Toon posts:

Verkoop kavel bemiddelingskosten

Pagina: 1
Acties:

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58
Heb een kavel te koop. Hiervoor een soort van bemiddelingsbureau ( lid van nvm ) gevraagd of die een koper hebben. Na enig onderzoek en zoeken hebben ze een aannemer gevonden. De prijs die ik er kan voor krijgen is laag. Kan die kavel aan een ander verkopen voor 25% meer. Dit ook medegedeeld. De prijs kan echter niet omhoog.
kan het bemiddelingsbureau nu kosten in rekening brengen omdat de koop niet doorgaat?

Er is door mij niets getekend, bemiddelingskosten , loon enzovoort zijn vooraf niet genoemd, uurtarief ook niet en ook niet hoeveel uren er gewerkt zijn.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:20

BazzH

Kei-goed...

Ze hebben niet succesvol bemiddeld, want blijkbaar vonden ze alleen een koper die het "voor weinig" wel wil hebben. En niets getekend, dus over welke overeenkomst hebben we het dan precies?

Think smart........ Act stupid........

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22-09 11:31

ITsEZ

parttime all-rounder

Hierbij hangt alles natuurlijk af van de definitie van “gevraagd”. Op dit moment te vaag om een uitspraak over te doen. Hoe dan ook is het vaak gebruikelijk in deze markt om x percentage van het verkoopbedrag te rekenen. Er is nu sowieso (nog) niks verkocht.

What you see is always what you get.

• vincent_1971
BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:29:
Ze hebben niet succesvol bemiddeld, want blijkbaar vonden ze alleen een koper die het "voor weinig" wel wil hebben. En niets getekend, dus over welke overeenkomst hebben we het dan precies?
Dat is dus ook mijn vraag. Als ik de voorwaarden van de nvm erbij pakken lees ik het volgende:

Hoe regelen de makelaar en u de opdracht?
1. De makelaar legt de opdracht schriftelijk vast. Daarbij geeft hij aan dat deze algemene voorwaarden van kracht zijn.
2. De opdracht bevat in ieder geval een duidelijke omschrijving van de dienstverlening, het loon en de kosten. Geeft u de makelaar later opdracht om andere of aanvullende diensten uit te voeren? Dan bevestigt de makelaar dit schriftelijk aan u, inclusief de prijsafspraken voor deze dienstverlening.
De makelaar kan daarbij gebruik maken van een prijslijst met
een overzicht van zijn loontarieven en kosten aan derden.
3. Het loon en de kosten in de opdracht zijn inclusief BTW.
4. Als u het aanbod van de makelaar aanvaardt, is er sprake van
een opdracht. Bij een verschil van mening moet de makelaar kunnen aantonen dat u het aanbod heeft aanvaard. Als hij dat niet kan, hoeft u de makelaar niets te betalen.
5. U ontvangt deze algemene voorwaarden bij het aanbod van de makelaar.

Heb geen schriftelijke bevestiging gekregen van de opdracht. Laat staan dat ik dan een aanbod kan doen..ja dit aanbod van die aannemer afwijzen. 8)7

Vraag me af of in dit nu bluf was van de makelaar in kwestie om over een vergoeding te hebben.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

De makelaar kan niet eens aantonen dat hij een opdracht had. Hij heeft namelijk geen concreet aanbod gedaan en jij hebt dat niet aantoonbaar aanvaard. Hij zal moeten aantonen dat hij "bedrag X" in rekening mag brengen bij het intrekken van de opdracht. Maar.... er is geen opdracht.

Wat heb je op schrift van de makelaar? Wat heeft hij je precies aangeboden? Ik snap namelijk niet hoe je een makelaar aan het werk zet zónder dat hij je iets aangeboden heeft. Dat zou vanuit de makelaar gezien gewoon een enorme fuckup zijn.

• vincent_1971
BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:11:
De makelaar kan niet eens aantonen dat hij een opdracht had. Hij heeft namelijk geen concreet aanbod gedaan en jij hebt dat niet aantoonbaar aanvaard. Hij zal moeten aantonen dat hij "bedrag X" in rekening mag brengen bij het intrekken van de opdracht. Maar.... er is geen opdracht.

Wat heb je op schrift van de makelaar? Wat heeft hij je precies aangeboden? Ik snap namelijk niet hoe je een makelaar aan het werk zet zónder dat hij je iets aangeboden heeft. Dat zou vanuit de makelaar gezien gewoon een enorme fuckup zijn.
Heb niets van die makelaar op schrift. Het is een ander soort makelaar dan voor huizen. Deze bemiddelt in kavels en bouwers. Particulieren doet hij nauwelijks zaken mee. Zijn maar weinig particulieren die een kavel te koop hebben staan voor nieuwbouw.

Denk dat het probleem daar ook in zit. Bouwondernemingen handelen anders dan particulieren.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

vincent_1971 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:17:
[...]

Heb niets van die makelaar op schrift. Het is een ander soort makelaar dan voor huizen. Deze bemiddelt in kavels en bouwers. Particulieren doet hij nauwelijks zaken mee. Zijn maar weinig particulieren die een kavel te koop hebben staan voor nieuwbouw.

Denk dat het probleem daar ook in zit. Bouwondernemingen handelen anders dan particulieren.
Dat is niet jouw probleem. Het is een makelaar en hij doet zaken met een particulier (jij). Deze regels zijn dan gewoon van toepassing. Hij had ook kunnen zeggen "nee, ik bemiddel niet voor particulieren".

Ik denk ook dat jij als "vreemde eend in de bijt" daar op de verkeerde plek zit. Dat zou ook verklaren waarom hij niet met een fatsoenlijke prijs komt. Die denkt even makkelijk van 2 walletjes te kunnen snoepen:
- hij verkoopt jouw kavel voor een lage prijs en rekent daar nog geld voor ook
- hij verkooop aan een "vaste klant" van hem, die hem in de toekomst nog veel meer kan bieden

Heel eerlijk: ik was niet met hem in zee gegaan als hij niets op schrift doet en geen afspraken maakt over tarieven en geen indicatie van de waarde van de kavel kan geven. En blijkbaar twijfelde je zelf ook aan hem, want je bent ondertussen zelf ook nog aan het babbelen met mogelijk geïnteresseerden.

Ik zou me gewoon van de domme houden en hem berichten dat je geen goed gevoel hebt bij een eventuele samenwerking en daarom besloten hebt om niet met hem in zee te gaan. Kijken waar hij mee terug komt. Als hij dan over geld begint, ontken je gewoon dat er een formele opdracht ligt en stelt dat jullie zelfs nog geen tarieven overeengekomen zijn. Als hij meent van wel, dan komt hij maar over de brug met die opdracht.

[Voor 13% gewijzigd door BazzH op 02-09-2021 08:37]

• vincent_1971
BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is niet jouw probleem. Het is een makelaar en hij doet zaken met een particulier (jij). Deze regels zijn dan gewoon van toepassing. Hij had ook kunnen zeggen "nee, ik bemiddel niet voor particulieren".

Ik denk ook dat jij als "vreemde eend in de bijt" daar op de verkeerde plek zit. Dat zou ook verklaren waarom hij niet met een fatsoenlijke prijs komt. Die denkt even makkelijk van 2 walletjes te kunnen snoepen:
- hij verkoopt jouw kavel voor een lage prijs en rekent daar nog geld voor ook
- hij verkooop aan een "vaste klant" van hem, die hem in de toekomst nog veel meer kan bieden

Heel eerlijk: ik was niet met hem in zee gegaan als hij niets op schrift doet en geen afspraken maakt over tarieven en geen indicatie van de waarde van de kavel kan geven. En blijkbaar twijfelde je zelf ook aan hem, want je bent ondertussen zelf ook nog aan het babbelen met mogelijk geïnteresseerden.
Rouw komt na de zonde 8)7 Vraag is nu hoe verder…denk er over die een mail te sturen met als opmerking dat ik een klacht in eerste instantie indien bij de nvm zelf.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

vincent_1971 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:34:
[...]

Rouw komt na de zonde 8)7 Vraag is nu hoe verder…denk er over die een mail te sturen met als opmerking dat ik een klacht in eerste instantie indien bij de nvm zelf.
Waarom? Je wil gewoon van hem af. Als hij blijft etteren, dan stap je inderdaad naar de NVM. Jij ontkent het bestaan van een opdracht. Als hij meent dat die opdracht er wel is (en netjes is vastgelegd, dus bewijsbaar), dan moet hij dat eenvoudig aan kunnen tonen op schrift. Kan hij niet.

• vincent_1971
BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:39:
[...]

Waarom? Je wil gewoon van hem af. Als hij blijft etteren, dan stap je inderdaad naar de NVM. Jij ontkent het bestaan van een opdracht. Als hij meent dat die opdracht er wel is (en netjes is vastgelegd, dus bewijsbaar), dan moet hij dat eenvoudig aan kunnen tonen op schrift. Kan hij niet.
Nou geheel ontkennen van een opdracht zal ook niet gaan. Er zijn wel wat e-mails over en weer gegaan. Maar een echte opdracht is er niet van gekomen zoals bij die punten genoemd van de nvm.

• gandalfdroes
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08:46
Waarom bel je zelf niet eerst de NVM en legt dit aan hun voor, het zijn hun voorwaardes die gebruikt worden, dus zij kunnen je ook het beste ter woord staan aan gaande deze situatie.

Als zij zeggen dat er geen overeenkomst heeft plaats gevonden, kun je dat meteen naar die makelaar doorsturen en is de kous daarmee klaar voor je.
Mocht de makelaar dan toch dwarsliggen, kun je altijd nog een klacht bij hun neerlegen aangaande dit en omdat je dan al contact hebt gehad met hun, sta je sterker.
Als zij zeggen dat er wel aanbieding gedaan is, kun je dus altijd ook nog een klacht over die makelaar zijn handelswijze neerleggen bij hun.

[Voor 55% gewijzigd door gandalfdroes op 02-09-2021 09:06]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Veel (niet alle) makelaars zijn cowboys. Dit gedrag is behoorlijk typisch. M.i.kun je er op 2 manieren onderuit:
1) er staan geen afspraken op papier met handtekening
2) al zouden er algemene (nvm) voorwaarden geaccepteerd zijn, moet jij als verkoper akkoord gaan met de verkoop, en dat is blijkbaar niet het geval (prijs te laag).

Zou dit mededelen aan die makelaar en vervolgens een andere makelaar zoeken en vooraf duidelijke afspraken maken (m.n. de verwachte opbrengst)

Dreigen met klachten ed zou ik niet doen, schiet je weinig mee op.

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2021 09:18]

• vincent_1971
gandalfdroes schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:03:
Waarom bel je zelf niet eerst de NVM en legt dit aan hun voor, het zijn hun voorwaardes die gebruikt worden, dus zij kunnen je ook het beste ter woord staan aan gaande deze situatie.

Als zij zeggen dat er geen overeenkomst heeft plaats gevonden, kun je dat meteen naar die makelaar doorsturen en is de kous daarmee klaar voor je.
Mocht de makelaar dan toch dwarsliggen, kun je altijd nog een klacht bij hun neerlegen aangaande dit en omdat je dan al contact hebt gehad met hun, sta je sterker.
Als zij zeggen dat er wel aanbieding gedaan is, kun je dus altijd ook nog een klacht over die makelaar zijn handelswijze neerleggen bij hun.
Heb nvm gebeld. De juiste medewerster is er nu niet...zal je altijd zien. Wordt vervolgd..en kan je maar 1 d:)b geven anders had ik je er wel veel meer gegeven..zo eenvoudig had het zelf kunnen bedenken _/-\o_

• nihilissimis
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 20:20
vincent_1971 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:43:
[...]

Nou geheel ontkennen van een opdracht zal ook niet gaan. Er zijn wel wat e-mails over en weer gegaan. Maar een echte opdracht is er niet van gekomen zoals bij die punten genoemd van de nvm.
Een overeenkomst komt tot stand door het doen van een aanbod en het aanvaarden daarvan door de wederpartij.

Is er in de e-mail wisseling:
1. vanuit de makelaar geen sprake van een concreet aanbod geweest (iets in de zin van: ik reken x Eur of y % van de verkoopsom voor bemiddeling)
En/of
2. dit door jou niet expliciet geaccepteerd (bijvoorbeeld ‘ja dat is goed’, of ‘doe maar’)

dan is er dus geen overeenkomst tot stand gekomen.

Is er trouwens daadwerkelijk een rekening verstuurd?

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
@nihilissimis Voor een rechtsgeldig aanbod is het niet nodig dat je een prijs afspreekt. De opdrachtnemer mag in dat geval zijn gebruikelijke tarief rekenen (BW 7:405 lid 2).
Ook is het niet nodig dat je "expliciet" het aanbod aanvaardt. De aanvaarding kan ook uit een andere gedraging blijken.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:51
[...]

Aan de ene kant is het natuurlijk ook wel een beetje flauw van je.
Je weet gewoon dat je hem opdracht hebt gegeven, hij heeft er werk aan gehad, alleen is het bod niet naar wens en kan je nu 25% meer beuren.
Laat hem een voorstel doen wat hij reëel vindt, doe een tegenvoorstel en klaar.

Als hij een supergoeie koper had gevonden en er was geen contract geweest, had je dan dezelfde instelling gehad en hem niet betaald omdat er geen contract was? Nee? dan is je verhaal gewoon niet terecht en baal je dat je doel niet behaald is...

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vincent_1971 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 02:26:
Heb een kavel te koop. Hiervoor een soort van bemiddelingsbureau ( lid van nvm ) gevraagd of die een koper hebben. Na enig onderzoek en zoeken hebben ze een aannemer gevonden. De prijs die ik er kan voor krijgen is laag. Kan die kavel aan een ander verkopen voor 25% meer. Dit ook medegedeeld. De prijs kan echter niet omhoog.
kan het bemiddelingsbureau nu kosten in rekening brengen omdat de koop niet doorgaat?

Er is door mij niets getekend, bemiddelingskosten , loon enzovoort zijn vooraf niet genoemd, uurtarief ook niet en ook niet hoeveel uren er gewerkt zijn.
Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd.
Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

[...]

Wat zijn jullie overeengekomen m.b.t. de vergoeding voor het intrekken van de opdracht? Niets? Nou, dan is dat ook precies wat hij krijgt. Niets. Of heeft hij je in zijn e-mails toevallig Algemene Voorwaarden gestuurd, waarna jij reageerde met een akkoord? Tsja, dan sta je veel minder sterk. Hij kan niet pas beginnen over een vergoeding voor het intrekken van de opdracht, op het moment dat de situatie zich voordoet. Dat had hij vooraf moeten doen.

Ik snap dit "gepruts" overigens niet. De makelaars waar ik mee te maken heb (waarvan enkelen ook zo nu en dan kavels in de verkoop hebben), zorgden er allemaal voor dat er een ondertekende overeenkomst lag, waarin duidelijk beschreven was wat er betaald zou moeten worden in welke situatie. Dat varieert van "no-cure-no-pay" (meestal voor aankoop, al doen ze dat momenteel volgens mij meestal niet meer vanwege de verkopersmarkt), via fixed price, tot een vast percentage van de koopsom + opstartkosten. De ene makelaar heeft een vrij uitgebreide manier om de vergoeding bij intrekken opdracht te bepalen, de ander stelt gewoon dat je dan je opstart- en extra advertentiekosten kwijt zult zijn. Maar er is altijd iets beschreven.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Hackus schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:11:
[...]

Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd.
Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.
Tot zover de theorie. In de praktijk ga je daar niet uitkomen, want hoeveel tijd heeft die man daaraan gewerkt? Ik zou stellen: een half uur, want hij kwam met 1 geïnteresseerde die blijkbaar 25% minder dan de markt zou willen betalen. Ergo: hij heeft maar 1 persoon gebeld.

Ik zou dus gewoon zijn "factuur" afwachten, betwisten wat je wil betwisten. Als je er dan niet met hem uitkomt, stap je naar de Geschillencommissie Makelaardij.

Wat ik nog wel interessant vind, is wat deze "makelaar" in zijn Algemene Voorwaarden heeft staan m.b.t. het intrekken van de opdracht. Gangbaar in makelaarsland is, dat ze daarin zetten dat dit in de overeenkomst opgenomen wordt. Staat daar niets, dan is het dus niets. Maar dat is dus wel afhankelijk van de AV van de betreffende makelaar.

• nihilissimis
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 20:20
Tom-Z schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:00:
@nihilissimis Voor een rechtsgeldig aanbod is het niet nodig dat je een prijs afspreekt. De opdrachtnemer mag in dat geval zijn gebruikelijke tarief rekenen (BW 7:405 lid 2).
Ook is het niet nodig dat je "expliciet" het aanbod aanvaardt. De aanvaarding kan ook uit een andere gedraging blijken.
Klopt, er moet alleen wel sprake zijn geweest van een duidelijk aanbod. Het is moeilijk voor te stellen hoe dat er in dit geval uit zou zien zonder prijs of percentage te noemen of dat nu er iets in rekening gebracht zou worden, onafhankelijk van totstandkoming van verkoop. Zeker gezien het hier om een particulier gaat waarvan je mag aannemen dat deze weinig besef heeft van gebruikelijke tarieven en bij een makelaar toch al snel aan courtage zal denken.

Maar een en ander is moeilijk in te schatten zonder de e-mail wisseling te hebben gezien.

• vincent_1971
Geachte heer ,

Bedankt voor uw reactie en wij zullen de ontwikkelaar berichten. Mocht de onderhandeling met de kozijnfabrikant niet tot een positief resultaat leiden dan vernemen wij dat graag van u. Wanneer begeleiding gewenst is vernemen wij dat van u.

Met vriendelijke groet,

Geachte heer,

Gezien het zeer grote prijsverschil tussen wat er geboden wordt en een andere partij ( waar ik nu in vergaand stadium mee onderhandel ) zie ik geen enkele mogelijkheid meer om tot een overeenstemming te doen komen.

Mochten er nog ontwikkelingen plaats vinden dan zal ik die doen berichten.

Met vriendelijke groet,

Op onderstaande mail hebben wij nog geen reactie mogen ontvangen. In verband met mijn aanstaande vakantie zou ik graag terugkoppelen richting de aannemer of berichten dat wij vanaf 30 augustus weer contact met elkaar hebben. Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
,

Zoals bekend ligt er een voorstel van euro namens de ontwikkelaar welke op het kavel graag een 2-onder-1-kap wenst te realiseren. Wanneer u er voor open staat om, rekening houdend met de toegestuurde uitgangspunten, met mij en de ontwikkelaar in gesprek te gaan dan is dat mogelijk. Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Klein stukje van de email uitwisseling tussen mij en de makelaar. Had de NVM nog gebeld. Die konden alleen zeggen dat er een schriftelijke afspraak ( papier met handtekening van de partijen ) gemaakt dienden te worden voor de tijd, artikel 3. Moest het samen met de makelaar oplossen Ik denk en vrees het wordt een geschillencommissie geval.

• RADW
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19-09 14:28
Een beetje herhaling van wat er eerder is genoemd:

1) Zijn er afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een door beide ondertekend document?
2) Zijn er andere gesprekken en mails geweest die gezien kunnen worden als een 'wettelijke afspraak'?

Zolang één van deze vragen niet beantwoord kunnen worden met een echte Ja dan is er niets aan de hand. Je bedankt de partij voor de gezellig emailwisseling en je gaat weer verder met je leven.

Als toch een antwoord wel met Ja beantwoord kan worden, dan is het verstandig om helder te krijgen wat de afspraken zijn. In dat geval moeten beide partijen zich aan de afspraken houden. Als je vind dat de andere partij zich niet aan de afspraak houd (bv niet volgens nvm regels) dan kun je bij de NVM gaan klagen.

Maar eerst: Heb je een echte afspraak met die partij?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:44:
[...]

Tot zover de theorie. In de praktijk ga je daar niet uitkomen, want hoeveel tijd heeft die man daaraan gewerkt? Ik zou stellen: een half uur, want hij kwam met 1 geïnteresseerde die blijkbaar 25% minder dan de markt zou willen betalen. Ergo: hij heeft maar 1 persoon gebeld.

Ik zou dus gewoon zijn "factuur" afwachten, betwisten wat je wil betwisten. Als je er dan niet met hem uitkomt, stap je naar de Geschillencommissie Makelaardij.

Wat ik nog wel interessant vind, is wat deze "makelaar" in zijn Algemene Voorwaarden heeft staan m.b.t. het intrekken van de opdracht. Gangbaar in makelaarsland is, dat ze daarin zetten dat dit in de overeenkomst opgenomen wordt. Staat daar niets, dan is het dus niets. Maar dat is dus wel afhankelijk van de AV van de betreffende makelaar.
Je huurt iemand in om voor je te bemiddelen, daar staat gewoon een vergoeding tegenover.

Veel hangt af van de afspraken, en of de factuur redelijk is. Basis is altijd wat ik hierboven heb weergegeven.
Zolang er veel info ontbreekt, en er nog geen factuur lijkt te zijn, is het speculatie hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vincent_1971
RADW schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:22:
Een beetje herhaling van wat er eerder is genoemd:

1) Zijn er afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een door beide ondertekend document?
2) Zijn er andere gesprekken en mails geweest die gezien kunnen worden als een 'wettelijke afspraak'?

Zolang één van deze vragen niet beantwoord kunnen worden met een echte Ja dan is er niets aan de hand. Je bedankt de partij voor de gezellig emailwisseling en je gaat weer verder met je leven.

Als toch een antwoord wel met Ja beantwoord kan worden, dan is het verstandig om helder te krijgen wat de afspraken zijn. In dat geval moeten beide partijen zich aan de afspraken houden. Als je vind dat de andere partij zich niet aan de afspraak houd (bv niet volgens nvm regels) dan kun je bij de NVM gaan klagen.

Maar eerst: Heb je een echte afspraak met die partij?
Antwoord op de eerste vraag. Nee. Er zijn geen afspraken vastgelegd in een door beiden ondertekend document. Er is niets ondertekend.Artikel 3 van de nvm is er duidelijk over. Zie bovenstaande. Snap nu ook waarom er slechts 1 bod gekomen is met een lage prijs. Daar is niets over vastgelegd. Ben zelf een leek op dat gebied. Achteraf had ik verwacht dat de makelaar me hier o.a. op zou wijzen ( zorgplicht ). Maar ik voor mij snap het wel. Zoals boven geschreven het is een makelaar die in grote nieuw bouw projecten doet. Is een andere markt en ongeschreven regels dan de particulieren markt.

Zit nu wel te denken aan welke vervolgstap ik ga doen. Hoor best wel veel oplossingen. Lastig.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Hackus schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:24:
[...]

Je huurt iemand in om voor je te bemiddelen, daar staat gewoon een vergoeding tegenover.

Veel hangt af van de afspraken, en of de factuur redelijk is. Basis is altijd wat ik hierboven heb weergegeven.
Zolang er veel info ontbreekt, en er nog geen factuur lijkt te zijn, is het speculatie hier
Zo werkt dat bij makelaars dus niet. Als we dan gaan kijken naar wat gangbaar is, dan komen we dus niet op facturatie per uur. Dan kom je op kosten + courtage. Een makelaar verdient zijn geld niet per uur. Die verdient door prestatie. En als hij niet presteert, dan trek je de opdracht in. Daar staat dan een (meestal vrij karige) vergoeding tegenover.

Als jij iemand inhuurt voor bijv. tuinonderhoud, dan ga je wel kijken naar een uurtarief. Want, dan is het gebruikelijk om per uur te betalen.

Maar linksom of rechtsom: maak gewoon duidelijke afspraken vooraf. En ja, da's mosterd na de maaltijd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vincent_1971 wacht maar eerst op de factuur.

• RADW
vincent_1971 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:53:
[...]

Antwoord op de eerste vraag. Nee. Er zijn geen afspraken vastgelegd in een door beiden ondertekend document. Er is niets ondertekend.Artikel 3 van de nvm is er duidelijk over. Zie bovenstaande. Snap nu ook waarom er slechts 1 bod gekomen is met een lage prijs. Daar is niets over vastgelegd. Ben zelf een leek op dat gebied. Achteraf had ik verwacht dat de makelaar me hier o.a. op zou wijzen ( zorgplicht ). Maar ik voor mij snap het wel. Zoals boven geschreven het is een makelaar die in grote nieuw bouw projecten doet. Is een andere markt en ongeschreven regels dan de particulieren markt.

Zit nu wel te denken aan welke vervolgstap ik ga doen. Hoor best wel veel oplossingen. Lastig.
Als er dus geen afspraken zijn waar je wettelijk aan gehouden kan worden wat is dan het probleem nog ? Jij hebt niets te maken met die partij. Er is dus ook niets op te lossen!

Ik zou er niets mee doen.

• RADW
Precies. En als dat gebeurt, dan kun je terug reageren dat je niet akkoord gaat aangezien er geen afspraken zijn.

• RADW
ybos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:07:
[...]

Aan de ene kant is het natuurlijk ook wel een beetje flauw van je.
Je weet gewoon dat je hem opdracht hebt gegeven, hij heeft er werk aan gehad, alleen is het bod niet naar wens en kan je nu 25% meer beuren.
Laat hem een voorstel doen wat hij reëel vindt, doe een tegenvoorstel en klaar.

Als hij een supergoeie koper had gevonden en er was geen contract geweest, had je dan dezelfde instelling gehad en hem niet betaald omdat er geen contract was? Nee? dan is je verhaal gewoon niet terecht en baal je dat je doel niet behaald is...
Zoals ik de informatie lees is er dus geen opdracht geweest! Het is enorm belangrijk om helder te krijgen of er een formele opdracht was. Dat is de sleutel in dit verhaal. De mogelijke oplossingen zijn daarvan afhankelijk.

Dus @vincent_1971 zorg ervoor dat je duidelijk hebt of er een wettelijke afspraak is. Als je daarover twijfelt kun je altijd advies vragen bij een advocaat.

• ybos
RADW schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:39:
[...]

Zoals ik de informatie lees is er dus geen opdracht geweest! Het is enorm belangrijk om helder te krijgen of er een formele opdracht was. Dat is de sleutel in dit verhaal. De mogelijke oplossingen zijn daarvan afhankelijk.

Dus @vincent_1971 zorg ervoor dat je duidelijk hebt of er een wettelijke afspraak is. Als je daarover twijfelt kun je altijd advies vragen bij een advocaat.
Even heel eerlijk:
Als de TS de makelaar heeft gevraagd of hij kan bemiddelen tot een eventuele koopovereenkomst (ookal is dit mondeling gegaan), dan is er gewoon opdracht gegeven.
Dat er dan geen afspraken zijn over de eventuele kosten is niet handig, maar opdracht is er zeker verstrekt.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:48:
[...]

Even heel eerlijk:
Als de TS de makelaar heeft gevraagd of hij kan bemiddelen tot een eventuele koopovereenkomst (ookal is dit mondeling gegaan), dan is er gewoon opdracht gegeven.
Dat er dan geen afspraken zijn over de eventuele kosten is niet handig, maar opdracht is er zeker verstrekt.
Tenzij de makelaar aangesloten is bij een vereniging die in de algemene voorwaarden heeft staan dat er pas een overeenkomst is als die schriftelijk is ondertekend door bede partijen.

Dan kan je je gewoon daarop beroepen.

• ybos
n3othebest schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:53:
[...]

Tenzij de makelaar aangesloten is bij een vereniging die in de algemene voorwaarden heeft staan dat er pas een overeenkomst is als die schriftelijk is ondertekend door bede partijen.

Dan kan je je gewoon daarop beroepen.
Dat snap ik. Het gaat mij er meer om:
Wees een vent/vrouw/... en geef gewoon toe omdat het bod tegenvalt dat je de kosten niet wilt maken en daarom niet wil betalen.
Volgens de algemene voorwaarden is er misschien geen opdracht verstrekt, maar jij en ik weten wel beter...

Ik weet zeker dat dit topic niet geopend was als er een goed bod was gedaan en de makelaar een factuurtje had gestuurd, dat zegt voor mij genoeg.
Dealtje maken met makelaar, betalen, door zure appel heenbijten en ja, leergeld, erg zonde.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:22
BazzH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:29:
Zonder de rest van dit topic te hebben gelezen en het bewijsprobleem van de makelaar buiten beschouwing latende: een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke overeenkomst (tenzij wettelijk vormvoorschrift, maar dat is hier niet het geval) en als partijen niets afspreken over de vergoeding dan heeft de opdrachtnemer (makelaar) nog altijd recht op een “redelijk loon”.

Er is vast wel enig contact geweest dat de makelaar kan aantonen. Hij gaat niet zomaar een kavel van een ander verkopen toch?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

cryptapix schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:07:
[...]

Zonder de rest van dit topic te hebben gelezen en het bewijsprobleem van de makelaar buiten beschouwing latende: een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke overeenkomst (tenzij wettelijk vormvoorschrift, maar dat is hier niet het geval) en als partijen niets afspreken over de vergoeding dan heeft de opdrachtnemer (makelaar) nog altijd recht op een “redelijk loon”.

Er is vast wel enig contact geweest dat de makelaar kan aantonen. Hij gaat niet zomaar een kavel van een ander verkopen toch?
Hij heeft ook niets verkocht natuurlijk. Hij heeft eigenlijk helemaal niets toegevoegd. Dat hij niet 0 krijgt is misschien redelijk, maar dat is dan dus hooguit een vergoeding voor de gemaakte kosten. Aangezien hij niets heeft laten fotograferen of meten en niet geadverteerd heeft, zal dat niet het bedrag zijn wat een makelaar ontvangt als hij de verkoopopdracht voor een huis kwijtspeelt.

Ik durf zelfs te stellen dat deze "makelaar" helemaal niet bezig is geweest met de belangen van TS, maar met de belangen van een bevriende aannemer die wel trek had in een goedkoop kaveltje.

[Voor 8% gewijzigd door BazzH op 04-09-2021 08:27]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee