Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Hallo Mede Tweakers,

Na vele topics over zonnepanelen meegelezen te hebben wil ik toch ook wat advies over het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels heb ik wat offertes opgevraagd en ik wil graag weten waar ik het beste voor kan kiezen. ook wil ik weten of het nuttig is om zonnepanelen op mijn schuur dak te plaatsen.
Foto's
Hieronder heb ik proberen in te tekenen waar de panelen moeten komen. schaal is niet helemaal goed gelukt, maar geeft in ieder geval een idee. In het plaatje is noord boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwzyuEqapQq9OxxkQclB5h0jgTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKFsWHG6t258KjIDfDcUvgHE.png?f=fotoalbum_large

hieronder een detail foto van het dak. bovenkant is noordwest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1xor_P2Td751w3CUIfOkuHfCt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtiBE5HmwMjJIUDFq6hIn0jm.jpg?f=fotoalbum_large

volgende foto geeft het leg plan, boven is noordwest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rxn4Zd0EapeD4aJKMGggv7uiIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JyXx9V7IN7AkkpyH0lI9BesG.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak bestaat uit meerdere vlakken. de zijkanten lopen zeer stijl (ca. 80°). Daarna zit er een knik en loopt het dakvlak minder stijl. De minder stijle vlakken wil ik vol leggen.

De beschikbare ruimte is niet veel, maar het moet zo vol mogelijk komen. Noordwest en zuidoost liggen onder ca. 20° en het dakvlak op noordoost ligt onder ca. 24°.

Ook heb ik nog een schuur met plat dak waar nog 8 panelen op zouden passen naar het zuidoosten gericht. Volgens mij is oost-west bij mij niet zinvol. in de ochtend is er schaduw vanuit het oosten (flat en bomen). In de avond schaduw van mijn eigen huis. Echter is daar veel schaduw. Enkel zo'n 4 uur per dag is het dak vrij van schaduw (13:00-17:00). Is het hiermee nog zinvol om daar panelen te leggen?
Schaduw
Dak huis: geen
Dak schuur: veel
Jaarverbruik
vorig jaar was het verbruik ca. 4700 kWh. Ik verwacht dat het alleen maar meer wordt door bijv. Airco en overschakelen naar elektrisch koken ipv gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Ca. 7000,= voor het huis. Het doel is in ene keer zoveel mogelijk neer te leggen ivm BTW teruggave (1x per 5 jaar?). mocht er teveel stroom geproduceerd worden gaan we ons verbruik er op aan passen (meer overdag, elektrisch verwarmen/koelen).
Wie gaat het project uitvoeren
Op dak van het huis laat ik het leggen (voor mij veel te hoog om zelf te doen).

Mocht het zinvol zijn om ook zonnepanelen op het dak van de schuur te leggen dan doe ik dat zelf (met de zelfbouw betonvoeten zoals hier op het Forum te vinden).
Bijhouden van data
Graag, ik heb een server met home assistant draaien waar ik e.e.a. in bij houd. Ook heb ik een docker met influxDB en een docker met grafana.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels een zijn er een aantal offertes binnen. De meest serieuze offertes heb ik hieronder opgenoemd

Offerte A: 4000Wp, Prijs (excl): 1,51 €/Wp
aantalomschrijving
10Sunpower Maxeon 3 - 400Wp
10Solar edge Power optimizer P505
1Solar edge SE3000 HD Wave

Offerte B: 5810Wp, Prijs (excl): 1,20 €/Wp
aantalomschrijving
14Eurener 415Wp
14Solar edge Power optimizer ???
1Solar edge SE6000 HD Wave

Offerte C: 4510Wp, Prijs (excl): 1,46 €/Wp
aantalomschrijving
11Sun Power Max 5 - 410Wp
11Enphase (waarschijnlijk IQ7A)
1Enphase Envoy

Omdat de offertes nogal tegen vielen heb ik bij een bekkende online bouwmarkt voor zonnepanelen nog een karretje vol gegooid als benchmark hieronder de hoofdcomponenten en inclusief installatie

Benchmark : 5530Wp, Prijs (excl): 1,07 €/Wp
aantalomschrijving
14Trina Solar Vertex - 395Wp
14Solar edge Power optimizer IQ7A
1Enphase IQ envoy metered

hieronder een screenshot van de winkelwagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrpiMwwrQ4LiXaatcbLN7iYbEWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJP3uNqo7xgKEVDDtg7Eg8pX.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zeeland

Zelf nijg ik naar het bestellen bij de bekende online bouwmarkt met het leg plan zoals onder de foto's is gepresenteerd. zie ik nog iets over het hoofd?

Is het zinnig om ook nog mijn schuur dak vol te leggen?

Andere tips zijn ook welkom. Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heeft de schuur geen last van de bomen (die blijven groeien)

Normaal zou ik zeggen pak zuidoost en zuidwest, maar zuidwest gaat niet. (Passen er ook geen panelen naast de dakkapel?)

Vraag is of je die panelen op noord ooit terugverdient.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 03-09-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Panelen op noord kunnen prima terugverdient worden als onderdeel van een goed geprijsd systeem waarbij de geproduceerde stroom ook verbruikt wordt; zeker zolang we salderen. Een paar panelen extra leggen heeft een heel klein effect op de prijs, de omvormer hoeft er niet groter voor gekozen worden.

Het legplan an sich lijkt me prima. Mits het past... het lijkt erg krap.
Als er panelen passen op het steile zuiddak, overweeg dat. Die presteren relatief goed in de winter en vroeg/laat in het jaar, wanneer je elke watt nodig hebt.

Enphase is goed, erg geschikt, maar erg duur.

Offerte 1 en 3: Sunpower: Erg goed, maar het geld niet waard; je verdient dat kleine beetje dat ze beter zijn nooit terug.
Offerte 2: Absolute onzinofferte. SE6000H zou in Nederland /nooit/ gebruikt moeten worden. Dergelijk zware omvormer is gruwelijk overbodig op dit ontwerp. (Zie onder)
En offerte 4 is in principe weinig mis mee.

Ik heb het systeem even ruw gesimuleerd in SolarEdge designer. Op SE3680H is er in de simulatie geen aftop; wel wat optimizer clipping (1% verlies). Plak er 2 panelen op het 80 graden zuid dak bij en er blijft 0.01% over. Met die 2 extra panelen 4kWh aftop: prima gedimensioneerd.

Vandaar dat SE6000H voor mij een teken is van 'incompetente installateur'... dergelijke installateurs moeten echt niet met SolarEdge aan het werk... dat gaat mis.

Andere optie is alleen het noord en zuid dak: Dan kun je een Goodwe string omvormer gebruiken van 3kW met een fractie aftop. Dat drukt de kosten behoorlijk, maar natuurlijk ook minder opbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 03-09-2021 08:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alles op 1-fase kan, als je 3-fase hebt.

Persoonlijk zou ik het dan op 3-fase plaatsen met enphase (enphase vanwege de 2 paneeltjes), anders een string omvormer met noord en zuid.

Enig idee hoe hoog de netspanning (al) is op zonnige middagen?
Dat wordt steeds vaker een probleem. Bij 253 V schakelt de omvormer zich uit of wordt hij beperkt in vermogen (bij een goede omvormer).
Bij Enphase heb je meerdere omvormers, dus niet alles valt uit.
Maar is ook wel de duurste optie (en de vraag is of je dat ooit terugverdiend tov een stringomvormer)

Heb zelf 2x zuid op 2x SMA 2.5, 1x noord op 1x SMA 1.5, 1 terras paneeltje op een SMA 2.5 (omdat het kan)
Is ook prima uit te lezen.
Via node-red stuur je de data dan alle kanten uit (home assistant en influxdb en pvoutput.org)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhlbNS72etuyzet0_op8C1a4PPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX1BoomgnStl2a1LMZ4Zigof.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH9yCaPpL69QYQY8xDfd35ASwBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqXsc6tBdwFD2d0HzsJVv3JA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTUJVYQDashn349F5R9oT5FKhYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSbOipQ8lub7Sfy1ceQL4O0D.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2021 09:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik zou er geen Tetris van maken. Als je iets kleinere panelen kiest 1,6x1m kan je 2 rijen portrait kwijt, 1 rij met 5 en 1 rij met 3 panelen. Nog steeds krap, maar past denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@MeTooPV En waar haal je die?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:29
Excuus, de panelen zijn inderdaad 1684 hoog. bij 2 portrait kom je dan op 337 cm uit. Je hebt 12 rijen pannen (x0,28) +1 rij vrij onder en boven. Daar kan je die cm die je tekort komt vinden denk ik. Blijft krap, maar alle panelen in dezelfde richting is wel veel fraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
@99ruud99
Heeft de schuur geen last van de bomen (die blijven groeien)
de schuur heeft inderdaad last van veel schaduw, vandaar mijn vraag of het wel zinnig is om daar zonnepanelen te plaatsen.

@Ronald
[quote[ Andere optie is alleen het noord en zuid dak: Dan kun je een Goodwe string omvormer gebruiken van 3kW met een fractie aftop. Dat drukt de kosten behoorlijk, maar natuurlijk ook minder opbrengst.[/quote]

String omvormer heeft mijn voorkeur. kan je een string omvormer gebruiken in een mix van portait en landscape op 1 string?

@AUijtdehaag
Enig idee hoe hoog de netspanning (al) is op zonnige middagen?
Dat wordt steeds vaker een probleem. Bij 253 V schakelt de omvormer zich uit of wordt hij beperkt in vermogen (bij een goede omvormer).
ik heb de P1 logs nagekeken die geven de afgelopen 6 maanden alles tussen de 228V en 237V, lijkt me geen probleem te worden
Bij Enphase heb je meerdere omvormers, dus niet alles valt uit.
Maar is ook wel de duurste optie (en de vraag is of je dat ooit terugverdiend tov een stringomvormer)
klopt dat het het duurste is was ook niet mijn initiele gedachte, maar wel makkelijk voor verschillende liggingen en orientaties

@MeTooPV
Excuus, de panelen zijn inderdaad 1684 hoog. bij 2 portrait kom je dan op 337 cm uit. Je hebt 12 rijen pannen (x0,28) +1 rij vrij onder en boven. Daar kan je die cm die je tekort komt vinden denk ik. Blijft krap, maar alle panelen in dezelfde richting is wel veel fraaier.
fraai maak ik me niet druk om. minst stijle deel begint op meer dan 9m boven de grond de nok zit op 12m. ik zal er zelf niet veel van zien, tenzij ik met een drone erboven ga hangen. weet je toevallig welke panelen nog kleiner zijn? ik vind het moeilijk om kleine panelen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Iruk1981 Portrait & Landscape mixen in een string is geen probleem, zolang ze maar op zelfde helling/richting liggen.

Het punt van @MeTooPV is overigens wel goed... Als je 5+3 kunt realiseren op noord en zuid heb je wat meer opbrengst, en met 2 dakvlakken kun je voordelig werken met string omvormer... Het nogal een kostenpost om voor die 2 panelen op derde dakvlak naar SolarEdge te gaan... Wordt dan wel nauwkeurig meten; of een flexibele installateur die op de dag zelf het definitieve legplan (en dus kosten aanpassen) kan bepalen.

Een APS dual micro voor die 2 op oost is wellicht een betere keuze.

Alles met APS quad micro's is ook een optie ;-)
Voordeliger dan Enphase en vaak voordeliger dan SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iruk1981
@MeTooPV en @Ronald dank voor de input. Ik ben aan het puzzelen gegaan. Hieronder het aangepaste legplan. Het lijkt wel krap te worden, maar het moet net kunnen. Ik heb gekozen voor 345Wp First Choice panelen (1684x1002x35). Op zuidoost passen er dan net 8. Op Noordwest heb ik er 7 ivm een ventilatiepijp. Op Noordoost twee Trina panelen (a 395Wp) met een Growatt MIC 750TL-X. hiermee komt het op 0,93 €/Wp. Dat is een heel stuk beter dan de Enphase oplossing. Ook gaat hiermee het totaal Wp van 5530Wp naar 5965Wp.

Voor deze opstelling heb ik nu een SMA Sunny Tripower 4.0 3AV-40 gekozen. is dat overkill? is een 1-fase omvormer beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IfLjrfoVPHHyQBUixVkgv0mRoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaMRHgM9eX7ZtEuVuSLaYoX7.png?f=fotoalbum_large

de volledige winkelwagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bnY3W70Dl_AN1EiATYAs7pnvPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9hUNnETacKZv29R5qOgnrlE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Financieel gezien is er geen voordeel aan de 3 fase omvormer: De meter saldeert intern (En dat is volgens de wet), dus als je effectief 4kW over 1 fase uitlevert, en 2kW importeerd over een andere is dat 2kW op het teruglever register.

Enige goede reden om 3 fase te doen op dit vermogen is idiote netspannning (Wat meet je op een zonnige middag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Als ik de P1 loggingen van afgelopen half jaar kijk zie ik niets spannends. Volgens mij was het vandaag een redelijk zonnige dag. de logging van vandag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIay6GhA-ctiTeZjta-qFZnTfsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tksWU9mQRPQcXNF3C07tfuck.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dan zou ik gewoon 1 fase doen, scheelt toch gewoon kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met dit soort lage vermogens en lage DC-spanningen lijkt me 1-fase de enige keuze :)

Een stringomvormer nemen met 2 MPPT. 3 a 4 kW zou al voldoende zijn qua vermogen. Een GoodWe GW3600D-NS bijvoorbeeld.

De 2 panelen op noord-oost zou je nog via een optimizer (bijv. Tigo) kunnen aansluiten. Zou die dan op de string zuid-oost aansluiten omdat de optimizers alleen stepdown kunnen doen. Stepdown is spanning verlagen en stroom verhogen. Het voordeel is dat je geen extra stringomvormer nodig hebt met bijbehorende kosten en verliezen.

[Edit]
Post wat aangepast.

[ Voor 139% gewijzigd door Dre op 04-09-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
@Ronald en @Dre Dank voor de suggesties. Net even in sunny design zitten prutsen. Die geeft ook aan dat een 3600Wp omvormer voldoende is.

Ik zal een Growatt 3600TL-XE met Wifi dongel nemen. Home Assistant heeft al een integratie met Growatt, dit maakt mijn leven makkelijker om zelf ook de data binnen te harken. Daarbij een Growatt scheelt best wel in prijs in vergelijking met een SMA omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door Iruk1981 op 04-09-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Schaduwmanagement
Wifi EN ethermet
Modbus tcp/ip
Webconnect
Onafhankelijk vd cloud om uit te lezen
kost extra inderdaad.

Die twee panelen dus niet besteld?
Gaat niet fatsoenlijk werken in serie met de anderen.

@Dre ik heb te vaak gezien dat tigo vaak weigert, zelfs bij panelen in hetzelde vlak.
Om nou ook nog eens een tap te bestellen voor die twee panelen...weg geldbesparing

[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2021 08:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Tigo is geen echte oplossing voor de 2 panelen. Afhankelijk van waar de zon staat kunnen de 2 zowel beter als slechter presteren als zw panelen.

Om dat op te lossen heb je step-up nodig. Er zal wel een reden zijn voor het gebrek aan step-up bij tigo... Solaredge p370 indop (independent operation, voor toepassing met niet SE omvormer) doet alleen step-up wanneer wel gebruikt met SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Ronald
Alleen in de ochtend met zon in noord-oost zal Tigo niet optimizen inderdaad. Maar zijn andere set ligt op zuidoost, dus die zit al heel vroeg met veel vermogen. Een stepdown converter lijkt me erg geschikt voor dit dak. Het nut van stepup snap ik, maar veel kWh gaat het hier niet geven.

Qua betrouwbaarheid is een omvormer binnenshuis natuurlijk beter. APC YC600 bijvoorbeeld. Of een optimizer van een ander merk misschien?, HUAWEI?. Of natuurlijk een string omvormer die het bij een lage spanning doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 05-09-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Die twee op het noordoosten ben ik nog niet helemaal uit. Waar ik het wil bestellen zie ik geen micro omvormers staan.

Een Growatt MIC 750 lijkt me al te zwaar voor twee panelen.

Met een optimizer op een string van een ander dakvlak zetten voel ik me niet senang bij.

Bestellen zal van de week gebeuren. Ik heb nog wat vragen mbt het plaatsen. Bijv. Door de hoogte en de knik in het dak verwacht ik dat een normale hoogwerker niet voldoet. Mijn inziens is er een knikhoogwerker nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Die Growatt MIC 750 lijkt me juist heel geschikt. Dit soort kleine omvormers zijn ook goedkoop op marktplaats van schaampanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Iruk1981 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:47:
@MeTooPV en @Ronald dank voor de input. Ik ben aan het puzzelen gegaan. Hieronder het aangepaste legplan. Het lijkt wel krap te worden, maar het moet net kunnen. Ik heb gekozen voor 345Wp First Choice panelen (1684x1002x35). Op zuidoost passen er dan net 8. Op Noordwest heb ik er 7 ivm een ventilatiepijp.
Hou je hiermee rekening met montageclips die tussen de panelen in komen?
En evt met maattoleranties?

Ik heb me laten vertellen dat je voor de montageclips 16mm moet rekenen tussen de panelen.
Zelf zou ik dat naar 2cm afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
@rbaidjoe
Ik heb me laten vertellen dat je voor de montageclips 16mm moet rekenen tussen de panelen.
Zelf zou ik dat naar 2cm afronden.
Ik heb wel ruimte tussen de panelen meegenomen. Ik zal controleren hoeveel
Pagina: 1