Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office werkzaamheden, soms Hyper-v vm's draaien (4-6 stuks) in een lab. Soms Photoshop. Heel af en toe een spelletje, zoals The Witcher. Verder geen gaming, geen overklokken, geen RGB
Wat mag het systeem gaan kosten?
nader te bepalen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie hieronder in de tabel. Ik zoek een upgrade van mijn huidig systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, mobo, RAM, m2 SSD (optioneel)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU. Mobo merk geen voorkeur, als deze maar stabiel is en goede support biedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet komende jaren mee kunnen gaan, is vooral als voorbereiding op Windows 11
Ga je overklokken?
Zekers niet
Wat verwacht je van ons?
Mijn huidig systeem is alweer enige tijd oud. Hij werkt nog prima en vlot genoeg, maar als voorbereiding op Windows 11 vond ik het wel weer een tijd om er modernere componenten in te plaatsen. Ik doe vooral Office werkzaamheden, soms enkele Hyper-V vm's (vandaar de wens voor 32 GB ram), fotobewerking soms en verder heb ik de intentie om binnenkort the Witcher 3 te gaan spelen. Deze heb ik aangeschaft, nadat ik de boeken heb uitgelezen. Verder game ik niet en overklokken of RGB ledverlichting zoek ik ook niet. Ik wil de cpu, mobo en ram vervangen en optioneel een M2 ssd toevoegen. De kast, voeding, gfx card en HDD blijf ik gebruiken. Ik zou graag advies willen hebben over het mobo en ram. En de cpu cooler, als mijn keuze echt verkeerd is.
Huidig systeem:
Mijn behuiding is de Fractal Design Define R2, maar die kon ik niet vinden in de pricewatch.
Nieuwe componenten:
Ik moet nog een keuze maken voor de mobo en ram. Wat betreft mobo vind ik belangrijk dat deze stabiel is en goede, langdurige support biedt op gebied van bios updates. Verder zag ik dat de Asrock een hogere RAM speed ondersteunt dan de Asus. Ik weet alleen niet of dit in de praktijk merkbaar is. Ik heb daarom gekozen voor DDR4 3200 ram.
De corsair RAM heeft mijn voorkeur, vanwege de hoogte. De cpu koeler is gewoon een gok en ik las dat deze scythe goed past in meeste setups. En mijn huidige scythe Mugen draait dagelijks sinds 2010
Edit: wacht even, ik lees nu dat mogelijk mijn huidige Mugen gewoon past op een socket 1200 cpu? Dat zou mooi zijn, kan ik die gewoon overzetten
Office werkzaamheden, soms Hyper-v vm's draaien (4-6 stuks) in een lab. Soms Photoshop. Heel af en toe een spelletje, zoals The Witcher. Verder geen gaming, geen overklokken, geen RGB
Wat mag het systeem gaan kosten?
nader te bepalen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie hieronder in de tabel. Ik zoek een upgrade van mijn huidig systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, mobo, RAM, m2 SSD (optioneel)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU. Mobo merk geen voorkeur, als deze maar stabiel is en goede support biedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet komende jaren mee kunnen gaan, is vooral als voorbereiding op Windows 11
Ga je overklokken?
Zekers niet
Wat verwacht je van ons?
Mijn huidig systeem is alweer enige tijd oud. Hij werkt nog prima en vlot genoeg, maar als voorbereiding op Windows 11 vond ik het wel weer een tijd om er modernere componenten in te plaatsen. Ik doe vooral Office werkzaamheden, soms enkele Hyper-V vm's (vandaar de wens voor 32 GB ram), fotobewerking soms en verder heb ik de intentie om binnenkort the Witcher 3 te gaan spelen. Deze heb ik aangeschaft, nadat ik de boeken heb uitgelezen. Verder game ik niet en overklokken of RGB ledverlichting zoek ik ook niet. Ik wil de cpu, mobo en ram vervangen en optioneel een M2 ssd toevoegen. De kast, voeding, gfx card en HDD blijf ik gebruiken. Ik zou graag advies willen hebben over het mobo en ram. En de cpu cooler, als mijn keuze echt verkeerd is.
Huidig systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z97X-SLI | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX318LC11FB/8 | € 64,83 | € 129,66 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 750GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 110,19 | € 110,19 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define XL R2 Titanium Grey | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Core Gold GM 500 | € 68,69 | € 68,69 |
| 1 | Monitoren | Philips Brilliance 346P1CRH/00 Zwart | € 614,68 | € 614,68 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 435,54 | ||
Mijn behuiding is de Fractal Design Define R2, maar die kon ik niet vinden in de pricewatch.
Nieuwe componenten:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-11400 Boxed | € 200,26 | € 200,26 |
| 1 | Moederborden | ASRock B560 Pro4 | € 99,95 | € 99,95 |
| 1 | Moederborden | ASUS PRIME B560-PLUS | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 137,90 | € 137,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 131,07 | € 131,07 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 93,59 | € 93,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 826,72 | ||
Ik moet nog een keuze maken voor de mobo en ram. Wat betreft mobo vind ik belangrijk dat deze stabiel is en goede, langdurige support biedt op gebied van bios updates. Verder zag ik dat de Asrock een hogere RAM speed ondersteunt dan de Asus. Ik weet alleen niet of dit in de praktijk merkbaar is. Ik heb daarom gekozen voor DDR4 3200 ram.
De corsair RAM heeft mijn voorkeur, vanwege de hoogte. De cpu koeler is gewoon een gok en ik las dat deze scythe goed past in meeste setups. En mijn huidige scythe Mugen draait dagelijks sinds 2010
Edit: wacht even, ik lees nu dat mogelijk mijn huidige Mugen gewoon past op een socket 1200 cpu? Dat zou mooi zijn, kan ik die gewoon overzetten