Opamp schakeling berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chris10
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 11:07
Stel:
Een gelijkspanningsbron ( - zijde aan aarde ) van +0,3 V zit via een weerstand van 1 kOhm aan de - ingang van een opamp. De - ingang zit weer via een weerstand van 4 kOhm aan de uitgang van de opamp. De + ingang van de opamp zit aan aarde. De opamp mag aan de uitgang worden beschouwd als een niet ideale afhankelijke spanningsbron A(U+ - U-) met inwendige weerstand Ro = 50 ohm. A = 1000

- Bepaal met de opdrukmethode de Theveninweerstand tussen uitgang en aarde, en de Theveninspanning.
- Nb.: Ingangsweerstand opamp tussen U+ en U- is oneindig.

De schakeling moet er volgens mij zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/c.barneveld/schakeling.jpg

Ik wil dus een vervangingsnetwerk tussen U2, maar ik weet niet helemaal wat ik met die interne weerstand aanmoet. Hopelijk weet iemand met een technische achtergrond de oplossing.
Alvast hartelijk dank!

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Huiswerkvraagjes mogen niet. En ik kan je er verder ook niet mee helpen. Maar zoek es op internet ofzo.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Het probleem zit in het feit dat de opamp mag worden beschouwd als niet ideaal

Normaal gesproken mag de inwendige weerstand (Ri) van de opamp worden beschouwd als on-eindig, en de uitgangs weerstand (Ro)= 0. men gaat dan uit van de ideale opamp.
Op deze manier kan met goede benadering de gewenste waarden worden berekend.

Ik weet niet of ik je er veel me geholpen heb, maar misschien begrijp je het probleem beter.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Je moet de opamp vervangen door een model van een verschilversterker. Dus een spanningsgestuurde spanningsbron (als ik het goed heb)

dan wordt het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
_   ___---Rout---___
 |     |  ----------
| |   / \
|R|  /   \
|i|  \   /V=b*Vrin
|n|   \ /
| |    |
_|     |________________

Zo was volgens mij het vervangingsschema voor een Opamp: als je het zeker wil weten kijk dan in je boek, staat ie vast in: ik heb er nu geen zin... ben een beetje moe en heb het een beetje gehad ;)

Dit vervangingsschema zet je in de plaats van de opamp en je zou hem door moeten kunnen rekenen (check je boek elektrische netwerken ;))

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

simpel, negatieve terugkoppeling=> + en - klem gelijk, dus 0.3/1000 A door weerstand, vloeit naar uitgang door 4K, dus uitgang = 0.3*4/(4+1)= 0.24V!
(8>

als ie ideaal mag zijn, anders ist 0.3*4.05/5.05= ong 0.24

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Ik heb deze draad naar een vriend van mij gestuurd die 3e jaard elektrotechniek is aan de TUE. Hij zal je vast haarfijn kunnen uitleggen.

Verwijderd

Ik heb nu even geen tijd om het uit te rekenen (intro in Eindhoven), en ik heb ook ff geen P-Spice bij de hand, maar je kan gewoon een vervangingsschema maken met een spanningsgestuurde spanningsbron. Dan krijg je een stelsel van drie vergelijkingen met drie onbekenden. Ik zal vanavond of morgen even een uitgewerking posten.

Het vervangingsschema wat er uiteindelijk uitkomt is dan een spanningsbron met interne weerstand.

• Chris10
Op zondag 19 augustus 2001 22:11 schreef Vaagharses het volgende:
Je moet de opamp vervangen door een model van een verschilversterker. Dus een spanningsgestuurde spanningsbron (als ik het goed heb)

dan wordt het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
_   ___---Rout---___
 |     |  ----------
| |   / \
|R|  /   \
|i|  \   /V=b*Vrin
|n|   \ /
| |    |
_|     |________________

Zo was volgens mij het vervangingsschema voor een Opamp: als je het zeker wil weten kijk dan in je boek, staat ie vast in: ik heb er nu geen zin... ben een beetje moe en heb het een beetje gehad ;)

Dit vervangingsschema zet je in de plaats van de opamp en je zou hem door moeten kunnen rekenen (check je boek elektrische netwerken ;))
Met dat probleem zit ik nou juist. Je hebt U+ en U- en die versterking van A=1000. Hoe zet je dat nou precies om samen met die weerstand van 4k in een vervangingsschema?
Want dan heb je een k, en is die hetzelfde als die A? En waar blijven U+ en U- dan?
Hopelijk kan iemand mij daar opheldering over geven :9
Voor de rest bedank jullie alvast voor de tips en opheldering! ;)
En Entil'Zha, kan je dat P-Spice model ook even mailen als je dat uitgerekend hebt? Alvast erg bedankt. En suggesties over een andere berekeningswijze zijn ook welkom ;)

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

• Chris10
Ik heb een vervangingsschema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/c.barneveld/opamp_new.jpg

Er komt dezelfde waarde uit als bij de opamp schakeling (+/- -1,2 Volt). Weet iemand of dit schema correct is en hoe je nu de vervangingsweerstand uitrekend?

• Chris10
Ik heb nu de uitgangsspanning kunnen berekenen (-1,19 Volt), alleen wil ik nog de uitgangsimpendantie berekenen. Met de eerder genoemde opdrukmethode. Dus de bron van 0,3 Volt uitschakelen, een bron op de uitgang zetten van bv 10 Volt (tussen + en -) bij het netwerk van de gestuurde bron, en dan kijken wat voor stroom er gaat lopen.
Op deze manier dus: (er staat 0 V, maar dat kan je dus 10 V maken)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/c.barneveld/opdruk.jpg
De gestuurde bron laat geen stroom door, maar hoe reageert hij hier nu op? En wat voor stroom gaat er nu lopen door V1 en wat wordt de uitgangsimpendantie??
Alvast hartelijk dank voor degene die dit voor mij kan oplossen/ophelderen!

• Chris10
Zijn alle elektrotechneuten nog op vakantie? :P
Als iemand een idee heeft, of weet hoe ik het moet berekenen, post het dan of mail me op: c.barneveld@hccnet.nl

Verwijderd

Die spanningsbron V1 hoort daar niet. Het vervangingsschema daarboven klopt wel. Kijk met doorrekenen wel uit dat je de weerstanden ed niet kortgesloten hebt. Bijvoorbeeld bij R1 heb je 2 contactpunten erin die een kortsluiting weergeven. Kort gezegd: er ligt nog een draadverbinding achter de weerstand waardoor de weerstand bij berekenen gewoon nutteloos wordt. Knooppunten mogen alleen weergegeven worden als er 3 of meer contactpunten bij elkaar komen.

Maar even over de uiteindelijke uitkomst: Dat wordt een spanningsbron met de spanning die uit bovenstaand vervangingsschema berekend kan worden. De inwendige weerstand is dan de weerstand die je aan de ingang naar aarde ziet bij nulstelling alle bronnen oftewel 50 Ohm parallel geschakeld aan 5 kOhm. Dat is dus
(50 Ohm * 5 kOhm) / (50 Ohm + 5 kOhm) = 49,5 Ohm

Ik zal de precieze oplossing nog wel posten (echt!) als ik wat meer tijd heb.. Vanavond ALV, en vanmiddag nog een progopdracht.. Morgenmiddag, of overmorgen, ok?

Verwijderd

Ok, daar komt hij dan:
Het vervangingsschema zoals Chris10 dat had gemaakt klopt inderdaad voor dit model. Ik heb het ook ingevoerd in P-Spice, En het op een voor mij iets overzichtelijker manier gerangschikt. Dan komt er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/T/j.stolte/images/opamp1.bmp

In dit schema zijn 3 onbekende spanningen aanwezig, die je kunt berekenen, door er een stelsel vergelijkingen mee te bouwen. Dit stelsel ziet er dan als volgt uit:

{ (V1 - 0,3) * G2 + (V1 - V2) * G1 = 0
{ (V2 - V1) * G1 + (V2 - V3) * Gout = 0
{ V3 = -1000 * V1

Let wel: G1 = 1 / R1, ofwel de G'tjes zijn de geleidingen, niet de weerstanden. Deze zijn de inverse van de weerstanden. Dit stelsel kun je oplossen, dat heb ik dan ook gedaan. Er komt uit: V2 = -1.1939555. Bij doorrekenen door P-Spice komt eruit V2 = -1.194, dus het klopt ook nog met elkaar.

Dan zou normaal de volgende stap om de uitgangsweerstand te berekenen. Daarvoor stellen we alle spannings- en stroombronnen nul, daardoor worden spanningsbronnen gelijk aan kortsluitingen en stroombronnen gelijk aan open verbindingen. Vervolgens kijken we welke weerstand naar aarde te zien is van buitenaf. Dit is weergegeven in het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/T/j.stolte/images/opamp2.bmp

Helaas is dit schema niet geldig voor gestuurde spanningsbronnen, omdat de spanning die eruit wordt beinvloed door wat je aan de uitgang aansluit. Hier had ik even geen rekening mee gehouden in mijn vorige post. Dan moet het dus toch zoals Chris10 al zei op een andere manier. De opdrukmethode krijgen wij hier op de universiteit niet aangeleerd, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Gewoon een paar spanningsbronnen eraan hangen en kijken welke stroom gaat lopen. In ieder geval komt er als interne weerstand ongeveer 0,25 Ohm uit. Dat lijkt vrij laag, maar is geen onwaarschijnlijke waarde.

Maar goed uiteindelijk hou je dus het volgende vervangingsschema over:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/T/j.stolte/images/opampverv.bmp

Dus je had de uitkomsten al goed, dus eigenlijk heb ik al dat werk voor niets gedaan.. |:(
Maar goed, toch ff voor de zekerheid narekenen kan nooit kwaad natuurlijk..
Pagina: 1