Hallo Mede Tweakers,
Na vele topics over zonnepanelen meegelezen te hebben wil ik toch ook wat advies over het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels heb ik wat offertes opgevraagd en ik wil graag weten waar ik het beste voor kan kiezen. ook wil ik weten of het nuttig is om zonnepanelen op mijn schuur dak te plaatsen.
/f/image/RKFsWHG6t258KjIDfDcUvgHE.png?f=fotoalbum_large)
hieronder een detail foto van het dak. bovenkant is noordwest.
:strip_exif()/f/image/ZtiBE5HmwMjJIUDFq6hIn0jm.jpg?f=fotoalbum_large)
volgende foto geeft het leg plan, boven is noordwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JyXx9V7IN7AkkpyH0lI9BesG.png?f=user_large)
De beschikbare ruimte is niet veel, maar het moet zo vol mogelijk komen. Noordwest en zuidoost liggen onder ca. 20° en het dakvlak op noordoost ligt onder ca. 24°.
Ook heb ik nog een schuur met plat dak waar nog 8 panelen op zouden passen naar het zuidoosten gericht. Volgens mij is oost-west bij mij niet zinvol. in de ochtend is er schaduw vanuit het oosten (flat en bomen). In de avond schaduw van mijn eigen huis. Echter is daar veel schaduw. Enkel zo'n 4 uur per dag is het dak vrij van schaduw (13:00-17:00). Is het hiermee nog zinvol om daar panelen te leggen?
Dak schuur: veel
Mocht het zinvol zijn om ook zonnepanelen op het dak van de schuur te leggen dan doe ik dat zelf (met de zelfbouw betonvoeten zoals hier op het Forum te vinden).
Offerte A: 4000Wp, Prijs (excl): 1,51 €/Wp
Offerte B: 5810Wp, Prijs (excl): 1,20 €/Wp
Offerte C: 4510Wp, Prijs (excl): 1,46 €/Wp
Omdat de offertes nogal tegen vielen heb ik bij een bekkende online bouwmarkt voor zonnepanelen nog een karretje vol gegooid als benchmark hieronder de hoofdcomponenten en inclusief installatie
Benchmark : 5530Wp, Prijs (excl): 1,07 €/Wp
hieronder een screenshot van de winkelwagen:
/f/image/xJP3uNqo7xgKEVDDtg7Eg8pX.png?f=fotoalbum_large)
Zelf nijg ik naar het bestellen bij de bekende online bouwmarkt met het leg plan zoals onder de foto's is gepresenteerd. zie ik nog iets over het hoofd?
Is het zinnig om ook nog mijn schuur dak vol te leggen?
Andere tips zijn ook welkom. Alvast bedankt.
Na vele topics over zonnepanelen meegelezen te hebben wil ik toch ook wat advies over het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels heb ik wat offertes opgevraagd en ik wil graag weten waar ik het beste voor kan kiezen. ook wil ik weten of het nuttig is om zonnepanelen op mijn schuur dak te plaatsen.
Foto's
Hieronder heb ik proberen in te tekenen waar de panelen moeten komen. schaal is niet helemaal goed gelukt, maar geeft in ieder geval een idee. In het plaatje is noord boven./f/image/RKFsWHG6t258KjIDfDcUvgHE.png?f=fotoalbum_large)
hieronder een detail foto van het dak. bovenkant is noordwest.
:strip_exif()/f/image/ZtiBE5HmwMjJIUDFq6hIn0jm.jpg?f=fotoalbum_large)
volgende foto geeft het leg plan, boven is noordwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JyXx9V7IN7AkkpyH0lI9BesG.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak bestaat uit meerdere vlakken. de zijkanten lopen zeer stijl (ca. 80°). Daarna zit er een knik en loopt het dakvlak minder stijl. De minder stijle vlakken wil ik vol leggen.De beschikbare ruimte is niet veel, maar het moet zo vol mogelijk komen. Noordwest en zuidoost liggen onder ca. 20° en het dakvlak op noordoost ligt onder ca. 24°.
Ook heb ik nog een schuur met plat dak waar nog 8 panelen op zouden passen naar het zuidoosten gericht. Volgens mij is oost-west bij mij niet zinvol. in de ochtend is er schaduw vanuit het oosten (flat en bomen). In de avond schaduw van mijn eigen huis. Echter is daar veel schaduw. Enkel zo'n 4 uur per dag is het dak vrij van schaduw (13:00-17:00). Is het hiermee nog zinvol om daar panelen te leggen?
Schaduw
Dak huis: geenDak schuur: veel
Jaarverbruik
vorig jaar was het verbruik ca. 4700 kWh. Ik verwacht dat het alleen maar meer wordt door bijv. Airco en overschakelen naar elektrisch koken ipv gas.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Ca. 7000,= voor het huis. Het doel is in ene keer zoveel mogelijk neer te leggen ivm BTW teruggave (1x per 5 jaar?). mocht er teveel stroom geproduceerd worden gaan we ons verbruik er op aan passen (meer overdag, elektrisch verwarmen/koelen).Wie gaat het project uitvoeren
Op dak van het huis laat ik het leggen (voor mij veel te hoog om zelf te doen).Mocht het zinvol zijn om ook zonnepanelen op het dak van de schuur te leggen dan doe ik dat zelf (met de zelfbouw betonvoeten zoals hier op het Forum te vinden).
Bijhouden van data
Graag, ik heb een server met home assistant draaien waar ik e.e.a. in bij houd. Ook heb ik een docker met influxDB en een docker met grafana.Reeds verkregen offertes
Inmiddels een zijn er een aantal offertes binnen. De meest serieuze offertes heb ik hieronder opgenoemdOfferte A: 4000Wp, Prijs (excl): 1,51 €/Wp
aantal | omschrijving |
10 | Sunpower Maxeon 3 - 400Wp |
10 | Solar edge Power optimizer P505 |
1 | Solar edge SE3000 HD Wave |
Offerte B: 5810Wp, Prijs (excl): 1,20 €/Wp
aantal | omschrijving |
14 | Eurener 415Wp |
14 | Solar edge Power optimizer ??? |
1 | Solar edge SE6000 HD Wave |
Offerte C: 4510Wp, Prijs (excl): 1,46 €/Wp
aantal | omschrijving |
11 | Sun Power Max 5 - 410Wp |
11 | Enphase (waarschijnlijk IQ7A) |
1 | Enphase Envoy |
Omdat de offertes nogal tegen vielen heb ik bij een bekkende online bouwmarkt voor zonnepanelen nog een karretje vol gegooid als benchmark hieronder de hoofdcomponenten en inclusief installatie
Benchmark : 5530Wp, Prijs (excl): 1,07 €/Wp
aantal | omschrijving |
14 | Trina Solar Vertex - 395Wp |
14 | Solar edge Power optimizer IQ7A |
1 | Enphase IQ envoy metered |
hieronder een screenshot van de winkelwagen:
/f/image/xJP3uNqo7xgKEVDDtg7Eg8pX.png?f=fotoalbum_large)
Regio
ZeelandZelf nijg ik naar het bestellen bij de bekende online bouwmarkt met het leg plan zoals onder de foto's is gepresenteerd. zie ik nog iets over het hoofd?
Is het zinnig om ook nog mijn schuur dak vol te leggen?
Andere tips zijn ook welkom. Alvast bedankt.