Vraag

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-03 12:58
Hey tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe audioset voor mijn gaming/werkstation. Ik heb jarenlang een logitech 5.1 set gebruikt (waar ik momenteel eigenlijk 3.1 nog heb aangesloten), en ik ben na nieuwe randappartuur en een nieuwe pc, ook wel toe aan een nieuw audiosetje. Nu ben ik absoluut geen audiofiel, dus ik vroeg me af of jullie mij hierbij konden helpen.

Ik zoek een?
2.0 (of 2.1) speakerset voor bij mijn nieuwe PC. Ik ben eigenlijk niet echt goed op de hoogte van hoe de 2.0 setjes zich verhouden tot de 2.1 setjes. Mis je de power bij 2 een 2.0 set bijvoorbeeld? Sommige 2.0 setjes hebben 35W en anderen weer 120W. Schaalt dat bijvoorbeeld 1 op 1?

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een budget. Aangezien ik geen echte audiofiel ben lijken mij speakers van boven de 300 euro iets te veel van het goede, maar ik sta voor van alles en nog wat open.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik het voornamelijk voor gamen/muziek/films. Mijn bureau is 80 cm diep (gebruik een monitorarm), misschien iets om rekening mee te houden. Voor de rest zou het mooi zijn als ik draadloos muziek er op af kan spelen en als er een usb (c) aansluiting op zou zitten. Aesthetisch gezien zou ik graag ze op kleine standaarden hebben staan en vind ik speakers met houten tonen mooi (al vind ik minimalistisch zwart ook wel mooi).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb wat rondgekeken en wat dingen gelezen en mijn ogen laten vallen op Edifier/AudioEngine. Bijvoorbeeld de Edifier R1700BT of S1000DB of de Audioengine HDP6

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik een S/PDIF aansluiting op mijn PC, wat volgens mij het makkelijkst is (en de beste kwaliteit geet?). Misschien eventueel nog tips voor mooie standaarden?

Alvast bedankt! :)

KernKopper

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb zelf ook een setje Edifiers gekocht en kan het zeker aanraden. Goede prijs voor kwalitatief goede luidsprekers. Je gaat weinig merken van het kwaliteitsverschil van S/PDIF vs gewoon analoge aansluiting met een goede kabel, maar waarom niet: gewoon digitaal aansluiten.

Standaarden hangt natuurlijk van je ruimte af. Ikzelf heb ze op de hoeken van het bureau staan en mijn monitoren hangen net een stukje voor de luidsprekers, maar daar merk je niks van.

• Kernkopper
Hann1BaL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:23:
Ik heb zelf ook een setje Edifiers gekocht en kan het zeker aanraden. Goede prijs voor kwalitatief goede luidsprekers. Je gaat weinig merken van het kwaliteitsverschil van S/PDIF vs gewoon analoge aansluiting met een goede kabel, maar waarom niet: gewoon digitaal aansluiten.

Standaarden hangt natuurlijk van je ruimte af. Ikzelf heb ze op de hoeken van het bureau staan en mijn monitoren hangen net een stukje voor de luidsprekers, maar daar merk je niks van.
Thanks voor je input! Welk setje heb je gekozen als ik vragen mag? Hoe groot is je bureau in de lengte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ik heb de r1280db geloof ik.
Bureau is 80 diep en 160cm lang.

Ze gaan niet boven half max volume uit

• Kernkopper
Hann1BaL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:46:
ik heb de r1280db geloof ik.
Bureau is 80 diep en 160cm lang.

Ze gaan niet boven half max volume uit
Sorry ik begrijp het niet helemaal, wat bedoel je met die laatste zin? Je hoeft ze niet harder te zetten dan half open? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
En de R1700BT ziet er gewoon ook goed uit als het je smaak is. Ik heb deze set en ben ook tevreden over het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Kernkopper schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:59:
[...]

Sorry ik begrijp het niet helemaal, wat bedoel je met die laatste zin? Je hoeft ze niet harder te zetten dan half open? :P
Ja dat inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:06
Kijk o.a. naar het speaker oppervlak, dat bepaalt de capaciteit tot luchtverplaatsing. Een setje met een kleine woofer is gebaat bij een subwoofer als je enige bas wilt horen, een setje met een grotere basspeaker kan zonder.
Bv. Audioengine A5+ Zwart hebben een 5" bas luidspreker, dat is bijna 88 cm2 voor beide.
Een in prijs vergelijkbare set als de HiVi Swans M50WMKIII 2.1 Powered Multimedia Active Bluetooth Bookshelf Speakers komt met een 6,5" subwoofer - dat is ongeveer 52 cm2

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 02-09-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kernkopper schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:19:
Bijvoorbeeld de Edifier R1700BT of S1000DB of de Audioengine HDP6
Let op dat de genoemde Edifiers actief zijn en de genoemde AudioEngine passief. Bij de laatste komt dus nog een versterker. Afhankelijk van je eisen zal dat een extra post zijn van enkele tientjes tot the sky is the limit :P

Qua vermogen, niet op letten. Vermogen is geen maatstaf voor kwaliteit en vermogen kan ook op verschillende manieren gemeten worden waardoor je snel geen appels met appels meer aan het vergelijken bent. Waarbij een vergelijking op vermogen tussen actieve- en passieve speakers helemaal niet relevant is.

Persoonlijk zou ik liever kijken naar een 2.0 set dan een 2.1 set. Al is dat vooral omdat het idee van een subwoofer goed is om het bereik te vergroten maar de plaatsing is een tweede. Slechte plaatsing kan het geheel ook breken. Het verkooppraatje dat je de subwoofer overal neer kan zetten omdat het menselijk oor dergelijke lage tonen toch niet hoort qua richting klopt. Echter is het tweede deel dat lage tonen gekke dingen kunnen doen in de ruimte waardoor de plaatsing van de subwoofer toch wat kritischer kan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 03-09-2021 00:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
martyw schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:16:
Kijk o.a. naar het speaker oppervlak, dat bepaalt de capaciteit tot luchtverplaatsing. Een setje met een kleine woofer is gebaat bij een subwoofer als je enige bas wilt horen, een setje met een grotere basspeaker kan zonder.
Bv. Audioengine A5+ Zwart hebben een 5" bas luidspreker, dat is bijna 88 cm2 voor beide.
Een in prijs vergelijkbare set als de HiVi Swans M50WMKIII 2.1 Powered Multimedia Active Bluetooth Bookshelf Speakers komt met een 6,5" subwoofer - dat is ongeveer 52 cm2
Oke, dit wist ik niet, weer wat geleerd! Thanks! Ik ga het voortaan in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
FeaR schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:03:
[...]

Let op dat de genoemde Edifiers actief zijn en de genoemde AudioEngine passief. Bij de laatste komt dus nog een versterker. Afhankelijk van je eisen zal dat een extra post zijn van enkele tientjes tot the sky is the limit :P

Qua vermogen, niet op letten. Vermogen is geen maatstaf voor kwaliteit en vermogen kan ook op verschillende manieren gemeten worden waardoor je snel geen appels met appels meer aan het vergelijken bent. Waarbij een vergelijking op vermogen tussen actieve- en passieve speakers helemaal niet relevant is.

Persoonlijk zou ik liever kijken naar een 2.0 set dan een 2.1 set. Al is dat vooral omdat het idee van een subwoofer goed is om het bereik te vergroten maar de plaatsing is een tweede. Slechte plaatsing kan het geheel ook breken. Het verkooppraatje dat je de subwoofer overal neer kan zetten omdat het menselijk oor dergelijke lage tonen toch niet hoort qua richting klopt. Echter is het tweede deel dat lage tonen gekke dingen kunnen doen in de ruimte waardoor de plaatsing van de subwoofer toch wat kritischer kan worden.
Duidelijk verhaal! Daar was ik niet van op de hoogte. Ik zat zelf ook eerder te denken aan een 2.0 dan een 2.1, al is het maar omdat ik beperkt(e) ruimte heb in mijn studio. Een subwoofer zal ik dan onder het bureau moeten plaatsen waarschijnlijk, en het neemt weer ruimte in. Wat is een 2.0 setje dat je zelf zou halen als je nu zou gaan zoeken? Die Edifiers zijn volgens mij inderdaad wel geliefd onder de tweakers.
Pagina: 1