Vraag

• Steinhn
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-05-2024
ik ben vorig week gestart met een nieuwe opleiding hier voor moet ik reizen met het ov maar lig ik de heletijd te kloten met dat pasje data ik hem kwijt ben of niet meer kan vinden ik heb geprobeerd om de te kopiëren dat lukt niet weet iemand of dit kan op mijn smartphone of is dit onmogelijk alvast bedankt voor het lezen

Alle reacties

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Stop em in je telefoonhoesje, als je daar een vakje voor hebt, of anders gewoon achter je toestel, werkt prima voor mij.

Zelfs al zou je de chip kunnen kopiëren kun je dat nog niet gebruiken aangezien je em bij een controle moet kunnen tonen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stop het pasje gewoon ergens waarvan je weet dat je die altijd bij je hebt of veelvuldig gebruikt zoals de portemonnee dan heb je hem tenminste altijd bij je en kun je hem niet vergeten lijkt me ik weet dat in het verleden er iemand was die zijn ov chip onder de huid in liet brengen al was dat uiteindelijk geen groot succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IThom schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:46:
Zelfs al zou je de chip kunnen kopiëren kun je dat nog niet gebruiken aangezien je em bij een controle moet kunnen tonen
Je moet kunnen aantonen dat je ingechecked bent, niet dat je de chip bij je hebt. ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:18
Dat is niet mogelijk.

Ze zijn wel bezig met het uit faseren van de OV Chipkaart. Maar daarvoor moet je toch geduld hebben. ( op zijn vroegst 2023 )

https://ovpay.nl/nl/

• DvG_020
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-05 13:23
Volgens mij zijn er wel manieren om een OV kaart op je mobiele telefoon te krijgen. Of het een goede oplossing is geen idee, ik gebruik het zelf niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je zult in je leven wel vaker pasjes bij je moeten hebben. Rijbewijs, kentekenbewijs, toegangspasjes, etc.
Koop een fatsoenlijke portomonne oid en organiseer die meuk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:23
De OV bureaus zijn er mee bezig geweest en hebben tests gedaan, helaas was de uitkomst volgens mij niet optimaal. Waarom weet ik niet. Hoe dan ook, ze zijn er nog mee bezig maar momenteel is het nog niet klaar.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

evilution schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:00:
Je zult in je leven wel vaker pasjes bij je moeten hebben. Rijbewijs, kentekenbewijs, toegangspasjes, etc.
Koop een fatsoenlijke portomonne oid en organiseer die meuk.
Daar heb ik toch een smartphone voor?

Eerste stap is al mobiel betalen, dat is er nu gelukkig. OV op je mobiel lijkt me ook een logische stap. Tickets kunnen vaak ook al via mobiel.

Rijbewijs / paspoort is een ander verhaal maar ik ben vaak genoeg op pad zonder die meuk (jaja ik weet het, moet eigenlijk wel), als ik hier naar de winkel om de hoek ga heb ik niks anders meer bij me dan een smartphone… Ben nu in de speeltuin met dochter, ook niks bij elke verder….

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 16:05 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:04:
[...]

Eerste stap is al mobiel betalen, dat is er nu gelukkig. OV op je mobiel lijkt me ook een logische stap. Tickets kunnen vaak ook al via mobiel.

Rijbewijs / paspoort is een ander verhaal maar ik ben vaak genoeg op pad zonder die meuk (jaja ik weet het, moet eigenlijk wel), als ik hier naar de winkel om de hoek ga heb ik niks anders meer bij me dan een smartphone… Ben nu in de speeltuin met dochter, ook niks bij elke verder….
Er zijn zat pasjes die je niet naar smartphone kan kopiëren, mijn portemonnee zit vol met dergelijke pasjes. Komt misschien (wellicht) nog wel, maar tot die tijd zul je het toch zelf moeten regelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48
@Steinhn Gebruik een reis app ipv de OV Chipkaart, dan heb je geen pasjes nodig. Tranzer of Moves zijn voorbeelden van dit soort apps, maar er zijn er zeker nog een stuk meer aangezien de overheid bezig is onbeperkte reiskosten vergoeding af te schaffen, ze hebben namelijk Nederland in 7 delen geknipt en voor elk deel zijn ze met een andere app aanbieder aan de slag gegaan om daar alle vervoer in samen te brengen zodat werkgevers alleen daadwerkelijk gebruikte kosten vergoeden. Doel uiteindelijk concurrentie en breed aanbod in app aanbieders te krijgen voor reizen.
Via mijn werk hebben we Moves en daar zit naast Trein, tram, Metro en Bus ook taxi, watertaxi, elektrische scooters, etc. in, en ik kan per reis kiezen voor privé gebruik (gekoppeld aan mijn bankrekening) of zakelijk gebruik (waarvoor een zakelijke betaalmethode toegevoegd is via een uitnodiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:21
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:51:
[...]
Je moet kunnen aantonen dat je ingechecked bent, niet dat je de chip bij je hebt. ;)
In elk geval bij de NS is dat niet waar, daar moet je echt het originele pasje kunnen tonen.
Uit hun algemene voorwaarden op https://www.ns.nl/binarie...emene-voorwaarden-avr.pdf artikel 2.2:
5. het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar, is niet bewerkt, gewijzigd, verminkt, of zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is, en wijkt niet af van de vorm waarin het door NS of een daartoe bevoegde derde partij is verstrekt.

Vooral het laatste deel lijkt me relevant als je iets anders dan het origineel uitgegeven pasje probeert te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Vloris op 02-09-2021 17:13 ]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zou hem gewoon in m'n hoesje doen, geklemd tussen telefoon en het hoesje.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewoon niet kwijt raken.. en hopen dat je regionale vervoerder snel is met alternatieven! :)

en leer je BSN uit je hoofd.. grotere kans op geen bon bij t niet kunnen tonen bij de ID-wet :P

404 Signature not found

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:59
Problemen kun je het vaakst het best bij de oorzaak aanpakken, en niet om de gevolgen heenwerken.

Heb je bijvoorbeeld al aan een low-tech oplossing gedacht als bijvoorbeeld een pasjeshouder aan een keycord of uitrolmechanisme? Op zo'n manier heb ik bijvoorbeeld m'n werk ov-chipkaart aan m'n rugtas vast zitten.
Maar moet je niet al sinds je 14e (was 't?) een ID kaart bij hebben? En anders wel een schoolpas/collegekaart/pinpas etc... Wat maakt dan een ov-chipkaart extra vatbaar voor kwijtraken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33

Reptile209

- gers -

Mad-Matt schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:35:
Ik zou hem gewoon in m'n hoesje doen, geklemd tussen telefoon en het hoesje.
Dan kan je alleen je telefoon niet meer gebruiken als betaalpas, want dan zit de NFC van de pas waarschijnlijk in de weg. En die op je telefoon moet waarschijnlijk uit staan om de ov-kaart te laten werken ;)

Zo scherp als een voetbal!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

evilution schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:29:
[...]

Er zijn zat pasjes die je niet naar smartphone kan kopiëren, mijn portemonnee zit vol met dergelijke pasjes. Komt misschien (wellicht) nog wel, maar tot die tijd zul je het toch zelf moeten regelen.
Ja de mijne ook. Maar dat maakt het niet minder irritant. En zeg nou zelf, bij 90% van de trips buitenshuis gebruik je die pasjes niet.. (op een pinpas na)… Ik heb iig aan een pinpas genoeg bij de meeste dingen die ik buitenshuis doe….

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:36:
[...]

Ja de mijne ook. Maar dat maakt het niet minder irritant. En zeg nou zelf, bij 90% van de trips buitenshuis gebruik je die pasjes niet.. (op een pinpas na)… Ik heb iig aan een pinpas genoeg bij de meeste dingen die ik buitenshuis doe….
Ik zeg niet dat het niet irritant is...

• IThom
Reptile209 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:09:
[...]

Dan kan je alleen je telefoon niet meer gebruiken als betaalpas, want dan zit de NFC van de pas waarschijnlijk in de weg. En die op je telefoon moet waarschijnlijk uit staan om de ov-kaart te laten werken ;)
In de periode dat ik nog de ABN Amro app kon gebruiken om te betalen heb ik hier zelf geen last van gehad, de automaat wist gewoon te herkennen welke pas er nodig was (voor inchecken de OVkaart en voor betalingen de NFC van mijn telefoon), maar dat is inmiddels al meer dan een jaar geleden.
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:50:
stop het pasje gewoon ergens waarvan je weet dat je die altijd bij je hebt of veelvuldig gebruikt zoals de portemonnee dan heb je hem tenminste altijd bij je en kun je hem niet vergeten lijkt me ik weet dat in het verleden er iemand was die zijn ov chip onder de huid in liet brengen al was dat uiteindelijk geen groot succes
[...]
Uit ervaring weet ik dat dat helaas niet opgaat. Ik heb een keer mijn pasje weggesmolten om em in mn portemonnee te verwerken. Qua inchecken en uitchecken ging dat helemaal prima, maar ik kreeg een boete aangesmeerd omdat ik niet kon aantonen dat de pas van mij was (NS conducteur). Nog in bezwaar gegaan maar dat werd afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IThom schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:56:
Uit ervaring weet ik dat dat helaas niet opgaat. Ik heb een keer mijn pasje weggesmolten om em in mn portemonnee te verwerken. Qua inchecken en uitchecken ging dat helemaal prima, maar ik kreeg een boete aangesmeerd omdat ik niet kon aantonen dat de pas van mij was (NS conducteur). Nog in bezwaar gegaan maar dat werd afgewezen.
Dat is vreemd, degene waar ik naar refereerde zou het wel mogen? Zie bijvoorbeeld ook geek: Utrechter zet ov-chipkaart in eigen lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:42

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:06:
[...]
Dat is vreemd, degene waar ik naar refereerde zou het wel mogen? Zie bijvoorbeeld ook geek: Utrechter zet ov-chipkaart in eigen lichaam.
Als het een anonieme chipkaart is waarop je geen abonnement kan plaatsen, dan zou het waarschijnlijk mogen. Die zijn vrij overdraagbaar aan anderen en hebben ook geen pasfoto. Als hij een persoonlijke chipkaart heeft, dan is het denk ik toch ergens een probleem omdat hij officieel niet kan aantonen dat het zijn chipkaart is (geen identificatie erop). Feit dat het in zijn lichaam zit en niet uitwisselbaar is, maakt de situatie wel discutabel.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Nog even geduld, er wordt hard aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SandaX schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:14:
Nog even geduld, er wordt hard aan gewerkt.
Joepie! Net als de Oystercard in Londen. Daar kan je ook met je bankpas uit- en inchecken in het OV. Na een paar dagen krijg je de automatisch een afschrijving van de gemaakte kosten.

Ik verheug me hier al op :)
Nog mooier als dit weer geintegreerd wordt met contactloos betalen met de smartphone. Dan zijn we weer terug bij het mislukte project van enkele jaren geleden, waarbij je met je telefoon kon in- en uitchecken in het OV. En dan hopelijk op een stabiel platform :P

Software was bagger, enorm complex met installeren en je had drie app's nodig. Verder werkte het niet overal, en heeft mij dit bijna een boete opgeleverd omdat een tram-controleur van de RET mijn kaart niet kon uitlezen, terwijl ik wel in het voertuig kon inchecken. Zelfs de OV-chipkaart app als bewijs telde niet volgens haar omdat dit fake kon zijn. 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2021 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:06:
[...]
Ja zou inderdaad een anonieme OVkaart kunnen zijn zoals @AW_Bos zei.
Ik kan mij voorstellen dat een OVkaart met een studentenreisproduct niet goed genoeg is daarvoor, dat is wel één van de dingen die echt persoonsgebonden zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

AW_Bos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:16:
[...]
Nog mooier als dit weer geintegreerd wordt met contactloos betalen met de smartphone. Dan zijn we weer terug bij het mislukte project van enkele jaren geleden, waarbij je met je telefoon kon in- en uitchecken in het OV. En dan hopelijk op een stabiel platform :P
Dit gaat ook werken met contactloos betalen op je telefoon zonder dat daar aparte apps voor nodig zijn.

Het is een volledig nieuw systeem, dat voor de gebruiker wel hetzelfde lijkt - de hardware wordt er ook voor aangepast. Nu staat alle informatie over abonnementen en reisrechten op je OVCK en wordt de verrekening al in de palen gedaan. In het nieuwe systeem gaat dit in basis allemaal naar de backend.

De werking samengevat:

1) heb je geen OV-pay account en je checkt in met je pinpas, dan wordt automatisch het rittarief berekend.
2) heb je wel een OV-pay account kun je daar 'tokens' aan toevoegen, als je pinpas, je OVCK, horloge, telefoon etc. Je in- en uitcheck worden dan vergeleken met de abonnementen die je eventueel hebt en kortingen worden verrekend.

Kaartjes kopen in een automaat of in de bus is dus niet meer nodig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:04:
[...]

Ik heb m'n rijbewijs + ID in een veilige notitie in lastpass opgeslagen. Geen idee of dat voldoende is, maar 't is wel handig. Genoeg situaties waarin je pasjes snel kunt verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SandaX schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:02:
[...]

In het nieuwe systeem gaat dit in basis allemaal naar de backend.

De werking samengevat:

1) heb je geen OV-pay account en je checkt in met je pinpas, dan wordt automatisch het rittarief berekend.
2) heb je wel een OV-pay account kun je daar 'tokens' aan toevoegen, als je pinpas, je OVCK, horloge, telefoon etc. Je in- en uitcheck worden dan vergeleken met de abonnementen die je eventueel hebt en kortingen worden verrekend.
Hoe moet ik die tokens dan zien? Moet je dan eenvoudig bij de kaart-automaat je smartwatch, pinpas of telefoon koppelen aan je OV Pay account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Collega's van me houden zich bezig met de ontwikkeling en ik heb ze erg weinig gesproken i.v.m. thuiswerken, dus helemaal zeker weten doe ik het niet.

Ik verwacht dat het bankrekeningnummer een deel van de koppeling is en je voor de meeste devices dus niet fysiek hoeft te koppelen, maar je dit online kan doen via bijvoorbeeld een eenmalige minimale ideal-betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33

Reptile209

- gers -

hoi1234 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb m'n rijbewijs + ID in een veilige notitie in lastpass opgeslagen. Geen idee of dat voldoende is, maar 't is wel handig. Genoeg situaties waarin je pasjes snel kunt verliezen.
Is in principe niet voldoende: je moet het originele document kunnen tonen. Daar zitten immers ook allerlei echtheidskenmerken in. Maar voor de meeste situaties, een gewillige agent en een vriendelijke toon kom je er misschien een heel eind mee. Maar ze hebben dan het volste recht om je op de bon te slingeren voor het niet op het eerste verzoek tonen van een geldig ID. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Trouwens terugkomend op de vraag van TS: ik heb ooit een hoesje aan een jojo gekocht.

Deze lijkt er in ieder geval op, maar misschien is het hem ook wel, dat weet ik niet meer: https://www.ovshop.nl/sho...met-jojo-haak/transparant gekocht.

In ieder geval, hangt een dergelijk ding standaard aan m'n tas. Echt een geniaal ding. Ik verlies echt werkelijk alles (daarom ook zoveel mogelijk pasjes digitaal). Deze kun je gewoon niet verliezen.

Ik neem aan dat je je tas altijd meeneemt naar school. Kaart gewoon lekker aan je tas laten zitten (maak hem vast aan het hengsel of zo). Dan kun je de OV-kaart nooit vergeten. Als je de kaart nodig hebt, trek je aan de jojo, en als je klaar bent, rolt de jojo vanzelf weer in. De jojo kun je gewoon altijd aan de tas laten zitten. Die raak je dus echt niet kwijt en kun je dus ook niet vergeten.
Pagina: 1