PSU Coil Whine omruilen of ander model?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12
Mijn vraag

Ik heb een nieuw systeem gebouwd, zie onderstaand. Helaas heeft mijn voeding last van erge Coil Whine, bij idle een lichte elektrische toon en zodra ik een game opstart of furmark draai wordt dit geluid erger en in sommige situaties tot aan fluitende geluiden aan toe. Dit gebeurd al voordat de fans van mijn GPU opstarten. Het geluid komt uit mijn PSU vandaan.

Nu ben ik van plan deze voeding te retourneren, in eerste instantie wil ik deze gewoon omruilen voor een zelfde exemplaar ervan uitgaande dat dit voeding specifiek is en ik gewoon pech heb gehad. Dit zou normaal een A-tier voeding horen te zijn, ik kan geen negatieve dingen vinden over deze voeding op internet en al mijn cablemanagement zit gewoon al netjes in mijn kast.

Is dit slim of is de kans groot dat het nieuwe exemplaar dit weer heeft? Of kan ik beter gewoon voor een andere voeding gaan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 338,99€ 338,99
1MoederbordenMSI MPG Z590 Gaming Plus€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Zwart€ 80,24€ 80,24
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 177,80€ 177,80
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 101,90€ 101,90
Totaal€ 2.471,78

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Geluid gelokaliseerd, stroomkabels vervangen, ander stopcontact geprobeerd. Los gehaald en opnieuw verbonden. Probleem blijft onveranderd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:58

PuijkeN

euhm ?

Is je voeding niet wat te nipt voor die GPU?

Ik ben toevallig omwille van een defecte voeding van een 750w naar een 1000w gegaan (interessante aanbieding in V&A) .. en rara, de coilwhine die bij mij weliswaar uit mijn GPU komt is plots verdwenen.

Gaat bij mij om een overclockte 2080TI die 380 watt trekt.

Het feit dat het geluid al begint vooraleer je fans beginnen draaien wil voor mij niet veel zeggen, je kan bij het opstarten van een game eerst in een menu komen waar je veel fps krijgt (veel fps is meestal meer coil whine). Ik heb in het menu van een game bv. meer coilwhine dan in-game, zeker als er geen frame limit in het menu zit.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12
De voeding moet meer dan genoeg power kunnen leveren, 750W is voldoende voor een 3080.

Ik heb van het weekend de voeding omgeruild voor een Corsair HM850x maar het probleem blijft zich voor doen. De Coil Whine is weliswaar zo goed als uit mijn voeding maar zit nu volledig in mijn grafische kaart.

Bij de Be Quiet voeding( 2 geprobeerd, zelfde resultaat ) wordt de Coil whine verdeeld over de voeding en blijkbaar ook mijn grafische kaart. Ik heb mijn voedingen los van mijn pc draaien om het geluid duidelijker te horen en het was toen ook wel waarneembaar in de grafische kaart.

Op het moment dat de fans gaan draaien( ook zonder load dus gewoon idle in windows ) hoor je al een hoge pieptoon die sterker wordt naarmate er load op de kaart komt en gaat dan over in het normale Coil Whine geluid.

Nog een andere voeding proberen lijkt me zo te zien ook niet de oplossing? Ik heb een beetje het gevoel dat ik pech heb. de kaart RMA of een andere kaart proberen is eigenlijk geen optie.