Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tobias
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 14:57
Ik ben aan het eind van Q1 dit jaar formeel begonnen met mijn eigen bedrijf. Ik heb nu twee opdrachtgevers maar verwacht er drie te hebben aan het eind van het jaar. Ik ben laatst aan het uitzoeken geslagen om te kijken of ik over dit jaar ondernemer ben voor de inkomstenbelasting. De belangrijkste belemmering daarvoor is momenteel het aantal uren. Over januari - augustus zit ik wel goed qua gewerkte uren (helemaal met de corona-versoepeling van het urencriterium). Het komende jaar (vanaf 6 sept) ga ik echter weer studeren en in de laatste paar maanden van dit jaar ga ik geen 24 uur per week kunnen werken.

Wel heb ik voordat ik formeel ben begonnen al veel tijd gestoken in een webapplicatie die ik op eigen initiatief aan het ontwikkelen ben - en van plan ben t.z.t. uit te brengen. Ook na Q1 heb ik hier nog tijd in geïnvesteerd. Het project leent zich in de huidige vorm niet direct voor betaalde afname maar zou zeker inkomsten kunnen genereren uit advertenties.

Nu heeft de Belastingdienst al bevestigd dat de versoepelingsregeling van het urencriterium óók toegepast mag worden over de periode dat je bedrijf nog niet formeel was opgericht, zolang er maar wel tijd in het bedrijf gestoken is in die periode. Hierdoor kom ik theoretisch in aanmerking voor de 24u per week ondergrens over de volledige periode 1 jan - 30 jun.

Ik ben benieuwd wat de mening van mede-ZZP'ers is over het bijtellen van iets wat door een kritische belastingambtenaar als een "hobby-project" aangemerkt zou kunnen worden. Urenregistratie zou ik grotendeels uit mijn commit-history kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij staat het urencriterium los van de vraag of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent.

Voor zover ik weet:
- Heb je een ingeschreven onderneming bij de kvk?
- Heb je een BTW nummer?

Zo ja, dan ben je ondernemer. Of je nu 1 uur of 40 uur per week onderneemt.

Het urencriterium heeft vooral te maken met een aantal extra aftrekposten en oude dag reserves.

Edit; Volgens mij tellen alle uren die je voor je onderneming maakt mee voor het criterium. Als jij 30 uur per week een applicatie ontwikkeld waar je twee jaar aan werkt dan voldoe je aan het criterium ook al ga je er pas het derde jaar geld mee verdienen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

_Tobias schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:19:
Nu heeft de Belastingdienst al bevestigd dat de versoepelingsregeling van het urencriterium óók toegepast mag worden over de periode dat je bedrijf nog niet formeel was opgericht, zolang er maar wel tijd in het bedrijf gestoken is in die periode. Hierdoor kom ik theoretisch in aanmerking voor de 24u per week ondergrens over de volledige periode 1 jan - 30 jun.
Kun je hier wat meer over vertellen? Uit de formele regels kan ik dat niet opmaken, is dat persoonlijk tegen je verteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Tobias
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 14:57
@Yucon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KppUK3SqbC_H14dRi9ix9_YU8VA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5WqOk5qizNZotMzaK5pFyBd.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door _Tobias op 03-09-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:29:
Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij staat het urencriterium los van de vraag of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent.

Voor zover ik weet:
- Heb je een ingeschreven onderneming bij de kvk?
- Heb je een BTW nummer?

Zo ja, dan ben je ondernemer. Of je nu 1 uur of 40 uur per week onderneemt.
Dat is helemaal niet waar. Er zijn wel degelijk andere criteria, in totaal 12 als ik het me goed herinner, waarvan je aan de meeste moet voldoen om jezelf ondernemer te kunnen noemen voor de belastingdienst.

https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

@_Tobias je mag alle tijd die je besteedt aan je onderneming bij je uren tellen. Ook een eigen web-app telt dus mee, zolang het bijv. een product is dat je via je onderneming gaat verkopen. Werken aan je eigen website, studie-uren, netwerken met andere ondernemers en je administratie doen tellen ook gewoon mee.

Over de versoepeling heb ik geen antwoord, maar de tijd die je hebt gestoken in ontwikkelen van je app telt gewoon, ook wanneer die niet tot inkomsten leidt (en alleen overhead is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Verwijderd Dit is dus precies hoe het niet zit :) Zie afdeling 3.2 van de Wet inkomstenbelasting 2001. Inschrijving bij de KvK is jouw eigen aangelegenheid, niet die van de Belastingdienst.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:18

Saven

Administrator

_Tobias schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:19:
Wel heb ik voordat ik formeel ben begonnen al veel tijd gestoken in een webapplicatie die ik op eigen initiatief aan het ontwikkelen ben
Niet zo moeilijk doen en allemaal regeltjes opzoeken, gewoon die uren meetellen. Het moet aannemelijk te maken zijn dat je die uren maakt. Niemand weet of jij in je avond die applicatie hebt gemaakt of een half jaar geleden, of dat je de applicatie wel of niet nog doorontwikkelt. Als er over 3 jaar nou nog geen inkomsten uit die applicatie komen terwijl er daar wel 10.000 uur in zit, ja dan gaan ze vragen stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Als je web app een redelijke omzetverwachting heeft, in verhouding naar de geinvesteerde uren, go for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Never knew, heb dat tooltje een paar keer ingevuld en het lijkt erop dat als je < 5000 euro per jaar omzet je vrij snel geen ondernemer meer bent voor de belastingdienst. Ik dacht altijd dat zodra je BTW rekent en een kvk inschrijving hebt je ook ondernemer bent. Het is wel een raar grijs gebied wat veel simpeler had gekund: "BTW nummer, dus ondernemer" is een stuk simpeler haha.
Pagina: 1