Spanning op LED lamp voor leafy greens

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Hallo,
Ik ben een tijdje bezig met designen van een indoor garden voor kruiden en bladgroenten in mijn woonkamer. Voor de belichting heb ik gekozen voor led strips die aangesloten zijn op een constante ampere led driver. De strips zijn serieel bedraad. Nu valt mij op dat de contactloze spanningszoeker afgaat bij de eerste strips en niet bij de laatste strips. IS dit gevaarlijk? Welke stappen kan ik ondernemen om te achterhalen wat aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A66lpmzMpHjKB5nUcI_qRueyQ5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BUe8uuFkY1HlYiFu8GyqTm7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geef even wat specs van zowel driver als led strips.
Over het algemeen zijn led strips bedoeld voor een vaste spanning (12/24V), en dus niet een vaste stroom (bvb 700mA).

Je spanningszoeker (is het geen stroomtang?) lijkt me irrelevant in dit verhaal. Met een multimeter kun je eea nameten, maar het lijkt in de basis al helemaal mis te gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-09-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Contactloze spanningszoeker geeft geen betrouwbare indicatie of iets gevaarlijk is. Kwaliteit en design intern in de leddriver zal bepalen of het veilig is.
Heeft de leddriver aarding, dan moet deze aangesloten zijn; daarnaast is een werkende aardlekschakelaar een essentiëel onderdeel van je electrische installatie, als het mis gaat zal het die zijn die je leven red, niet de zekeringen.

Daarnaast: is je leddriver geschikt voor serieschakeling van zoveel LED strips? Geef eens wat specs (stel dat elk 12V nodig heeft, dan zit je op 96V, dat kan al kietelen als je beide draden aanraakt.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2021 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:30:
Geef even wat specs van zowel driver als led strips.
Over het algemeen zijn led strips bedoeld voor een vaste spanning (12/24V), en dus niet een vaste stroom (bvb 700mA).

Je spanningszoeker (is het geen stroomtang?) lijkt me irrelevant in dit verhaal. Met een multimeter kun je eea nameten, maar het lijkt in de basis al helemaal mis te gaan.
Het gaat om led strips 20v 98x samsung LM281B+ diodes. Er worden 5 van deze strips serieel bedraad. Deze draaien op een led driver met de onderstaande specs:
240W 0-10V dimming waterproof led driver
Input:100-265VAC
output:2.1A and 123v
Het klopt wat je zegt, het gaan om een constant current led driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
naftebakje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:30:
Contactloze spanningszoeker geeft geen betrouwbare indicatie of iets gevaarlijk is. Kwaliteit en design intern in de leddriver zal bepalen of het veilig is.
Heeft de leddriver aarding, dan moet deze aangesloten zijn; daarnaast is een werkende aardlekschakelaar een essentiëel onderdeel van je electrische installatie, als het mis gaat zal het die zijn die je leven red, niet de zekeringen.

Daarnaast: is je leddriver geschikt voor serieschakeling van zoveel LED strips? Geef eens wat specs (stel dat elk 12V nodig heeft, dan zit je op 96V, dat kan al kietelen als je beide draden aanraakt.
Ja, de led driver heeft een aarding en is aangesloten. Ook is er een aardlek aanwezig in de meterkast. Ja, de driver is geschikt voor seriële bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nog steeds beantwoord je niet alle vragen….
Wat zijn de specs van de led strips?
Heb je link naar webshop oid waar ze gekocht zijn? Fotos? 20V zie je niet vaak, wat wellicht impliceert dat ze CC zijn, wat je eigenlijk ook bijna nooit ziet voor strips. Heb je bewust voor zo’n hoge DC spanning gekozen? Niet bepaald veilig meer. Beter dan 2 parralelle strings, of 2 aparte drivers, mits uiteraard de strips inderdaad CC zijn.
Aangezien we hier op tweakers vaak beetje overtrokken van de regeltjes zijn, dan zou ik een type B alamat aanraden die ook DC lekstromen kan detecteren…. Kost wel een paar stuivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:11:
Nog steeds beantwoord je niet alle vragen….
Wat zijn de specs van de led strips?
Heb je link naar webshop oid waar ze gekocht zijn? Fotos? 20V zie je niet vaak, wat wellicht impliceert dat ze CC zijn, wat je eigenlijk ook bijna nooit ziet voor strips. Heb je bewust voor zo’n hoge DC spanning gekozen? Niet bepaald veilig meer. Beter dan 2 parralelle strings, of 2 aparte drivers, mits uiteraard de strips inderdaad CC zijn.
Aangezien we hier op tweakers vaak beetje overtrokken van de regeltjes zijn, dan zou ik een type B alamat aanraden die ook DC lekstromen kan detecteren…. Kost wel een paar stuivers.
Dit is de link van de ledstrips: https://www.led-tech.de/d...s-LEDs-und-Steckerbuchsen. Hoe bedoel je met de keuze van hoge DC spanning? Op dit moment heb ik een hager ada966g aardlekskschakelaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:14

Tens

let me drink about it

En de belangrijkste vraag: doen ze het?
Is het veilig? zo lang je er maar niet aankomt, maar doe eens foto's
En hoe meet je met wat voor apparaat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zijn dus CC strips.

Hoge DC spanning, bij je 2.1A loopt er dus ~20,6V x 5 (of zijn het er 10?) = ~100VDC. Dat kietelt aardig als je het aanraakt.

Heb je wel een 1-10V dimmer oid aan de voeding hangen? Mijn Meanwell LCM's deden het ook niet zonder dat er een spanning op de dimingang stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
Tens schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:03:
En de belangrijkste vraag: doen ze het?
Is het veilig? zo lang je er maar niet aankomt, maar doe eens foto's
En hoe meet je met wat voor apparaat?
Ja, ze doen het gewoon. Ik heb al meerdere lampen gemaakt waarbij dezelfde strips en drivers zijn gebruikt. Ik zal wat foto's toevoegen aan dit bericht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2McNiSQRo-EGu3u8RAtjzG7bWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjvA9UIJTfoKEEEnBuAblX35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k53rmdkG_gumg0-8XMYP8i9rS6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7c8tZGOqAypXCoOJ5pm6ksv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fMCYjaQ9J8L7MVB8_zYerN4jgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHdFVL7FRboEkBK6SQ8YIyag.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8jv3FImTTc1JOHJuOzvRrA0nzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yl980cmEkPXAq16n7VREL8N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:38:
Zijn dus CC strips.

Hoge DC spanning, bij je 2.1A loopt er dus ~20,6V x 5 (of zijn het er 10?) = ~100VDC. Dat kietelt aardig als je het aanraakt.

Heb je wel een 1-10V dimmer oid aan de voeding hangen? Mijn Meanwell LCM's deden het ook niet zonder dat er een spanning op de dimingang stond.
Er zitten 5 op 1 driver. Naja, ik heb die lamp nog niet aangeraakt, omdat ik zeker wil zijn dat er niks aan de hand is. Ik heb zoals eerder gezegd, meerdere van deze lampen gemaakt en daar ging de spanningsmeter niet bij af. Dus de vraag is welke stappen kan ik ondernemen om te kijken of die lampen veilig aan te raden is. Ja er zit een potmeter op de driver aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40

dragonhaertt

@_'.'

LEDLUX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:21:
[...]

Er zitten 5 op 1 driver. Naja, ik heb die lamp nog niet aangeraakt, omdat ik zeker wil zijn dat er niks aan de hand is. Ik heb zoals eerder gezegd, meerdere van deze lampen gemaakt en daar ging de spanningsmeter niet bij af. Dus de vraag is welke stappen kan ik ondernemen om te kijken of die lampen veilig aan te raden is. Ja er zit een potmeter op de driver aangesloten.
Heb je toen ook 5 lampen in serie gehad? Van hetzelfde type?

Zoals het nu gebouwd is heb je toch een 100V spanning op de eerste + draad staan. Het lijkt me redelijk logisch dat een draadloze spanningszoeker daar op af kan gaan. Maar zonder info over wát je meet en hóe kunnen we daar niks over zeggen.

Als je wil weten wat veilig is, dan zal je met een multimeter aan de slag moeten (of iemand moet in de datasheets willen duiken, daar heb ik zelf nu even geen tijd voor).

Ik vind het zelf niet zo'n net ontwerp. Deze spanningen zijn relatief hoog, ik heb geen idee wat voor een beveiligingen je hebt, en je hebt nu kale contacten waar 100V op staat vlakbij metalen profielen (die geaard zijn?)
Is je LED driver ontkoppelt? Dan zal het niet zo veel kwaad kunnen. Raak het niet aan (doet au) en zorg dat er geen water bij kan komen.

In theorie is er niks mis met een CC driver gebruiken die meerdere LEDs aanstuurt in serie, maar je moet wel even inzien wat voor een spanning en stroom dit tot gevolg heeft. ExtraLowVoltage eindigt bij 50V, alles daarboven zou ik wel even extra nadenken over het ontwerp.

(ALLES met stroom kan gevaarlijk zijn. Pijnlijk, dodelijk of brandgevaar.)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:32:
[...]

Heb je toen ook 5 lampen in serie gehad? Van hetzelfde type?

Zoals het nu gebouwd is heb je toch een 100V spanning op de eerste + draad staan. Het lijkt me redelijk logisch dat een draadloze spanningszoeker daar op af kan gaan. Maar zonder info over wát je meet en hóe kunnen we daar niks over zeggen.

Als je wil weten wat veilig is, dan zal je met een multimeter aan de slag moeten (of iemand moet in de datasheets willen duiken, daar heb ik zelf nu even geen tijd voor).

Ik vind het zelf niet zo'n net ontwerp. Deze spanningen zijn relatief hoog, ik heb geen idee wat voor een beveiligingen je hebt, en je hebt nu kale contacten waar 100V op staat vlakbij metalen profielen (die geaard zijn?)
Is je LED driver ontkoppelt? Dan zal het niet zo veel kwaad kunnen. Raak het niet aan (doet au) en zorg dat er geen water bij kan komen.

In theorie is er niks mis met een CC driver gebruiken die meerdere LEDs aanstuurt in serie, maar je moet wel even inzien wat voor een spanning en stroom dit tot gevolg heeft. ExtraLowVoltage eindigt bij 50V, alles daarboven zou ik wel even extra nadenken over het ontwerp.

(ALLES met stroom kan gevaarlijk zijn. Pijnlijk, dodelijk of brandgevaar.)
Ja , Ik heb altijd 5 lampen (strips in serie aangelsoten op 1 driver). Deze is bij alle andere lampen niet afgegaan. De aluminium profielen zijn geaard. Hoe bedoel je met niet net ontwerp? Wat had jij dan anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou sowieso geen 50+ volt contacten open en bloot willen hebben. Zeker niet vlak naast metalen profielen.
Bij dit soort spanningen zou ik ook alles wat niet direct fysiek afgeschermd is, graag dubbel geïsoleerd hebben (draad in kabel) voor het geval er een keer een scherp randje langs een kabel komt.

Verder kan ik er weinig over zeggen aangezien ik niet weet wat voor een beveiligingen je hebt. Ook heb ik geen idee wat jij als 'spanningsmeter' gebruikt.

Vandaar dat ik zeg, als je iets zeker wil weten moet je met een multimeter werken. Als je niet voldoende van elektrotechniek af weet zou ik per definitie onder de 50V proberen te blijven.

Kortsluitbeveiliging, aardlekbeveiliging, geïsoleerde voeding en fysieke afscherming zijn dingen die je kan overwegen om het ontwerp 'veilig' te maken, maar we hebben nu echt te weinig info van het hele project om hier een gedegen uitspraak over te doen.

In het kort: ja, dit is veilig! (ervan uit gaande dat je de hele stellage in epoxy giet)
of: nee, dit is niet veilig! (ervan uitgaande dat deze stellage in de regen komt te staan)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:31:
Ik zou sowieso geen 50+ volt contacten open en bloot willen hebben. Zeker niet vlak naast metalen profielen.
Bij dit soort spanningen zou ik ook alles wat niet direct fysiek afgeschermd is, graag dubbel geïsoleerd hebben (draad in kabel) voor het geval er een keer een scherp randje langs een kabel komt.

Verder kan ik er weinig over zeggen aangezien ik niet weet wat voor een beveiligingen je hebt. Ook heb ik geen idee wat jij als 'spanningsmeter' gebruikt.

Vandaar dat ik zeg, als je iets zeker wil weten moet je met een multimeter werken. Als je niet voldoende van elektrotechniek af weet zou ik per definitie onder de 50V proberen te blijven.

Kortsluitbeveiliging, aardlekbeveiliging, geïsoleerde voeding en fysieke afscherming zijn dingen die je kan overwegen om het ontwerp 'veilig' te maken, maar we hebben nu echt te weinig info van het hele project om hier een gedegen uitspraak over te doen.

In het kort: ja, dit is veilig! (ervan uit gaande dat je de hele stellage in epoxy giet)
of: nee, dit is niet veilig! (ervan uitgaande dat deze stellage in de regen komt te staan)
;)
Als het goed is liggen die contacten niet blood, er wordt gewerkt met wago insteekpluggen. Op welke wijze kan ik de lamp doormeten met een multimeter om erachter te komen waarom de spanningzoeker af is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

LEDLUX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:40:
[...]
Als het goed is liggen die contacten niet blood, er wordt gewerkt met wago insteekpluggen. Op welke wijze kan ik de lamp doormeten met een multimeter om erachter te komen waarom de spanningzoeker af is gegaan?
Wat zijn die vertinde contacten A en C dan? En de zijkant contacten van de LEDs?
Dat is toch gewoon een contact open aan de lucht? :?

Daarnaast, zo te zien zijn de LEDs gewoon 14 stuks parallel. Heb je geen last van LEDs die feller branden dan anderen?

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 07-09-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in Modding, Mechanica & Elektronica move daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDLUX
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
[...]

Wat zijn die vertinde contacten A en C dan? En de zijkant contacten van de LEDs?
Dat is toch gewoon een contact open aan de lucht? :?

Daarnaast, zo te zien zijn de LEDs gewoon 14 stuks parallel. Heb je geen last van LEDs die feller branden dan anderen?
Owja dat klopt, die vertinte punten. Die zouden nog geisoleerd kunnen worden, heb je daar een goed idee voor? Nee, de leds zijn niet paralel maar serieel bedraad. Dus plus naar min, etc. Bij paralel zouden dan alle plus en min contacten bij elkaar komen en dan verbonden worden aan de driver. Nee, ik heb geen last van fel en minder fel branden ledjes.

[ Voor 4% gewijzigd door LEDLUX op 07-09-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In alle LED drivers zit een netfilter, en de aarde van dat netfilter is meestal verbonden met de massa aan de secundaire kant. Omdat het hoog ohmig is is er geen sprake van gevaar maar genoeg om je spanningszoeker af te laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_dIASOcmzU4E8potPZy5y-hw8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ZpZOoxN0qjLiDmYlJGFcGT9.png?f=user_large

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1