Toon posts:

Vergunningvrij bouwen uit bestemmingsplan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.622 views

Vraag

• Dive Rand
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 15-09 21:08
Mijn vraag
Huidige situatie is dat ik achter mij woning vergunningvrij mag uitbouwen en dat wil ik ook. Echter is er een ontwerpbestemmingplan ingediend, waar omdat niet meer mag en de inspraak van is verlopen. Verwachting is dat er tussen 2 tot 6 weken het bestemmingsplan zal worden aangenomen.
Zelf denk ik dat ik het vergunningvrij bouwsel voor 50 % klaar heb als het besluit valt. Kan ik problemen krijgen met de gemeente?

Graag uw mening en het liefst onderbouwd met jurisprudentie. Alvast dank Dive Rand

Alle reacties

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik kan geen juridisch advies geven maar met common sense zou ik denken dat zo'n regeling ook pas (door allerlei praktische omstandigheden, zoals die van jou) pas over een tijdje ingaat. Bijvoorbeeld 1 januari. Of heb je al gelezen dat het bij wijze van spreke morgen in kan gaan? Misschien heb je een link naar de inhoud van dat bestemmingsplan, voor de mensen die er meer zinnings over kunnen zeggen.

"Had je maar bezwaar moeten maken" zou logisch klinken, maar ik kijk ook amper tot nooit naar dergelijke aankondigen (en zoiets als dit verwacht je al helemaal niet). Je zou denken dat zoiets overigens wel ergens in het lokale nieuws genoemd is (maar ook dat zal niet iedereen lezen).

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:08
Waarom stel je die vraag niet aan de gemeente ipv een Tweakers account hiervoor te registreren?

• bvdbos
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:37
ik zou gewoon zo snel mogelijk (beperkt) beginnen en heel duidelijk een foto maken met een datum. Vergunningvrij bouwen in een bestemmingsplan verbieden kan toch alleen in heel specifieke gevallen als je de jurisprudentie leest. Wat is het specifieke geval bij jullie? Waarom doen ze dit?

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als jij gestart bent toen het bestemmingplan nog niet geldig was, valt je onder de oude regels.
Maar goed om dit vast te leggen. Een mogelijkheid om het vast te leggen is natuurlijk om deze vraag netjes aan de gemeente te stellen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16:23
jongetje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:42:
Waarom stel je die vraag niet aan de gemeente ipv een Tweakers account hiervoor te registreren?
Geen achterdocht willen wekken bij Gemeente?

Cash is king.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mk1992 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:59:
[...]

Dan is een domme strategie,

Gemeentes krijgen regelmatig nieuwe luchtfoto's die automatisch gematched worden in een GIS-systeem.
Ze vind je toch wel.

Begrip is vaak beter en groter als je zelf contact opneemt. (Meestal) bijten ze niet en willen ze echt wel meekijken naar de best passende oplossing en hoe je zaken slim aanpakt.

Helaas niet in elke gemeente, maar veel gemeente wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:08
mk1992 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:59:
[...]

In het ergste geval moet je een vergunning aanvragen (al lijkt mij dat niet nodig in dit geval, maar ik ben geen vergunningen expert of jurist). Aan de andere kant heb je dan wel meteen duidelijkheid en hoef je je geen zorgen te maken.

Ik heb vorig jaar dakkapellen geplaatst en daar kwamen ook mensen uit de buurt kijken en beetje lopen mopperen dat het zo groot werd. Vervolgens gingen die foto's staan maken, maar ik heb gewoon netjes een vergunning dus maak me daarom geen zorgen.

[Voor 35% gewijzigd door jongetje op 03-09-2021 09:08]

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
De belangrijkere vraag is denk ik of je een vergunning zou krijgen wanneer het wel nodig is. Zelfs al bouw je nu vlug nog voor het plan wijzigt je bouwsel, de kans is groot dat ze ergens op papier hebben staan wat er binnen dat plan goedgekeurd is (zelfs al is het een gearchiveerde luchtfoto) en valt je bouwsel daar niet onder.

In theorie is het een kwestie van nu snel bouwen voor het plan actief wordt, maar in de praktijk gaat de gemeente dan echt heel erg moeilijk doen mochten ze een keer controleren. Afhankelijk van waar je woont (buitengebied is meestal minder erg als je daar een schuurtje in je tuin zet, bijvoorbeeld) zou ik dan eerder netjes een vergunning aanvragen zodat je in ieder geval zeker weet dat ze nergens over kunnen zeuren.

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:17
Weet je ook waarom ze het vergunningsvrij bouwen willen beperken? Het is namelijk nogal een stap voor een gemeente(raad) om regels in een bestemmingplan vast te stellen die tegen landelijke regelgeving ingaan….

• fabian105
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06-09 08:48
De vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden. De rijksoverheid heeft in het Besluit Omgevingsrecht (artikel 2 en 3 bijlage II Bor) geregeld wat vergunningsvrij is. Een gemeente kan niet zomaar deze mogelijkheden inperken, daar is veel jurisprudentie over te vinden. Een nieuw bestemmingsplan ter inzage leggen heeft dan ook geen gevolgen voor de vergunningsvrije mogelijkheden uit artikel 2. Voor het vergunningsvrij bouwen op grond van artikel 3 van bijlage II Bor moet het bouwplan ook voldoen aan de regels van het bestemmingsplan. Echter, een wijziging van een bestemmingsplan na realisatie kan niet tot gevolg hebben dat het opeens vergunningsplichtig is.

• m2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:30
Cyberpope schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:31:
Als jij gestart bent toen het bestemmingplan nog niet geldig was, valt je onder de oude regels.
Als dat zo was, dan legt toch iedereen gewoon een baksteen in z'n achtertuin? Dan mag je daarna altijd alles doen in de toekomst, want je was immers al aan een project begonnen.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

m2011 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:49:
[...]

Als dat zo was, dan legt toch iedereen gewoon een baksteen in z'n achtertuin? Dan mag je daarna altijd alles doen in de toekomst, want je was immers al aan een project begonnen.
Nieuwe regels zijn nog niet van kracht, dus gewoon direct beginnen. Wel netjes vastleggen. Ik zou zelfs schriftelijk melding doen bij de gemeente. Verder doen of je neus bloed. Je bouwt gebaseerd op het huidige bestemmingsplan. Vergunningsvrij.

Think smart........ Act stupid........

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:54
Voordat je in allerijl een uitbouw neerzet, bespreek je plannen met je (eventuele) buren! Als je iets doet wat juridisch misschien in een grijs gebied zit dan wil je er geen burenruzie over hebben. En als het niet mag kom je er een stuk makkelijker mee weg als niemand erover klaagt.

[Voor 17% gewijzigd door O88088 op 03-09-2021 16:20]

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:49
en toen bleef het stil. Misschien de forum policies en instellingen maar eens veranderen dat je een minimale actieve bijdrage hebt geleverd voor je zelf een post mag starten? Of een wachttijd introduceren, noem maar wat.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:30

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Het is inderdaad niet bestellen en vervolgens zelf niks inbrengen. Topic gaat dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee