert nog niet de situatie waarbij de audiokabel over dezelfde afstand parallel aan een rij buizen met 230V richting de meterkast gaat.

Dante zou als bijkomend voordeel dat ik de audiobron ook nog elders in het huis kan oppakken. Niet zo interessant voor surround L+R, maar wel voor de Zone2 Pre-amp outs.

Ik ga het proberen met een losse kabel door het hok!
The Eagle schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:15:
[...]
Werkt dat idd zoals verwacht, dan wordt het kabels trekken. Kun je in principe gewoon 2x coax voor gebruiken, dan is ie geisoleerd en afgeschermd ook :)
twee x dunne RG59 door 19mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou moeten kunnen. Je kunt oog proberen of het signaal goed doorkomt. Je hebt geen twee loze leidingen?
Fwiw: het is me gelukt om coax en utp door 19mm te trekken. Moet wel met beleid, maar het kan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@The Eagle @Jag dank voor de input. Ik ga voor otpie 42: Een automatic speaker switch Russound AB-3.2 waarbij de Marantz de 'default' stand wordt en alleen wanneer er autio aangeboden wordt via de multiroom amp, schakelt ie naar de tweede input.

Ik ga er vanuit dat bij het omschakelen van de speakers van amp A naar amp B, dat amp A een fake load geschakeld krijgt en niet gewoon *niets*. Zal de selector eerst open schroeven voordat ik 'm aansluit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een fake load is niet nodig; een amp vind niets, oftewel een eindeloze weerstand, heerlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Er gaan verhalen rond op Internet (jaja, dit zijn de betere bronnen :D) dat eindtrappen beschadigd kunnen raken het plotseling wegvallen van de load.
Pagina: 1