Problemen met installatie van pfSense in Proxmox

Pagina: 1
Acties:

• Daniel_den_Toom
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-07 05:03
Ik heb afgelopen week een Qotom Q878GE ontvangen die ik wil configureren als firewall en UniFi Controller.

Voor de VM's maak ik gebruik van Proxmox, en ik heb de volgende handleiding gevolgd om pfSense hierop te installeren: https://fuzzyitlogic.com/...xmox-ve-on-a-qotom-q355g4

Ik heb de eerste RJ45 poort van de Qotom (een i211-AT) als WAN ingesteld en de vijfde poort (de eerste i350 poort van de reeks) als LAN. Ook de web interface van Proxmox heb ik op de vijfde poort ingesteld.

De WAN is direct aangesloten met de router van Ziggo (deze wil ik later in bridge zetten). Aan de LAN poort heb ik een laptop aangesloten om de web interfaces mee te bereiken.

Nu kan ik de web interface van pfSense alleen niet bereiken, en ik weet niet waarom. Heb al van alles geprobeerd.

Ik kan de router, andere apparaten verbonden aan de router, en google gewoon pingen vanaf de Console van pfSense, maar ik kan het IP van pfSense (192.168.1.1) niet bereiken vanaf de laptop. De laptop krijgt ook geen IP van pfSense lijkt het, want het IP daarvan is 192.168.178.100, in het subnet wat Ziggo ook gebruikt dus, alleen krijg ik hier ook geen internetverbinding op en staat die niet verbonden op de routers admin. Dit adres kan ik ook niet pingen vanaf de pfSense console. De web interface van Proxmox staat op dezelfde RJ45 poort ingesteld maar is wel gewoon bereikbaar.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:28

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Daniel_den_Toom
Nog niet nee; staan wel een aantal dingen tussen die ik kan proberen. Ga ik zodra ik thuis kom gelijk doen!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij sommige Qotoms komen de nummers van de netwerkpoorten op de buitenkant niet altijd overeen met het device nummer van het besturingssysteem en is het verstandig ze met een kabel een voor een te testen welk device nummer aan geeft verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
synoniem schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:47:
Bij sommige Qotoms komen de nummers van de netwerkpoorten op de buitenkant niet altijd overeen met het device nummer van het besturingssysteem en is het verstandig ze met een kabel een voor een te testen welk device nummer aan geeft verbinding te hebben.
Heb ik gecheckt met een Linux live USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Ik denk dat ik het werkend heb!

Kwam ook niet meer in de web interface van Proxmox dus heb ik Proxmox opnieuw geïnstalleerd. Kwam er nog steeds niet in dus weer opnieuw geïnstalleerd maar voor de netwerk configuratie een andere subnet gebruikt en de laptop handmatig op die subnet gezet.

Daarna kon ik weer de Proxmox web interface bereiken. Toen heb ik de stappen gevolgd zoals eerst, en nu kon ik de pfSense web interface wel bereiken.

Het lijkt erop dat het eraan lag dat DHCP nog niet werkte doordat de configuratie van pfSense nog voltooid moest worden via de web interface, en omdat ik de laptop nu handmatig op dezelfde subnet heb gezet ik het wel kan bereiken.

Ik kan het morgen pas verder testen omdat onze switch in m'n ouders slaapkamer ligt, en die slapen nu. Heb het wel getest met een andere laptop; die kreeg direct een IP binnen het subnet en ook toegang tot het internet.
Pagina: 1