Vraag

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te denken om voor privégebruik een laptop te kopen. Ik wil er voornamelijk desktopwerk op doen en de enige game die ik erop wil spelen zal waarschijnlijk Football Manager zijn. Echt gamen doe ik op m'n Xbox (#consolemasterrace natuurlijk :P )

In het verleden heb ik een paar Surface Pro's daarvoor gebruikt en deze zijn beide defect geraakt en ik vermoed door het overmatig gebruik van dit spel. Dit spel leunt veel op CPU en ook wel GPU waardoor een goede ventilatie denk ik belangrijk is.

Zakelijk gebruik ik een Dell XPS15 en die heeft het met een enkele VM al moeilijk (de ventilatiekanalen zitten aan de onderkant... why?? :? ) dus die gebruik ik daar liever ook niet voor want bij enige inspanning begint dat ding al flink te loeien.

Het merk maakt me niet zoveel uit, maar een goede ventilatie lijkt me belangrijk in deze. Aan wat voor laptops moet ik dan denken? Specs liefst minimaal core i5 en bij voorkeur 16GB. Van videokaarten heb ik geen enkel verstand (zie console hierboven :P ) maar ik denk niet dat FM heel veel nodig heeft.

Budget denk zo rond de 800 euro.
Ben benieuwd waar jullie mee komen :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Beste antwoord (via Gunner op 08-09-2021 20:39)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Wat de anderen hier zeggen - plat op de grond staan is nog steeds op iets van rubberen voetjes (anders glijdt de laptop ook alle kanten op). Daar is dus ruimte voor aanzuiging van lucht. Het wegblazen verschilt wel redelijk, sommigen aan de zijkant, anderen aan de achterkant, en weer anderen voor het scherm.

Maar als je je er zorgen over maakt - ASUS heeft over het algemeen laptops die zo opklappen als je aangeeft bij de MSI.

Als ik https://store.steampowere...50/Football_Manager_2021/ lees, zijn de minimum requirements ook echt minimaal, zowel voor de CPU als de GPU. Integrated graphics zou dus goed genoeg moeten zijn, hoewel ik voor de toekomstvastheid dan wel een i7-1165g7 of een ryzen 7 cpu zou nemen.

Wat zijn de specificaties van je XPS 15? Ik kan me voorstellen dat een VM waarin iets gebeurt voor het systeem lastiger is dan football manager.

Heb je nog andere eisen / wensen aan het systeem? Ben je ook van plan hem buiten te gebruiken? De asus vivobooks hebben bv een scherm met 250 nits helderheid, dat is hooguit ok voor binnen maar niet fijn als je fel licht achter je hebt. Wil je touchscreen? Of maakt het je allemaal niets uit? Er is een vragenlijstje om in te vullen, dat helpt bij het advies. En anders kom ik bij mijn "dit is voor de meeste mensen echt prima" advies uit van de nieuwe slim 7:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)

en de tweakers review

reviews: Lenovo Yoga Slim 7 en Slim 7 Pro - Rappe middenklassers met Ryzen 5000

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 22:47
reviews: Laptop Best Buy Guide - De beste schoollaptops van augustus 2021

Dit al bekeken? Wij gaan het namelijk niet voor jou zoeken natuurlijk :-)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Het spijt me, ik volg al heel wat jaren geen middelbaar of hoger onderwijs meer dus nee ik zou zo niet direct daar in zoeken. Verder stel ik gewoon wat specifieke vragen over ventilatie waar ik wat ervaringen of adviezen over vraag.
Dit al bekeken? Wij gaan het namelijk niet voor jou zoeken natuurlijk :-)
Ik vraag advies en dat kan prima met een suggestie gaan naar een specifiek model of wat dan ook.

In plaats van zo belerend te reageren kan je ook gewoon me echt helpen, of niet reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 13:33
Gunner schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:01:

Ik vraag advies en dat kan prima met een suggestie gaan naar een specifiek model of wat dan ook.

In plaats van zo belerend te reageren kan je ook gewoon me echt helpen, of niet reageren.
Lees dit in ieder geval even door: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1502290

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Gunner schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:01:
[...]

Je vraagt advies maar enig eigen onderzoek wordt wel verwacht.

Een paar eisen heb je al verwoord, qua GPU zou ik kijken naar een rtx3050 of gelijkwaardig. Voor 800 euro kom je alleen niet heel ver in gamelaptop land.
Een Lenovo Legion 5 kan ik je aanraden, of deze Dell; https://www.dell.com/nl-n...-15-5510-laptop/cn55504sc
Deze zijn iets boven je budget, maar draaien wel soepel.

Nog een opmerking; alle laptops maken geluid en worden warm, dus houd daar rekening mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Anoniem: 377816 schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:03:
[...]

Je vraagt advies maar enig eigen onderzoek wordt wel verwacht.

Een paar eisen heb je al verwoord, qua GPU zou ik kijken naar een rtx3050 of gelijkwaardig. Voor 800 euro kom je alleen niet heel ver in gamelaptop land.
Een Lenovo Legion 5 kan ik je aanraden, of deze Dell; https://www.dell.com/nl-n...-15-5510-laptop/cn55504sc
Deze zijn iets boven je budget, maar draaien wel soepel.

Nog een opmerking; alle laptops maken geluid en worden warm, dus houd daar rekening mee ;)
Dank je wel voor je constructieve opmerking. Uiteraard doe ik zelf onderzoek. Zo ben ik net even wezen gluren bij de lokale Coolblue-winkel. Niet dat ze veel hebben maar wat me vooral opvalt is dat alle laptops ventilatie aan de onderkant hebben. Dat is wat mij betreft op lange termijn vragen om problemen.

Alleen echte gaminglaptops hebben dat niet maar dat lijkt me nogal overkill voor wat ik zoek.

Deze leek me wel wat; MSI Prestige 14 A11M-430NL. Deze staat opengeklapt wat hoger dus dat zou een iets betere airflow ten goede komen. Die Dell heeft ventilatie aan de zijkant. dat is wel prettig.

Nadeel zou kunnen zijn dat de laptop alleen een shared videokaart heeft al heeft een zoekopdracht me geleerd dat dat niet zo'n probleem zou hoeven zijn als je FM alleen maar in 2D renderengine gebruikt, wat ik altijd doe. 16GB en 512SSD zijn prettige extra's

edit: Die Dell G15 is eigenlijk wel precies wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:37
Vrijwel elke laptop zuigt aan via de onderkant en blaast weg via de zijkant.

Veripart laptop stand

Ik gebruik zulke standaarden voor mijn laptop. Eentje thuis staan en op kantoor. Temperatuur verschil is signifcant. Overigens ook signifcant minder last van mijn nek, omdat ik niet meer zo naar beneden hoef te kijken.

Deze link is wel wat aan de dure kant. Ik had deze bij bol.com gehaald voor 8 euro, kan alleen de link niet zo snel vinden.

Edit: Productpagina op bol.com gevonden :)
Zelfde product, maar dan andere branding. Advertenite op bol.com

[ Voor 36% gewijzigd door Generaal Pep op 06-09-2021 15:38 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Generaal Pep schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:36:
Vrijwel elke laptop zuigt aan via de onderkant en blaast weg via de zijkant.
Hmm dat idee heb ik dus juist niet. De modellen die ik zie bij bijvoorbeeld Coolblue zijn allemaal zo plat dat er daardoor geen ruimte is voor ventilatie. Ik zie het op m'n huidige XPS13 ook niet.

Verder lijkt zo'n laptopstand leuk, maar wat ik al dacht; een minpunt op de productpagina zegt direct dat het toetsenbord gebruiken lastiger is.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 06-09-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:37
Gunner schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:32:
Verder lijkt zo'n laptopstand leuk, maar wat ik al dacht; een minpunt op de productpagina zegt direct dat het toetsenbord gebruiken lastiger is.
Wel als je het toetsenbord van een laptop wilt gebruiken. Alleen die zijn sowieso niet fijn om snel en accuraat op te typen dus gebruik ik een bluetooth toetsenbord, waarmee je het minpunt gelijk elimineert.
Ik zie het op m'n huidige XPS13 ook niet.
Ook jouw XPS13 heeft ventilatie. Ook die zuigt aan via de onderkant en via de zijkant, bij het scherm, blaast die af.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Wat de anderen hier zeggen - plat op de grond staan is nog steeds op iets van rubberen voetjes (anders glijdt de laptop ook alle kanten op). Daar is dus ruimte voor aanzuiging van lucht. Het wegblazen verschilt wel redelijk, sommigen aan de zijkant, anderen aan de achterkant, en weer anderen voor het scherm.

Maar als je je er zorgen over maakt - ASUS heeft over het algemeen laptops die zo opklappen als je aangeeft bij de MSI.

Als ik https://store.steampowere...50/Football_Manager_2021/ lees, zijn de minimum requirements ook echt minimaal, zowel voor de CPU als de GPU. Integrated graphics zou dus goed genoeg moeten zijn, hoewel ik voor de toekomstvastheid dan wel een i7-1165g7 of een ryzen 7 cpu zou nemen.

Wat zijn de specificaties van je XPS 15? Ik kan me voorstellen dat een VM waarin iets gebeurt voor het systeem lastiger is dan football manager.

Heb je nog andere eisen / wensen aan het systeem? Ben je ook van plan hem buiten te gebruiken? De asus vivobooks hebben bv een scherm met 250 nits helderheid, dat is hooguit ok voor binnen maar niet fijn als je fel licht achter je hebt. Wil je touchscreen? Of maakt het je allemaal niets uit? Er is een vragenlijstje om in te vullen, dat helpt bij het advies. En anders kom ik bij mijn "dit is voor de meeste mensen echt prima" advies uit van de nieuwe slim 7:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)

en de tweakers review

reviews: Lenovo Yoga Slim 7 en Slim 7 Pro - Rappe middenklassers met Ryzen 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
Weet niet of je fan bent van Apple, maar ook een MacBook Air M1 doet het verrassend goed in de FM benchmark. Zeg maar net iets sneller dan de i7-10750H processor. Als je het 2020 model pakt valt die denk ik wel ergens voor rond de 800 op de kop te tikken.

Bron van performance: https://community.sigames...ok-air-m1-2020-with-fm21/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Gunner al een keuze kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Eerder (door jou ;) ) genoemde Dell G15 leek me prima qua specs en ze zijn zelf lovend over hun eigen ventilatietechniek en is ook vrij regelmatig gunstig geprijsd. 8GB standaard is vrij goedkoop uit te breiden naar 16GB dus mocht ik tot aanschaf overgaan zal dat hem waarschijnlijk worden.
Bonsaiboom schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:19:
Dell XPS 9370 met Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU en 16GB. Vind hem vrij snel al overgaan tot hard ventileren en gezien m'n eerdere ervaringen met een Surface Pro laptop durf ik deze (werk)laptop daar niet mee te straffen :P
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:04:
Weet niet of je fan bent van Apple, maar ook een MacBook Air M1 doet het verrassend goed in de FM benchmark. Zeg maar net iets sneller dan de i7-10750H processor. Als je het 2020 model pakt valt die denk ik wel ergens voor rond de 800 op de kop te tikken.

Bron van performance: https://community.sigames...ok-air-m1-2020-with-fm21/
Ook wel leuk inderaad maar aan MacOS heb ik nooit echt kunnen wennen. maar ik ga er zeker nog even over nadenken.

[ Voor 60% gewijzigd door Gunner op 08-09-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:54:
[...]

Eerder (door jou ;) ) genoemde Dell G15 leek me prima qua specs en ze zijn zelf lovend over hun eigen ventilatietechniek en is ook vrij regelmatig gunstig geprijsd. 8GB standaard is vrij goedkoop uit te breiden naar 16GB dus mocht ik tot aanschaf overgaan zal dat hem waarschijnlijk worden.
Klopt intern wordt mijn G15 max 82 graden, maar dan blazen de fans wel hard (80%). Ik speel zelf vaak shooters, dan heb ik een headset op en hoor er niets van.
Maar houd er wel rekening mee dat ie geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Gunner schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:54:
Dell XPS 9370 met Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU en 16GB. Vind hem vrij snel al overgaan tot hard ventileren en gezien m'n eerdere ervaringen met een Surface Pro laptop durf ik deze (werk)laptop daar niet mee te straffen :P
Ah dat is een 13, die zijn wat minder krachtig dan de 15. Dan nog zou die CPU het makkelijk aan moeten kunnen. Zou de moeite waard zijn om eens te monitoren hoe het gaat met je temperaturen als je dat spel in 2d modus speelt.

Maar jouw beslissing natuurlijk :-)

Persoonlijk lijkt me een 15,6 inch scherm wel een stuk lekkerder gamen dan een 13 of 14".
Pagina: 1