Welke lucht/water warmtepomp zouden jullie kiezen in 2021.

Pagina: 1
Acties:

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-03 21:20
Hoop dat iemand mij wil en kan helpen. Ik kan geen keuze maken in al het aanbod van de warmtepompen. Ben bang een miskoop te doen en dan zit je ermee... :+

Ik vind het niet erg om een warmtepomp uit het buitenland te bestellen mits ik nog garantie / service kan claimen indien nodig. Het installeren van de warmtepomp kan ik ook zelf doen, alleen de laatste stap (vacumeren / in bedrijf stellen) zal ik laten doen.

Huis is exclusief voorzien van Jaga convectoren geschikt voor LTV (enkelen met DBE). Huis is ca 200m2 en redelijk goed geïsoleerd (dakisolatie, dubbelglas, vloerisolatie, tussenwoning). Afgelopen jaar was het 1500m3 aan gasverbruik waarvan 1050m3 voor verwarmen, rest voor warm water. Het verwarmen is overigens vorig jaar meer dan gemiddeld vanwege het vele thuiswerken, we waren bijna 7dgn per week thuis. Ik dacht daarom aan een 7kw of 9kw warmtepomp. De cv ketel is ingesteld op 55 graden water temperatuur voor de verwarming en dat gaan prima.

Eerst dacht ik aan een monoblock van Panasonic. Uit de excel met performance van warmtepompen die hier bij tweakers wordt bijgehouden, lijken ze een hoge SCOP te halen van rond de 5.
Maar verder lezende, lijkt mij het risico op problemen met bevriezing van de leidingen reëel, als in, ik wil geen glycol toevoegen of onderhoud doen, maar wil ook niet de kans hebben dat het systeem bevriest als ik tijdens de winter 2 weken met vakantie ben.

Kortom, dan blijft de split-units over. Ik wil de buitenunit op het platte dak hebben, die kan ik zelf omhoog tillen via het dakterras toegangstrap.

Kijk ik naar de bekende merken die ik vaak zie langskomen, dan valt mij op uit de excel, dat ze helemaal niet per se hoog scoren op de SCOP. Even een lijstje uit 2020 samengevat:

Ecodan: gemiddeld genomen een scop van 4.10 ( 8 rapporten)
Zubudan: gemiddeld genomen een scop van 4.30 ( 5 rapporten)

Dan zijn er nog enkele uitschieters bij bv.

LoriaDuo, 1 gebruiker, SCOP 4.8
Nibe F2120, 1 gebruiker, SCOP 4.92

Moet ik mijzelf wellicht niet te blind staren op de SCOP wellicht?

Ik kan mij voorstellen dat bestaande gebruikers van warmtepompen inmiddels een lijstje van wensen hebben als ze nu een nieuwe warmtepomp mochten kiezen, welke zouden jullie dan kiezen?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 15:25
Ik merk dat Pana en Mitsu hier populair zijn. Bij mij hangt nu 3 jaar een splitunit van Hitachi en ben er erg tevreden over (als je wil hoef je er nooit naar te kijken ;) ). Ik houdt de (S)COP niet bij, maar ik haal wel de verwachte verbruikscijfers uit het calculatierapport (geleverd door Hitachi).
Omdat het relatief nieuw was, ook voor de installateur, heb ik bedongen dat Hitachi zelf een nacontrole en het inregelen zou doen. Dit is erg netjes afgehandeld.

Enige wat ik (erg) gebruiksonvriendelijk vind zijn het instellen van de timers. Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om alleen overdag te koelen.

Setje: 6kW (RAS2.5WHNP buiten en RWM2.5NE binnen) incl. losse 300liter boiler (DHWT-300S). I.v.m. plaatsing op de zolder moest de boiler los. Historisch plm.1000m3 gas (2-onder-1-kap uit 2014).

edit:
specs huis opgenomen

[ Voor 5% gewijzigd door jee-weetje op 02-09-2021 09:44 ]

Jan-Willem

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:14
Weet je zeker dat er 450 kuub doorheen is gestookt puur voor warm water..? Dat lijkt vrij veel - notoire langdouchers, badderaars of een groot gezin? Of wordt er met gas gekookt, nog? Het is wel van belang je gasverbruik voor verwarming correct te hebben bij het kiezen van het juiste vermogen van de warmtepomp.

Op basis van je opgegeven gasverbruik voor verwarming: (1050*8)/1650= 5 --> je zou dus met een 5kW-model af kunnen volgens de @koevlaas2 -methode. Misschien is een 7kW model dan nog wat groot, maar je wil misschien ook nog een SWW-boiler neerzetten.

Waarom acht je het bevriezen van leidingwerk reëel? Komt de buitenunit op grote afstand van het afgiftesysteem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mouse86 De door jouw genoemde (s)cop- waarden zeggen zonder bepaalde parameters/randvoorwaarden niet zoveel. Maar ga er van uit dat de aanvoertemperaturen eerder rond de 30°C liggen.

In eerste instantie zou ik probereren jouw aanvoertemperatuur duidelijk onder de 40°C te krijgen,
eerder zou ik iig niet aan een warmtepomp beginnen, of je wil per se met een scop van rond de 2-2,5 verwarmen O-) .

P.S.: Ken je al de (praktijk)tabellen van @Tomexergie?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 02-09-2021 11:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
@dunklefaser
Een warmtepomp staat constant aan, dat is qua vereiste aanvoertemperatuut niet te vergelijken met een huis met CV ketel en waar nachtverlaging mogelijk is.

Daarnaast pompt een L/W veel meer liter per minuut CV water. Alleen daardoor kan de aanvoer al lager.

Zelf heb ik gewoon een Panasonic mono geplaatst toen de CV ketel kapot ging. Huis uit 2004 met de standaard projectbouw radiatoren. Alleen afgelopen winter was er een weekje waar aanvoer 40 graden nodig was.

@mouse86 kun je van al je convectoren die in de winter in gebruik zijn het vermogen optellen bij 40-37/22?.
40 graden aanvoer, 37 graden retour en kamertemperatuur 22 graden. Als dat samen boven de 7 kW zit is je afgifte systeem ruim voldoende. Ook als er 45-42/22 nodig is zou ik het gewoon doen en na een koude winter bepalen welke convectoren je wilt upgraden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• mouse86
@busscherski
Goeie, niet aan gedacht om eens te kijken hoeveel vermogen alle verwarmingen bij elkaar zijn.

Nou is het wel zo dat elke kamer momenteel - via evohome - zijn eigen temperatuur regeling heeft. Er is destijds een bypass geplaatst bij de radiator die het verste van de CV staat. Dit was nodig omdat soms Evohome alle kranen dicht deed maar de ketel nog niet uit was gegaan.

Ik heb alle kamers even opgezocht, helaas staat er alleen waarden voor 75/65 en 55/45 zonder DBE.
Met DBE staat er nog wel een waarde 35/30 bij, maar dat is weer nog een stuk koudere temperatuur.

75/65: 2392W - 2e SK1
75/65: 1706W - 55/45: 856W 2e SK2
75/65: 1606W - 55/45: 856W 2e SK3
75/65: 1606W - BG Achter
75/65: 2392W - BG Voor
75/65: 1606W - BG Werkkamer
75/65: 2582W - 1e WK
75/65: 2906W - 1e WK
--------------------+
16796 W bij 75/65 W
8400W bij 55/45 zonder DBE
5542W bij 35/30 met DBE aan.

@Gramser
De 450m3 gas omvat douchen + koken. Wij zijn met 6 personen, 3 douches + een bad en allen douches zijn stortdouches. Vorig jaar helaas de technea WTW pijp defect gegaan en we hebben het niet meer laten vervangen doordat de gevolgschade bijzonder groot was (pijp was gaan lekken, gehele verdiepingsvloer was nat).
We koken ook flinke (Indonesische :9 ) stoof maaltijden, dus het verbruik van gas met koken zal ook goed meespelen, maar zodra de warmtepomp er is, komt er ook inductie.

Overigens, een 7kw model kan toch prima terug regelen tot ca 3kw als ik het goed lees?

We hebben overigens ook 3st lucht/lucht warmtepompen (airco's) met een hele goede SCOP. (5+). Deze werken ook goed, maar toch was de CV comfortabeler omdat alle kamers dan netjes warm werden. Met alleen de airco's werd de woonkamer lekker warm, maar werden de slaapkamers nauwelijks warm (enkele winters waren ze gerust 12 graden de kamers, nét iets te koud :9 ).

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:14
mouse86 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:25:

@Gramser
De 450m3 gas omvat douchen + koken. Wij zijn met 6 personen, 3 douches + een bad en allen douches zijn stortdouches. Vorig jaar helaas de technea WTW pijp defect gegaan en we hebben het niet meer laten vervangen doordat de gevolgschade bijzonder groot was (pijp was gaan lekken, gehele verdiepingsvloer was nat).
We koken ook flinke (Indonesische :9 ) stoof maaltijden, dus het verbruik van gas met koken zal ook goed meespelen, maar zodra de warmtepomp er is, komt er ook inductie.
Ah. Dan lijkt 450m3 me alsnog vrij netjes O-) - en die stoofmaaltijden kunnen ook prima op inductie inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@busscherski De aanvoertemperatuur heeft a priori niets met de warmteopwekker te maken, eerder met de warmteafgifte. Er zijn ook hoge temperatuur warmtepompen (R290(propaan) = alleen monobloc of R744 = CO2) welke bij hoge aanvoertemperaturen, zoals bekend, altijd een beroerde (s)cop hebben.

Mijn cv-ketel brand trouwens "continu" en de maximale aanvoertemperatuur van 45°C kan niet worden overschreden. ("continu" = low-load modus). Meestal is de aanvoertemperatuur < 40°C en de ΔT is ca. 10K, met de cv-pomp op max. is de ΔT ca. 7K (geschat, want low-load modus). Beter kan je het verwarmen met een warmtepomp helaas niet benaderen.

Maar ik weet nu zeker dat ik het met een wp tegen een redelijke (s)cop ga redden, dat weet de TS nog niet.
YMMV
Tegen de TS @mouse86 zou ik (nog een keer) zeggen: Bestudeer de genoemde tabellen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• busscherski
Ah, bij 40-37/22 zonder DBE komt dat op 5 kW.
En bij 45-42/22 6.5 kW.
Het lijkt of je nog iets hogere aanvoertemperatuur nodig hebt dan ik.

Met zelfbouw DBE (daar is een topic over) zal de aanvoer temperatuur gelijk of lager zijn dan bij mij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
@dunklefaser
Doordat de CV ketel iets minder water pompt krijg je bij een aanvoer van 45 graden ongeveer een retour van 40 graden. Gemiddelde radiator temperatuur 42.5 graden.
Bij een L/W heb je eerder een retour van 42 graden. Gemiddelde radiator temperatuur 43.5 graden.
Bij een kamertemperatuur van 22 graden toch weer zo'n 5% extra afgifte door het harder pompen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@busscherski Mij hoef je dat niet te vertellen, echt niet - misschien vind de TS dit nog wetenswaardig.
Kan je ook nog uitleggen dat er misschien een upgrade van de buisdiameters zinvol is.

• busscherski
@dunklefaser
O, verkeerd gedacht van mij dan.

Ik boek hier goede resultaten met Uponor 16 het laatste stuk naar de radiatoren en Uponor 25 stijgleiding en naar de warmtepomp.

Ik heb dan ook geen naregeling (slechts 1 thermostaatkraan in huis). Als er veel groepen dicht gaan zou je ruis kunnen horen in de ene convector die dan nog wel open staat. (vooral bij defrosts)

Sowieso gaat een defrosts het lekkerst als je veel radiatoren open hebt staan. (of je moet hiervoor een CV buffer gebruiken, maar dat verhoogt de benodigde aanvoer nog weer iets)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
mouse86 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:06:

Ik kan mij voorstellen dat bestaande gebruikers van warmtepompen inmiddels een lijstje van wensen hebben als ze nu een nieuwe warmtepomp mochten kiezen, welke zouden jullie dan kiezen?
Ik heb weer voor een Mitsubishi gekozen, ik ging van een PUHZ-SW75VHA+ERSC-VM2C naar een SUZ-SWM80VAA+ERSD-VM2D

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mouse86
koevlaas2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:39:
[...]

Ik heb weer voor een Mitsubishi gekozen, ik ging van een PUHZ-SW75VHA+ERSC-VM2C naar een SUZ-SWM80VAA+ERSD-VM2D
Waar heb je deze besteld? Met nl subsidie? En wat is de temperatuur instelling voor de verwarming? Kan je in de buurt komen van 50 graden? Of wordt hij dan erg inefficiënt?

• koevlaas2
mouse86 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:01:
[...]

Waar heb je deze besteld? Met nl subsidie? En wat is de temperatuur instelling voor de verwarming? Kan je in de buurt komen van 50 graden? Of wordt hij dan erg inefficiënt?
Daar heb ik een hele goede leverancier voor (zakelijk), mijn verwarming huis + VV badkamer en ook de schuur heeft vloerverwarming draaien op 28 graden aanvoer. 50 graden is een temperatuur die je met een warmtepomp niet moet willen, kan je daar niet minstens (door maatregelen) 15 graden vanaf krijgen (bij -10c) ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@koevlaas2

Oei, 15 graden eraf, dan zou je het hebben over 35 graden..
Ik was in de veronderstelling dat een warmtepomp juist 50 graden had, maar als ik het zo lees, wil je dus eerder nog lager, rond de 35 a 40 graden.

Ik heb alleen geëxperimenteerd met 50 graden aanvoer vanuit de CV in 2019.

En in de koudste periode (buiten -4) bleek dat 1 kamer niet hoger kon komen dan 19 graden, terwijl 22 graden gewenst was. Dat was bij 50 graden cv aanvoer. Mijn oplossing was om daar een DBE in te stoppen, dan zou t wel opgelost zijn.

Maar als ik nog verder naar beneden moet, bv 35 graden, dan denk ik niet dat het realistisch wordt om met de huidige setup te stoken. Of ik moet dan naar een continue stook profiel gaan zodat het dag en nacht een constante temperatuur wordt in alle kamers van het huis.

Nu stook ik on demand... ik kom thuis, zet hem aan, en uurtje later is de gewenste temp bereikt. Als ik continue alle kamers laat verwarmen, zal het denk ik wel goed komen, ook in dat ene kamertje.... maar dan vraag ik me af of een warmtepomp nog wel goedkoper / beter is dan gewoon gas verwarming.

Gas staat nu tijdens de gehele nacht uit. En de ochtend komt er weer een piek, en meestal (dankzij de zon en veel glas) rond uur of 10 tot 17 is ie nauwelijks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Maar als ik nog verder naar beneden moet, bv 35 graden, dan denk ik niet dat het realistisch wordt om met de huidige setup te stoken. Of ik moet dan naar een continue stook profiel gaan zodat het dag en nacht een constante temperatuur wordt in alle kamers van het huis.
Als je tijdens koud weer nachtverlaging wilt toepassen heb je niet voldoende aan een 7 of 9 kW model.
Daarom doet niemand met een L/W warmtepomp aan nachtverlaging als het echt koud is. Veel doen ook met milde kou geen nachtverlaging.

Vergeet ook niet dat je warmtepomp op deellast efficiënter werkt dan op vollast, dus het kan zelfs duurder zijn om nachtverlaging toe te passen.

Ook met jouw huidige afgifte zul je zonder nachtverlaging op de koudste week na voldoende hebben aan een aanvoer van 35 graden. Die koude week waar het dan 40 graden wordt is totdaaraantoe. Hoeveel energie kan die week kosten?
Ik verwacht dat als de L/W correct is afgesteld je alsnog 1 M3 gas inruilt voor 2.5 kWh.
1500 M3 gas = 1500 euro
3750 kWh = 900 euro als je geen zonnepanelen hebt.

En als het 2.6 kWh wordt ook geen probleem toch?

Ik zou het gewoon hangen en later wel zien waar je DBE wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@busscherski

Het vereist even anders denken voor me, maar nu je het zo neerzet snap ik het wel dat het met een warmtepomp beter is om een constante temperatuur in te stellen, op zich wellicht ook wel zo fijn qua comfort.

Echt koud krijgen ben ik niet bang voor, want we hebben ook 3 lucht/lucht warmtepompen (airco's) die tot -15 werken met hoge SCOP (5.1). Daarmee hebben we eerder geëxperimenteerd en tijdens -4 periode, kregen die heel makkelijk het huis warm in minder dan twee uur (met enkele defrosts toen).

Maar heel wat anders, ik had gerekend met een boiler, dat deze ook 50 graden zou worden via een lucht /water warmtepomp. Wordt de boiler ook niet heter dan zeg, 35 graden? Want dan moet ik een (nog grotere) boiler gaan aanschaffen...

Welke temperatuur hebben jullie je boilers op ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mouse86 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:46:
@busscherski

Het vereist even anders denken voor me, maar nu je het zo neerzet snap ik het wel dat het met een warmtepomp beter is om een constante temperatuur in te stellen, op zich wellicht ook wel zo fijn qua comfort.

Echt koud krijgen ben ik niet bang voor, want we hebben ook 3 lucht/lucht warmtepompen (airco's) die tot -15 werken met hoge SCOP (5.1). Daarmee hebben we eerder geëxperimenteerd en tijdens -4 periode, kregen die heel makkelijk het huis warm in minder dan twee uur (met enkele defrosts toen).

Maar heel wat anders, ik had gerekend met een boiler, dat deze ook 50 graden zou worden via een lucht /water warmtepomp. Wordt de boiler ook niet heter dan zeg, 35 graden? Want dan moet ik een (nog grotere) boiler gaan aanschaffen...

Welke temperatuur hebben jullie je boilers op ingesteld?
Ik heb klanten zat die hun huis verwarmen met L/L en dan een WP boiler voor het warme water, dan hoef je geen L/W WP (mag wel natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Afhankelijk van welk model je precies kiest kan elke L/W het warm tapwater vat op 55 of 60 graden krijgen.
Veel mensen zetten het standaard op 50 of 55 graden met wekelijks een Legionella run naar 60 of 65 graden. Soms de laatste paar graden niet met de compressor maar met een elektrische weerstand (COP 1).

Het vat mag zover ik weet niet langdurig kouder dan 50 graden zijn ivm legionella groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
.

[ Voor 99% gewijzigd door busscherski op 03-09-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
busscherski schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:31:
[...]

Afhankelijk van welk model je precies kiest kan elke L/W het warm tapwater vat op 55 of 60 graden krijgen.
Veel mensen zetten het standaard op 50 of 55 graden met wekelijks een Legionella run naar 60 of 65 graden. Soms de laatste paar graden niet met de compressor maar met een elektrische weerstand (COP 1).

Het vat mag zover ik weet niet langdurig kouder dan 50 graden zijn ivm legionella groei.
Ik heb 'm al jaren op 45C staan en onlangs heeft mijn boiler een maand lang (zonder opwarming overigens) alleen een vaatwasser van water voorzien, gisteren weer gedoucht op het ding en geen anti legionella gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@koevlaas2
Wel efficiënt maar al met al bespaar je niet meer dan enkele tientjes per jaar.

Ik ben wel benieuwd wat er bij jou uit zo'n legionella test komt.
https://medivere.nl/Legionella-Drinkwateranalyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 21:47
busscherski schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:51:
@koevlaas2

Ik heb zelf ook een continue temperatuur van 52 graden. Zodra ie op 45 zakt gaat ie weer aan.. 1x per week de run tot 60 graden.
Eerst had ik de temperatuur lager staan maar het verschil in verbruik is echt minimaal. En dan weegt imo niet op tegen het comfort wat je ervoor terug krijgt door altijd lekker warm water te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Verdere ervaringen met legionella runs etc kunnen denk ik beter in het topic dat daar over gaat.
Voorkomen legionella in boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
busscherski schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:51:
@koevlaas2

Ik ga wel zo'n test doen maar nu nog even niet, ik heb namelijk net een nieuwe boiler.
Wellicht begin volgend jaar.

Pagina: 1