Growatt SPH6000 + Pylontech US3000C: BMS com fault

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groendenker
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09-2021
Hallo tweakers,
Ben nieuw op het forum en heb een probleem met mijn Growatt SPH6000 (een fase) omvormer en 3 stuks Pylontech US3000C lithium batterijen. De omvormer werkt perfect maar zodra ik de batterijen inschakel krijg ik de melding BMS com fault op de display van de omvormer. Wanneer ik de omvormer instel op loodzuur batterijen en de NTC poort voorzie van een sensor worden de lithium batterijen wel opgeladen. Dit werkt wel, maar gevoelsmatig denk ik dat het beter is om de lithium instelling op de omvormer te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee of hetzelfde probleem (gehad)? Dank voor meedenken en suggesties.
Paul.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geef eens wat meer info.

Hoe is eea aangesloten? Heb je het zelf geinstalleerd, of een installateur? Heeft het wel gewerkt?
HOe schakel je de batterijen in, door het net af te koppelen? DOe je dit met een scheidingsrelais?

Dat hij niet laadt is logisch als de BMS een communicatiefout geeft.
De lithium (LifePO4 neem ik aan?) zal in principe nooit werken zonder een functionele BMS.
Lood heeft die extra electronica niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groendenker
Ik woon op La Palma Canarische eilanden. Ik heb de installatie zelf aangelegd. De omvormer is aangesloten op het net (dit moet om de omvormer normaal te laten werken), maar terug leveren aan het net heb ik uitgezet omdat dit erg veel geld zou kosten om alles te legaliseren voor de stroomleverancier. Vandaar dat ik batterijen heb genomen die overdag opladen zodat 's avonds en 's nachts de nodige stroom hieruit geput kan worden.
De 3 lithium batterijen zijn door gekoppeld als 1 pakket met de eerste als masterbatterij en de andere 2 als slaves. Middels ethernetkabel communiceren die met elkaar via de linkpoorten. De communicatiekabel van de master komt uit de CAN poort en gaat in de omvormer naar de CAN poort. De DIP switches op de master staan: 1000 en op de slaves allebei 0000. volgens de handleiding zou dit automatisch moeten werken als de omvormer is ingesteld op Lithium. Deze instelling is voor baudrate 9600. Zoals gezegd direct BMS com fault.
Iedere andere DIP instelling werkt ook niet. Ik heb het ook al geprobeerd met slechts 1 batterij. Helpt allemaal niets. Heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maak anders even een foto van de opstelling. Dat praat 100x makkelijker.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groendenker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnBs6_mezJ1g60Y3463OOWAm-g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPpccFaexlQbMoS26dzF5kBW.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:34
Door de salderingsregeling is er erg weinig thuisaccu expertise op tweakers.net.
Als hier geen antwoord komt probeer het dan eens bij Growatt direct of een Duits of Vlaams forum.

https://www.photovoltaikforum.com/

https://www.zonstraal.be/forum/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Groendenker schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:37:
Ik woon op La Palma Canarische eilanden. Ik heb de installatie zelf aangelegd. De omvormer is aangesloten op het net (dit moet om de omvormer normaal te laten werken), maar terug leveren aan het net heb ik uitgezet omdat dit erg veel geld zou kosten om alles te legaliseren voor de stroomleverancier. Vandaar dat ik batterijen heb genomen die overdag opladen zodat 's avonds en 's nachts de nodige stroom hieruit geput kan worden.
De 3 lithium batterijen zijn door gekoppeld als 1 pakket met de eerste als masterbatterij en de andere 2 als slaves. Middels ethernetkabel communiceren die met elkaar via de linkpoorten. De communicatiekabel van de master komt uit de CAN poort en gaat in de omvormer naar de CAN poort. De DIP switches op de master staan: 1000 en op de slaves allebei 0000. volgens de handleiding zou dit automatisch moeten werken als de omvormer is ingesteld op Lithium. Deze instelling is voor baudrate 9600. Zoals gezegd direct BMS com fault.
Iedere andere DIP instelling werkt ook niet. Ik heb het ook al geprobeerd met slechts 1 batterij. Helpt allemaal niets. Heb je hier iets aan?
Hier staan andere dip switch settings zoals jij noemt:
4.8 Multi-group mode

By CAN:
Connect power cable first:
1) each pair of cable hold max 100A constant current. Connect enough pairs
of cable based on calculation of system current.
2) Suitable protection breaker between battery system and inverter is required.
3) connect power cable of LV-HUB
4) Make sure all dipswitch is X0XX, then turn ON batteries.
5) After all batteries running and buzzer of master battery in group1 rings 3
times. Means all groups are online.
6) Change the dip switch of master battery in group1 to X1XX. Then connect
communication cable between LV-HUB and master battery in group 1.
7) Then turn ON LV-HUB.
Detailed information please refer to manual of LV-HUB.
Link
https://cdn.webshopapp.co...ual-eng-inutec.pdf#page29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-10 07:12
Ik heb geen ervaring met de exacte combinatie, maar zelf heb ik een Growatt SPF5000 es. Hier hangt ook een lithium accu aan, maar dit is een model dat niet kan communiceren met de Growatt.
Op de Growatt kun je zelf het bulk voltage instellen voor een "costum lead acid" accu. Als het bulk voltage bijna is bereikt, gaat de Growatt de stroom verlagen. Dit is exact wat hij ook in het Lithium programma zou gaan doen. Ook het cut off voltage en nog veel meer is zelf in te stellen. Het is wat minder plug and play, maar werkt bij mij het afgelopen jaar goed.
Neemt niet weg dat de Pylontech accu moet kunnen communiceren met de Growatt. Als je contact met hun op neemt kunnen ze je vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjooris
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-01-2023
hi,

heb je dit ooit opgelost gekregen?
heb hetzelfde issue. growatt sph omvormer en us5000 van pylontech met error.
growatt zegt dat deze batterij niet compatibel is met de inverter.

maar heb 3x us2000's er aan hangen die wel perfect werken...

grts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesw
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-01 13:53
Hallo Tweakers ben ook nieuw op dit topic
ben ook bezig met litium batterijen te koppelen aan een growatt sph 3600 zie wel het icoon dat mijn batterij vol is maar krijg hem niet op ontladen iemand die daar ervaring mee heeft ? heb hem op loodzuur batterij ingesteld
zag dat paul er een ntc sensor aangekoppeld had waar zou ik die kunnen bestellen ?

gr Cees
Pagina: 1