Vraag

• Maarten_B13
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik heb een MacBook Pro 2011 13". Het probleem met de laptop is dat als ik de opstartschijf geselecteerd heb start met laden na 15-20% de laptop uitvalt.

De opstartschijf (hdd) geeft geen problemen met andere MacBooks. De software betreft Sierra.

Ik heb al geprobeerd de nvram te resetten, maar dat was zonder resultaat.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Valt die helemaal uit, als in alles gaat uit HDD stopt met draaien, lampjes gaan uit, backlight van het scherm gaat uit en fans gaan op stil? Of gaat alles uit als in "er komt niks meer op het scherm en het scherm blijft zwart"?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33

nexhil

BAM!

Wat je even kan proberen is OSX van een externe drive booten.
Is de data die op de laptop staat belangrijk? Anders zou je misschien een schone internet recovery kunnen doen, volgens mij zat dat er bij 2011 modellen net in.

Sinda wanneer speelt dit? is dit opeens ontstaan? heb je een update uitgevoert? etc etc....

[ Voor 20% gewijzigd door nexhil op 02-09-2021 14:21 ]

• Maarten_B13
sypie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:15:
Valt die helemaal uit, als in alles gaat uit HDD stopt met draaien, lampjes gaan uit, backlight van het scherm gaat uit en fans gaan op stil? Of gaat alles uit als in "er komt niks meer op het scherm en het scherm blijft zwart"?
Fan stopt met draaien, scherm gaat uit, backlight gaat uit.
nexhil schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:20:
Wat je even kan proberen is OSX van een externe drive booten.
Is de data die op de laptop staat belangrijk? Anders zou je misschien een schone internet recovery kunnen doen, volgens mij zat dat er bij 2011 modellen net in.

Sinda wanneer speelt dit? is dit opeens ontstaan? heb je een update uitgevoert? etc etc....
Ik probeer het met een externe schijf. Het lijkt er namelijk op dat de hdd die er in zat kappot was. De schijf die ik gebruik is een schone installatie.

Internet recovery werkt all op de 2009.

[ Voor 44% gewijzigd door Maarten_B13 op 02-09-2021 14:25 ]

• sypie
  • Niet online
Dan inderdaad eens proberen op te starten vanaf een USB-schijf. Dit kan al door je HDD/SSD in een USB-behuizing te doen en op te starten met de ALT-toets ingedrukt.

• Maarten_B13
sypie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:27:
Dan inderdaad eens proberen op te starten vanaf een USB-schijf. Dit kan al door je HDD/SSD in een USB-behuizing te doen en op te starten met de ALT-toets ingedrukt.
Na het doen van wat u beschreef kreeg ik dit probleem

• sypie
  • Niet online
Maar heb je de HDD ook op deze MacBook Pro via USB geprobeerd te starten?

• Maarten_B13
sypie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:53:
Maar heb je de HDD ook op deze MacBook Pro via USB geprobeerd te starten?
Dat is wat ik aan het doen ben.

Waar ik achter ben gekomen is dat als ik de shift toets indruk dan start hij op, maar zodra ik hem los laat gaat hij uit. Ook lijkt de verversingssnelheid van het scherm erg laag te zijn.

• sypie
  • Niet online
De verversingssnelheid wanneer je met Shift opstart zou best kunnen, je zit dan namelijk in de veilige modus waarbij stuurprogramma's niet geladen worden.

Ik vermoed dat je last hebt van het bekende videochip-probleem waar de 2011 MBP's mee te maken hebben. Zoek dat maar eens op.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33

nexhil

BAM!

Hebben deze modellen een Dedidcated GPU en IGP? Dan zou je hem kunnen proberen met in veilige modus de dedicated uit te kunnen schakelen. Denk dat hij crashed op het moment dat die dedicated geladen wordt:

https://www.easymacsuppor...isable-amd-and-boot-again

[ Voor 3% gewijzigd door nexhil op 02-09-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Het probleem is gevonden. Ik heb de connector van het interne toetsenbord los gehaald en het probleem is opgelost. Daarna getest met een ander interntoetsenbord ook dat gaf het zelfde probleem, maar een extern toetsenbord werkt wel. Dus ik gok dat de connector op het moederbord een probleem geeft.

Wat ook werkt is een andere toets ingedrukt houden. Dan start hij ook op. Zodra ik die los laat krijg ik heel kort in beeld of dat ik wil dat alles wat open staat de volgende keer met opstarten weer wil zien en daarna valt hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:04
Klinkt meer alsof de aan/uit knop vast zit. Waarschijnlijk dieper op het moederbord. Valt die uit na pak en beet 5-6 seconden?

[ Voor 19% gewijzigd door Pendora op 03-09-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde probleem, als ik verder zoek op het net lijkt het in de "power button circuit " te zitten :

https://apple.stackexchan...s-only-with-a-pressed-key

In de gevallen die ik heb gevonden werd het hele logic board vervangen, wat een dure liefhebberij is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Pendora schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:15:
Klinkt meer alsof de aan/uit knop vast zit. Waarschijnlijk dieper op het moederbord. Valt die uit na pak en beet 5-6 seconden?
Ja zo iets, misschien iets meer.

Maar het probleem doet hem ook voor als ik het moederbord in een andere MacBook stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Jur schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:29:
Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde probleem, als ik verder zoek op het net lijkt het in de "power button circuit " te zitten :

https://apple.stackexchan...s-only-with-a-pressed-key

In de gevallen die ik heb gevonden werd het hele logic board vervangen, wat een dure liefhebberij is....
Dit is wat ik gevonden had, maar ik ben zelf niet handig genoeg/ heb de spullen er niet voor.

http://www.powerbookmedic...pair-on-macbook-pro-a1278

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb nu via Aliexpress een nieuw logicboard besteld, wanneer binnen post ik een update
Pagina: 1