Wired netwerk uitbreiden met router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkegust
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-10-2021
Ik heb internet van Telenet met een modem van waar een netwerkkabel naar de eerste verdieping gaat, waarop rechtstreeks een desktop is aangesloten. Dit werkt prima.
Maar nu wil ik een extra desktop in dezelfde kamer ook aansluiten op het internet. Als leek denk ik dan aan een soort "splitter" die de kabel opslitst en naar de 2 pc's internet kan sturen. Maar ik lees hier dat ik dan ofwel pc1 ofwel pc2 kan gebruiken, maar niet allebei tegelijk. En dat is geen optie.
Verder zoeken leert me dat een router (ik heb nog een ongebruikte Sitecom WL-340 v2 002) de oplossing kan zijn : de handleiding zegt me : alles van de stroom halen, kabel van modem naar router verbinden, terug van stroom voorzien, pc's aansluiten en klaar ... Maar zo simpel is het dus weeral niet : pc vindt wel internet, maar als ik ping naar google.com, dan kent hij dat adres niet ...
Dus ik mis nog iets, maar wat ?
...

Beste antwoord (via gekkegust op 03-09-2021 17:58)

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:26
Je hebt een switch nodig, geen router
In de Sitecom WL-340 v2 002 zit een switch ingebakken, je moet enkel de DHCP server uitschakelen
Daar kan je alle info hier voor vinden (alleen is jouw router geen draadloos access point maar het komt op hetzelfde neer).

eens dat gelukt is:
Steek de kabel die van beneden komt, in een GELE poort van de Sitecom WL-340 v2 002
In een andere GELE poort steek je een kabel naar desktop 1
In nog een andere GELE poort steek je een kabel naar desktop 2
Je hebt dus drie kabels in de gele poorten zitten

Als je dat niet ziet zitten: koop een switch en plug alle drie de kabels erop in :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Er zijn helaas heel maar dan ook heel veel dingen die hier fout kunnen gaan :) Voorop gesteld even het plaatje duidelijk schetsen: Je zit bij Telenet en hebt een standaard modem/router van hun gekregen waarop nu 1 PC zit aangesloten met een vaste kabel.

Waar je naar op zoek bent is een netwerk switch. Oftwel, een apparaat waar 1 internet kabel in gaat en 2 of meer kabels uitkomen. Een router wil je hier eigenlijk niet voor gebruiken omdat deze gemaakt zijn om verkeer tussen verschillende (virtuele)netwerken te routeren. Mijn advies zou dan ook zijn om een goedkope netwerk switch te kopen, denk aan iets als dit: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch. Aansluiten, alle kabels inpluggen en het zou moeten werken :)

[ Voor 4% gewijzigd door n9iels op 03-09-2021 16:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• silentkiller
Je hebt een switch nodig, geen router
In de Sitecom WL-340 v2 002 zit een switch ingebakken, je moet enkel de DHCP server uitschakelen
Daar kan je alle info hier voor vinden (alleen is jouw router geen draadloos access point maar het komt op hetzelfde neer).

eens dat gelukt is:
Steek de kabel die van beneden komt, in een GELE poort van de Sitecom WL-340 v2 002
In een andere GELE poort steek je een kabel naar desktop 1
In nog een andere GELE poort steek je een kabel naar desktop 2
Je hebt dus drie kabels in de gele poorten zitten

Als je dat niet ziet zitten: koop een switch en plug alle drie de kabels erop in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkegust
Bedankt voor de snelle reacties.
@silentkiller : die DHCP uitschakelen : zal ik zeker proberen.
Maar als het niet lukt :
@silentkiller & n9iels : zorgt die switch er dan voor dan beide pc's altijd tegelijk zonder probleem het internet op kunnen ? Want ik las ergens dat het of/of was ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
ze kunnen tegelijk op het internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkegust
Bedankt Silentkiller.
DHCP uitschakelen is intussen ook gelukt, en alles lijkt feilloos te werken. Ik twijfel nog aan 1 ding (zie die link die je gaf naar "Draadloze Router gebruiken als Access Point", pt 6 : ik heb dus nu een vast IP gegeven aan de "nieuwe" router, maar ben niet zeker dat die niet in conflict kan/zal komen met de modem van telenet, die voor zover ik weet, een dynamisch IP adres heeft. Wat als die volgende week toevallig mijn gekozen vast adres van de router neemt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silentkiller
Als ik me goed herinner:
Telenet deelt adressen uit tussen .100 en .254
Eigen apparatuur van hen (digiboxen,repeaters etc) van .50 tot.99
Als je een adres neemt tussen .2 en .49 moet je safe zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gekkegust schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:58:
Bedankt Silentkiller.
DHCP uitschakelen is intussen ook gelukt, en alles lijkt feilloos te werken. Ik twijfel nog aan 1 ding (zie die link die je gaf naar "Draadloze Router gebruiken als Access Point", pt 6 : ik heb dus nu een vast IP gegeven aan de "nieuwe" router, maar ben niet zeker dat die niet in conflict kan/zal komen met de modem van telenet, die voor zover ik weet, een dynamisch IP adres heeft. Wat als die volgende week toevallig mijn gekozen vast adres van de router neemt ?
Je haalt twee dingen door elkaar: aan de buitenkant (de WAN verbinding) heeft je modem idd een dynamisch ip-adres. Maar dat zit aan de buitenkant en heeft geen invloed op de binnenkant. Aan de binnenkant heeft je modem een vast ip-adres; meestal 192.168.x.1. Dat adres wordt niet uitgedeeld door de dhcp server.
Het enige risico wat je loopt is dat een andere intern apparaat hetzelfde ip-adres krijgt toegewezen als de router. Dat kun je met @silentkiller 's advies hierboven, oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkegust
Bedankt allen voor snel en vooral ook duidelijk advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkegust
Ik ben toch weer te snel geweest : ik vermoed dat de telenet modem moeite heeft met dit "nieuwe" kastje : sommige websites zijn normaal bereikbaar (bv. buienradar.be), terwijl andere niet laden, of zo traag dat er een time-out komt (bv. sporza.be). Als ik de router terug verwijder, moet ik ook eerst de telenet modem uit/aan zetten vooraleer alles weer normaal functioneert. Dus toch maar 15€ betalen voor een switch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
hmmm, dat is zeer vreemd gedrag. Ben je zeker dat de DHCP server uitstaat op het LAN gedeelte? (screenshots eventueel)
Je kan inderdaad investeren in de switch maar het lijkt me toch een misconfiguratie (ik heb de idee dat je soms een IP krijgt van de DHCP Server van de telenet modem en soms van de DHCP Server van je sitecom)

• gekkegust
Sry voor delay ...
Wilde vanmorgen een screenshot nemen, en zag dat DHCP server inderdaad nog op staat (wellicht na enkele keren foutief ingeven van nieuw paswoord/nieuw IP een keer teveel gereset en dan DHCP vergeten uit te zetten). Dus nu lukt alles terug normaal ! Waarvoor dank.
Pagina: 1