Toon posts:

Welke systeemcamera?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• colorsone
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:36
Mijn vraag
Na jaren lang eigenlijk gestopt te zijn met fotografie, jaartje geleden toch maar weer een camera gekocht, de Nikon D610 met 2 prime lenzen (50mm 1.8 en 85mm 1.8) deze gaat naar mijn vriendin en ik ga zelf iets nieuws kopen.

Toen ik nog serieus fotografeerde had ik een Canon 1D mark IV, 1D Mark III en een Canon 7D en een 60D (geloof ik) en een hele rits aan L-lenzen.

Nu wil ik dus overstappen naar een systeemcamera maar er is redelijk veel keus, de een raadt Sony aan, de ander Nikon.

Canon is te duur, want ik wil alleen met prime lenzen gaan werken en die RF L lenzen kosten een godsvermogen.

Wat ik er mee ga doen is niet bijster bijzonder, portretten, foto’s van mooie gebouwen en omgeving, auto’s wellicht. Maar geen sport of vogeltjes etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe pakket en Mac M1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sony A7 III (redelijk oud, misschien wachten op de IV?) Nikon Z6 II (weinig goede reviews gezien).

Tevens zullen mijn eerste prime lenzen de 85mm, 50mm en 35mm zijn.

Budget: €5000 inc btw.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wat verwacht je van de systeemcamera boven je Nikon D610? Persoonlijk denk ik namelijk niet dat je het verschil gaat zien. Ik zou op zoek gaan naar echt mooi glas en weer gewoon lekker gaan fotograferen.
Of het geld moet in je zak branden maar dan nog zou ik eerder samen bij DSLR blijven en investeren in glas. Zoek een D850 als je perse iets nieuwers wilt. Maar goed ik ben liefhebber van goed glas want dat maakt meer verschil dan de body.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• colorsone
Frogmen schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:21:
Wat verwacht je van de systeemcamera boven je Nikon D610? Persoonlijk denk ik namelijk niet dat je het verschil gaat zien. Ik zou op zoek gaan naar echt mooi glas en weer gewoon lekker gaan fotograferen.
Of het geld moet in je zak branden maar dan nog zou ik eerder samen bij DSLR blijven en investeren in glas. Zoek een D850 als je perse iets nieuwers wilt. Maar goed ik ben liefhebber van goed glas want dat maakt meer verschil dan de body.
De D610 gaat naar mijn vriendin, ik koop zelf nieuw glas. Denk wel dat ik een body kan kopen met 2 primes voor 5k.

Ik verwacht niet persé iets beters. Maar wel iets nieuwers. En wil graag de beste keus maken.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Als je de reviews een beetje leest dan weet je ondertussen dat de verschillen erg in de marge zijn, bedenk dus waar voor jouw in het gebruik de prioriteit ligt en hoe je fotografeert met welke instellingen etc. Vervolgens ga naar een winkel en kijk welke camera jouw aanspreekt in het gebruik (grote plaats knoppen menu etc) Dan kan je een keuze maken.
Het is al eerder gezegd tussen de camera's zijn de verschillen heel erg klein dus maak je keuze zelf, ieder advies wat je hier krijgt is er een van persoonlijke voorkeur en achtergrond. Want misschien is een Leica wel iets voor jouw als je voor het pure fotograferen wilt gaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:29

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Canon zou ik toch niet direct afschrijven, je bent niet verplicht RF-lenzen te gebruiken. Adapters werken prima en hebben afhankelijk van de uitvoering ook nog extra functies (bv diafragmaring of drop-in filter).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:42

Nomad

a.k.a. Martijn

A7iv is zeker een mooie optie, daarentegen een A7rIII is een 42mp camera met prima AF die momenteel 2000 euro kost en dat is erg veel waar voor je geld.
Koop je de nieuwe Sigma 35mm 1.4 Dg Dn, met de nieuwe 85mm 1.4 Dg Dn en je hebt ook al 2 awesome primes die erg goed presteren. Heb je nog 1000 euro over voor een groothoek, waar er nog best wat keuze is ook. 3 awesome primes op een 42mp body met goed dynamisch bereik en detail, met Eye AF etc.
Of je gaat voor de A7rIV, 60mp en iets nieuwer nog weer, maar die is 3200 euro dus zou je de 85mm met groothoek prime erbij kunnen doen en de 35mm eerst laten zitten.

Niet geheel toevallig heb ik zelf de A7riv, 35,50,85 1.4s van Sigma en nog wat meer. Komende van Canon en overgestapt in 2020 (vanaf canon 5d4)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:20
Het is een lastige keuze op het moment.

Nikon Z heeft weliswaar de mooiste 'trinity' set, maar verder is het lensaanbod zeer beperkt. Voordeel is wel dat de f1.8 primes van Nikon zeer goed zijn voor het geld. Beter als de concurrentie.
Canon RF heeft de mooiste lens-setup in de breedte, maar dat is alleen Canon spul zelf en daarmee enorm aan de prijs. Eigenlijk voor veel amateurs geen optie.
Sony E heeft voor ieder wat wils, maar de body-keuze is wat lastiger door het scala aan verschillende modellen. Hier zul je qua bang-for-buck de grootste klapper kunnen maken. Ik ben het met Martijn eens dat de Sigma DG DN Art primes heel mooi en professioneel zijn; daar zit je zeker goed mee voor een schappelijke prijs.

[Voor 11% gewijzigd door zzzzz op 03-09-2021 11:25]

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• colorsone
Mijn eerste keus ging naar de Sony A7 III, alleen die is al wat verouderd en het glas van Nikon Z, zou een stuk beter zijn.

Ik heb alle camera’s al in mijn hand gehouden en de Nikon & Canon bevielen mij het meest. De primes in de RF serie zijn boven budget dus ik denk dat mijn keus de Nikon Z6II gaat worden tenzij iemand een beter alternatief heeft?

• zzzzz
colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:29:
Ik heb alle camera’s al in mijn hand gehouden en de Nikon & Canon bevielen mij het meest, ik denk dat mijn keus de Nikon Z6II gaat worden tenzij iemand een beter alternatief heeft?
Daar is toch echt helemaal niks mis mee? Uiteindelijk is het gevoel in de hand en het algemene gevoel wat je er bij hebt heel belangrijk. De Z6II is sterk verbeterd ten opzichte van de Z6, en het lensaanbod gaat de komende tijd alleen maar beter worden.
Je kunt daarnaast heel makkelijk met de FTZ adapter al je oude glaswerk (of deels) overnemen naar de Z6II :)

• colorsone
zzzzz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:34:
[...]

Daar is toch echt helemaal niks mis mee? Uiteindelijk is het gevoel in de hand en het algemene gevoel wat je er bij hebt heel belangrijk. De Z6II is sterk verbeterd ten opzichte van de Z6, en het lensaanbod gaat de komende tijd alleen maar beter worden.
Je kunt daarnaast heel makkelijk met de FTZ adapter al je oude glaswerk (of deels) overnemen naar de Z6II :)
Ja precies, dat was ook mijn gedachten. Enige wat ik zo ‘raar’ vindt is dat alle bekende youtube fotograven Sony gebruiken waardoor ik ga denken dat dat toch een betere keus is? Al word mij verteld wanneer ik de Nikon kleuren gewend ben en naar Sony zou gaan mij dit tegen gaat vallen.

• zzzzz
colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:36:
Ja precies, dat was ook mijn gedachten. Enige wat ik zo ‘raar’ vindt is dat alle bekende youtube fotograven Sony gebruiken waardoor ik ga denken dat dat toch een betere keus is?
Dat is hoe de wereld tegenwoordig werkt ;w
Veel influencers op YouTube zijn inderdaad van het Sony-kamp; en dat komt omdat ze a) goede camera's maken en b) veel centen hebben voor marketing. Ik kijk zelf regelmatig filmpjes van mensen die juist Fuji gebruiken dus het is maar net wat je zoekt/kijkt haha.
Uiteindelijk is een camera een persoonlijke keuze; en moet je gewoon gaan voor het merk waar jij je prettig bij voelt en niet een keuze maken op basis van wat 'iedereen' zegt.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:36:
[...]

Ja precies, dat was ook mijn gedachten. Enige wat ik zo ‘raar’ vindt is dat alle bekende youtube fotograven Sony gebruiken waardoor ik ga denken dat dat toch een betere keus is? Al word mij verteld wanneer ik de Nikon kleuren gewend ben en naar Sony zou gaan mij dit tegen gaat vallen.
De Nikon kleuren vs Sony kleuren vind ik geen issue, die lijken echt best op elkaar vind ik. Canon en Sony liggen verder uit elkaar wat dat betreft.

Sony gaat je de meeste bang for the buck geven, daar ben ik van overtuigd. Sony heeft het platform open gesteld voor Tamron/Sigma etc, waardoor die bedrijven zonder reverse engineering lenzen/flitsers e.d. kunnen maken voor Sony. Dat maakt dat de keuze van goed glas echt het meest uitgebreid is bij Sony.
Nadeel is dat Sony minder ergonomische camera's maakt, daar moet je even aan wennen. Nikon en Canon maken beiden camera's met iets fijnere grip etc.

• colorsone
Zijn de Nikon Z primes (35,50,85) niet veel beter dan die van Sony? (Sigma etc niet mee gerekend).

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Bedoel je dan de 1.4 of 1.8 primes?

• zzzzz
colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:42:
Zijn de Nikon Z primes (35,50,85) niet veel beter dan die van Sony? (Sigma etc niet mee gerekend).
De Nikon Z primes (1.8) zijn beter als de Sony 1.8 primes, maar minder lichtsterk als de Sigma 1.4 objectieven. De Z primes in de 1.2 range zijn vergelijkbaar met de Sony GM primes; maar Nikon heeft daar bijvoorbeeld (bij mijn weten) nog geen 35 of 85 prime. Die moeten nog komen.

• colorsone
Nomad schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:46:
Bedoel je dan de 1.4 of 1.8 primes?
Voornamelijk de 1.8 op dit moment. Al is de Sony Zeiss Batis 85mm wel een hele gruwelijke lens.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:47:
[...]

Voornamelijk de 1.8 op dit moment. Al is de Sony Zeiss Batis 85mm wel een hele gruwelijke lens.
De Sony 55 1.8 is erg goed, de 35mm is ook meer dan netjes en de 85mm 1.8 is ook erg goed. Dus de Sony's zijn dikke prima, of de Nikon's beter zijn weet ik niet (ik ken de Nikon's niet zo goed)...,maar de Sony's zijn echt al heel prima, _stukken_ beter dan de Canon 1.8's op EF mount!

Maar juist het voordeel op Sony is dat de Sigma/Tamron etc met licentie dus lenzen mag bouwen ervoor en ze dat erg goed doen. Ik heb voor ver over de 20k camera apparatuur, het is mijn fulltime job. Toch heb ik op Sony gekozen voor 3 Sigma primes (35/50/85). Ze zijn zo verrekte goed dat ik zonder compromis te hoeven sluiten daarvoor gekozen heb.
En de Sigma's zijn aantrekkelijk geprijsd, voor de same ballpark als de Sony/Nikon 1.8's heb je dan betere 1.4's

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 02-10 19:38
Heb zelf voor Sony gekozen. De A7 III heb ik tijdens de cashback periode gekocht voor 1499 nieuw. Zeker het enorme lens aanbod tweedehands is erg interessant. Heb de Sony 55mm f1.8 voor 350 gekocht en de Tamron 28-75 f2.8 voor 450. Het open systeem voor andere merken, de enorm goede en snelle autofocus en een nieuwprijs van 1499 heeft mij richting de A7 III gedreven.

• colorsone
Ricktachtig schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:10:
Heb zelf voor Sony gekozen. De A7 III heb ik tijdens de cashback periode gekocht voor 1499 nieuw. Zeker het enorme lens aanbod tweedehands is erg interessant. Heb de Sony 55mm f1.8 voor 350 gekocht en de Tamron 28-75 f2.8 voor 450. Het open systeem voor andere merken, de enorm goede en snelle autofocus en een nieuwprijs van 1499 heeft mij richting de A7 III gedreven.
Ja wellicht toch verstandiger om te wachten op de IV, 2e hands markt is voor mij minder interessant aangezien ik zakelijke aankopen kan doen.

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 02-10 19:38
colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:11:
[...]

Ja wellicht toch verstandiger om te wachten op de IV, 2e hands markt is voor mij minder interessant aangezien ik zakelijke aankopen kan doen.
Gaat als de geruchten kloppen een mooie camera worden. Besef wel dat het nog maanden kan duren voordat de camera er überhaupt is en dat de IV ongetwijfeld 1000 euro duurder zal zijn. Maar als er geen haast bij zit kan dat prima zijn uiteraard.

• Vinslo
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01:31
colorsone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:29:
Mijn eerste keus ging naar de Sony A7 III, alleen die is al wat verouderd en het glas van Nikon Z, zou een stuk beter zijn.

Ik heb alle camera’s al in mijn hand gehouden en de Nikon & Canon bevielen mij het meest. De primes in de RF serie zijn boven budget dus ik denk dat mijn keus de Nikon Z6II gaat worden tenzij iemand een beter alternatief heeft?
Eigenaar van een Z6 (mark I) en Z7 II hier en zeer tevreden over beiden (geen ervaring met Sony en Canon dus kan moeilijk oordelen daarover). De kwaliteit van het Z 1.8 glas is geweldig, maar zelfs de kit 24-70 F/4 kom je een heel eind mee. En de kwaliteit van de 2.8 lenzen is helemaal top. Mijn favoriete lens is de 50MM 1.8, behalve voor specifieke doeleinden (zoals weids landschap o.i.d.).

Met de grootste lensvatting van alle grote mirrorless jongens en de kortste flange distance m.i. ook het beste voorbereid op de toekomst.

• colorsone
Vinslo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:13:
[...]

Eigenaar van een Z6 (mark I) en Z7 II hier en zeer tevreden over beiden (geen ervaring met Sony en Canon dus kan moeilijk oordelen daarover). De kwaliteit van het Z 1.8 glas is geweldig, maar zelfs de kit 24-70 F/4 kom je een heel eind mee. En de kwaliteit van de 2.8 lenzen is helemaal top. Mijn favoriete lens is de 50MM 1.8, behalve voor specifieke doeleinden (zoals weids landschap o.i.d.).

Met de grootste lensvatting van alle grote mirrorless jongens en de kortste flange distance m.i. ook het beste voorbereid op de toekomst.
Ik neig ook steeds meer naar Nikon icm 35/50/85 1.8 glas toch een mooie set voor een goede prijs (wellicht nog even wachten op een goede deal)

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-10 08:37
colorsone schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:23:
[...]

De D610 gaat naar mijn vriendin, ik koop zelf nieuw glas. Denk wel dat ik een body kan kopen met 2 primes voor 5k.
Zou je dan niet bij Nikon blijven? Zodat je lenzen kunt uitruilen?
Ik verwacht niet persé iets beters. Maar wel iets nieuwers. En wil graag de beste keus maken.
Toppie! Als je de beste camera hebt gevonden, post hem nog even hier graag!

• colorsone
Tarquin schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 00:15:
[...]

Zou je dan niet bij Nikon blijven? Zodat je lenzen kunt uitruilen?

[...]

Toppie! Als je de beste camera hebt gevonden, post hem nog even hier graag!
Nja het glas wat ik voor die D610 heb mag zij gebruiken. Ik koop de Z varianten zodat we een wedstrijdje kunnen doen haha! 🤣

• CAD_Allard
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-10 11:00
Zelf goede ervaring met de Fujifilm X lijn. Vind zelf o.a. de bediening erg fijn en de mogelijkheid om in de camera al creatief te zijn met de instellingen voor jpeg's. Nu wil jij @colorsone misschien niet een de stap naar een kleinere sensor maken, maar de Fujifilm bouwt ook hard aan hun medium format lijn met de GFX camera's en G-mount lenzen. Deze reeks heeft een grotere sensor en komt qua afmetingen in de buurt van de FF camera's die hierboven al zijn benoemd.

Als je echt iets anders of nieuwers wil "proberen", én gecombineerd met een ruim budget, is dit misschien wel heel leuk en interessant om naar te kijken. Afgelopen week is nog de nieuwe GFX 50S II aangekondigd als "instap-camera" samen met de GF 35-70mm "kitlens".
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee