Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Normaal gesproken mag de inwendige weerstand (Ri) van de opamp worden beschouwd als on-eindig, en de uitgangs weerstand (Ro)= 0. men gaat dan uit van de ideale opamp.
Op deze manier kan met goede benadering de gewenste waarden worden berekend.
Ik weet niet of ik je er veel me geholpen heb, maar misschien begrijp je het probleem beter.
Fashionably sensitive, but too COOL to care
dan wordt het zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
| _ ___---Rout---___ | | ---------- | | / \ |R| / \ |i| \ /V=b*Vrin |n| \ / | | | _| |________________ |
Zo was volgens mij het vervangingsschema voor een Opamp: als je het zeker wil weten kijk dan in je boek, staat ie vast in: ik heb er nu geen zin... ben een beetje moe en heb het een beetje gehad
Dit vervangingsschema zet je in de plaats van de opamp en je zou hem door moeten kunnen rekenen (check je boek elektrische netwerken
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Verwijderd
als ie ideaal mag zijn, anders ist 0.3*4.05/5.05= ong 0.24
Verwijderd
Het vervangingsschema wat er uiteindelijk uitkomt is dan een spanningsbron met interne weerstand.
Met dat probleem zit ik nou juist. Je hebt U+ en U- en die versterking van A=1000. Hoe zet je dat nou precies om samen met die weerstand van 4k in een vervangingsschema?Op zondag 19 augustus 2001 22:11 schreef Vaagharses het volgende:
Je moet de opamp vervangen door een model van een verschilversterker. Dus een spanningsgestuurde spanningsbron (als ik het goed heb)
dan wordt het zo:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 _ ___---Rout---___ | | ---------- | | / \ |R| / \ |i| \ /V=b*Vrin |n| \ / | | | _| |________________
Zo was volgens mij het vervangingsschema voor een Opamp: als je het zeker wil weten kijk dan in je boek, staat ie vast in: ik heb er nu geen zin... ben een beetje moe en heb het een beetje gehad
Dit vervangingsschema zet je in de plaats van de opamp en je zou hem door moeten kunnen rekenen (check je boek elektrische netwerken)
Want dan heb je een k, en is die hetzelfde als die A? En waar blijven U+ en U- dan?
Hopelijk kan iemand mij daar opheldering over geven
Voor de rest bedank jullie alvast voor de tips en opheldering!
En Entil'Zha, kan je dat P-Spice model ook even mailen als je dat uitgerekend hebt? Alvast erg bedankt. En suggesties over een andere berekeningswijze zijn ook welkom
Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

Er komt dezelfde waarde uit als bij de opamp schakeling (+/- -1,2 Volt). Weet iemand of dit schema correct is en hoe je nu de vervangingsweerstand uitrekend?
Op deze manier dus: (er staat 0 V, maar dat kan je dus 10 V maken)

De gestuurde bron laat geen stroom door, maar hoe reageert hij hier nu op? En wat voor stroom gaat er nu lopen door V1 en wat wordt de uitgangsimpendantie??
Alvast hartelijk dank voor degene die dit voor mij kan oplossen/ophelderen!
Als iemand een idee heeft, of weet hoe ik het moet berekenen, post het dan of mail me op: c.barneveld@hccnet.nl
Verwijderd
Maar even over de uiteindelijke uitkomst: Dat wordt een spanningsbron met de spanning die uit bovenstaand vervangingsschema berekend kan worden. De inwendige weerstand is dan de weerstand die je aan de ingang naar aarde ziet bij nulstelling alle bronnen oftewel 50 Ohm parallel geschakeld aan 5 kOhm. Dat is dus
(50 Ohm * 5 kOhm) / (50 Ohm + 5 kOhm) = 49,5 Ohm
Ik zal de precieze oplossing nog wel posten (echt!) als ik wat meer tijd heb.. Vanavond ALV, en vanmiddag nog een progopdracht.. Morgenmiddag, of overmorgen, ok?
Verwijderd
Het vervangingsschema zoals Chris10 dat had gemaakt klopt inderdaad voor dit model. Ik heb het ook ingevoerd in P-Spice, En het op een voor mij iets overzichtelijker manier gerangschikt. Dan komt er dit uit:

In dit schema zijn 3 onbekende spanningen aanwezig, die je kunt berekenen, door er een stelsel vergelijkingen mee te bouwen. Dit stelsel ziet er dan als volgt uit:
{ (V1 - 0,3) * G2 + (V1 - V2) * G1 = 0
{ (V2 - V1) * G1 + (V2 - V3) * Gout = 0
{ V3 = -1000 * V1
Let wel: G1 = 1 / R1, ofwel de G'tjes zijn de geleidingen, niet de weerstanden. Deze zijn de inverse van de weerstanden. Dit stelsel kun je oplossen, dat heb ik dan ook gedaan. Er komt uit: V2 = -1.1939555. Bij doorrekenen door P-Spice komt eruit V2 = -1.194, dus het klopt ook nog met elkaar.
Dan zou normaal de volgende stap om de uitgangsweerstand te berekenen. Daarvoor stellen we alle spannings- en stroombronnen nul, daardoor worden spanningsbronnen gelijk aan kortsluitingen en stroombronnen gelijk aan open verbindingen. Vervolgens kijken we welke weerstand naar aarde te zien is van buitenaf. Dit is weergegeven in het volgende plaatje:

Helaas is dit schema niet geldig voor gestuurde spanningsbronnen, omdat de spanning die eruit wordt beinvloed door wat je aan de uitgang aansluit. Hier had ik even geen rekening mee gehouden in mijn vorige post. Dan moet het dus toch zoals Chris10 al zei op een andere manier. De opdrukmethode krijgen wij hier op de universiteit niet aangeleerd, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Gewoon een paar spanningsbronnen eraan hangen en kijken welke stroom gaat lopen. In ieder geval komt er als interne weerstand ongeveer 0,25 Ohm uit. Dat lijkt vrij laag, maar is geen onwaarschijnlijke waarde.
Maar goed uiteindelijk hou je dus het volgende vervangingsschema over:

Dus je had de uitkomsten al goed, dus eigenlijk heb ik al dat werk voor niets gedaan..
Maar goed, toch ff voor de zekerheid narekenen kan nooit kwaad natuurlijk..