KPN DSL problemen met Fritzbox 7390

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:38
Ik heb een oud Telfort DSL abonnement van KPN vandaag heeft KPN de settings van de DSL lijn omgezet. Via de experiabox werkt alles. Ik wil echter graag mijn Fritzbox 7390 (met de laatste firmware 06.86) gebruiken. Het lukt mij echter niet om deze opnieuw verbonden te krijgen. Als ik automatische een nieuwe connectie laat dan komt de DSl verbinding gewoon tot stand. met user "Internet" pw "Internet". Ik krijg ook een ip adres 10.100.xxx.xxx Maar helaas geen verbinding met internet. Windows geeft bij diagnose de volgende melding: "The DNS server is not responding"

Ik heb wel deze settings gevonden van https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Ik heb ADSL2
Internet
Internet PPPoA via ATM PVC 8/48 vcmux. IPv4 adres en DNS via PPPoA. IPv6 prefix en DNS via DHCPv6-PD in PPP interface.
PPP authenticatie PAP en gebruikers naam en wachtwoord moeten ingevuld zijn (een waarde is belangrijk, bijvoorbeeld internet/internet).
Maximale pakket grote (MTU) 1500 bytes.
IPv4 adres + DNS servers via PPP verkrijgen
IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPP). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Maar ik weet niet precies hoe ik dat moet invullen op mijn Fritzbox 7390. Wie weet raad?

Toevoeging:
Met de experiabox krijg ik ipadres 77.169.xxx.xxx. In een heel andere range dus. Gaat dit wel goed met het ipadres?

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 02-09-2021 11:33 ]

Beste antwoord (via pacificocean op 02-09-2021 11:53)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14
Zou je het eens willen proberen met het profiel van XS4ALL? Deze zou gewoon moeten werken, aangezien de PPP-instellingen hetzelfde zijn als bij KPN

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zou je het eens willen proberen met het profiel van XS4ALL? Deze zou gewoon moeten werken, aangezien de PPP-instellingen hetzelfde zijn als bij KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
mad-dog schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:44:
Dank je wel dit was de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:33
The instellingen voor "Other internet service provider" (o.b.v. 7360):

Name: KPN
[x] Connection to a DSL line
[x] Account information is required
    User name: internet
    Password: internet
[x] Maintain connection permanently (recommended for flat rates)
[ ] Delay disconnection by provider to the period between 3-4
[x] Use VLAN for Internet access
    VLAN-ID: 6
[x] Set DSL ATM Settings manually
    VPI: 8
    VCI: 48
[x] Encapsulation: PPPoE

[x] IPv6 support enabled
[x] Use native IPv6 connection
[x] Derive global address using the assigned prefix
[x] Use DHCPv6 Rapid Commit

Voordeel is dat de automatische updates (TR069) van XS4ALL hiermee uitgeschakeld wordt.

Ik vermoed dat je VLAN ID niet hebt aangevinkt & ingevuld?

[ Voor 11% gewijzigd door nescafe op 02-09-2021 12:10 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 11:04
Ondanks dat je al een werkende oplossing hebt.
Mocht je ooit tóch handmatig de verbinding willen configureren dan kan dat natuurlijk ook in de Fritzbox .
Het zit echter wat verstopt.

Internet/Account Information/Internet Connection:
Internet Service Provider: other internet service provider

Connection Settings/Change Connection Settings.
Dit geeft je nu, onder andere, de mogelijkheid de DSL ATM settings in te vullen.

In feite wat @nescafe hier boven net poste voor mij :9

[ Voor 6% gewijzigd door Dieks77 op 02-09-2021 12:06 ]

• pacificocean
nescafe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:02:

[x] IPv6 support enabled

Voordeel is dat de automatische updates (TR069) van XS4ALL hiermee uitgeschakeld wordt.

klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06-2022

Remag22

tsilaer

nescafe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:02:

[x] IPv6 support enabled

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Sinds een zgn "verbetering" door KPN een paar dagen geleden is mijn internet Downloadsnelheid nog maar 20 mbit terwijl dat voor de verbetering 60 mbit was. Ook mijn ping is iets trager. Ik heb ook een Fritzbox 7360 V2. Ik moet dus deze genoemde instellingen overnemen ?

SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:33
@Remag22 dat heeft weinig met deze instellingen te maken. Ik heb het zelf ook meegemaakt na een migratie. Intrainen ging ineens met 20 Mbit, daarvoor 60 Mbit.

Gebeld met de storingsafdeling en die heeft de lijn gereset, hierna was de snelheid weer 37 Mbps.. meer zat er niet in.

Voor je de helpdesk belt is het wel belangrijk dat je de Experia Box aansluit! Alleen dan kunnen ze een lijnmeting doen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

nescafe schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:17:
@Remag22 dat heeft weinig met deze instellingen te maken. Ik heb het zelf ook meegemaakt na een migratie. Intrainen ging ineens met 20 Mbit, daarvoor 60 Mbit.

Gebeld met de storingsafdeling en die heeft de lijn gereset, hierna was de snelheid weer 37 Mbps.. meer zat er niet in.

Voor je de helpdesk belt is het wel belangrijk dat je de Experia Box aansluit! Alleen dan kunnen ze een lijnmeting doen.
OK dank voor de snelle reactie. _/-\o_

Ik begin enigszins te geloven dat kpn dan jouw en mijn verbinding actief aan het afknijpen is.
Ik vermoed dat Fritzbox modems gewoon de verbinding helemaal open forceren, wat kpn niet leuk vind.
Te veel snelheid voor het abo bedrag. Vandaar de "verbetering" om daar snel een einde aan te maken.

De helpdesk heb ik al 5 keer gebeld. Ze sturen nu dus een Experia V12 op met misschien als doel mijjn verbinding af te knijpen? Ik heb nog een V8 liggen maar heb geen idee meer welke adapter daar bij hoort.

Dit is wat het was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGZijkvJ-b_3n1xzMS1hCQ9I_OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ksJTe7VICIi4UjAmeq5uYsL.png?f=user_large

En dit is wat het nu is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-PgfjFQhGvwHc_nWTjyqhZ-Y98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9oWcOXb6Kwyu5yV3sojU18Wx.png?f=user_large

Een soort van omgekeerd ADSL dus....

[ Voor 21% gewijzigd door Remag22 op 23-09-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Remag22 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:29:
[...]

OK dank voor de snelle reactie. _/-\o_

Ik begin enigszins te geloven dat kpn dan jouw en mijn verbinding actief aan het afknijpen is.
Ik vermoed dat Fritzbox modems gewoon de verbinding helemaal open forceren, wat kpn niet leuk vind.
Te veel snelheid voor het abo bedrag. Vandaar de "verbetering" om daar snel een einde aan te maken.

De helpdesk heb ik al 5 keer gebeld. Ze sturen nu dus een Experia V12 op met misschien als doel mijjn verbinding af te knijpen? Ik heb nog een V8 liggen maar heb geen idee meer welke adapter daar bij hoort.

Dit is wat het was:

[Afbeelding]

En dit is wat het nu is:

[Afbeelding]

Een soort van omgekeerd ADSL dus....
Dat kan en mag ook wel wat vriendelijker :>. Er wordt een profiel ingesteld in de DSLAM. De snelheid wordt vervolgens afhankelijk van kwaliteit koper, modem, evt geresette DLM(bij non-vectoring)

[ Voor 1% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-09-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

mad-dog schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:37:
[...]

*knip* Er wordt een profiel ingesteld in de DSLAM. De snelheid wordt vervolgens afhankelijk van kwaliteit koper, modem, evt geresette DLM(bij non-vectoring)
Misschien heb je helemaal gelijk maar ik kan dan niet verklaren waarom mijn down verbinding nog maar een fractie is van wat het was. Nescafe heeft nu nog maar 37 down over gehouden van eerder 60 down. (60 down was dus mogelijk maar hij krijgt 37 down) Misschien kun jij dat wel prima verklaren, ik zou zeggen gooi het in de groep....?

Edit:
Het blijkt dus dat server side exact die module gebruikt kan worden om snelheden aan te passen:

""In de DSLAM wordt alles wat met de configuratie te maken heeft vastgesteld in modemprofielen. Zo ook de snelheid. Binnen de grenzen van de aansluiting kan de access provider het modemprofiel wijzigen om de klant bijvoorbeeld een hogere of lagere snelheid te bieden.""

Samen met verschil tussen de Telfort instellingen voorheen en nu kpn maakt kpn misschien gewoon gebruik van de mogelijkheid om de verbinding verder af te knijpen naar een niveau dat meer past bij de betaling.

[ Voor 33% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-09-2021 14:51 . Reden: quote aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Remag22 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:42:
[...]

Misschien heb je helemaal gelijk maar ik kan dan niet verklaren waarom mijn down verbinding nog maar een fractie is van wat het was. Nescafe heeft nu nog maar 37 down over gehouden van eerder 60 down. (60 down was dus mogelijk maar hij krijgt 37 down) Misschien kun jij dat wel prima verklaren, ik zou zeggen gooi het in de groep....?

Edit:
Het blijkt dus dat server side exact die module gebruikt kan worden om snelheden aan te passen:

""In de DSLAM wordt alles wat met de configuratie te maken heeft vastgesteld in modemprofielen. Zo ook de snelheid. Binnen de grenzen van de aansluiting kan de access provider het modemprofiel wijzigen om de klant bijvoorbeeld een hogere of lagere snelheid te bieden.""

Samen met verschil tussen de Telfort instellingen voorheen en nu kpn maakt kpn misschien gewoon gebruik van de mogelijkheid om de verbinding verder af te knijpen naar een niveau dat meer past bij de betaling.
Naast een DSL-profiel(vrijwel altijd 100/30, tenzij VPLUS of non-vectoring) wordt een poortsnelhed ingezet(op basis van het abonnement)
Bij een snelheid van 19 down 28 up heb je dus gewoon een 100/30 profiel en een lijnprofiel van 20. Up wordt nooit afgeknepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

mad-dog schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:01:
[...]

Naast een DSL-profiel(vrijwel altijd 100/30, tenzij VPLUS of non-vectoring) wordt een poortsnelhed ingezet(op basis van het abonnement)
Bij een snelheid van 19 down 28 up heb je dus gewoon een 100/30 profiel en een lijnprofiel van 20. Up wordt nooit afgeknepen
Maar ik betaal maar voor een abo tot aan 50 mbit vandaar dat ik vermoed dat kpn mijn snelheid wil beperken.
Wellicht ook bij Nescafe. Zo heel vreemd is die gedachtegang niet imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Remag22 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:08:
[...]

Maar ik betaal maar voor een abo tot aan 50 mbit vandaar dat ik vermoed dat kpn mijn snelheid wil beperken.
Wellicht ook bij Nescafe. Zo heel vreemd is die gedachtegang niet imho.
Dan is er iets niet in orde, echter staat dit los van lijn zomaar te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

mad-dog schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:14:
[...]

Dan is er iets niet in orde, echter staat dit los van lijn zomaar te knijpen.
Op basis van aannames:

Er is ws wel een aanleiding voor in die zin dat de migratie van telfort naar kpn met zo'n eigen fritzbox mogelijk met zich meebrengt dat sommige mensen dan kunstmatig een hogere snelheid krijgen dan waar ze voor betalen. Dwz: boven de 50 mbit down en bijna 30 mbit up. Wat past bij het 100mbit abo ipv het betaalde 50 mbit abo. Dat komt dan mogelijk doordat het alternatieve client side dsl modem een snellere verbinding weet te realiseren dan voor kpn wenselijk is op basis van de betaalde abo gelden. Vandaar dat via een "verbetering" er een beperking van de snelheid geforceerd word. Tot dusver werkt dat maar half omdat de up snelheid hier nog steeds bij een 100 mbit abo past. De ping en down snelheid zijn wel al "afgeknepen".

Ik ben alles behalve een ingewijde in DSL maar dit is zoals het op mijn boerenverstand overkomt. :Y) }:O

• Remag22

Remag22

tsilaer

Het is inmiddels duidelijk geworden dat KPN ex Telfort abo's die werken met een eigen modem gaat afknijpen.
Ik heb nu nog een verbinding van 100 Mbit down en haal die snelheid nu ook echt via de Fritzbox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3P03-poO5j5ethpJoWeKsv5cow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ut2Du4HPDRfa5PpbWM6qx410.png?f=user_large

Het uitstekende fritzbox modem zorgt ervoor dat KPN geen invloed heeft op de instellingen ervan.
Vandaar de steeds hardere kpn eis van het waardeloze experia modem gebruik.

Volgende maand zal mijn verbinding worden afgeknepen tot maximaal 58 mbit down.
Volgens KPN is dat een "verbetering" van hun product. 8)7

Ook is kpn van mening dat ik eigenlijk 48 euro zou moeten betalen voor alleen mijn adsl. |:(
N.B. Dat is dus 5 keer zo duur als waar ik mee begon. En dan nog afknijpen ook. :(

• mad-dog
Remag22 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:08:
Het is inmiddels duidelijk geworden dat KPN ex Telfort abo's die werken met een eigen modem gaat afknijpen.
Ik heb nu nog een verbinding van 100 Mbit down en haal die snelheid nu ook echt via de Fritzbox.

[Afbeelding]

Het uitstekende fritzbox modem zorgt ervoor dat KPN geen invloed heeft op de instellingen ervan.
Vandaar de steeds hardere kpn eis van het waardeloze experia modem gebruik.

Volgende maand zal mijn verbinding worden afgeknepen tot maximaal 58 mbit down.
Volgens KPN is dat een "verbetering" van hun product. 8)7

Ook is kpn van mening dat ik eigenlijk 48 euro zou moeten betalen voor alleen mijn adsl. |:(
N.B. Dat is dus 5 keer zo duur als waar ik mee begon. En dan nog afknijpen ook. :(
Als je niet krijgt waar je volgens je contract recht op zou moeten hebben moeten ze dat oplossen. Als je bij telfort meer kreeg dan afgesproken heb je gewoon geluk gehad

Daarnaast, de snelheid wordt op de poort ingesteld in de DSLAM. Het modem heeft er niks mee te maken

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 23-09-2021 12:23 ]

• Remag22

Remag22

tsilaer

mad-dog schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:22:
[...]

Als je niet krijgt waar je volgens je contract recht op zou moeten hebben moeten ze dat oplossen. Als je bij telfort meer kreeg dan afgesproken heb je gewoon geluk gehad

Daarnaast, de snelheid wordt op de poort ingesteld in de DSLAM. Het modem heeft er niks mee te maken
Jaren lang is mij verteld dat snellere verbindingen echt niet mogelijk waren. Terwijl allang gebleken was dat dit wel het geval was. Nu is kpn er dus op uit om verbindingen af te knijpen en de abo kosten omhoog te brengen. Telfort vertoonde hetzelfde dubieuze gedrag. Maar gelukkig komt er concurrentie. Dan zal ook blijken dat alle leugens van isp's monopolisten ziggo en kpn "dat het toch echt niet goedkoper kon" alleen tot doel hadden om meer geld te graaien. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 22:17
mad-dog schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:22:
[...]

*knip*. Dit voegt niks toe.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 23-09-2021 13:33 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat offtopic reacties opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

Inmiddels zijn de "verbeteringen" van de Telfort naar KPN Alternatief modem instelling hier ook geweest.
Het resultaat is een voor 30 procent afgeknepen verbinding, maar hij werkt gelukkig nog wel.
Het was 101 mbit down en is nu 70 mbit down geworden terwijl ik voor een 50 mbit down abo betaal.

KPN had aangegeven dat de verbinding zeker niet meer zou werken maar met de bovenstaande instellingen bleef hij gelukkig wel werken, dus dank daarvoor nescafe en Dieks77. :)

Pagina: 1