Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredPeters
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo mede forumgenoten.

Ik zit met het volgende: ik ben in het bezit gekomen van een oude 17" toshiba Qosmio X770-13G game laptop.
Alleen zit daar een bijzondere ronde 4 pin chargeport op waar ik geen adapter of verloopstuk voor heb.
Buitenom dat ik in de vraag en aanbod hoek op zoek ben naar een adapter, is mijn vraag: Wat is de pinout van die port/ connector? miscchien kan ik er zelf een verloop voor maken.
Als het gewoon 2x 19v is dan komt dat wel goed.
Wie weet op welke pin welk voltage of gnd staat?

Fred Peters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredPeters
Het gaat om de volgende connector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjjIiM54EKlOW8tNpgmefJEUkV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ui8869NE7K75IQ4izySvqaS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
GND zou je kunnen bepalen door de weerstand/continuiteit tussen de buitenste ring en de pinnen te meten. Geen of lage weerstand is GND. Mogelijk kan je ook tegen die heatsink aan testen.

Deze opzet zal zeer waarschijnlijk 2x 19V en 2x GND zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredPeters
Ben niet zo,n meet genie..
Maar ik meet in de ohm 200 stand vanaf de ring naar heatsink 03.3
Van de ring naar de twee linker pinnen 1 ( en 1 is de beginsituatie van de multimeter)
Van de ring naar de pin rechtsboven 0.9
Van de ring naar de pin rechtsonder 0.9

Zegt mij niet veel, maar jouw wel wat meer.

Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat klinkt alsof de twee linkerpinnen +19V zijn en de twee rechter pinnen GND. De twee rechter pinnen zouden dan onderling ook een lage weerstand moeten hebben (<1).

Als iemand dat zou kunnen bevestigen, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredPeters
Bovenstaande klopt. Dwz de pin lay-out is inderdaad links +19v en rechts -, nadat ik de laptop heb opengemaakt zag ik dat de beide + en - draden op een gezamenlijk soldeer eiland terecht kwamen.
Dus de connector is overdesigned omdat de laptop een grote stroomverbruiker is door de aparte gtx560m, maar het had makkelijk een standaard 5.5 x 2.5 connector kunnen hebben.
Daarna de stoute schoenen maar aangetrokken en 2 draden vanaf een 4,74a 19v adapter getrokken en erbij in de connector op het moederbord gestoken.
Power button en.... ding werkt gewoon!
Nu maar op zoek naar de bijpassende adapter.
Pagina: 1