Nut van onderhoudscontracten/schoonmaken zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-08 14:30
In een ander topic ben ik uitgebreid mezelf aan het oriënteren op de installatie van zonnepanelen ( Advies zonnepanelen Zuid Holland, Schuin dak/plat dak ZUID ). Nu merk ik ook dat er door sommige partijen extra garantie wordt gegeven op het hele systeem op voorwaarde dat je bij die partij een onderhoudscontract afsluit voor een vast bedrag per 2 jaar en een toeslag per geplaatst paneel.

Diezelfde installateurs zijn vaak aangesloten bij de Stichting Zonzekerheid e.d. en die bieden naar mijn mening voor éénmalig bedrag dezelfde service aan (10 jaar garantie op het systeem) zonder dat er een voorwaarde aan wordt gehangen dat je om de 2 jaar schoonmaak en onderhoud laat verrichten. Voor een 'klein' bedrag per jaar extra heb je nog extra zekerheden en zoals ik het lees heb je dan voor minder geld dezelfde 10 jaar systeemgarantie op soms nog langer. Voordeel is ook dat de stichting de garantie oppakt als de installateur omvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJUThCxLl_UGHNZKZiGNKt0kJFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9IuwDMMkNmNIrOuRZOq8LSeX.png?f=user_large

Vanuit het oogpunt van de installateur begrijp ik het onderhoudscontract wel, het genereert extra inkomsten en de suggestie wordt gedaan dat de opbrengst steeds verder gaat afnemen als je de panelen niet af en toe laat reinigen, maar dat reinigen lukt me zelf ook nog wel met wat sop en een bezem vanuit het dakraam.

Ik vraag me dus af of er anderen zijn die ervaring hebben met de garanties zoals die geboden worden door de Stichting Zonzeker of dat er mensen zijn die wel onderhoudscontracten hebben afgesloten of dat het allemaal maar onzin is en elk jaar een sopje genoeg is om je systeem 25 jaar draaiende te houden.

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als jij er met een zachte bezem bij kan hoeven zij het niet schoon te maken. Zonnepanelen zijn eigenlijk gewoon onderhoudsvrij. Je kunt je dus afvragen wat ze nu echt aanbieden en wat de meerwaarde daarvan is.

Controle van de installatie wordt pas interessanter als het tijd wordt om de omvormer te vervangen, maar na 5-7 jaar is er gewoon nog niks aan de hand. (In de afgelopen 6 jaar ook de zonnepanelen niet eens schoongemaaakt. Een goede regenbui doet wonderen :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 18:33
Mijn panelen op 60' worden niet vies. Poep spoelt er snel af, er blijft niets in de hoeken liggen. De panelen op m'n 20' dak blijft meer op liggen, die boen ik 1-2 keer per jaar. Ik zie geen enkel verschil in opbrengst, maar wellicht dat jaren van opgestapelde troep paar % kan beinvloeden.

Is geld uitgeven aan panelen boenen de extra opbrengst waard? Ik denk vrijwel nooit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

• Hotzenwalder
Hann1BaL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:35:
Als jij er met een zachte bezem bij kan hoeven zij het niet schoon te maken. Zonnepanelen zijn eigenlijk gewoon onderhoudsvrij. Je kunt je dus afvragen wat ze nu echt aanbieden en wat de meerwaarde daarvan is.

Controle van de installatie wordt pas interessanter als het tijd wordt om de omvormer te vervangen, maar na 5-7 jaar is er gewoon nog niks aan de hand. (In de afgelopen 6 jaar ook de zonnepanelen niet eens schoongemaaakt. Een goede regenbui doet wonderen :))
Dat is ook een beetje mijn idee. Wat ze doen is kortgezegd een visuele inspectie van de onderdelen (bedrading, bekabeling, connectoren, rubbers, omvormers, slijtage panelen, corrosie etc). Een functionele inspectie van de installatie (uitlezen stringspanning en stroomsterkte via de omvormer) en het reinigen met osmose water.

Binnen de termijn van de systeemgarantie is het oplossen van storingen dan geheel kosteloos. De standaard systeemgarantie is 3 jaar maar met 2 jaarlijks onderhoud is het 10 jaar. Kost zo'n €150 per 2 jaar in mijn geval voor 10 jaar en de stichting biedt de extra optie aan voor eenmalig €129,50 en daarna 15 jaar lang €29,50 per jaar. Over 10 jaar is de stichting dus sowieso goedkoper, maar die komen niet om de 2 aar een controle doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is volgens weinig onderhoud te doen en 750 euro in 10 jaar tijd lijkt me een belachelijke kostenpost.
Waarom elke 2 jaar een controle? Wat is de winst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Hann1BaL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:58:
Er is volgens weinig onderhoud te doen en 750 euro in 10 jaar tijd lijkt me een belachelijke kostenpost.
Waarom elke 2 jaar een controle? Wat is de winst?
De winst is hun winst, verder is het gewoon heel duur poetsen voor dat geld, maar als je het niet afneemt heb je maar 3 jaar garantie op je hele systeem en anders 10 jaar (zolang ze bestaan)

Is daarmee dan ook gezegd dat elke extra garantie (ook via de Stichting) onzin is en dat af en toe zelf poetsen voldoende is? Je hebt sowieso lange garanties op je panelen en omvormers, dus ik vraag me af wat er dan niet onder de garantie valt als er iets niet lekker werkt in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 20:48
Het is pure geld klopperij, en extra garantie verkopen door angst te zaaien. Het is ook verboden, dit riekt naar colportage verkoop, en dat is echt verboden in Nederland. Bovendien heb je bij monde van het consumentenrecht, recht op een garantie die past bij de dienstverlening (het installeren van de zonnepanelen en omvormer) en bij een installatie van een dergelijke grote (kost al snel 4 tot 6 duizend euro).

Een installateur die zich op die manier opstelt naar zijn klanten moet helemaal geen installateur willen zijn. Als je alleen maar wilt verkopen op basis van angst en deze vervolgens vanuit een soort van schijn zekerheid moet verkopen als garantie dan ben je in mijn ogen heel verkeerd bezig. Maar goed dat schijnt heel normaal te zijn in Nederland, net als verhalen ophangen over dat verzekeraars straks geen serieel geschakelde installaties meer willen verzekeren vanwege brandgevaar en wat al niet, lulkoek. En dan maar een parallel systeem verkopen onder het mom van dit is wel veilig.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertV70 op 03-09-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RobertV70 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:35:
Het is ook verboden, dit riekt naar colportage verkoop, en dat is echt verboden in Nederland.
Bedoel je niet koppelverkoop in plaats van colportage?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 20:48
FirePuma142 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:37:
[...]

Bedoel je niet koppelverkoop in plaats van colportage?
Ja klopt, die..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52
@Hotzenwalder Nooit doen, is nergens voor nodig.
Bij een goede installateur die kwalitatief goede onderdelen gebruikt krijg je op de individuele onderdelen al prima garantie.
De omvormer is het meest kwetsbare onderdeel dus kies voor een goed merk met minimaal 5 jaar fabrieksgarantie. En zorg voor een goede opstalverzekering, want je omvormer kan kapot gaan door bliksem. Dat is dan verzekeringswerk en geen garantie.
Bij echt risicovolle spullen kan extra zekerheid handig zijn, maar met zonnepanelen die correct geïnstalleerd zijn kan niet heel veel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je zelf een webpagina kan openen om periodiek de opbrengst te bekijken dan heb je dit totaal niet nodig. Waarschijnlijk heeft de installateur jou niet ingeschat als een capabel persoon of het is gewoon een flapdrol die abonnementen moet gaan verkopen ipv zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En over twee jaar gaat je installatiebedrijf over de kop. Waar ben je dan met je onderhoudscontract?

En dan nog staan er een aantal bullshipunten op de lijst:
Een fysiek certificaat van de stichting? Dus je krijgt een geprint blaadje bij je zonnepanelen. Juist ja.
10/15 jaar zorgeloos genieten van je installatie. Dat doet het zonder dure bijverkoop ook wel. Misschien gaat er eens iets kapot, kan gebeuren. Garantie claimen/vervangen en door.
Geschillencommissie is alleen in beeld wanneer je het "extra" pakket neemt. Dat lijkt me een beetje krom, dat je moet betalen om met je geschillen naar een commissie te gaan wanneer je maar genoeg betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
He voelt voor mij bijna als een argument tegen de installateur.

De meest gevoelige punten van de installatie zijn precies de punten waar de technische kennis/kunde/gereedschap van belang zijn. Vertrouwen ze hun eigen werk niet ofzo?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ronald schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:19:
He voelt voor mij bijna als een argument tegen de installateur.

De meest gevoelige punten van de installatie zijn precies de punten waar de technische kennis/kunde/gereedschap van belang zijn. Vertrouwen ze hun eigen werk niet ofzo?
Je zou het bijna denken ja. Waarom geef je standaard maar 3 jaar garantie als de meeste onderdelen veel langer mee gaan en langere garanties hebben? De offerte was op zich ok, maar door het gezeur over de garantie vallen ze af. De meeste van hun klanten nemen hun onderhoudscontract en ook het de Zonzeker Basis variant, dus die betalen dubbel voor hetzelfde en misschien nog wel meer als ze Zonzeker Extra hebben genomen.

Ze hadden meteen in het eerste gesprek al door dat ik niet een 'domme' klant was en me aardig ingelezen had, maar ook ik leer steeds meer naarmate je meer offertes onder ogen krijgt.

Het lijkt gewoon een grijs gebied wat garantie betreft. Omvormer is 25 jaar garantie, panelen 10 of 15 jaar, maar waar de discussie waarschijnlijk om gaat als er issues zijn is de bekabeling of dat de panelen misschien niet schoon meer zijn. Ik denk ook dat als het ter plekke moet worden opgelost dat je in dit geval na 3 jaar voorrijdkosten gaat betalen en mogelijk ook nog kosten van reparaties.

De meeste offertes zijn daar trouwens niet heel duidelijk in. Onderdelen vallen onder goede garanties, maar wat als het systeem niet goed presteert en het een combinatie van de onderdelen is, het systeem zeg maar... kun je dan gratis service verwachten of moet je het afkopen of voorrijdkosten betalen. Geen idee.

Schimmige wereld en helaas zijn er denk ik genoeg klanten die wel zonder nadenken de extra garanties nemen. Wat ik hier lees aan reacties dan vinden de meeste elke extra garantie nutteloos, ook die éénmalige bijdrage aan de stichting. Ik heb nog geen systeem liggen en weet dus ook niet of er op termijn veel service nodig is of dat het gewoon na plaatsing werkt zonder al teveel onderhoud.

De Stichting Zonzeker vond het overigens ook bijzonder, dus die waren nog wel geïnteresseerd in wat er nu in de offerte staat. Je kunt het lezen als 'neem je bij de stichting een garantie, dan ben je via hun verzekerd van service en wie zij daarvoor sturen is niet bekend, dan kan de installateur zijn die liever wil dat je bij hun een extra garantie afneemt'. Op mij kwam het over als... wij geven 10 jaar garantie op ons systeem als je maar bij ons de extra garantie afkoopt. Doe je dat niet dan krijg je maar 3 jaar zorgeloze garantie en daarna moet een ander het maar oplossen. Ik ben klaar met deze installateur en hoef geen kruistocht te voeren tegen wat ze offreren, dus ik moet nog even nadenken of ik de offerte wel wil doorsturen. Aan de andere kant kun je misschien wel voorkomen dat toekomstige klanten overbodige garanties afnemen, maar dat is niet aan mij maar aan de onderzoeksplicht van die klanten.
Pagina: 1