Sterk fluctuerende snelheid ziggo aansluiting/eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:59
Mijn vraag
Sinds een aantal dagen heb ik een internet aansluiting via Ziggo. Het modem heb ik in bridge modus laten zetten door Ziggo. Als router gebruik ik een Mikrotik hAP ac3. De snelheid van de internetverbinding is 300/30, maar als ik overdag kijk zit ik dat de daadwerkelijke snelheid enorm varieert. Download tussen de 140 en 190Mbps en upload tussen de 8 en 20Mbps.Alleen laat op de avond zie ik snelheden voorbij komen bij een speedtest die in de buurt liggen van de aansluiting. Uiteraard zijn alle tests uitgevoerd op momenten met weinig tot geen ander verkeer en via bekabelde aansluitingen.

Ziggo twijfelt nu aan de aansluiting zelf en stuurt een monteur langs. Maar, vooruitlopend daarop wil ik weten of er in de router nog zaken zijn waar ik zelf vooraf naar kan kijken die een positieve invloed (kunnen) hebben op de snelheid die ik haal met de verbinding. Doordat ik in de avond wel de max snelheden haal, zou impliceren dat alles al goed staat, maar beter een extra controle.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo modem (Connectbox)
Mikrotik hAP ac3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de bekabeling gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen door andere nieuwe kabels, dit maakte geen verschil.

Om de router uit te sluiten als grote oorzaak, heb ik deze teruggezet naar fabrieksinstellingen en met een minimale configuratie getest. Ook dit maakte geen verschil. Vervolgens heb ik de oorspronkelijke config terug gezet, wat minimaal (negatief) effect op de snelheid.

Contact opgenomen met Ziggo en de situatie voorgelegd. Conclusie daaruit was dat er een monteur moet kijken of de aansluiting wel goed is.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:53
Ziggo zal en kan op afstand de signaal sterkte al kunnen testen. Dus niet je data overdracht maar het signaal naar de modem.

Als zij daar al discrepantie in het signaal merken. En daarop een monteur sturen. Dan ligt het probleem niet in het netwerk. De vraag is dus om welke reden de monteur wordt gestuurd.

Als probleem niet aan het signaal sterkte ligt zou je het netwerk moeten afpellen. Misschien staat er wel ergens op het netwerk een apparaat data te trekken overdag maar stopt deze in de avond uren.

Misschien kan je dat terug zien in de Logs van de router of switches??

A Soldiers manual and a pair of boots.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:07
Heb je ook het aansluitpunt onder handen genomen? Daar komen dit soort problemen geregeld vandaan.

• Fingie
Ik heb de gegevens van de speedtest (zowel via speedtest.net als dslreports.com) naast de verkeersgrafiek in de router van de WAN poort gelegd. Deze zijn praktisch gelijk, een ander apparaat met veel dataverkeer kan ik dus uitsluiten.

De exacte reden om de monteur langs te sturen is mij niet verteld. Nadat de connectbox van bridge naar router gezet was en dit geen verbetering gaf, werd gelijk aangegeven dat er dan een monteur moest kijken omdat het dan waarschijnlijk in de aansluiting zelf zit. Meer weet ik niet. Heb ook niets gehoord over metingen oid.

Op het aansluitpunt heb ik, zoals in de handleiding stond, een andere (meegeleverde) splitter gezet. Verder heb ik niets aan de aansluiting gedaan. Deze aansluiting is ongeveer 10 jaar geleden aangelegd, maar sinds van de week voor het eerst in gebruik. Zou dus kunnen dat er bij aanleg iets niet helemaal goed gemonteerd is.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35

Felyrion

goodgoan!

Er kan ook nog sprake zijn van overboeking wellicht. Ik zit al een tijd niet meer in Ziggo gebied, maar destijds zat ik in een flat met een hoge concentratie ziggo gebruikers. Daardoor hadden wij hetzelfde effect wat jij beschrijft. In drukke periodes (begin avond tot een uur of 9) kakte de verbinding wat in en op rustige momenten van de dag gewoon volle mep.
Dit omdat je feitelijk de frequentieruimte deelt met de andere Ziggo gebruikers bij je in het segment.

Nu weet ik niet hoe ze daar tegenwoordig mee omgaan bij Ziggo en of je toevallig in zo'n groot coax segment woont.

Hier voorbeeldje van een topic van destijds die er wat dieper op in gaat:
[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

Natuurlijk niet gezegd dat dat bij jou aan de hand is!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Als Ziggo een monteur stuurt hebben ze iets gezien aan hun kant dat niet in orde is anders sturen ze niet zomaar een monteur.
Gewoon even wachten tot hij geweest is zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27
De MikroTik hAP AC3 moet krachtig genoeg zijn, maar check even of je een fasttrack rule hebt staan.

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/Fasttrack

Tevens wat is je CPU belasting op de hAP AC3?
Ik neem aan dat je geen queues hebt staan?

Als dit alles goed is zal het waarschijnlijk bij Ziggo liggen.

[ Voor 34% gewijzigd door ndonkersloot op 03-09-2021 09:15 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Felyrion schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:36:
Er kan ook nog sprake zijn van overboeking wellicht. Ik zit al een tijd niet meer in Ziggo gebied, maar destijds zat ik in een flat met een hoge concentratie ziggo gebruikers. Daardoor hadden wij hetzelfde effect wat jij beschrijft. In drukke periodes (begin avond tot een uur of 9) kakte de verbinding wat in en op rustige momenten van de dag gewoon volle mep.
Dit omdat je feitelijk de frequentieruimte deelt met de andere Ziggo gebruikers bij je in het segment.

Nu weet ik niet hoe ze daar tegenwoordig mee omgaan bij Ziggo en of je toevallig in zo'n groot coax segment woont.

Hier voorbeeldje van een topic van destijds die er wat dieper op in gaat:
[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

Natuurlijk niet gezegd dat dat bij jou aan de hand is!
Hier dezelfde nare ervaring, werd zelfs zo erg dat ik om de paar dagen het modem spanningsloos moest maken vanwege een IP flush vanuit Ziggo :| ........ Laakkwartier@Den Haag

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:04
Wat ik mis in het verhaal:

1) Heb je de aansluiting zelf gedaan of is deze door Ziggo aangelegd? Want als er sprake is van een oud AOP (een GUT14D of ouder) kun je er vergif op innemen dat het binnenkomende signaal wordt gesloopt.

2) Je zegt de kabels te hebben vervangen, welke kabels hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
Dan wacht ik de monteur maar even af. Acht de kans klein dat de oorzaak bij mij zelf/apparatuur ligt als ik het zo lees. Hoop niet dat het overboeking is, want dan lijkt de oplossing mij lastig.

Op de router staan de fasttrack rules inderdaad en van queues maak ik geen gebruik. De CPU belasting komt niet boven de 10/15% uit. Denk vnl door het laatste en dat ik de speedtest grafieken praktisch gelijk zie lopen met het dataverkeer op de wan interface van de router, dat ik de router kan uitsluiten.

De bekabeling die ik vervangen heb gaat over de netwerkkabels. Bestaande kabels door nieuwe en de door Ziggo meegeleverde exemplaren (tussen modem en router).

De hoofaansluiting is een DIO-01 waarbij ik de splitter heb vervangen door de meegeleverde zoals aangegeven in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15
Je kan natuurlijk even in je modem inloggen en kijken of de up en downstream kanalen een beetje netjes in hun signaal zitten. En of er ruis op de lijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon voor jezelf even testen zonder die Mikrotik er tussen, dus direct op het modem. Als je daar ook de bagger haalt bevestig je voor jezelf wat ziggo zegt en is die monteur dus terecht - en kun je je mikrotik uitsluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:04
Grote kans dat de DIO niet goed is aangesloten of niet lekker meer functioneert. Deze wordt als het goed is vervangen door een Braun en dan is het vanaf het AOP hopelijk op orde.

Ik zou daarna eerst direct testen op het modem en daarna jouw eigen installatie er weer achter hangen. (Om eventuele problemen daarmee uit te sluiten of aan te tonen)
Fingie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:27:
Dan wacht ik de monteur maar even af. Acht de kans klein dat de oorzaak bij mij zelf/apparatuur ligt als ik het zo lees. Hoop niet dat het overboeking is, want dan lijkt de oplossing mij lastig.

Op de router staan de fasttrack rules inderdaad en van queues maak ik geen gebruik. De CPU belasting komt niet boven de 10/15% uit. Denk vnl door het laatste en dat ik de speedtest grafieken praktisch gelijk zie lopen met het dataverkeer op de wan interface van de router, dat ik de router kan uitsluiten.

De bekabeling die ik vervangen heb gaat over de netwerkkabels. Bestaande kabels door nieuwe en de door Ziggo meegeleverde exemplaren (tussen modem en router).

De hoofaansluiting is een DIO-01 waarbij ik de splitter heb vervangen door de meegeleverde zoals aangegeven in de installatiehandleiding.
Pagina: 1