Macbook air vs Macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• allertjan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-10-2024
Hallo,

Ik zit de laatste tijd steeds meer na te denken over het aanschaffen van een macbook.
Op dit moment zit ik te twijfelen tussen de volgende 2 samenstellingen:
- Apple Macbook Air M1‑chip met 8‑core CPU en 8‑core GPU 512 GB opslag €1315
- Apple Macbook Pro M1‑chip met 8‑core CPU en 8‑core GPU 256 GB opslag €1362

Ik heb op dit moment ook 256 GB opslag op mijn huidige laptop en heb daarvan nog steeds 130 GB over dus qua opslag maakt het niet zo heel veel uit. Zoals jullie kunnen zien zitten beide laptops qua prijs ook niet ver uit elkaar.

Verder gebruik ik mijn laptop voornamelijk gewoon voor school dingen en andere lichte taken. Al zou ik het wel mooi vinden wanneer mijn laptop wel in staat is om zo nu en dan zwaardere taken te verichten.

Mijn vraag is dan ook aan jullie welke zouden jullie kiezen en waarom?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
ik zit zelf ook met dit dilemma als vervanging van mijn MBpro uit 2011.

ik ga voor de MB-air omdat deze wat meer opslag heeft.
kwa prestaties maken beide modellen niet veel uit. Door het iets mindere energie gebruik gaat de accu van de MB-air wat langer mee.

Kijk wel hoeveel geheugen er in zit, je kunt dat niet meer uitbreiden. 8G is comfortabel, 16G is prettiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
allertjan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:41:
Al zou ik het wel mooi vinden wanneer mijn laptop wel in staat is om zo nu en dan zwaardere taken te verichten.
Je hebt vast al YouTube afgestruind naar filmpjes waarin zwaardere taken vergeleken worden met oudere modellen MacBook Air/Pro modellen. Op basis daarvan kun je al een aardig oordeel vellen.

Verder:
Wil je Touch Bar -> MBP
Wil je een helderder display -> MBP
Wil je een platte laptop -> MBP
Wil je betere microfoons -> MBP
Wil je beter geluid uit de speakers -> MBP
Ben je bereid iets zwaarder te tillen -> MBP
Wil je langer op één acculading werken -> MBP

Alle hierboven genoemde punten is een korte samenvatting van de verschillen van deze twee modellen: https://www.apple.com/nl/...-13-M1,MacBook-Air-Retina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 07:46
Gewoon de MacBook Air kopen. Er is vrijwel geen meerwaarde om een Pro te kopen. We hebben een 16GB/512GB versie hier. Wat een mooi apparaat. En ook heerlijk, geen geluid.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 16:06
Wat sypie zegt, dat zijn de argumenten om voor een MB Pro te gaan.

Ik had een vergelijkbaar vraagstuk, met als extra de eis dat er 16GB in moest zitten (toekomstbestendiger, minder wear and tear op de SSD wanneer het RAM vol zit etc) en ik ben uiteindelijk voor de MBP gegaan. Vanwege sypie's argumenten. :)

En @honey, de MBP maakt ook geen geluid, of je moet heel extreem los gaan qua sustained load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

256GB is genoeg voor 'gewoon gebruik', maar als je echt alles op je laptop doet dan zou ik toch voor minstens 512GB gaan. Maar hoe dan ook zou ik persoonlijk voor een MBP kiezen, niet voor een Air. Puur qua CPU is er geen verschil (behalve dat de Air geen actieve koeling heeft en dus sneller tegen thermal throttling aanloopt), maar er zijn toch wel echt heel erg veel voordelen aan een Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 07:46
freggel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:07:

En @honey, de MBP maakt ook geen geluid, of je moet heel extreem los gaan qua sustained load.
Dat scheelt weer. ;)

We stonden voor dezelfde vraag. We hebben heel veel reviews gelezen en gezien, en bijna allemaal gaven aan dat er vrijwel geen voordeel is om een Pro te kopen, tenzij je de extra helderheid erg belangrijk vind. We hebben tot nu toe geen problemen met helderheid van het scherm.

Ik zou als ik TS was het bespaarde geld gebruiken voor 16GB, hoewel dat ook al discutabel is, of aan randapparatuur, zoals RainDesign mStand, docking, extra toetenbord en muis voor thuis, externe monitor, etc.

Een Pro is voor de meeste mensen niet nodig. Vooral niet omdat TS dit schrijft: "Verder gebruik ik mijn laptop voornamelijk gewoon voor school dingen en andere lichte taken. Al zou ik het wel mooi vinden wanneer mijn laptop wel in staat is om zo nu en dan zwaardere taken te verichten."

[ Voor 13% gewijzigd door honey op 03-09-2021 09:15 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 16:06
honey schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:13:
[...]

Dat scheelt weer. ;)

We stonden voor dezelfde vraag. We hebben heel veel reviews gelezen en gezien, en bijna allemaal gaven aan dat er vrijwel geen voordeel is om een Pro te kopen, tenzij je de extra helderheid erg belangrijk vind. We hebben tot nu toe geen problemen met helderheid van het scherm.

Ik zou als ik TS was het bespaarde geld gebruiken voor 16GB, hoewel dat ook al discutabel is, of aan randapparatuur, zoals RainDesign mStand, docking, extra toetenbord en muis voor thuis, externe monitor, etc.

Een Pro is voor de meeste mensen niet nodig. Vooral niet omdat TS dit schrijft: "Verder gebruik ik mijn laptop voornamelijk gewoon voor school dingen en andere lichte taken. Al zou ik het wel mooi vinden wanneer mijn laptop wel in staat is om zo nu en dan zwaardere taken te verichten."
Zeker ook goede argumenten, en sec maakt het niet zoveel uit. Ook die ene GPU core als je een 256GB MBA neemt is te bediscusseren.

Als geld meer een item was geweest toen, dan zou ik de MBA 256GB/16GB hebben gekozen voor €1250,-. Storage kan je eenvoudig bijprikken (zij het dat dit wat kabelellende geeft), RAM kan je vergeten.

Die 16GB is in een usecase met 8/10 jaar gebruik zeker valide. Als je na 2 jaar wat nieuws wilt, not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:34
Geen van beiden :+ Tenminste, als je geen haast hebt. Er lijken net updates aan te komen: https://buyersguide.macrumors.com/#mac

Verwachting is dan de opvolger van de M1 chip. Je hebt dan sowieso niet een 1e generatie model. Dat is bij Apple wel vaker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-06 18:31
allertjan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:41:
Mijn vraag is dan ook aan jullie welke zouden jullie kiezen en waarom?
Ik had dezelfde vraag wat maanden geleden en ik heb een MacBook Air gekocht met 512 gb. Tot nu toe geen spijt van gehad.

De meerwaarde van de pro tov. de prijs was het me uiteindelijk niet waard. Ik heb dan meer aan extra schijfruimte. Die heb ik nu nog niet echt nodig gehad, maar in het verleden wel machines gehad waar ik na een poosje toch spijt had niet voor de grotere optie te hebben gekozen.

Ik heb destijds de specs gezien, maar ik vond ze eigenlijk niet spectaculair verschillend. De air heeft geen Touch Bar, maar die mis ik niet en het zou me niks verbazen als ze die gaan uitfaseren. Sommige mensen kiezen zelfs de air omdat die geen Touch Bar heeft.
De air heeft enkel passieve cooling, dus geen fan. De pro heeft die wel. Dat was voor mij nog een twijfelpunt. Maar het voordeel is dat je ook veel minder kans hebt dat er stof in je machine komt te zitten.
Mijn ervaring is tot nu toe dat ik geen moment de fan gemist heb. Bij games zoals xcom2 wordt de laptop wat warmer, maar nooit echt problemen gehad, het draait gewoon.
Wat me ook overgehaald heeft, is dat wat app developers die normaal gesproken in het high end apple spul zitten voor de MacBook Air gingen (als laptop naast hun desktop spul). Waaronder de bouwer van Overcast (en bekend van ATP podcast).

'Overall' is prijs-kwaliteit veel scherper bij de MacBook Air dan de pro. De pro is ietsje beter, maar de balans voor de prijs was het mij niet waard. Ik zou dan liever de air kopen met grotere schijf en als ik meer geld er tegen aan had willen gooien, had ik de air met meer ram genomen (momenteel nog niet nodig gehad). Maar als je het krachtigste wilt en geld doet er minder toe, zou ik de pro nemen. Of beter even wachten tot de nieuwe pro met (volgens de geruchten) meer opties.
Voor mezelf gebroken: Ik heb de air, niet tegen tekorten aangelopen die ik bij de pro niet zou hebben en nog steeds geen spijt van mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1stral
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 09:51
Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraagstelling. Wil mogelijk muziek gaan produceren met Logic.

Ik heb een drietal modellen op het oog, maar wil vooral weten of ik voldoende heb aan 8GB RAM. Anders neig ik naar de 16GB variant. Prijstechnisch is de Air dan interessanter, tenzij ik ga voor de 16GB Pro met 256GB opslag. Een externe SSD zou dan uitkomst kunnen bieden.

Het ontloopt elkaar niet zoveel, maar niet zo duidelijk dat ik kan zeggen dat ik een keuze kan maken. Iemand die daar iets zinnigs over te zeggen heeft?

Ofwel

Pro 16GB, 256 GB
Pro 8GB, 512GB
Air 16GB, 512GB

[ Voor 5% gewijzigd door M1stral op 03-10-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
ik zou voor de Air gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1stral
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 09:51
Kan je ook onderbouwen waarom? Gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
grotere SSD en meer RAM.
256GB SSD is in mijn eigen ervaring wat krap, dus 512GB is prettiger.
8B RAM b is nu voldoende, maar over een aantal jaren de beperking vooral omdat het niet uit te breiden is. CPU prestatieverschillen tussen de Air en de MBpro zijn marginaal en alleen relevant bij regelmatig zware belasting.

eea is gebaseerd op ervaringen met mijn MBPro waarin ik 16GB RAM en 512 GB SSD heb.
Pagina: 1