• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:48
Afgelopen dinsdag heb ik thuis te maken gehad met een stroomstoring. Er is 380V door mijn huis heen gegaan i.p.v. 220V. Gelukkig hing mijn PC achter een Brennenstuhl stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.

Nadat het stroomprobleem was opgelost probeerde ik mijn computer weer te starten en zag dat de SSD niet meer gevonden kon worden in de BIOS / UEFI. De twee normale HDD's waren wel vindbaar. Ook na het veranderen van kabels e.d. bleef de SSD niet beschikbaar om de booten.

Tot de volgende ochtend. Ik probeerde nogmaals mijn PC aan te zetten om verder te debuggen en tot mijn verbazing werd er gewoon naar Windows geboot. Het leek er dus op dat de SSD zichzelf had "gerepareerd". Na wat checks lijkt mijn SSD dus gewoon weer te werken. Wel merkte ik wat vreemde dingen op in Chrome. Zo was ik overal uitgelogd en waren mijn extensies verdwenen.

Mijn vraag is nu, is de SSD nog wel betrouwbaar om te blijven gebruiken of adviseren jullie om toch een nieuwe SSD aan te schaffen? Ik hoor graag jullie mening.

Steam

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het zou toch een beetje vreemd zijn dat door een dergelijke storing de SSD een dag niet reageert en de volgende dag alleen je inlogs in Chrome er uit heeft gegooid en een aantal extensies en verder niks? Je zou in zo'n situatie verwachten dat je SSD gewoon is afgeschreven omdat die écht stuk is. Dus onbenaderbaar, op geen enkele manier reageren etc.

• Extigo
sypie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:21:
Het zou toch een beetje vreemd zijn dat door een dergelijke storing de SSD een dag niet reageert en de volgende dag alleen je inlogs in Chrome er uit heeft gegooid en een aantal extensies en verder niks? Je zou in zo'n situatie verwachten dat je SSD gewoon is afgeschreven omdat die écht stuk is. Dus onbenaderbaar, op geen enkele manier reageren etc.
Mee eens, daarom begrijp ik ook niet dat hij het in de avond niet gevonden kon worden en de volgende ochtend wel weer. Ik heb die avond meerdere kabels en poorten geprobeerd. Heel apart.

Steam

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hoe kort na de stroomstoring heb je hem weer geprobeerd?

Het kan dat de SSD een self-resettable zekering heeft. Die zou na afkoelen weer toegang moeten geven naar de SSD. Dat zou verklaren dat hij het na een tijdje WEL weer doet, als de SSD in eerste instantie nog warm was.

Dat je was uitgelogd etc zou kunnen komen als je Chrome open had terwijl de stroomstoring optrad, en daardoor de cache-files verdwenen/corrupt zijn geraakt door de stroomstoring.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 02-09-2021 08:47]

• Extigo
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:47:
Hoe kort na de stroomstoring heb je hem weer geprobeerd?

Het kan dat de SSD een self-resettable zekering heeft. Die zou na afkoelen weer toegang moeten geven naar de SSD. Dat zou verklaren dat hij het na een tijdje WEL weer doet, als de SSD in eerste instantie nog warm was.

Dat je was uitgelogd etc zou kunnen komen als je Chrome open had terwijl de stroomstoring optrad, en daardoor de cache-files verdwenen/corrupt zijn geraakt door de stroomstoring.
Dat zou het inderdaad kunnen verklaren. Ik heb het direct na de stroomstoring weer geprobeerd. Bedankt voor deze uitleg!

Steam

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:07
Zeer onwaarschijnlijk.
Als die Brennenstuhl niet niet snel genoeg afschakelde zodat er iets defect is gegaan in je PC dan is dat niet na een dag weer over..

Ik denk eerder dat je gewoon last heb gehad dat je PC ongecontroleerd down ging en als er op dat moment iets naar die ssd geschreven werd.
Er zit per ssd fabrikant nogal wat verschil in hoe powerloss opgevangen wordt (of nioet).
zie bijvoorbeeld dit artikel.
https://www.kingston.com/...ssd-power-loss-protection

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik zou de SSD controleren met de tool van de fabrikant (bv. "Magician") en meteen kijken of de laatste firmware erop staat. Ook kijk je dan meteen even naar je SMART-tabel.
Ook zou ik een Windows schijfcontrole uitvoeren om een fout in het bestandssysteem uit te sluiten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee