dummy-vraag aangaande Lithium-ion accu's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
update: het gaat dus om een Lithium-Ion batterij (en niet lipo :S)
update2: de voedingsadapter is een 42V model (en niet 48V)

In deze coronatijden ben ik ene nieuwe hobby begonnen: het bouwen van robots, met als (ver) einddoel om een robot zoals Spot te kunnen bouwen.

Mijn achtergrond zit in de (theoretische) informatica, en de softwarematige kant van het geheel gaat me gemakkelijk af. Echter, electronica is een nieuwe en uitdagende wereld voor mij.

Ik ben begonnen met een Elegoo kit met sensors, minimotoren en een arduino mega. Dat is geevolueerd naar motor drivers die nu ook LEGO Power functions-motoren kunnen aansturen. De keten die ik nu heb is (Xbox One S controller) -> BT -> (raspberry pi 4B) -> serial usb -> (arduino mega) -> motor controller/ sensor breakout

En nu ben ik toe aan de volgende iteratie: motoren uit een hoverboard aansluiten via een odrive controller.

Ik heb dus een hoverboard op marktplaats gekocht, en de onderdelen eruit gehaald. Ik heb dus nu voor weinig het volgende gekregen:
  • 2 motoren met 13Mn torque, die geintegreerd zijn in de 6.5 inch wielen. 3-fase voor stroom, en een 6-polige stekker voor sensoren zoals de hall sensor
  • 2 bordjes met 12 leds
  • 2 bordjes met 4 leds
  • 1 10S2P Lithium-Ion batterij met een geintegreerde battery management system, en verder XT-60 connector
  • 2 dochterbordjes met pressure sensors en een gyroscoop (beiden ga ik niet repurposen)
  • 1 42V lithium ion adapter (1.5A) met een 3-polige connector waar maar 2 van gekoppeld zijn
  • 1 moederbordje waar alle kabels op tezamenkomen
Het idee is om deze 2 motoren aan te sluiten op een odrive driverboard, evenals de accu. De odrive zal aangestuurd worden via de arduino, en de arduino zal via wat AI aangestuurd worden via de Pi, maar voorlopig even om te testen via die xbox controller.

Mijn vraag betreft het opladen van de 10S2P accu. Ik wil eigenlijk niet dat moederbordje gebruiken als brug tussen de charger brick en de batterij. Ik ben echter electronisch niet super onderlegd, en heb dus geen idee of ik de charger brick gewoon direct op de accu kan aansluiten via een verloopstekkertje.

En google is in dit geval geen hulp. Genoeg te vinden over zelfbouw accu's en zelfbouw battery management systeempjes, maar niks over het daadwerkelijk opladen van een batterij.

Wie kan mij helpen?

[ Voor 2% gewijzigd door DrClaw op 02-09-2021 12:03 . Reden: correctie en update adhv commentaren ]

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat komt omdat er ook weinig valt te vertellen over opladen ?
zou gewoon in de handleiding van de charger uitgelegd moeten worden.

Als je die op lip kan zetten, zou het gewoon met een verloop kabel moeten kunnen werken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 10S LiPo accu zou naar mijn idee met 42v geladen moeten worden (4.2v per cel), 48 wordt wat te veel......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
ik moet mezelf corrigeren: het betreft een lithium-ion batterij en niet LiPo.

de oplader die ik noem is trouwens de oplader die meekwam met het hoverboard. Maar misschien heb je gelijk en wordt er op het moederbordje het voltage teruggebracht naar een acceptabel niveau? bv met een buck convertertje oid?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
DrClaw schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:38:
Maar misschien heb je gelijk en wordt er op het moederbordje het voltage teruggebracht naar een acceptabel niveau? bv met een buck convertertje oid?
Dat zou goed kunnen. Een buck converter kan je makkelijk herkennen aan de spoel (grijs vierkant blokje meestal).
Je kan het ook zien aan de adapter. Als dat een constant voltage (CV) model is, dan kan hij in ieder geval niet direct op de accu. Als er niet iets van "constant current/CC" op de adapter staat moet je er van uit gaan dat het constant voltage is.