32 GB RAM configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Strigoi
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-07-2022
In mijn binnenkort te kopen systeem wil ik 32 gb Ram prikken. Ik heb voor de (RGB) looks gekozen voor 4 x 8 gb. Maakt het dan nog wat uit of ik 2x een setje van 16 gb ram met 2x 8gb koop, of 1 x een setje van 32gb met 4 x 8gb. Die laatste versie heeft een enorme lange levertijd en is ook nog fors wat prijziger dan 2 x een setje van 16gb. Beide mogelijkheden worden overigens gesupport door het moederbord.(Gigabyte Aorus B550 ELITE V2)

Omdat je bij later upgraden ook niet alle modules uit hetzelfde setje hebt lijkt me het niet veel uit te maken, zolang ik ze maar per setje goed in mijn mobo set, of klets ik nu onzin?

Beste antwoord (via Strigoi op 02-09-2021 17:58)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je hebt een kleine kans dat als je 2 sets vam 2 koopt, die allebei net afwijkende chips hebben omdat ze uit een andere productie run komen.
Maar in 99% van de gevallen als jij nu 2 dezelfde sets besteld, krijg je gewoon 2 keer dezelfde, en dat is geen verschil met een 4x8 set.

Ik zou liever gezegd eerder voor 2 keer 16 kiezen, dan kun je achteraf nog uitbreiden. of meenemen als je naar een m-atx/mini-itx mobo gaat met maar 2 geheugen sloten.

[ Voor 65% gewijzigd door heuveltje op 02-09-2021 15:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je hebt een kleine kans dat als je 2 sets vam 2 koopt, die allebei net afwijkende chips hebben omdat ze uit een andere productie run komen.
Maar in 99% van de gevallen als jij nu 2 dezelfde sets besteld, krijg je gewoon 2 keer dezelfde, en dat is geen verschil met een 4x8 set.

Ik zou liever gezegd eerder voor 2 keer 16 kiezen, dan kun je achteraf nog uitbreiden. of meenemen als je naar een m-atx/mini-itx mobo gaat met maar 2 geheugen sloten.

[ Voor 65% gewijzigd door heuveltje op 02-09-2021 15:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Strigoi
Dank u wel! Het blijven overigens 4 modules, staat veel mooier dan 2. Met 32 gb zit ik voorlopig wel goed, tegen de tijd dat die hoeveelheid niet meer toereikend is ben ik al bejaard en zal dan nog alleen maar patience kunnen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Niet elk RAM gaat even lekker met Ryzen. Dat is vooral het geval bij Corsair. Welk merk en type RAM ben je van plan te kopen.

• Strigoi
Deze.: Kingston DDR4 HyperX Predator RGB 2x8GB 3200. Die stond op de supportlist van het moederbord. CPU is 5600 X trouwens.

[ Voor 41% gewijzigd door Strigoi op 02-09-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Als het op de supportlist van het moederbord staat dan moet het goed komen met iig 2x8GB. 4 modules kan je beter in een kit kopen omdat die uit dezelfde batch komen en getest op stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27
Met vier modules is het lastiger om hoge(re) snelheden te halen dan met 2 modules. Dit geldt althans voor een Daisy-chain moederbord. Ik weet niet welke snelheden je wilt halen, maar dat is mogelijk een issue.

De meeste 2x16 kits zijn zelf al tweezijdig, dus je profiteert met 2x16 al van dual rank, dual channel. Iets wat je met 4x8 ook hebt (maar dan heb je dus mogelijk moeilijkheden hoge snelheden te halen).

Ik zou dus puur voor performance altijd voor 2x16 dual rank modules gaan.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 17:21
(jarig!)
Korvaag schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:48:
Met vier modules is het lastiger om hoge(re) snelheden te halen dan met 2 modules. Dit geldt althans voor een Daisy-chain moederbord. Ik weet niet welke snelheden je wilt halen, maar dat is mogelijk een issue.

De meeste 2x16 kits zijn zelf al tweezijdig, dus je profiteert met 2x16 al van dual rank, dual channel. Iets wat je met 4x8 ook hebt (maar dan heb je dus mogelijk moeilijkheden hoge snelheden te halen).

Ik zou dus puur voor performance altijd voor 2x16 dual rank modules gaan.
Ik heb me in voorbereiding van een systeem wat ik in de komende dagen ga aanschaffen redelijk verdiept, en kwam eigenlijk tot de tegenovergestelde conclusie. 4 x 8GB single rank zou in theorie hetzelfde moeten doen als 2 x 16GB dual rank, maar uit alle benchmarks die ik kan vinden zie ik dat 4 modules consequent beter presteren. Ik zou zelf gaan voor 4 x 8GB 3200 CL14 (zoals deze: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14Q-32GFX). Daarmee zit je met Ryzen goed, maar het verschil met 2 x 16 zal minimaal zijn.
Vanuit uitbreidingsoverwegingen zou 2x16GB wel zeker mijn voorkeur hebben. Nu lijkt 32GB genoeg, maar als je ooit een beetje met virtualisatie aan de slag gaat is de mogelijkheid om naar 64GB te gaan wel fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 05-09-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
TweakMDS schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:10:
[...]

Ik heb me in voorbereiding van een systeem wat ik in de komende dagen ga aanschaffen redelijk verdiept, en kwam eigenlijk tot de tegenovergestelde conclusie. 4 x 8GB single rank zou in theorie hetzelfde moeten doen als 2 x 16GB dual rank, maar uit alle benchmarks die ik kan vinden zie ik dat 4 modules consequent beter presteren. Ik zou zelf gaan voor 4 x 8GB 3200 CL14 (zoals deze: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14Q-32GFX). Daarmee zit je met Ryzen goed, maar het verschil met 2 x 16 zal minimaal zijn.
Vanuit uitbreidingsoverwegingen zou 2x16GB wel zeker mijn voorkeur hebben. Nu lijkt 32GB genoeg, maar als je ooit een beetje met virtualisatie aan de slag gaat is de mogelijkheid om naar 64GB te gaan wel fijn.
Bijzonder. Ik ben met name uitspraken tegengekomen die zeggen dan 2x dual rank exact hetzelfde presteert als 4x single rank. Precies zoals je zou verwachten. Dit met de kanttekening dat het met 4 dimms vaak lastiger is om hogere snelheden te halen in het geval van daisy chain.

Veel video's of reviews die je kan vinden testen, ondanks dat ze in de titel vaak anders doen vermoeden, 2x8 vs 4x4 en daarbij heeft 4x4 absoluut een voordeel. Dit in verband met ranks (zoals je zelf ook aangeeft).

3200 zou ik persoonlijk niet meer halen omdat 3600 maar een fractie duurder is. Dit in verband met een sneller draaiende Infinity Fabric. Ik zou persoonlijk momenteel inzetten op 2x16 gig 3600Mhz. Welke CL je dan neemt is een beetje een budgetkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Wat voor CPU heb je dan?? Bij mijn Ryzen 2600 zat een blaadje met de ondersteunde geheugen setups met bijbehorende gegarandeerde max snelheid. Of hoorde dat bij mijn mobo, weet het niet zeker meer.
Hoe meer slots en ranks hoe lager de gegarandeerde max DRAM snelheid was. Dual rank, 4 slots 2600 MHz ofzo.
Dus minder slots is makkelijker om het zo snel mogelijk te kunnen draaien.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
TS heeft een B550 Aorus Elite v2. Das een nieuw bord dus ik ga er even van uit dat daar ook een Vermeer CPU op geprikt wordt. Daarmee is 3600 met 4 dimms mogelijk volgens de memory support list. Een paar sporadische combinaties komen zelfs hoger. Met de nieuwe CPU's (en nieuwe moederbord layout qua memory traces) kom je tegenwoordig gelukkig wel hoger dan vroeger. Feit blijft dat 2 dimms sneller kunnen draaien dan 4 dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:24
Korvaag schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:02:Feit blijft dat 2 dimms sneller kunnen draaien dan 4 dimms.
Dat is alleen geen feit.

Dit is een mooi artikel die het haarfijn uitlegt:

Igor’s Lab: Performance increase for gamers: Memory with single-rank, dual-rank and quad-rank explained and compared | Practice with benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Voor daisy chain is dat wel een feit. Voor T-topology niet. Ik heb het niet over prestatie maar snelheid van de dimm. Voor elk daisy chain bord met vier sloten geldt dat bij gebruik van twee dimms je hogere snelheden in MHz kan halen dan met vier. Bijvoorbeeld 4400Mhz. met twee dimms en 3866Mhz. met vier dimms. Is puur een technische beperking van de hardware layout van het bord.

De memory support list van dit bord geeft dat ook duidelijk weer.

Het kan prima zijn dat je met 4x4 single rank meer prestaties heb dan 2x8 single rank. Daar gaat het Igor artikel meer over. Dat is ook ruim bekend. Je kan het beste gaan voor een dual rank geheugenconfiguratie. Voor 32-gig heb je dan echter twee keuzes: 4x8 of 2x16. Je moet dan wel zorgen dat je 2x16 dual rank is (dat waren ze tot voor kort bijna allemaal, maar check dat).

Aangezien je met 32-gig zowel met 4x8 als 2x16 een dual rank config hebt kan je vervolgens gaan kijken naar Mhz. en CL. Daar komt dan vervolgens mijn opmerking naar voren. Twee dimms kunnen qua Mhz. sneller draaien dan vier dimms. Het kan dus prima zijn dat je met 2x16 gig op 4000 Mhz. kan draaien (mits je Fabric het aan kan) en je met 4x8 niet verder komt dan 3600 Mhz. Het kan daarom prima zijn dat in prestaties in dat geval 2x16 sneller is dan 4x8 om de simpele reden dat de dimms op een hogere snelheid kunnen draaien.

Nogmaals de noot: voor een bord met een T-topology layout geldt dit niet zomaar, maar het bord wat hier besproken wordt heeft een Daisy chain layout.

[ Voor 115% gewijzigd door Korvaag op 06-09-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1